Gå til innhold

Spesiell nabo - overreagerer jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Bor i tremannsbolig, ved siden av meg bor det ei ung jente i 20 årene, som har en veldig merkelig oppførsel, og jeg ønsker å høre noen synspunkter, for å se om jeg overreagerer eller ikke.

Obs: Jeg har angst, sterk angst, og det er bla. Derfor jeg ønsker andre sine synspunkter her, da jeg vet at jeg ofte kan overreagere.

Til saken, naboen min hører ofte høy musikk, gjerne midt på dagen, tidlig på dagen eller på kvelden, hun er nesten aldri ute av huset, eneste besøket hun har er av en veldig spesiell gutt, han virker nesten litt syk. Denne gutten prater ofte veldig høytlytt, stemmen minner om en full person.

Jeg såg naboen min og denne gutten gå tur med en øl i hånda, midt på dagen i går. Jeg har opplevd at noen av hennes venner har banket på mitt vindu på kvelden og tatt i mitt dørhåndtak tidlig på morgenen.

Fordi jeg har angst, er jeg livredd for alkoholikere (traume) så det jeg lurer på, kan naboen min være alkoholiker, eller er det jeg og angsten min som overeagerer? 

Jeg prøver å tenke at denne jenta mest sansynelig sliter selv og er helt ufarlig, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro. 

Anonymkode: f066d...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres it som det er noe rusmisbruk inne i bildet ja. Hold døra di låst.

Anonymkode: 2da6c...a9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Det er hverken mistenkelig å høre på musikk, like seg inne eller å få sjelden besøk. Det er ikke mistenkelig å ha en rar stemme eller å drikke en øl på dagtid.

At de har banket på vinduet og tatt i håndtaket kan være uskyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur midt på dagen med en øl i hånda på en tirsdag, tjaaaaa. Da gir man hvertfall fullstendig faen I hvordan man blir oppfattet. Jeg ville begynt å se meg om etter et nytt sted å bo, for dette vil definitivt ikke hjelpe på angsten din. Om du skulle finne det for godt å si fra til henne om at disse handlingene skremmer deg, så er dette glemt neste gang det skal skåles i alkohol.

Anonymkode: 86b27...f5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sannsynlighet for at hun er en alkoholiker. Høres ut som en som liker smaken av øl, høre på musikk og gå turer. 

Drikker hun seg dritings hver dag så er hun en alkoholiker. 

Blir du ofte plaget med at andre banker på huset ditt så kan du si ifra til jenta at det er plagsomt eller tipse politiet. Er du veldig konfliktsky og/eller sliter med å si ifra kan du høre om en du er trygg på kan hjelpe deg med å si ifra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av det du skriver er spesielt unormalt. Godt mulig hun har noen problemer og sliter litt, men det gjør henne ikke farlig på noe som helst vis.

At noen har banket på vinduet ditt og tatt i dørhåndtaket er ubehagelig, men sikkert helt uskyldig. Noen har gått feil. 

 

Anonymkode: 5ad50...68d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kenelz skrev (2 minutter siden):

Blir du ofte plaget med at andre banker på huset ditt så kan du si ifra til jenta at det er plagsomt eller tipse politiet. Er du veldig konfliktsky og/eller sliter med å si ifra kan du høre om en du er trygg på kan hjelpe deg med å si ifra. 

Er heldigvis ikke ofte, opplevd to ganger med god tidsmellomrom mellom begge.

Vi leier begge to, og jeg har sakt fra til huseier ved to tilfeller når musikken var høy sent på kvelden. Kan evt. Spørre han om jeg bør være bekymret/redd for henne, eier vet at jeg har angst.

Anonymkode: f066d...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ubehagelig ut for deg. Er det aktuelt å flytte?

Jeg opplevde det samme en gang. Har også angt, og folk gikk feil, og tok i dørhåndtaket mitt ofte. Jeg var livredd, og helt irrasjonell pga angsten. Flyttet veldig fort, siden jeg bare leide..

Anonymkode: 44cad...dac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hørtes ubehagelig ut for deg. Er det aktuelt å flytte?

Jeg opplevde det samme en gang. Har også angt, og folk gikk feil, og tok i dørhåndtaket mitt ofte. Jeg var livredd, og helt irrasjonell pga angsten. Flyttet veldig fort, siden jeg bare leide..

Anonymkode: 44cad...dac

Jeg leter etter et nytt bosted, dessverre ikke lett med dårlig økonomi, så blir nok boende en stund til.

Anonymkode: f066d...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun vært alkoholiker hadde hun kanskje ikke åpenlyst drukket øl på tur midt på dagen? 🤔 

Jeg hadde fått totalt panikk hadde noen tatt i håndtaket mitt.. hadde flyttet til mamma mens jeg fant et nytt sted😅

Anonymkode: 723ae...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dette er ubehagelig, men jeg tror disse naboene mest sannsynlig er mer slitsomme enn farlige. Siden du leier bolig kan du gjerne si fra til utleier om støy og at folk banker på vinduet ditt; at de går ute med en øl i hånda er ikke noe klagegrunn - det er oppførselen deres ellers du kan klage på. Du trenger ikke fortelle at du har angst, du kan bare fortelle at du synes enkelte konkrete ting de gjør er ubehagelig og oppleves utrygt.

Anonymkode: 281e0...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

naboen min hører ofte høy musikk, gjerne midt på dagen, tidlig på dagen eller på kvelden

Altså ikke om natten eller tidlig på morgenkvisten - men på de tidspunktene det er vanlig og naturlig å høre på musikk. Hva som er høyt for deg vet jeg ikke, men kanskje vær åpen for at du kanskje har en lavere tålegrense enn en del andre.

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

hun er nesten aldri ute av huset

Jeg må nesten spørre: Hvordan kan du vite det, hvis du ikke følger unormalt mye med? Det er jo ikke vanlig å vite hvor mye andre er ute av huset sitt eller ikke. Jeg vet f.eks. ikke hvordan naboene mine er på den måten.

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

eneste besøket hun har er av en veldig spesiell gutt, han virker nesten litt syk. Denne gutten prater ofte veldig høytlytt, stemmen minner om en full person.

Kanskje dette er noe så uskyldig som broren hennes, eller en hun er støttekontakt for? En psykisk utviklingshemming eller noe annet?

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

eg såg naboen min og denne gutten gå tur med en øl i hånda, midt på dagen i går.

Det er altså ikke vanlig å se dem med øl på dagen. Du følger jo så mye med at du vet at hun sjelden er ute (ditt inntrykk), og dette med ølen nevner du som noe som skjedde i går. Én øl, sett én gang. Det gjør ingen til alkoholiker selv om det var en pils. Været var jo fint i går. Dessuten - vet du om det var Clausthaler (som noen bruker som alternativ til energidrikk på grunn av karbohydratene)?

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

Jeg har opplevd at noen av hennes venner har banket på mitt vindu på kvelden og tatt i mitt dørhåndtak tidlig på morgenen.

Vet du at de var hennes venner?  Du skrev jo at denne gutten var den eneste hun fikk besøk av?

Kan det hende at det var noen helt andre? Noen som gikk feil? Noen unger - jeg opplever innimellom unger som ringer på eller sparker i døren og stikker av. Da jeg var barn gjorde jeg også det. Det kan være mange grunner.

Men du kan ikke både være bekymret over at hun ikke omgås noen og deretter være bekymret over hva slags venner hun har.

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

er det jeg og angsten min som overeagerer? 

Jeg synes det virker sånn.

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.13):

Jeg prøver å tenke at denne jenta mest sansynelig sliter selv og er helt ufarlig, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro. 

Jeg synes ikke det er noe du har fortalt meg som tyder på at hun "sliter". Men - ja, trolig er hun helt ufarlig. Det kan til og med hende at hun er en ressurssterk ung kvinne som er støttekontakt med en gutt med en diagnose, eller at hun tar seg av broren sin.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 22.24):

Er heldigvis ikke ofte, opplevd to ganger med god tidsmellomrom mellom begge.

Vi leier begge to, og jeg har sakt fra til huseier ved to tilfeller når musikken var høy sent på kvelden. Kan evt. Spørre han om jeg bør være bekymret/redd for henne, eier vet at jeg har angst.

Anonymkode: f066d...be8

Høres mer ut som DU er den spesielle naboen , ikke hun. 

Bare fordi du har angst betyr det ikke at du skal sladre til huseier at du er redd og bekymret for henne. Er heller deg selv du burde være bekymret for. Du stikker nesa de der du ikke burde. Tragisk. 

Anonymkode: f4e61...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du overreagerer. Slutt å bry deg om hva naboen din gjør. Hun er da voksen.

Anonymkode: 6b102...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse tingene er noe å melde fra om med mindre hun hører på så høyt at det overdøver det meste.

Jeg tror du er ekstremt engstelig utover ordinær angst?

Ikke spør huseieren om du trenger være redd henne 😅 Det trenger du åpenbart ikke. 

Du sier han «ser nesten syk ut», men du er jo syk du også? Selv om det kanskje ikke er synlig?

Du er jo ikke farlig å få besøk av 🤷‍♀️

Anonymkode: 2ecdc...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...