AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Dette er noe jeg lurer på. Og det er om man blir «oppegående» og «frisk» av antidepressiva? Er det slik at det forventes at man fungerer som En normal person mens man går på de? La oss si at man er sykemeldt pga depresjon, og man blir satt på pillene, forventer lege/psykolog at man fungerer såpass at man ikke trenger den sykemeldingen mer? Anonymkode: 74308...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Jeg er ikke lege og kan ikke svare på generell basis, men jeg kan dele min erfaring. Da jeg var på mitt verste med depresjon så fikk jeg antidepressiva i en kortere periode. Det var rett og slett fordi jeg var så deprimert at de ikke nådde fram med behandling. Da jeg gikk på antidepressiva ble jeg "løftet" opp på et nivå hvor jeg klarte å ta tak i ting. Når jeg var på bedringens vei så ble jeg tatt av de. Jeg følte meg ikke veldig nede, men følte heller ikke mye glede når jeg gikk på de. De regulerer jo alle følelser, så jeg hadde nok ikke hatt det bra med å gå på de over lengre tid. Anonymkode: 802e3...9f9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Man blir helt flat følelsesmessig, noen fungerer bedre i hverdagen med disse medisinene men det er stor sjanse for at det kommer en kjempesmell med følelser og reaksjoner når man slutter med medisinene. Anonymkode: 85486...a0c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man blir helt flat følelsesmessig, noen fungerer bedre i hverdagen med disse medisinene men det er stor sjanse for at det kommer en kjempesmell med følelser og reaksjoner når man slutter med medisinene. Anonymkode: 85486...a0c Jeg føler meg like tiltaksløs som før; men kanskje mindre sint og irritabel. Er det normalt at dette skjer? Anonymkode: 74308...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 Jeg har enda tilgode å høre om at noen har blitt helt friske som følge av antidepressiva. Men helt frisk er oppskrytt, det handler om økt funksjonalitet og velvære. Så frisk trenger ikke være et mål i seg selv. Noen får nok økt funksjonalitet og velvære HVIS riktig medisin blir brukt. HVIS. Problemet er at det medisinske fagfeltet, da spesielt førstelinjen, har så lav kompetanse på psykiatriske medikamenter at de kjører alle pasientene på nesten det samme. Her er det mange som har gått på en smell, og fått en medisin som overhodet ikke var egnet på pasienten. Da blir man ihvertfall ikke frisk. Man får ikke økt funksjonalitet og velvære. Man blir gjerne verre. Mye verre i enkelte tilfeller. Og det at folk blir verre på antidepressiva hører jeg stadig om. Fåtallet får økt funksjonalitet og velvære. Til syvende og sist er psykiatriske medisiner egentlig et eksperiment man begir seg utpå. Et risikabelt ett. Så er det om å gjøre å håpe på at du har fått riktig medisin. Sjansen for det er lav med mindre du har møtt på en som virkelig kan og vet psykiatri. Anonymkode: 75f36...783
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg føler meg like tiltaksløs som før; men kanskje mindre sint og irritabel. Er det normalt at dette skjer? Anonymkode: 74308...0c4 Ja, det er normalt. Du er mer utflatet. Utmattelse kan ofte styrkes av medisinene. Anonymkode: 75f36...783
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har enda tilgode å høre om at noen har blitt helt friske som følge av antidepressiva. Men helt frisk er oppskrytt, det handler om økt funksjonalitet og velvære. Så frisk trenger ikke være et mål i seg selv. Noen får nok økt funksjonalitet og velvære HVIS riktig medisin blir brukt. HVIS. Problemet er at det medisinske fagfeltet, da spesielt førstelinjen, har så lav kompetanse på psykiatriske medikamenter at de kjører alle pasientene på nesten det samme. Her er det mange som har gått på en smell, og fått en medisin som overhodet ikke var egnet på pasienten. Da blir man ihvertfall ikke frisk. Man får ikke økt funksjonalitet og velvære. Man blir gjerne verre. Mye verre i enkelte tilfeller. Og det at folk blir verre på antidepressiva hører jeg stadig om. Fåtallet får økt funksjonalitet og velvære. Til syvende og sist er psykiatriske medisiner egentlig et eksperiment man begir seg utpå. Et risikabelt ett. Så er det om å gjøre å håpe på at du har fått riktig medisin. Sjansen for det er lav med mindre du har møtt på en som virkelig kan og vet psykiatri. Anonymkode: 75f36...783 Jeg føler meg fortsatt like deprimert som før, men kanskje forverret tankegang om å ikke ønske å fortsette dette lenger. Men samtidig vil jeg leve, men samtidig ikke. Det her er så tungt. Hva må til for at jeg skal føle meg frisk? Anonymkode: 74308...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg føler meg fortsatt like deprimert som før, men kanskje forverret tankegang om å ikke ønske å fortsette dette lenger. Men samtidig vil jeg leve, men samtidig ikke. Det her er så tungt. Hva må til for at jeg skal føle meg frisk? Anonymkode: 74308...0c4 Hvor lenge har du stått på medisinene? Husk at du kan forbigående bli verre i 2-8 uker i starten av medisineringen. Det handler om at legemidlet begynner å virke. Du må avvente effekt opp mot 3-4 måneder. Håper du har kontakt med lege underveis. Du bør få oppfølgning. Så får du se om medikamentet hever deg ved tiden. Men husk, gi det tid! Anonymkode: 75f36...783
Lill3My Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 For meg har det virket slik at de dypeste dalene ikke er like dype, dessverre er heller ikke følelsen av glede like sterk (om det er medisinen somgenerelt,gjør meg flatere eller om det er del av depresjonen er jeg ikke sikker på da lykkefølelsen var borte før medisinering også). Når jeg er nede er jeg heller,ikke like passiv og «låst» som før, og det varer i kortere tid. Jeg får også mer initiativ i meg til å ta tak i daglige gjøremål. foruten medisinering har jeg også tro på det å GJØRE ting. Ting en vet er «friskt». Kun det å handle fører til endringer. Så en liten konkret oppgave hver dag er virkelig verdt å prioritere. Det være å gå en tur, få gjort unna X husarbeid eller lage sunn mat osv
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor lenge har du stått på medisinene? Husk at du kan forbigående bli verre i 2-8 uker i starten av medisineringen. Det handler om at legemidlet begynner å virke. Du må avvente effekt opp mot 3-4 måneder. Håper du har kontakt med lege underveis. Du bør få oppfølgning. Så får du se om medikamentet hever deg ved tiden. Men husk, gi det tid! Anonymkode: 75f36...783 Blir jeg trodd på av lege og psykolog om jeg oppriktig mener jeg ikke føler meg bedre? Hva skjer da? Må jeg skifte medisin, eller bare slutte helt? Anonymkode: 74308...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #11 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir jeg trodd på av lege og psykolog om jeg oppriktig mener jeg ikke føler meg bedre? Hva skjer da? Må jeg skifte medisin, eller bare slutte helt? Anonymkode: 74308...0c4 Ja, det blir du. Og da blir du mest sannsynlig satt på en annen medisin. Anonymkode: 75f36...783
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Jeg har brukt antidepressiva i minst ti år. Har prøvd å slutte et par ganger, men begynt igjen, etter 3-5 mnd uten. Hos meg merkes ikke bedring av medisinene før etter et par måneder - så man må være tålmodig. Jeg blir rett og slett litt lettere til sinns, grubler ikke så mye som før, blir mindre irritert, føler meg mindre motløs, sover bedre. Når jeg har sluttet har jeg merker forverring av disse tingene, og har derfor begynt igjen. Kan hende ville jeg fått samme effekt av terapi ol (har ikke hatt mye av det), men det tar både tid og krefter og når jeg merker forbedring med medisiner så hvorfor ikke holde på det? Regner meg forresten ikke som «psykisk syk» eller liknende - har full jobb og fungerer godt på de aller fleste områder. Men tenker at jeg har anlegg for «tungsinn» og at jeg bruker de medisinene som finnes. Tenker ar jeg sannsynligvis skal bruke den livet ut. Har du vondt i hodet tar du en tablett, selv om hodepinen vil gå over av seg selv. Det er det samme med antidepressiva. Anonymkode: 2d5e6...a5c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man blir helt flat følelsesmessig, noen fungerer bedre i hverdagen med disse medisinene men det er stor sjanse for at det kommer en kjempesmell med følelser og reaksjoner når man slutter med medisinene. Anonymkode: 85486...a0c Jeg bruker ssri og opplever ikke at jeg blir helt flat. Men definitivt mindre angst/dyp nedstemthet og fortvilelse. Anonymkode: 6a257...038
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå