Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Wednesday Addams skrev (4 timer siden):

Såvidt meg bekjent er hverken lue eller caps et religiøst symbol. Kvinner bruker hijab fordi de velger å følge den delen av Koranen. Har du aldri sett en muslimsk kvinne uten hijab du eller?

Nei det er jo akkurat det som er poenget. At det er er religiøst symbol som de ikke kan frivillig ta av seg. Ikke uten reaksjoner fra andre muslimer ihvertfall. Det symboliserer undertrykkelse av kvinner.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MsElliot skrev (20 timer siden):

Har du problemer med deg selv, så gi beskjed slik at du kan få hjelp.

Den eneste som har problemer her er Tybring-Gjedde. Og de i grøftehøyre som prøver å forsvare opptrinnet. 

Skrevet
Agnesjenta skrev (6 minutter siden):

Nei det er jo akkurat det som er poenget. At det er er religiøst symbol som de ikke kan frivillig ta av seg. Ikke uten reaksjoner fra andre muslimer ihvertfall. Det symboliserer undertrykkelse av kvinner.

Jeg vet om mange muslimer som går uten hodeplagg. Og noen som bruker det, for så vidt. 

Frivillig. 

Skrevet
sonush skrev (6 timer siden):

Vel det var sikkert da du ba meg flytte til Afghanistan, når jeg verken er muslim eller afganer!!

Jeg har sterk personlig tro. Mine barn og min mann, praktiserer ikke den like streng som meg, og jeg krever heller ikke at de skal gjøre det. I tillegg, hvis alle i hele verden som er personlig troende i de ulike religionene, skulle flyttet til Afghanistan, så tror jeg jorda hadde endret bane rundt solen. 

Jeg kunne skrevet ‘man’ i stedet for ‘du’. ‘Du’ kan brukes i 3 person. Forståelig nå?

Skrevet
Optimo skrev (21 minutter siden):

Jeg vet om mange muslimer som går uten hodeplagg. Og noen som bruker det, for så vidt. 

Frivillig. 

Men så bra da, hvor stor % andel bruker det frivillig? Altså frivillig ikke ‘frivillig’ fordi det er forventet av de.

Skrevet
Optimo skrev (23 minutter siden):

Den eneste som har problemer her er Tybring-Gjedde. Og de i grøftehøyre som prøver å forsvare opptrinnet. 

Selv er jeg sentrum politisk. Har ihvertfall aldri vært ytre Høyre. Men med en gang man er Kritisk til islam så blir man visst plassert på ytre Høyre… selv om jeg aldri har stemt til Høyre for Ap…

• Liker 2
Skrevet
Agnesjenta skrev (8 timer siden):

Fordi hvis det virkelig var frivillig for kvinner i islam å bære hijab, så kunne hun ha tatt den av, som en annen lue/caps.

Og det er DET vi må sammenligne med her. Ikke sammenligne med å ta av genser/truse slik som noen av dere gjør.

Oki, om en respektløs fremmed hadde påstått at jeg ikke var i stand til og bestemme hva jeg skule kle på meg selv hadde jeg tenkt han var en tulling. Om han hadde vert så nedlatende at han tilbyde meg penger for og kle av meg kapsen min hadde jeg tenkt han var en dritsekk. Hadde han gjorte dette med en slesk kommentar om at han ville se mitt vakre hår hadde jeg syntes situasjonene var veldig ekkelt. Hadde han vært i 50 åra mens jeg var 15 hadde jeg tenkt det var noe grunnleggende feil med fyren! 

Jeg forstår ikke hvorfor det skule være noen vesentlig forskjell på genser og kaps. Jeg kan selvfølgelig ta av meg både kaps og genser når jeg vill. Men ALDRI om jeg hadde gjort det på befaling fra en nedlatende dritsekk som kom med sleske kommentarer! Det eneste han har bevist er at han mangler noe når det kommer til sosial samhandling med andre mennesker. 

• Liker 2
Gjest havrekaffe
Skrevet (endret)
16 hours ago, Pippi Lotta said:

Er shushi norsk? Taco? Bikinien ble ikke oppfunnet i Norge, det ble ikke kajakker i heller tror jeg. Det blir tomt i Norge om alle som velger og benytte seg av noe med røter fra utenlandet ikke skal få bo i her. 

Nå kan man ikke akkurat sammenlikne sushi og hijab/niqab som har sterk symbolverdi og er en identitetsmarkør. Du får mene hva du vil, for jeg mener at det aldri kommer til å bli norsk med hijab og alt det andre som sterkt religiøse muslimer tar med inn i offentligheten.

Jeg vil at mine barn skal lære at homofile og lesbiske er likeverdige mennesker og det kan ikke en lærer i hijab fortelle dem. Islam blander politikk og religion, oppdragelse og all menneskelig sosial aktivitet. Det ønsker ikke jeg å ha i Norge.

Tybring-Gjedde er jeg stort sett uenig med, men for meg kommer lefse og bunad alltid til å være norsk og ikke hijab og faste.

De må gjerne være muslimer, men innfor husets fire vegger.

Endret av havrekaffe
Gjest G-string
Skrevet

Her oppfører politikeren som et barnehagebarn! Men ungdommen oppfører seg som moden voksen.

Gjest G-string
Skrevet
sonush skrev (9 timer siden):

TS her

Jeg mener heller ikke at han MENTE noe seksuelt med det han foreslo, men han burde vite bedre enn å foreslå hun skulle ta av seg noe, for penger. Han er tross alt en voksen middelaldrende mann. 

Når man velger å gjøre noe for religion eller sin Gud, så har du en direkte "kontakt" med han/henne. Du velger det frivillig, men du ønsker ikke å bryte med ditt "forhold" fordi noen spør om det. 

Eks. Jeg er hindu. Jeg spiser ikke storfekjøtt. Jeg kom til Norge som barn. Opp igjennom ungdomsårene så spiste jeg det, ihvertfall ute. Da jeg ble rundt 20 år, så begynte jeg å kjennes at det ble feil. Ila de neste to, tre årene så valgte jeg å ta avstand fra det. Jeg er snart 50 år, og har ikke spist storfe de siste 25-30 årene. Det var frivillig valgt, og jeg kunne når som helst bare tatt meg en hamburger, men det gikk på mitt forhold til min Gud. Den selger ikke jeg for penger. 

Jeg vet at det blir feil å sammenligne klesplagg med mat, men jeg skriver det for å belyse hvorfor hun "ikke bare kan ta den av". Uavhengig av andre mennesker, så kan det foreligge noe personlig religiøst bak det, som ditt forhold med din Gud, som du følger strengt. 

Hva har det med saken at du er hindu? Selvom det er en av de fredligste religionene i Norge.

Gjest G-string
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (7 timer siden):

Spør ham, så får du vite svaret.

Et sjarmerende og feilslått forsøk på å fremstå inkluderende overfor innvandrere.

Nordmann og etnisk norsk er så å si det samme. Norsk statsborger er en person med opprinnelse fra et annet land som har fått norsk pass. Det norske passet endrer ikke hvem man er og hvor man kommer fra. Det norske passet skal ikke viske bort personens identitet og tilhørighet til hjemlandet. Det norske passet gjør ingen til nordmann. Bare hyggelig.

Neivel ... Ektemann når man går på skole? Hun følte seg ikke respektert, sier hun. Jeg lurer på hvorfor hun ikke respekterer seg selv og går rundt med dette plagget.

Merk deg hvordan hun oppsøkte situasjonen og gikk foran for å ta skjult lydopptak. 

Denne dehumaniseringen av kvinner i islam gjennom tvang av plagg som hijab, nikab, burka, o.l. er ikke noe å støtte eller juble for. Den påståtte frivilligheten er heller ikke eksisterende der hvor du utsettes for sosialt press fra familie, storfamilie, stammen, klanen og alle andre rundt deg og er tvunget til å velge å ta den for å ikke være ekskludert og fratatt æren og familiens ære som unge jenter bærer på sine skuldre. Så sier de til seg selv at de gjør det frivillig ... Yeah, sure. 

Selv Siv jensen sier at en nordmann er en person som har norsk statsborgerskap. Det sier også norsk språkråd. Du har din egen definisjon som er stikk i strid med den offisielle definisjonen.

Endret av G-string
Skrevet (endret)

Elfy skrev (På 8.9.2021 den 16.25):

En annen gruppe kvinner som også dekker håret er jo nonner. 

Lurer på om CTG hadde turt å spørre en nonne om å gjøre det samme.

Word! Godt poeng..

Og den største ironien/paradokset i dette er jo at Frp som står for en liberalistisk politikk med vekt på individets frihet og selvstendige verdi så til de grader har vansker med å respektere nettopp muslimske kvinners rett til å kle på seg hva de vil, til å følge påbud fra egen religion. Der vil sikkert mange hevde at dette ikke er et valg, at det er tvang. Men det mener jeg nordmenn uten slike religiøse påbud egt ikke kan uttale seg om. Jeg kjenner muslimske kvinner som er høyt utdanna, oppegående, single (og på ingen måte "kua") og som forfekter retten til å bære hijab uten å bli dissa. Det er deres valg. (samtidig som det sikkert finnes de som tvinges til hijab-bruk også).

Jeg leste intervjuer med 16-18-åringer fra Bjerke vgs etter denne saken, og samtlige svarte langt mer reflektert enn CTG om denne saken. Uansett: dette var uverdig av en voksen politiker! Listhaug kan du få billig av meg, men her tok hun iaf tydelig avstand, hvilket var veldig bra! (Frykta sikkert stemmeflukt fra unge velgere...?)

Endret av Newbeginnings
  • Liker 6
Skrevet
G-string skrev (29 minutter siden):

Selv Siv jensen sier at en nordmann er en person som har norsk statsborgerskap. Det sier også norsk språkråd. Du har din egen definisjon som er stikk i strid med den offisielle definisjonen.

Jeg ser at mange blander norsk og nordmann. Grunnene er klare - det er i vinden å være pk.

Det er ikke min egen definisjon forresten. Kinesisk statsborgerskap gjør ikke en europeer til kineser. Det forutsetter etnisk tilhørighet til det kinesiske folket. 

Jeg korrigerer alle som prøver å være pk med meg og kalle meg for nordmann og forklarer dem forskjellen. Norsk kan jeg være, men ikke nordmann så lenge jeg ikke har norske aner. 

• Liker 2
Gjest G-string
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at mange blander norsk og nordmann. Grunnene er klare - det er i vinden å være pk.

Det er ikke min egen definisjon forresten. Kinesisk statsborgerskap gjør ikke en europeer til kineser. Det forutsetter etnisk tilhørighet til det kinesiske folket. 

Jeg korrigerer alle som prøver å være pk med meg og kalle meg for nordmann og forklarer dem forskjellen. Norsk kan jeg være, men ikke nordmann så lenge jeg ikke har norske aner. 

Det er vel du blander mellom etnisk norsk og nordmann. Du er kineser om du har kinesiske statsborgerskap, men ikke etnisk kineser.

Skrevet
G-string skrev (19 minutter siden):

Hva har det med saken at du er hindu? Selvom det er en av de fredligste religionene i Norge.

Leste du det jeg skrev og prøvde å forklare. Jeg prøvde å forklare hvorfor det er vanskelig/umulig å endre noe som man har valgt frivillig. Når man er personlig religiøst, så har man et forhold til sin Gud. En som gir deg håp og glede, en som kan fjerne sorg og elendighet. Hva slags forhold det er, er bare mellom meg og Han/Henne. Om jeg velger å følge en vei, som jeg TROR (ja det handler om tro) vil gleder min Gud, så er det mellom meg og Han/Henne. Om jeg FRIVILLIG velger å gjøre noe, så betyr ikke det at jeg er villig til å gå imot min Gud, for hvermansen. Jeg er ikke Judas, om du skjønner hva jeg mener. Jeg fornekter ikke mitt forhold med min Gud, ikke for en tusenlapp, ikke for en million. 

Det var det jeg forsøkte å forklare. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
G-string skrev (7 minutter siden):

Det er vel du blander mellom etnisk norsk og nordmann. Du er kineser om du har kinesiske statsborgerskap, men ikke etnisk kineser.

Fra wikipedia lenken om nordmenn: https://no.wikipedia.org/wiki/Nordmenn

Språkrådet uttalte i 2006 at «nordmann» i utgangspunktet betyr 'person av etnisk norsk opprinnelse'.[3] Uttalelsen førte til debatt om hvem som kunne kalles nordmenn.[19] Språkrådet modererte senere synspunktet, beklaget uttalelsen og tilkjennega at ordet nordmann har flere betydninger.

Ser du. Språkrådet ble presset av pk krefter å endre betydningen av ordet nordmann. Til og med beklaget sannheten fordi noen ikke tålte den. Men nordmann betyr person av etnisk norsk opprinnelse selv om noen presser veldig på å endre på dette. Hvis du leser resten av artikkelen, så ser du tydelig prosessene. 

Man vinner ikke valg på å være ærlig :) 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (5 minutter siden):

G-string skrev (3 minutter siden):

Det blir alltid en diskusjon om definisjon av ordet nordmann. Kanskje derfor jeg alltid bruker etnisk nordmann og ikke-etnisk nordmann i mine diskusjoner. Jeg ER ikke-etnisk nordmann, men ikke en etnisk nordmann. Det har jeg ikke behov for å ønske å være. Til det er jeg altfor stolt av min etnisitet. 

Gjest G-string
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Fra wikipedia lenken om nordmenn: https://no.wikipedia.org/wiki/Nordmenn

Språkrådet uttalte i 2006 at «nordmann» i utgangspunktet betyr 'person av etnisk norsk opprinnelse'.[3] Uttalelsen førte til debatt om hvem som kunne kalles nordmenn.[19] Språkrådet modererte senere synspunktet, beklaget uttalelsen og tilkjennega at ordet nordmann har flere betydninger.

Ser du. Språkrådet ble presset av pk krefter å endre betydningen av ordet nordmann. Til og med beklaget sannheten fordi noen ikke tålte den. Men nordmann betyr person av etnisk norsk opprinnelse selv om noen presser veldig på å endre på dette. Hvis du leser resten av artikkelen, så ser du tydelig prosessene. 

Jeg har rett, da ordet har endret betydning. Du hadde rett før 2006, men ikke nå lenger.

Skrevet (endret)
G-string skrev (1 minutt siden):

Jeg har rett, da ordet har endret betydning. Du hadde rett før 2006, men ikke nå lenger.

Nei, ordet betyr fortsatt det samme. Det er bare noen som ønsker å endre betydningen i nyere tid for å vinne valg :) Så det er en politisk beslutning, ikke en naturlig prosess. 

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet
Muskath skrev (På 8.9.2021 den 14.36):

Nei vel, så får de holde det utenfor synsfeltet mitt. Hvis det ikke skal være mitt problem. Og jeg er kvinne, og ser på undertrykking av kvinner med avsky. 

Denne 👆🏻🌟

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...