Gjest NoDiablo Skrevet 9. september 2021 #141 Skrevet 9. september 2021 Agnesjenta skrev (1 minutt siden): Men til sakens kjerne, kan hun velge å gå uten hijab hvis hun vil, uten konsekvenser? Har møtt èn som gjorde det uten konsekvenser. Kjenner ikke mange, så kan ikke snakke for alle. Vet også om en som gradvis begynte å ta det på. Såkalt frivillig.
Gjest Lawyam Skrevet 9. september 2021 #142 Skrevet 9. september 2021 Og fordi hun hadde integritet så gjorde hun det ikke! Å ville la et barn ta ansvaret for å bevise/motbevise latterliggjøre og teste egen forutinntatthet ovenfor hijabbruk, andres tro, muslimske kvinner osv fremfor en stor gruppe mennesker i tillegg. En voksen mann og politiker. Det er så galt som det kan bli.
Gjest NoDiablo Skrevet 9. september 2021 #143 Skrevet 9. september 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Og fordi hun hadde integritet så gjorde hun det ikke! Å ville la et barn ta ansvaret for å bevise/motbevise latterliggjøre og teste egen forutinntatthet ovenfor hijabbruk, andres tro, muslimske kvinner osv fremfor en stor gruppe mennesker i tillegg. En voksen mann og politiker. Det er så galt som det kan bli. Ikke minst tåpelig å tro at han har bevist noe som helst. Gjedde er en skikkelig dust, rett og slett.
Agnesjenta Skrevet 9. september 2021 #144 Skrevet 9. september 2021 NoDiablo skrev (6 minutter siden): Altså, i Afghanistan skjer det nå store overgrep mot troende innen samme religion. Mener du at troende ikke skal ha plass i Norge nå, eller? Dersom man er sterkt troende muslim så vil man vel helst bo der religionen praktiseres mest riktig etter islam, og bo sammen med flest mulig trosfeller? 2
Gjest NoDiablo Skrevet 9. september 2021 #145 Skrevet 9. september 2021 Agnesjenta skrev (Akkurat nå): Dersom man er sterkt troende muslim så vil man vel helst bo der religionen praktiseres mest riktig etter islam, og bo sammen med flest mulig trosfeller? For det første, så er ikke hinduisme samme som islam. Og det blir uansett for enkel tankegang. Om man er enig i praksisen, så ja. Men det er absolutt ikke enighet innad praksisen, og det gjelder ikke bare Afghanistan.
Agnesjenta Skrevet 9. september 2021 #146 Skrevet 9. september 2021 (endret) NoDiablo skrev (17 minutter siden): For det første, så er ikke hinduisme samme som islam. Og det blir uansett for enkel tankegang. Om man er enig i praksisen, så ja. Men det er absolutt ikke enighet innad praksisen, og det gjelder ikke bare Afghanistan. Ok - blir det for enkel tankegang? For meg er det helt logisk. Gjelder ikke bare Afghanistan nei, det var bare et eksempel. Men mange vil jo flykte fra Afghanistan nå pga at Taliban innfører et strengt islamsk styresett. De flykter altså fra konsekvensene av islam. Men hvorfor vil de fortsette å være muslimer i Norge når det så tydelig ikke er ‘beboelig’ i de fleste islamske land? Ihvertfall ikke for kvinner! Men om man virkelig er så religiøs som nevnt overfor her så må jo det å bo i et strengt religiøst muslimsk land være mye bedre enn å bo her? Og har jeg noengang sammenlignet hinduisme med islam? Hvor kom det fra? Endret 9. september 2021 av Agnesjenta . 1
Gjest Lawyam Skrevet 9. september 2021 #147 Skrevet 9. september 2021 Agnesjenta skrev (8 minutter siden): Men til sakens kjerne, kan hun velge å gå uten hijab hvis hun vil, uten konsekvenser? Jeg kjenner flere som ikke går med det og noen som bruker det av og til. Jeg kjenner også noen som bærer det 'hele tiden'. Ingen av dem er tvunget. Hvorfor denne jenta bar det vet jeg ingenting om, men vi vet holdningene til TG. Han trodde tydeligvis at alt kan kjøpes for penger.
Agnesjenta Skrevet 9. september 2021 #148 Skrevet 9. september 2021 Lawyam skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner flere som ikke går med det og noen som bruker det av og til. Jeg kjenner også noen som bærer det 'hele tiden'. Ingen av dem er tvunget. Hvorfor denne jenta bar det vet jeg ingenting om, men vi vet holdningene til TG. Han trodde tydeligvis at alt kan kjøpes for penger. Du vet ikke holdningene til TG. Hun kunne ha ‘lurt’ ham ved å ta av hijab’en, tatt imot pengene, og gitt de til et godt formål. Hvis det er så frivillig som du påstår. 1
Gjest Lawyam Skrevet 9. september 2021 #149 Skrevet 9. september 2021 (endret) Agnesjenta skrev (19 minutter siden): Du vet ikke holdningene til TG. Hun kunne ha ‘lurt’ ham ved å ta av hijab’en, tatt imot pengene, og gitt de til et godt formål. Hvis det er så frivillig som du påstår. Jeg påstår ikke at jeg vet hvorfor hun ikke gjorde det, nei - men hun hadde hvertfall integritet nok og i trosammenheng selger man ikke sjelen sin altså. Jeg er kristen og hadde ALDRI gitt etter for en million engang. Du skjønner det at tro ikke noe du selger. Og ens tro skal du ikke måtte forsvare. I tillegg angrep han et muslimsk barn - det støttes ikke og skal ikke støttes. Klart jeg VET holdningene til TG. Han viste de tydelig i ord og gjerninger. Han støttet kun opp mot fremmedhat her. Ikke en god sak. Endret 9. september 2021 av Lawyam
Drizzt Skrevet 9. september 2021 #150 Skrevet 9. september 2021 (endret) EtØnske skrev (9 timer siden): Hvorfor gjorde han ikke det samme med turban?? Spør ham, så får du vite svaret. EtØnske skrev (9 timer siden): Du må lære deg å skile mellom etnisk norsk og nordmann. En nordmann er en person som har norsk pass. Ferdig snakka. Et sjarmerende og feilslått forsøk på å fremstå inkluderende overfor innvandrere. Nordmann og etnisk norsk er så å si det samme. Norsk statsborger er en person med opprinnelse fra et annet land som har fått norsk pass. Det norske passet endrer ikke hvem man er og hvor man kommer fra. Det norske passet skal ikke viske bort personens identitet og tilhørighet til hjemlandet. Det norske passet gjør ingen til nordmann. Bare hyggelig. EtØnske skrev (9 timer siden): Håret skal man bare vise til ektemannen akkurat som resten av kroppen, i følge gjeldende praksis slik jeg har forstått det. Forbehold: Jeg er ikke muslim, så jeg kan ta feil om praksisen. Neivel ... Ektemann når man går på skole? Hun følte seg ikke respektert, sier hun. Jeg lurer på hvorfor hun ikke respekterer seg selv og går rundt med dette plagget. Merk deg hvordan hun oppsøkte situasjonen og gikk foran for å ta skjult lydopptak. Denne dehumaniseringen av kvinner i islam gjennom tvang av plagg som hijab, nikab, burka, o.l. er ikke noe å støtte eller juble for. Den påståtte frivilligheten er heller ikke eksisterende der hvor du utsettes for sosialt press fra familie, storfamilie, stammen, klanen og alle andre rundt deg og er tvunget til å velge å ta den for å ikke være ekskludert og fratatt æren og familiens ære som unge jenter bærer på sine skuldre. Så sier de til seg selv at de gjør det frivillig ... Yeah, sure. Endret 9. september 2021 av Drizzt 1
sonush Skrevet 9. september 2021 Forfatter #151 Skrevet 9. september 2021 sonush skrev (2 timer siden): Eks. Jeg er hindu. Jeg spiser ikke storfekjøtt. Jeg kom til Norge som barn. Opp igjennom ungdomsårene så spiste jeg det, ihvertfall ute. Da jeg ble rundt 20 år, så begynte jeg å kjennes at det ble feil. Ila de neste to, tre årene så valgte jeg å ta avstand fra det. Jeg er snart 50 år, og har ikke spist storfe de siste 25-30 årene. Det var frivillig valgt, og jeg kunne når som helst bare tatt meg en hamburger, men det gikk på mitt forhold til min Gud. Den selger ikke jeg for penger. Agnesjenta skrev (1 time siden): Hvorfor velger du å bo i Norge da, dersom du er så sterkt troende? Hvorfor ikke bo i feks Afghanistan? NoDiablo skrev (1 time siden): For det første, så er ikke hinduisme samme som islam. Og det blir uansett for enkel tankegang. Om man er enig i praksisen, så ja. Men det er absolutt ikke enighet innad praksisen, og det gjelder ikke bare Afghanistan. Agnesjenta skrev (1 time siden): Og har jeg noengang sammenlignet hinduisme med islam? Hvor kom det fra? Vel det var sikkert da du ba meg flytte til Afghanistan, når jeg verken er muslim eller afganer!! Jeg har sterk personlig tro. Mine barn og min mann, praktiserer ikke den like streng som meg, og jeg krever heller ikke at de skal gjøre det. I tillegg, hvis alle i hele verden som er personlig troende i de ulike religionene, skulle flyttet til Afghanistan, så tror jeg jorda hadde endret bane rundt solen. 2
Agnesjenta Skrevet 9. september 2021 #152 Skrevet 9. september 2021 Lawyam skrev (1 time siden): Jeg påstår ikke at jeg vet hvorfor hun ikke gjorde det, nei - men hun hadde hvertfall integritet nok og i trosammenheng selger man ikke sjelen sin altså. Jeg er kristen og hadde ALDRI gitt etter for en million engang. Du skjønner det at tro ikke noe du selger. Og ens tro skal du ikke måtte forsvare. I tillegg angrep han et muslimsk barn - det støttes ikke og skal ikke støttes. Klart jeg VET holdningene til TG. Han viste de tydelig i ord og gjerninger. Han støttet kun opp mot fremmedhat her. Ikke en god sak. Jeg er også kristen, men har heldigvis ingen krav til verken bekledning eller smykker. Nei ingen av oss vet holdningene til noen av disse. Det er ikke ‘kristent’ å dømme andre eller å tillegge noen meninger/holdninger vi ikke kan vite om de har.
Agnesjenta Skrevet 9. september 2021 #153 Skrevet 9. september 2021 (endret) sonush skrev (7 minutter siden): sonush skrev (7 minutter siden): Vel det var sikkert da du ba meg flytte til Afghanistan, når jeg verken er muslim eller afganer!! Jeg har sterk personlig tro. Mine barn og min mann, praktiserer ikke den like streng som meg, og jeg krever heller ikke at de skal gjøre det. I tillegg, hvis alle i hele verden som er personlig troende i de ulike religionene, skulle flyttet til Afghanistan, så tror jeg jorda hadde endret bane rundt solen. Jeg har aldri bedt deg om å flytte til Afghanistan? Jeg spurte om hvorfor ikke sterkt troende muslimer heller vil bo i et strengt islamsk land. Ikke deg spesifikt. Når det er sagt, hvordan stiller islam seg til andre religioner? Er det religionsfrihet i Taliban? Kunne du, og jeg som kristen bodd der? Endret 9. september 2021 av Agnesjenta . 1
Gjest Lawyam Skrevet 9. september 2021 #154 Skrevet 9. september 2021 Hørte du klippet? Er dette en politiker verdig? https://www.tv2.no/nyheter/14211127/
Agnesjenta Skrevet 9. september 2021 #155 Skrevet 9. september 2021 Lawyam skrev (1 minutt siden): Hørte du klippet? Er dette en politiker verdig? https://www.tv2.no/nyheter/14211127/ Nei jeg har ikke hørt klippet, jeg forsvarer ikke nøyaktig det han gjorde i situasjonen, han kunne sikkert hat håndtert det litt bedre. Men jeg forstår hva han ville fram til og mener at han fikk bevist det han mente. Nemlig at hijab ikke er frivillig. Og det blir for dumt å seksualisere dette på noen som helst måte. Tillegge han slike meninger og sammenligne det med å kle av seg. 4
Drizzt Skrevet 9. september 2021 #156 Skrevet 9. september 2021 Agnesjenta skrev (1 time siden): Dersom man er sterkt troende muslim så vil man vel helst bo der religionen praktiseres mest riktig etter islam, og bo sammen med flest mulig trosfeller? Man skulle tro det var tilfelle, men så er disse landene hovedsakelig fattige og har ofte interne konflikter på grunn av islam. Det er ikke rart at de vil være et annet sted med bedre levestandard og mindre konflikter. Problemet er at det som fører til konfliktene, denne ukulturen, disse meningsforskjellene, de tar dem med seg også i det nye landet. Klarer de ikke integrere seg og legge fra seg det som fører til konflikter, blir det bare høyt konfliktnivå også det nye stedet etterhvert. Jeg for min del vet at jeg kommer til å mistrives stort i et muslimsk land, derfor oppsøker jeg ikke disse landene, men holder meg til land og områder med lignende kultur og verdier som mine egne. Men ikke alle tenker sånn. Agnesjenta skrev (2 minutter siden): Men jeg forstår hva han ville fram til og mener at han fikk bevist det han mente. Nemlig at hijab ikke er frivillig. Og det blir for dumt å seksualisere dette på noen som helst måte. Tillegge han slike meninger og sammenligne det med å kle av seg. Nettopp, nettopp. Han beviste poenget sitt på en tydelig måte. Så kan man velge å kritisere midlene, men målet er oppnådd. Det var ingenting seksuelt i det han gjorde. Å ta av lua er ikke en seksuell handling. Å be noen ta av lua eller ikke en seksuell handling heller. 1
MAGEROST Skrevet 9. september 2021 #157 Skrevet 9. september 2021 (endret) Lawyam skrev (14 minutter siden): Hørte du klippet? Er dette en politiker verdig? https://www.tv2.no/nyheter/14211127/ Jeg hørte kun 30 sekunder av ett opptak som varte i 2 minutter.* Endret 9. september 2021 av MAGEROST 1
sonush Skrevet 9. september 2021 Forfatter #158 Skrevet 9. september 2021 Agnesjenta skrev (2 timer siden): Hvorfor velger du å bo i Norge da, dersom du er så sterkt troende? Hvorfor ikke bo i feks Afghanistan? Agnesjenta skrev (6 minutter siden): Jeg har aldri bedt deg om å flytte til Afghanistan? Jeg spurte om hvorfor ikke sterkt troende muslimer heller vil bo i et strengt islamsk land. Ikke deg spesifikt. Når det er sagt, hvordan stiller islam seg til andre religioner? Er det religionsfrihet i Taliban? Kunne du, og jeg som kristen bodd der? Som du ser, så spurte du meg spesifik. Hør her, jeg skjønner at du ikke liker hijab, og du har rett til å ha en mening om det, og det samme har jeg. Vi kommer ikke til å kunne endre våre meninger, når det kommer til hijab. Jeg forsøker heller ikke å endre synet ditt, på temaet. Det var jeg som startet tråden, og fokuset mitt da var å påpeke at CTG har klart å tråkke i salaten, når han diskuterer med en 15-åring og foreslår å betale for det. Veldig creepy fra en snart 60 åring, mot en 15-åring. 1
Grandidosa83 Skrevet 9. september 2021 #159 Skrevet 9. september 2021 (endret) Personlig ser jeg ikke problemet med dette. Kritikk av religion og kultur er lov, og denne ideen om at følgerne av religionen/kulturen skal være berettiget til å føle seg krenket grunnet dette er spinnvilt. Hvis man er redd for å bli krenket får man la være å oppsøke arenaer hvor det er fare for at dette skjer. Sekundært er det rart å lage en sak ut av at man tilbyr noen penger for å gjøre en helt harmløs ting. Man kan jo bare si nei? Det skremmende med saken er at rektor og skoleledelsen faktisk bygger opp rundt ideen at den enkeltes skal kunne kreve et vern for kritiske ytringer mot sin religion og kultur. Endret 9. september 2021 av Grandidosa83 4
Elysion Skrevet 9. september 2021 #160 Skrevet 9. september 2021 Agnesjenta skrev (4 timer siden): Fordi hvis det virkelig var frivillig for kvinner i islam å bære hijab, så kunne hun ha tatt den av, som en annen lue/caps. Såvidt meg bekjent er hverken lue eller caps et religiøst symbol. Kvinner bruker hijab fordi de velger å følge den delen av Koranen. Har du aldri sett en muslimsk kvinne uten hijab du eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå