Muskath Skrevet 8. september 2021 #41 Skrevet 8. september 2021 7 minutter siden, CAPS LOCK said: Når du har problemer med hvordan andre frivillig kler seg, så er du like undertrykkende som dem som har problemer med at kvinner ikke bruker hijab Jeg har problemer med hvorfor kvinner i det hele tatt kler seg i hijab ja. Og du vet kanskje ikke hvorfor det er nødvendig for millioner av kvinner å ikke vise håret? 7
sonush Skrevet 8. september 2021 Forfatter #42 Skrevet 8. september 2021 Muskath skrev (4 timer siden): Nei vel, så får de holde det utenfor synsfeltet mitt. Hvis det ikke skal være mitt problem. Og jeg er kvinne, og ser på undertrykking av kvinner med avsky. Muskath skrev (2 minutter siden): Jeg har problemer med hvorfor kvinner i det hele tatt kler seg i hijab ja. Og du vet kanskje ikke hvorfor det er nødvendig for millioner av kvinner å ikke vise håret? Så, som kvinne så avskyr du at andre skal bestemme hvordan en kvinne bør kle seg, så løsningen er at du som kvinne vil bestemme hvordan en kvinne bør kle seg? Dobbeltmoral på sitt beste. 10
malifika Skrevet 8. september 2021 #43 Skrevet 8. september 2021 Drizzt skrev (7 timer siden): Vel, strengt talt og helt ærlig talt, så tenker jeg følgende: Han gjorde et eksperiment for å bevise et poeng. Og han lyktes med det. Det hevdes at hijab er frivillig å bære. Hvis det stemmer, vil det være lett å ta den av - selv uten å få betalt for det. Som en lue for eksempel eller skjerf rundt halsen. Man tar den på frivillig og kan ta den av hvor som helst når som helst. Men det er ikke tilfelle med hijab, så frivilligargumentet rykker. Hijab dekker ikke intime kroppsdeler. Det eneste hijab skjuler er håret og håret er ikke en intim del av kroppen. Jeg tviler på det sterkeste at det ville vært noe særlig diskusjon hvis han tilbød penger til en norsk gutt å ta av seg capsen for eksempel eller en norsk jente å ta av seg vintersjalet rundt halsen. Men han ville ikke spurt dem heller fordi han vet at de tas på og av frivillig og da forsvinner poenget med eksperimentet. Men ja, jeg syns han lyktes med å få frem det han ville få frem. Forsåvidt enig med deg i det poenget ang eksperimentet. Men, han burde likevel holdt seg for god til å bruke et barn i dette forsøket. Han kunne spurt en voksen kvinne istedet. 2
bullehurk Skrevet 8. september 2021 #44 Skrevet 8. september 2021 Lawyam skrev (7 timer siden): Det var tankeløst, rasistisk, arrogant, krenkende, nedlatende og uhørt oppførsel. Hadde du venta noe annet av en mann som er så hjernedød at han offentlig går ut å nominerer Trump til Nobels fredspris 😵 ?? 6
Heisann1234 Skrevet 8. september 2021 #45 Skrevet 8. september 2021 (endret) Jeg synes forsvaret hans var helt ut på bærtur. Her kommer han med argumenter for hvorfor han er i mot barnehijab osv, men de fleste av oss er I MOT barnehijab, ikke bare du herr Tybring Gjedde! Er det ingenting han har lært av USAs invasjon av Afganistan? Når et vestlig land på aggressivt vis forsøker å innføre sine vestlige verdier og levesett så frastøter de seg den innfødte befolkingen. Folk går heller og slutter seg til ekstremistiske grupper på grunn av slik arroganse og innvasjon. Dersom Tybring Gjedde er i mot barnehijab så er ikke dette veien å gå! Han burde vært mye mer imøtekommende og argumentert på sakligere vis enn å tilby en jentunge en 1000 lapp for å kle av seg hijaben. Hva tenker den jenta og vennene hennes nå? Eneste som kanskje kom ut av denne hendelsen er enda mer fientliggjøring til vestlige verdier og ikke minst kvinnefrigjøring. Neineinei! Slike som Tybring Gjedde ødelegger en så viktig sak! Endret 8. september 2021 av Heisann1234 2
fotosyntesen Skrevet 8. september 2021 #46 Skrevet 8. september 2021 Han fikk igjennom et poeng. Hijab er sjelden brukt frivillig, av av den brede tolkningen av ordet. Like frivillig som når prostiturerte sier de "velger" og "liker" yrket. 7
Muskath Skrevet 8. september 2021 #47 Skrevet 8. september 2021 (endret) 23 minutter siden, sonush said: Så, som kvinne så avskyr du at andre skal bestemme hvordan en kvinne bør kle seg, så løsningen er at du som kvinne vil bestemme hvordan en kvinne bør kle seg? Dobbeltmoral på sitt beste. Du vet altså heller ikke hvorfor kvinner i verden må gå rundt i formløse «telt» og skjule til og med munn og nese, bare såvidt kunne se. Når du er så ignorant, er det formålsløst å forklare synet mitt for deg. Endret 8. september 2021 av Muskath 6
Gjest Sitronmelisse Skrevet 8. september 2021 #48 Skrevet 8. september 2021 fotosyntesen skrev (3 minutter siden): Han fikk igjennom et poeng. Hijab er sjelden brukt frivillig, av av den brede tolkningen av ordet. Like frivillig som når prostiturerte sier de "velger" og "liker" yrket. Artig at du nevner prostituerte. Den slimålen ville gi jentungen penger for å kle av seg. Hun sa NEI.
Agnesjenta Skrevet 8. september 2021 #49 Skrevet 8. september 2021 Alterego666 skrev (2 timer siden): Mange av våre kvinnebunader har hodeplagg og sjal som man tradisjonelt begynner å bruke når man gifter seg. Sååå…..kanskje 200 år? Jeg kan huske en rekke mødre fra min barndom som ikke viste seg ute uten hodeplagg, sommer som vinter. Heldigvis var det ingen progressive raddiser (som det var mange av) som tilbød dem penger for å kle av seg. Ja akkurat, i Norge har samfunnet utviklet seg fra middelalderen. Det syns jeg vi kan kreve at muslimene som skal bo her også gjør. Slik at det virkelig ER valgfritt om man vil bruke hijab. Uten å bli ropt ‘hore’ til. 8
fotosyntesen Skrevet 8. september 2021 #50 Skrevet 8. september 2021 Sitronmelisse skrev (Akkurat nå): Artig at du nevner prostituerte. Den slimålen ville gi jentungen penger for å kle av seg. Hun sa NEI. Men kler ikke av seg hijab. Man tar den av. Når læreren ber eleven ta av seg capsen i klasserommet, mener ikke læreren at du skal kle av deg. Men jeg er enig av virkemiddelet var ekstremt for få igjennom poenget. 8
Agnesjenta Skrevet 8. september 2021 #51 Skrevet 8. september 2021 Elfy skrev (3 timer siden): Tenker at tro er personlig. Om det er hijab eller kors i halsen spiller ingen rolle. Hadde en profilert politiker som man visste var i mot kristendommen og alt det innebar, spurt en kristen om å ta av halskjedet med et kors for 1000 kr så ville nok denne personen også reagert. Synes det var en usmakelig handling, og slike ting hører ikke hjemme i et land hvor vi har religionsfrihet. Er ikke religiøs selv og tenker at hijab får være opp til den enkelte. De (muslimer i Norge) sier selv de bærer den med stolthet og at det er frivillig. Tenker at den kampen må de eventuelt ta selv, dersom det ikke skulle stemme. Skal da være den første til å støtte dem om det skulle endre seg. Det finnes land hvor det finnes opprør mot hijab da de selv ser på det som undertrykkende, og hurra for dem og håper de lykkes! Men en kristen risikerer ingenting fra sine trosfeller om han tar av korset i 5 min. Så det kan IKKE sammenlignes. Det er ikke noe påbud om å bære kors for kristne heller. 4
Agnesjenta Skrevet 8. september 2021 #52 Skrevet 8. september 2021 Dere som forsvarer hijab bruken her. Syns dere synd på kvinner i Afghanistan nå? Hvorfor? Det kan jo ikke være pga krav om klesstil? Hva om enda flere av de muslimske kvinnene i Norge begynte p bruke Burka/Niqab er det like ok? Hvis nei, hvorfor ikke? Jeg ser IKKE forskjellen. Jo jeg ser forskjell på plaggene da men hvis dere syns det første er så ok så syns dere vel at kvinnene har det like godt som før i Afghanistan og andre muslimske land? Eller hvis nei, hvorfor ikke? Personlig er jeg veldig FOR likestilling og kvinnefrigjøring på alle måter. Derfor syns jeg ikke noe om bruk av verken hijab eller Burka etc. Alle disse plaggene symboliserer jo islam og at kvinner må undertrykkes og holdes ‘nede’. Og det er jo ikke frivillig når man blir kalt ‘hore’, kastet syre i ansiktet, blir utstøtt av familien, venner om man nekter å ta på seg disse plaggene. Hvorfor går ikke debatten på dette?? Lurer jeg på. 6
Lurium Skrevet 8. september 2021 #53 Skrevet 8. september 2021 Høyre har tydeligvis ambisjoner for datteren siden hun uttaler seg så mye i media for tiden. Må si at for min del preger faren inntrykket mitt av henne. Faren er jo en sterk tilhenger av neoliberalismen som også mange av den yngre garden i Høyre er tilhengere av (og jeg er sterkt i mot). 2
Agnesjenta Skrevet 8. september 2021 #54 Skrevet 8. september 2021 EbbaGrønn skrev (3 timer siden): Når en middelaldrende mann tilbyr penger «for å la meg få se det vakre håret ditt» til en 15 år gammel jente- hvem er det som seksualiserer da? Uttrykket gammel gris har sjelden passet bedre. Seriøst - tror du virkelig at han hadde et seksuelt motiv her?? Prøv i såfall å tenk litt lengre… 4
fotosyntesen Skrevet 8. september 2021 #55 Skrevet 8. september 2021 (endret) Lurium skrev (5 minutter siden): Høyre har tydeligvis ambisjoner for datteren siden hun uttaler seg så mye i media for tiden. Må si at for min del preger faren inntrykket mitt av henne. Faren er jo en sterk tilhenger av neoliberalismen som også mange av den yngre garden i Høyre er tilhengere av (og jeg er sterkt i mot). Så det å kalle ham og lignende politiske figurer for rasister er da helt feil? Neoliberalister er jo for blant annet fri innvandring. Frihet i økonomi, innvandring, deregulering generellt. https://en.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism Endret 8. september 2021 av fotosyntesen
Lurium Skrevet 8. september 2021 #56 Skrevet 8. september 2021 fotosyntesen skrev (2 minutter siden): Så det å kalle ham og lignende politiske figurer for rasister er da helt feil? Neoliberalister er jo for blant annet fri innvandring. Frihet i økonomi, innvandring, deregulering generellt. https://en.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism Jeg er da ikke uenig med deg i det, at han er opptatt av mer enn en ting. Personlig liker jeg verken den fremmedfiendlige holdningen hans, sosialdarwinisme, eller deregulering og fast-tracking av nyvinninger som el-sparkesykler. 2
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #57 Skrevet 8. september 2021 Agnesjenta skrev (25 minutter siden): Ja akkurat, i Norge har samfunnet utviklet seg fra middelalderen. Det syns jeg vi kan kreve at muslimene som skal bo her også gjør. Slik at det virkelig ER valgfritt om man vil bruke hijab. Uten å bli ropt ‘hore’ til. Riktig nok er jeg gammel, men jeg vokste ikke opp i middelalderen, og det var heller ikke middelalder for 150-200 år siden. Bare slapp av, denne moderniseringen går av seg selv og raskere enn vi aner. Det er bare å chille.
Agnesjenta Skrevet 8. september 2021 #58 Skrevet 8. september 2021 Alterego666 skrev (Akkurat nå): Riktig nok er jeg gammel, men jeg vokste ikke opp i middelalderen, og det var heller ikke middelalder for 150-200 år siden. Bare slapp av, denne moderniseringen går av seg selv og raskere enn vi aner. Det er bare å chille. Og hvilken vei mener du denne moderniseringen går? 2
Agnesjenta Skrevet 8. september 2021 #59 Skrevet 8. september 2021 Optimo skrev (2 timer siden): En middelaldrende mann som tilbyr ungjenter penger for å kle av seg. Seriøst - tror de aller aller fleste som ikke er korttenkte klarer å skjønne hva han mente her. Eller tror du virkelig selv på at han hadde et seksuelt motiv? 2
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #60 Skrevet 8. september 2021 Agnesjenta skrev (1 minutt siden): Og hvilken vei mener du denne moderniseringen går? Mot et sekulært samfunn hvor religiøse pålegg og forordninger får mindre påvirkning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå