Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Agnesjenta skrev (1 time siden):

Jeg kunne skrevet ‘man’ i stedet for ‘du’. ‘Du’ kan brukes i 3 person. Forståelig nå?

Vet du hva, jeg er ferdig med å diskutere dette her. Dette har ingen sammenheng med trådens tema. Hva du MENTE med det du skrev, er det kun du som vet. Jeg har nå x-antall ggr forsøkt å forklare hvordan ditt utsagn ble FORSTÅTT av oss. Ja, så var kanskje ikke sånn du mente, men det var sånn du ble oppfattet.

Så mye setning analyse hadde jeg ikke på ungdomsskolen en gang. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest G-string
Skrevet
Drizzt skrev (17 minutter siden):

Nei, ordet betyr fortsatt det samme. Det er bare noen som ønsker å endre betydningen i nyere tid for å vinne valg :) Så det er en politisk beslutning, ikke en naturlig prosess. 

Det betyr ikke det samme lenger som du selv viste til.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nordmenn

Personer med norsk statsborgerskap kalles også nordmenn; Norge har også et særlig rettsinstitutt kalt innfødsrett som i utgangspunktet bare tilkommer personer som fikk norsk statsborgerskap ved fødselen.

Skrevet
G-string skrev (3 minutter siden):

Det betyr ikke det samme lenger som du selv viste til.

Politisk bestemt endring av et ords betydning betyr ikke at ordet faktisk har endret betydning :) Jeg viste deg hva ordet opprinnelig betyr fram til noen har bestemt at det er veldig pk og øker valgsjansene å utvide betydningen av ordet.

Jeg har forklart det grundig allerede og ser ikke vitsen i å gjenta det. Du kan selvfølgelig velge å kalle innvandrere med norsk statsborgerskap for nordmenn og noen kan garantert føle seg smigret for det, men du må regne med å bli korrigert :)

P.S. En person med utenlandsk opprinnelse som har bodd i Norge hele livet sitt i norsk miljø og kjenner ikke annet enn sin norsk identitet, er selvfølgelig nordmann - for eksempel adopterte personer som ikke kjenner annet enn Norge og norsk kultur. Men en person som kommer i Norge i voksen alder med sin identitet og kulturell bagasje fra hjemlandet og etterhvert får norsk statsborgerskap er i beste fall norsk. Ikke nordmann. 

• Liker 2
Skrevet
havrekaffe skrev (1 time siden):

Nå kan man ikke akkurat sammenlikne sushi og hijab/niqab som har sterk symbolverdi og er en identitetsmarkør. Du får mene hva du vil, for jeg mener at det aldri kommer til å bli norsk med hijab og alt det andre som sterkt religiøse muslimer tar med inn i offentligheten.

Jeg vil at mine barn skal lære at homofile og lesbiske er likeverdige mennesker og det kan ikke en lærer i hijab fortelle dem. Islam blander politikk og religion, oppdragelse og all menneskelig sosial aktivitet. Det ønsker ikke jeg å ha i Norge.

Tybring-Gjedde er jeg stort sett uenig med, men for meg kommer lefse og bunad alltid til å være norsk og ikke hijab og faste.

De må gjerne være muslimer, men innfor husets fire vegger.

Helt ærlig føler jeg fredags taco har blitt et slags symbol på norsk helgekultur, selv om taco ikke opprinnelig kommer fra Norge.  Det er helt vanlig at kulturer låner fra hverandre, både mat, klær og symboler.E n gang i tiden sa mange vikinger at kors og kristendommen aldri ville bli norsk. De tokk også ganske feil. Så jeg ser ingen grund til at ikke hijab skulle bli en like vanlig del av norsk kultur. Helt ærlig så synes jeg det allerede er en del av norsk kultur, man ser det over alt og de som bruker det er ofte like "norske" som meg. Friheten til å kle seg seg og utrykke seg som man vill er jo en ganske sentral norsk verdi, jeg synes det er mindre norsk og hevde at nordmenn ikke kan kle seg som man vill en og bruke noe spesielt klesplagg. 

Jeg har aldri hørt noe negativt om homofile fra mine muslimske venner, men jeg har hørt negativt fra mine kristne venner. Er du i mot alle religiøse lærere eller bare de som ser annerledes ut?

Nå har jo noen laget hidjab med bunads broderier på, så da blir du vel fornøyd om du mener bunad er norsk. 

Igjen er du imot ytringsfrihet for alle religioner eller bare de som ser annerledes ut? Jeg synes det og ville forby religiøse utrykk offentlig er mye mer anti norsk en noe klesplagg jeg har våre borti. Det finnes flere millioner nordmenn, jeg synes det er veldig rart og skule sette seg til døms over hvordan de skal få lov til og kle seg og ikke. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Pippi Lotta said:

Helt ærlig føler jeg fredags taco har blitt et slags symbol på norsk helgekultur, selv om taco ikke opprinnelig kommer fra Norge.  Det er helt vanlig at kulturer låner fra hverandre, både mat, klær og symboler.E n gang i tiden sa mange vikinger at kors og kristendommen aldri ville bli norsk. De tokk også ganske feil. Så jeg ser ingen grund til at ikke hijab skulle bli en like vanlig del av norsk kultur. Helt ærlig så synes jeg det allerede er en del av norsk kultur, man ser det over alt og de som bruker det er ofte like "norske" som meg. Friheten til å kle seg seg og utrykke seg som man vill er jo en ganske sentral norsk verdi, jeg synes det er mindre norsk og hevde at nordmenn ikke kan kle seg som man vill en og bruke noe spesielt klesplagg. 

Jeg har aldri hørt noe negativt om homofile fra mine muslimske venner, men jeg har hørt negativt fra mine kristne venner. Er du i mot alle religiøse lærere eller bare de som ser annerledes ut?

Nå har jo noen laget hidjab med bunads broderier på, så da blir du vel fornøyd om du mener bunad er norsk. 

Igjen er du imot ytringsfrihet for alle religioner eller bare de som ser annerledes ut? Jeg synes det og ville forby religiøse utrykk offentlig er mye mer anti norsk en noe klesplagg jeg har våre borti. Det finnes flere millioner nordmenn, jeg synes det er veldig rart og skule sette seg til døms over hvordan de skal få lov til og kle seg og ikke. 

Friheten til å kle seg, skriver du blant annet. Da er det merkelig at du ikke tar i betraktning hvorfor kvinner i det hele tatt bruker hijab. . Vet du hvorfor kvinner rundt i verden tok i bruk dette plagget? 

Skrevet
Muskath skrev (14 minutter siden):

Friheten til å kle seg, skriver du blant annet. Da er det merkelig at du ikke tar i betraktning hvorfor kvinner i det hele tatt bruker hijab. . Vet du hvorfor kvinner rundt i verden tok i bruk dette plagget? 

Det er jo et spørsmål det er umulig og svare på. Det finnes mange millioner kviner som bruker hijab. Tror du noen kan gi deg et fasit svar på hvorfor alle disse millioner av menneskene velger og bruke hijab? Muslimske kviner har også personligheter. 

Uansett hvorfor folk velger og kle seg som de gjør så er jeg veldig negativ til at staten skal bestemme hva som er lovlige klesplagg. Frihet til og utrykke seg er en viktig norsk verdi! Man løser uansett ingenting med og bare forby det vi ikke liker. 

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (27 minutter siden):

Det er jo et spørsmål det er umulig og svare på. Det finnes mange millioner kviner som bruker hijab. Tror du noen kan gi deg et fasit svar på hvorfor alle disse millioner av menneskene velger og bruke hijab? Muslimske kviner har også personligheter. 

Nei, nei. Muslimske kvinner er for undertrykte til å ha en eneste egen mening, må vite. Skulle iallfall tro det er det mange her inne (og i samfunnet ellers) tror.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Pippi Lotta said:

Uansett hvorfor folk velger og kle seg som de gjør så er jeg veldig negativ til at staten skal bestemme hva som er lovlige klesplagg. Frihet til og utrykke seg er en viktig norsk verdi! Man løser uansett ingenting med og bare forby det vi ikke liker. 

Jeg forstår ikke iveren etter å bortforklare hijab-bruken. 

• Liker 1
Skrevet
Wednesday Addams skrev (47 minutter siden):

Nei, nei. Muslimske kvinner er for undertrykte til å ha en eneste egen mening, må vite. Skulle iallfall tro det er det mange her inne (og i samfunnet ellers) tror.

Ja også er den beste måten og forhindre undertrykking av kvinner og lage lover som bestemme hvilke klær kvinner får lov til og gå med. Når vi skal inspirere til og tenke selv er det tydeligvis best og ikke la kvinner ta avgjørelser selv! Hvert fal om man skal tro på folk i denne tråen😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
Muskath skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke iveren etter å bortforklare hijab-bruken. 

Hva er det jeg bortforklarer? Jeg påpeker jo at det fines flere millioner som bruker hijab, det er det motsatte av og bortforklare at folk bruker hijab.  

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Pippi Lotta said:

Hva er det jeg bortforklarer? Jeg påpeker jo at det fines flere millioner som bruker hijab, det er det motsatte av og bortforklare at folk bruker hijab.  

Det handlet om grunnen til at kvinner bruker hijab. Noe du later som du ikke vet. Og later som millioner av kvinner har hver sin grunn til å ønske å dekke til håret. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Muskath skrev (13 minutter siden):

Det handlet om grunnen til at kvinner bruker hijab. Noe du later som du ikke vet. Og later som millioner av kvinner har hver sin grunn til å ønske å dekke til håret. 

Mener du at millioner av kvinner gjør det av akkurate samme grund? Jeg var faktisk ikke klar over at så mange millionær mennesker har den samme begrunnelsen for hvorfor de kler seg som de gjør. Helt ærlig så sliter jeg litt på og tro at du har rett her. 

Et annet spørsmål er jo hvorfor går mange kvinner med høye heller? De fleste høye heller er jo mer ubehagelige en et sjal, det er ofte mer upraktisk også og i motsetning til sjalbruk så kan mye bruker av høye heler være potensielt skadelig (for bena). Om vi først begynne lovfeste hvilke klær kvinner får bruke synes jeg vi skal ta med høye heller i forbudet, det er jo ikke mer logisk og bruke det en sjal.  

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Pippi Lotta said:

Mener du at millioner av kvinner gjør det av akkurate samme grund? Jeg var faktisk ikke klar over at så mange millionær mennesker har den samme begrunnelsen for hvorfor de kler seg som de gjør. Helt ærlig så sliter jeg litt på og tro at du har rett her. 

Et annet spørsmål er hvorfor går mange kvinner med høye heller? De fleste høye heller er jo mer ubehagelige en et sjal, det er ofte mer upraktisk også og i motsetning til sjalbruk så kan mye bruker av høye være potensielt skadelig for bena. Om vi først begynne lovfeste hvilke klær kvinner får bruke synes jeg vi skal ta med høye heller i forbudet, det er jo ikke mer logisk og bruke det en sjal.  

Igjen: du bortforklarer og snakker tull.  Men sånn er det, bare å fortsette. 

Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Igjen: du bortforklarer og snakker tull.  Men sånn er det, bare å fortsette. 

Hva er det jeg bortforklarer? Jeg har ikke hørt om noe fasit svar på klesvalga til mange millioner mennesker! Om du mener du har en fasit så kan du jo dele den, i istedenfor og hevde at jeg bortforklarer når jeg ikke leser tankene dine og gir deg det svare du tydeligvis forventer deg. Det er litt vanskelig og svare supper fornuftig når alt du skriver er at jeg bortforklarer ting, uten og forklare noe nøye hva det er jeg bortforklarer. 

Et forbud mot høye heller er ganske tullete ja, for de vi bor i Norge hvor staten ikke detaljstyrer hvordan vi kler oss. Men jeg synes helt ærlig at det gir minst like mye mening som og forby et sjal. Når det er sakt er ingen av de forbudene noe fornuftige. 

• Liker 1
Skrevet
Lawyam skrev (På 8.9.2021 den 11.36):

Det var tankeløst, rasistisk, arrogant, krenkende, nedlatende og uhørt oppførsel.

Hvorfor er det rasistisk?

Skrevet (endret)
tom1986 skrev (47 minutter siden):

Hvorfor er det rasistisk?

Tenkte på rasismeparagrafen da jeg skrev, den omfatter livsyn mener jeg. 

TV2 viser en oversikt over utsagna hans idag. Slik holder en ikke på med noen.

https://www.tv2.no/nyheter/14218755/

Endret av Lawyam
Skrevet
Pippi Lotta skrev (20 timer siden):

Staten skal ikke bestemme, men religionen skal? Hva når religion blir stat, som nå i Afghanistan?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lawyam skrev (5 timer siden):

Tenkte på rasismeparagrafen da jeg skrev, den omfatter livsyn mener jeg. 

TV2 viser en oversikt over utsagna hans idag. Slik holder en ikke på med noen.

https://www.tv2.no/nyheter/14218755/

Dette var jo verre enn jeg trodde faktisk. For en fjott 😡

Jeg syns ihvertfall at om det var noe som helst tvil om Fatima's hijabbruk var frivillig eller ei, så er den ihvertfall borte nå. 

Endret av sonush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...