sonush Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 Ja, la oss diskutere han...Fant ingenting om denne saken, på KG, så jeg starter diskusjon selv. Hva syns dere om hans siste utspill? Ok, å spørre en jente om å ta av seg hijaben? Ok å tilby betaling for det. Nå skal jeg være dønn ærlig. Jeg har aldri likt han. Da snakker jeg ikke om han som person, hans personlighet kjenner jeg ingenting om. Kanskje er han en skikkelig bamsefar for sine venner og familie. Skikkelig godgutt, hva vet jeg!! Men hans offentlige, politiske fremtoning har jeg aldri likt. Dønn ærlig der. Men tilbake til hans siste utspill. Hva tenker dere om den, uavhengig av hva dere mener om hijab? Personlig syns jeg det er uhørt at en voksen, middelaldrende mann skal tilby en 15-åring penger, for å ta av noe som helst relatert til klær på hennes kropp. 32
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Det var tankeløst, rasistisk, arrogant, krenkende, nedlatende og uhørt oppførsel.
Drizzt Skrevet 8. september 2021 #3 Skrevet 8. september 2021 Vel, strengt talt og helt ærlig talt, så tenker jeg følgende: Han gjorde et eksperiment for å bevise et poeng. Og han lyktes med det. Det hevdes at hijab er frivillig å bære. Hvis det stemmer, vil det være lett å ta den av - selv uten å få betalt for det. Som en lue for eksempel eller skjerf rundt halsen. Man tar den på frivillig og kan ta den av hvor som helst når som helst. Men det er ikke tilfelle med hijab, så frivilligargumentet rykker. Hijab dekker ikke intime kroppsdeler. Det eneste hijab skjuler er håret og håret er ikke en intim del av kroppen. Jeg tviler på det sterkeste at det ville vært noe særlig diskusjon hvis han tilbød penger til en norsk gutt å ta av seg capsen for eksempel eller en norsk jente å ta av seg vintersjalet rundt halsen. Men han ville ikke spurt dem heller fordi han vet at de tas på og av frivillig og da forsvinner poenget med eksperimentet. Men ja, jeg syns han lyktes med å få frem det han ville få frem. 44
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #4 Skrevet 8. september 2021 (endret) Nå er det noen som velger å gjøre det uten at det er tvang. Hvis noen ønsker å bære det må de få lov til det. La oss si jeg gikk med kors og det kom en bort til meg og bad meg ta det av fordi jeg var hjernevasket av den norske kirke eller noe slikt og noen ba meg ta det av for å bevise at jeg ikke var det eller fordi vedkommende hadde 'et poeng' og ba ville betale meg for det i tillegg hadde jeg også nektet. Det handler ikke om poenger, det handler om mangel på respekt og om uvitenhet. Dette var i tillegg et barn. Som han oppførte seg er slik unger oppfører seg i skolegården; 'ta det av da vel', 'vis oss at du ikke er feig'. Regelrett mobbing. Og hva så om hun kanskje ikke turde; skulle et barn måtte forklare seg eller forsvare seg på vegne av alle hijabbærende mennesker. Når andre står og ser på som kanskje i teorien ville gjøre det samme mot henne eller andre etter at en voksen mann og politiker på toppen av det hele står foran dem som et eksempel på hvordan folk skal 'få frem et poeng' på denne måten? Kan ikke voksne mennesker ta slike diskusjoner for/mot hijab eller religøse motforestillinger med voksne heller, i et møterom eller noe. Det er ikke slik man møter barn eller andre religioner! Å tilby betaling gjør det enda verre. Det er rett og slett et hån! Hvem svikter sine prinsipper eller tro for en tusenlapp da? Hva skulle hun gjøre; gi signal om at hun hadde så lite respekt for sin religion at hun sviktet den for penger? En voksen mann og politiker mot et barn. Det er maktmisbruk. Hun kunne blitt redd og gjort det bare fordi HAN sa det... I tillegg; hvis det var slik at akkurat hun ikke fikk lov hjemmefra og likevel tatt hadde tatt imot, hva ville dette i tillegg kunne utsatt jenta for? Denne oppførselsen er etter min mening et helt klart brudd på loven og bør straffes. Og hun bør få erstatning og offentlig unnskyldning! Ferdig snakka! Endret 8. september 2021 av Lawyam
Muskath Skrevet 8. september 2021 #5 Skrevet 8. september 2021 4 minutter siden, Lawyam said: Nå er det noen som velger å gjøre det uten at det er tvang. Hvis noen ønsker å bære det må de få lov til det. La oss si jeg gikk med kors og det kom en bort til meg og bad meg ta det av fordi jeg var hjernevasket av den norske kirke eller noe slikt og noen ba meg ta det av for å bevise at jeg ikke var det eller fordi vedkommende hadde 'et poeng' og ba ville betale meg for det i tillegg hadde jeg også nektet. Det handler ikke om poenger, det handler om mangel på respekt og om uvitenhet. Dette var i tillegg et barn. Som han oppførte seg er slik unger oppfører seg i skolegården; 'ta det av da vel', 'vis oss at du ikke er feig'. Regelrett mobbing. Og hva så om hun kanskje ikke turde; skulle et barn måtte forklare seg eller forsvare seg på vegne av alle hijabbærende mennesker. Når andre står og ser på som kanskje i teorien ville gjøre det samme mot henne eller andre etter at en voksen mann og politiker på toppen av det hele står foran dem som et eksempel på hvordan folk skal 'få frem et poeng' på denne måten? Kan ikke voksne mennesker ta slike diskusjoner for/mot hijab eller religøse motforestillinger med voksne heller, i et møterom eller noe. Det er ikke slik man møter barn eller andre religioner! Å tilby betaling gjør det enda verre. Det er rett og slett et hån! Hvem svikter sine prinsipper eller tro for en tusenlapp da? Hva skulle hun gjøre; gi signal om at hun hadde så lite respekt for sin religion at hun sviktet den for penger? En voksen mann og politiker mot et barn. Det er maktmisbruk. Hun kunne blitt redd og gjort det bare fordi HAN sa det... I tillegg; hvis det var slik at akkurat hun ikke fikk lov hjemmefra og likevel tatt hadde tatt imot, hva ville dette i tillegg kunne utsatt jenta for? Denne oppførselsen er etter min mening et helt klart brudd på loven og bør straffes. Og hun bør få erstatning og offentlig unnskyldning! Ferdig snakka! Jeg skal ikke si noe om det han gjorde. Men du kan ikke sammenligne det å bruke hijab og ha et kors rundt halsen. 12
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #6 Skrevet 8. september 2021 (endret) Jeg fant ikke på noe bedre i farten, og jeg husker en episode fra min egen barndom da en kristen jente ble mobbet fordi hun bar kors og var kristen i skolegården. Hun ble ikke tilbudt penger, men kunne få lov å bli med i gjengen hvis hun tok det av.... det handlet om religiøse overbevisninger og holdninger. Endret 8. september 2021 av Lawyam
spinner Skrevet 8. september 2021 #7 Skrevet 8. september 2021 Muskath skrev (7 minutter siden): Jeg skal ikke si noe om det han gjorde. Men du kan ikke sammenligne det å bruke hijab og ha et kors rundt halsen. Selvfølgelig kan man sammenligne hijab, kors, davidsstjerne og andre symboler på overtro som folk synes det er rimelig å dytte på offentligheten. 18
Honey Dew Skrevet 8. september 2021 #8 Skrevet 8. september 2021 Muskath skrev (8 minutter siden): Jeg skal ikke si noe om det han gjorde. Men du kan ikke sammenligne det å bruke hijab og ha et kors rundt halsen. Begge deler er religiøse symbol. 8
Muskath Skrevet 8. september 2021 #9 Skrevet 8. september 2021 34 minutter siden, Honey Dew said: Begge deler er religiøse symbol. Religiøse symbol? Det er nok mye mer som ligger bak hijab-bruk enn symbol på religiøsitet. 10
Muskath Skrevet 8. september 2021 #10 Skrevet 8. september 2021 36 minutter siden, spinner said: Selvfølgelig kan man sammenligne hijab, kors, davidsstjerne og andre symboler på overtro som folk synes det er rimelig å dytte på offentligheten. Nei, det kan ikke sammenlignes, selvfølgelig ikke. Du må se på historien til at kvinner bruker hijab. Hallo? 7
Elysion Skrevet 8. september 2021 #12 Skrevet 8. september 2021 Hadde likt å se reaksjonen dersom han gikk bort til en mormonerjente og sa "Få av deg temple garment-en". Hadde folk forsvart det i like stor grad, eller er det bare gøy å - nok en gang - trashe islam? 7
Frottis Skrevet 8. september 2021 #13 Skrevet 8. september 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Vel, strengt talt og helt ærlig talt, så tenker jeg følgende: Han gjorde et eksperiment for å bevise et poeng. Og han lyktes med det. Det hevdes at hijab er frivillig å bære. Hvis det stemmer, vil det være lett å ta den av - selv uten å få betalt for det. Som en lue for eksempel eller skjerf rundt halsen. Man tar den på frivillig og kan ta den av hvor som helst når som helst. Men det er ikke tilfelle med hijab, så frivilligargumentet rykker. Hijab dekker ikke intime kroppsdeler. Det eneste hijab skjuler er håret og håret er ikke en intim del av kroppen. Jeg tviler på det sterkeste at det ville vært noe særlig diskusjon hvis han tilbød penger til en norsk gutt å ta av seg capsen for eksempel eller en norsk jente å ta av seg vintersjalet rundt halsen. Men han ville ikke spurt dem heller fordi han vet at de tas på og av frivillig og da forsvinner poenget med eksperimentet. Men ja, jeg syns han lyktes med å få frem det han ville få frem. Jeg er helt uenig i at han fikk fram noe poeng, og hadde ikke engang oppfattet at det var det han forsøkte. Svært få unge i dag ville tatt av seg capsen, vintersjalet el. mot betaling fra en politiker, uansett om de frivillig har det på seg! De unge har mer penger enn som så. Og er mer bevisst enn som så. Jeg er riktignok ikke ungdom, men hadde Tybring-Gjedde tilbudt meg penger for å ta av meg feks jakka eller øredobbene hadde jeg ikke tatt i mot, men løpt så fort jeg kunne. Beviser det noe? Nope. Jeg synes det han gjorde var helt idiotisk, men så synes jeg det om det aller meste Tybring-Gjedde gjør og mener som politiker. 22
sonush Skrevet 8. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 8. september 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Vel, strengt talt og helt ærlig talt, så tenker jeg følgende: Han gjorde et eksperiment for å bevise et poeng. Og han lyktes med det. Det hevdes at hijab er frivillig å bære. Hvis det stemmer, vil det være lett å ta den av - selv uten å få betalt for det. Som en lue for eksempel eller skjerf rundt halsen. Man tar den på frivillig og kan ta den av hvor som helst når som helst. Men det er ikke tilfelle med hijab, så frivilligargumentet rykker. Hijab dekker ikke intime kroppsdeler. Det eneste hijab skjuler er håret og håret er ikke en intim del av kroppen. Jeg tviler på det sterkeste at det ville vært noe særlig diskusjon hvis han tilbød penger til en norsk gutt å ta av seg capsen for eksempel eller en norsk jente å ta av seg vintersjalet rundt halsen. Men han ville ikke spurt dem heller fordi han vet at de tas på og av frivillig og da forsvinner poenget med eksperimentet. Men ja, jeg syns han lyktes med å få frem det han ville få frem. Muskath skrev (38 minutter siden): Jeg skal ikke si noe om det han gjorde. Men du kan ikke sammenligne det å bruke hijab og ha et kors rundt halsen. Først og fremst, begge deler er religiøse symboler, for enkeltmennesker. Noen blir helt sikkert krevd å bruke, men mange velger frivillig, ihvertfall i Norge. Det er min erfaring. Jeg kjenner flere muslimer, fra ulike land, som begynte å bruke den i ungdomsårene, til tross for at ingen eller få i deres nærmeste familie brukte den. Kjenner også blant mine barns venninner, hvor hun ene har nå over sommeren begynt å bruke den, uten at hennes to andre søstere el til og med moren, bruker den. Hun følte det sterkt nok til å ønske det selv. For det andre. Verken vintersjal el caps er religiøse symboler. Jeg kan selvsagt ikke snakke for alle muslimer i hele Norge, men de jeg kjenner til, valgte det selv, uavhengig av hvilke muslimske land de kommer fra. Jeg har en religion som ikke er kristendom el islam. I min familie er det jeg som er mest religiøs, uten at jeg krever det av min nærmeste familie. Jeg er "gammelnok" til at jeg ville forsvart meg mot en hvem som helst som ba meg å ta av et religiøst symbol, "hvorsomhelst". En 15 åring er ikke det. Hadde jeg fått beskjed i den alderen, så ville måten ting ble sagt på, i seg selv vært grunnen til at jeg kanskje hadde tatt den av. Det viktigste, det er aldri greit for voksne menn å kreve eller betale et barn om å ta av noe som helst, relatert til klær på kroppen. Vil Tybring Gjedde ha frem et poeng så kan han melde seg frivillig til å være med i et debatt program, og diskutere med voksne mennesker. Ikke på ved politisk stand, der du skal fortelle om partiets verdier og program, og anbefale en ungdom på 15 år. 13
Muskath Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 Jeg skjønner ikke at folk bagatelliserer hijab-bruken og unnskylder det med at det er frivillig for noen. Hvis dere ikke vet hvorfor kvinner bruker hijab, foreslår jeg noen enkle søk på Google. 13
Gjest Lawyam Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Muskath skrev (41 minutter siden): Jeg skjønner ikke at folk bagatelliserer hijab-bruken og unnskylder det med at det er frivillig for noen. Hvis dere ikke vet hvorfor kvinner bruker hijab, foreslår jeg noen enkle søk på Google. Jeg skjønner ikke at folk ikke forstår at folk ikke har respekt for andres tro og overbevisninger. Hvis noen ønsker å bruke hijab - eller lar være - handler det om deres tro/overbevisning og gjerne også kultur. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor noen tror at hver og ens overbevisninger er å finne på google....
Muskath Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 (endret) 2 minutter siden, Lawyam said: Jeg skjønner ikke at folk ikke forstår at folk ikke har respekt for andres tro og overbevisninger. Hvis noen ønsker å bruke hijab - eller lar være - handler det om deres tro/overbevisning og gjerne også kultur. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor noen tror at hver og ens overbevisninger er å finne på google.... Du finner grunnen til at kvinner må dekke seg til på Google ja. Og jeg skammer meg ikke over at jeg ikke har mye respekt for akkurat den overbevisningen. Endret 8. september 2021 av Muskath 5
Elysion Skrevet 8. september 2021 #18 Skrevet 8. september 2021 Muskath skrev (52 minutter siden): Jeg skjønner ikke at folk bagatelliserer hijab-bruken og unnskylder det med at det er frivillig for noen. Hvis dere ikke vet hvorfor kvinner bruker hijab, foreslår jeg noen enkle søk på Google. Ikke ditt liv, din tro eller din hijab - ikke ditt problem. Så enkelt. 11
Muskath Skrevet 8. september 2021 #19 Skrevet 8. september 2021 (endret) 2 minutter siden, Wednesday Addams said: Ikke ditt liv, din tro eller din hijab - ikke ditt problem. Så enkelt. Nei vel, så får de holde det utenfor synsfeltet mitt. Hvis det ikke skal være mitt problem. Og jeg er kvinne, og ser på undertrykking av kvinner med avsky. Endret 8. september 2021 av Muskath 8
Elysion Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 Muskath skrev (Akkurat nå): Nei vel, så får de holde det utenfor synsfeltet mitt. Hvis det ikke skal være mitt problem. Virkelig? Så hver gang du ser på gata du ikke liker så lager du problemer ut av det? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå