Håkon 1970 Skrevet 8. september 2021 #101 Del Skrevet 8. september 2021 3 minutter siden, Den Sagnomsuste said: Jeg ville derfor ikke bekymret meg for om jeg ble oppfattet som falsk dersom jeg ble spurt om innholdet i en gitt bok i hylla uten å kunne svare. Knausgård har over 2 000 bøker i hylla. Når han får spørsmål om biblioteket sitt svarer han noe slikt som: De fleste bøkene har jeg ikke lest, og av de jeg har lest husker jeg nesten ingenting fra. Ærlighet varer lengst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #102 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) Jeg hadde flere slike bøker. Da jeg studerte for mange herrens år side kjøpte jeg en kjempetjukk biografi av William James. Tyve år senere tok jeg den ut av bokhylla og hev den i søpla. Det samme med Homi K. Bhabha, Alexander Bain, Spivak og enkelte dekonstrusjonister. Da jeg kjøpte disse bøkene var jeg student og jeg betalte 700 kroner for enkelte av dem, en formue da jeg var student. Hver gang jeg så bøkene tenkte jeg at "den var verdt en formue, den kan jeg ikke kaste". Da tyve år var gått, og bøkene ikke hadde vært åpnet en eneste gang etter studiene, tenkte jeg "Hva faen! Rett i søpla med dritten!". Endret 8. september 2021 av Michaelhe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #103 Del Skrevet 8. september 2021 Den Sagnomsuste skrev (8 minutter siden): Mange underlige svar i denne tråden, men når det er sagt så har vi med høy utdannelse og over snittet høy intelligens til enhver tid mange bøker vi aldri får lest. Det å ha mange bøker i bokhylla sier mest av alt en del om grad av intellektuell nysgjerrighet, hvilket korrelerer med høy intelligens. Det er jo litt typisk for akademikere, vi går inn i en bokhandel (gjerne antikk) og finner bøker vi vil lese. Man kan fort gå ut av butikken med to poser fulle av bøker. Tiden strekker dessverre ikke til og bøkene forblir ulest. Jeg ville derfor ikke bekymret meg for om jeg ble oppfattet som falsk dersom jeg ble spurt om innholdet i en gitt bok i hylla uten å kunne svare. Det er jo masse morsomme svar i denne tråden! Det handler ikke nødvendigvis om intelligens, men om hva som gir inntrykk av intelligens. Anonymkode: e1176...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #104 Del Skrevet 8. september 2021 OlsenHansen skrev (31 minutter siden): Hvis du virkelig ønsker å imponere bermen så fiks deg en slik hylle: Pushkin Dostoevsky Mailer Twain Umberto Eco Rand Joyce Dumas Bukowski Homer Så sper du på med litt Loe, Knausgård, Dan Brown og Paul Coehlo sånn at gjestene ikke føler seg helt utafor. Kafka Camus Caglieri Machiavelli DeLillo Huxley Hiv gjerne inn litt Steinbeck og Hemingway også, men ikke et krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #105 Del Skrevet 8. september 2021 Vi har pakka vekk bøkene for øyeblikket pga oppussing, nå ble det veldig fint og tomt i stua. Jeg har bare bøker som har vært pensum, bare gramatikkbøker og ordbøker i de forskjellige språkene jeg har lært. Trenger ikke bevise noe for noen. Folk får tro det de vil, og om jeg defineres ut ifra en tom bokhylle får det være 😂 Anonymkode: 800de...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #106 Del Skrevet 8. september 2021 Litt lyrikk innimellom klassikerne, og en og annen blockbuster i paperback. Jeg leser faktisk av og til lyrikk, men mest av alt får jeg diktsamlinger og antologier av min mor. Det har imponert mange, der de står i hylla og virker lest. Anonymkode: 25c4b...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #107 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) Alterego666 skrev (20 minutter siden): Kafka Camus Caglieri Machiavelli DeLillo Huxley Hiv gjerne inn litt Steinbeck og Hemingway også, men ikke et krav. Kafka er voldsomt slitsom, man blir deppa, rett og slett. Camus derimot er fullt lesbar, faktisk Sartre også. Man merker ikke den filosofiske subteksten, om man ikke leter etter den. Jeg hadde dem på pensum på franskstudiet. De var langt fra de verste å lese. Jeg var litt overrasket faktisk. Jeg snakker da om litteraturen, ikke filosofiske verker. Aldous Huxley er jo underholdende. Jeg antar at du sikter til Brave New World forfatteren, ikke Darwins Bulldog? Machiavelli er jo så gammel, han er bare historisk interessant. Ikke noe mer. Caglieri vet jeg ikke hvem er? DeLilo vet ikke så mye om, men mange liker bøkene? Jeg vet ikke om han er en pretensiøs snobb? Endret 8. september 2021 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #108 Del Skrevet 8. september 2021 Ulike målgrupper: Å imponere bermen: Alle klassikere. Tykke bøker. MAteriell vekt gir liksom symbolsk vekt i tillegg. Å imponere de som allerede har kulturell kapital: Alle klassikere + poesi for allsidighet, samt litt krim, skrekk, fantasy for å vise at man ikke tar seg selv for høytidelig. Man glemmer at også lek er assosiert med intelligens. Derfor virker mennesker som ikke tar seg selv så høytidelig eller beskytter sin identitet for mye, også som mer intelligente. Man må bryte opp litt, ellers virker man rigid. Nostalgiske innslag for å vise lang fartstid i litteraturens verden. + Filosofi. (Hegel, Adorno, Arendt, Benjamin) Imponere menn: Ovennevnte, men holder å bare lese menn. Imponere kvinner: Ovennevnte: Lese både kvinner og menn. Perfeksjon og noe som vil treffe alle: Alle klassikere + poesi for allsidighet - noe samtidslitteratur (språklig variasjon), samt spe på med små innslag av krim, skrekk, fantasy, for mindre selvhølytidelighet. Nostalgisk innslag (Donald, Nancy Drew, etc. for å vise lang fartstid i gamet). Både kvinnelige og mannlige forfattere. Dette kan bli dyrt for deg, Ts. 😛 Anonymkode: e1176...a41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #109 Del Skrevet 8. september 2021 OlsenHansen skrev (49 minutter siden): Hvis du virkelig ønsker å imponere bermen så fiks deg en slik hylle: Pushkin Dostoevsky Mailer Twain Umberto Eco Rand Joyce Dumas Bukowski Homer Så sper du på med litt Loe, Knausgård, Dan Brown og Paul Coehlo sånn at gjestene ikke føler seg helt utafor. Jeg er enig i det meste, bortsett fra Twain, som var kjempemorsom. Dumas drev jo en slags bestselgerfabrikk, og hadde flere ansatte, tror jeg? Han var ihvertfall ikke noen litterær snobb. Bukowski er underholdende også. Homer sine episke dikt er så lange, og hvem gidder å lese milelange dikt? Handlingen derimot er ok i filmversjonene. Jeg prøvde meg på Rosens navn etter at jeg så filmen med Connery. Men Eco bare overvelder deg med latin og gammelgresk, og du sitter igjen med at han hadde et unormalt behov for å vise hvor mye han kunne. Veldig synd, for filmen viser jo at det ligger en flott fortelling i bunnen. Focaults Pendel havnet rett i søpla. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #110 Del Skrevet 8. september 2021 Michaelhe skrev (6 minutter siden): Kafka er voldsomt slitsom, man blir deppa, rett og slett. Camus derimot er fullt lesbar, faktisk Sarte også. Man merker ikke den filosofiske subteksten, om man ikke leter etter den. Jeg hadde dem på pensum på franskstudiet. De var langt fra de verste å lese. Jeg var litt overrasket faktisk. Jeg snakker da om litteraturen, ikke filosofiske verker. Aldous Huxley er jo underholdende. Jeg antar at du sikter til Brave New World forfatteren, ikke Darwins Bulldog? Machiavelli er jo så gammel, han er bare historisk interessant. Ikke noe mer. Caglieri vet jeg ikke hvem er? DeLilo vet ikke så mye om, men mange liker bøkene? Jeg vet ikke om han er en pretensiøs snobb? Helt uenig hva angår Sartre. Det tyter over av filosofisk subtekst, synes jeg. Jeg tror han hadde vært mye bedre til å skrive dramatikk. Jeg vil gå så langt som å si at menneskene forsvinner i Sartres idéer. Det er derfor jeg ikke regner ham som en god romanforfatter. Anonymkode: e1176...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #111 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt uenig hva angår Sartre. Det tyter over av filosofisk subtekst, synes jeg. Jeg tror han hadde vært mye bedre til å skrive dramatikk. Jeg vil gå så langt som å si at menneskene forsvinner i Sartres idéer. Det er derfor jeg ikke regner ham som en god romanforfatter. Anonymkode: e1176...a41 Jeg må innrømme at jeg bare hadde Le Mur på pensum, ikke noe mer. Så var det noen morsomme anekdoter om ham og filosofi dama. Det var mye morsomt sladder der. Det er alt jeg vet, faktisk. Så om du sier at det er slik, så får jeg godta det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #112 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) Michaelhe skrev (16 minutter siden): Caglieri vet jeg ikke hvem er? Dante Caglieri. Den Guddommelige Komedie hvor Vergil følger Dante gjennom skjærsilden/inferno og (nesten alle av) helvetes ni sirkler. Mange av DeLillos lesere er showoffs, særlig de som har lest Underworld. Nå er det er sagt, så er jeg en sucker for mursteiner skrevet av amerikanske forfattere. Vanskelig å beskrive hvorfor. Endret 8. september 2021 av Alterego666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #113 Del Skrevet 8. september 2021 Alterego666 skrev (1 minutt siden): Dante Caglieri. Den Guddommelige Komedie hvor Vergil følger Dante gjennom skjærsilden/inferno og (nesten alle av) helvetes ni sirkler. Mange av DeLillos lesere er showoffs, særlig de som har lest Underworld. Dante har jeg lest. Det er jo middelalder-litteratur. Det er ihvertfall litt drama i Dante, men det er jo voldsomt gamle ting? Boccaccio og Chaucer er bedre, mener jeg. Men de blir mer tilgjengelig om man leser nyere oversettelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #114 Del Skrevet 8. september 2021 36 minutter siden, Den Sagnomsuste said: Mange underlige svar i denne tråden, men når det er sagt så har vi med høy utdannelse og over snittet høy intelligens til enhver tid mange bøker vi aldri får lest. Det å ha mange bøker i bokhylla sier mest av alt en del om grad av intellektuell nysgjerrighet, hvilket korrelerer med høy intelligens. Det er jo litt typisk for akademikere, vi går inn i en bokhandel (gjerne antikk) og finner bøker vi vil lese. Man kan fort gå ut av butikken med to poser fulle av bøker. Tiden strekker dessverre ikke til og bøkene forblir ulest. Jeg ville derfor ikke bekymret meg for om jeg ble oppfattet som falsk dersom jeg ble spurt om innholdet i en gitt bok i hylla uten å kunne svare. Underlig svar fra deg også. Vi er også akdemikere med høy utdannelse. over snittet intelligens og lønn om det betyr noe. Alle bøkene jeg hadde er enten på søpla eller i et kott. Har en minimalistisk stil og orker ikke ha bøker fremme, syns det er rotete. Tror heller ikke en bokhylle gjenspeiler en persons inteligens. Jeg selv får nok utfordringer gjennom jobben til at jeg må lese tunge bøker når jeg har fri. Jeg holder meg oppdatert på nettet og leser mye fagartikler der. I tillegg bruker jeg heller den timen jeg har til overs etter jobb og barn til å se en time på Netflix uten at jeg føler meg mindre inteligent av den grunn. Det som er deilig er å være så sikker på seg selv at en ikke har et behov for bruke tid og penger på å imponere andre. Anonymkode: 47ce6...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #115 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Litt lyrikk innimellom klassikerne, og en og annen blockbuster i paperback. Jeg leser faktisk av og til lyrikk, men mest av alt får jeg diktsamlinger og antologier av min mor. Det har imponert mange, der de står i hylla og virker lest. Anonymkode: 25c4b...cee Det er voldsomt mye klisjeer i poesi. Jeg får sitere Dali: "The first person to compare the cheeks of a beautiful woman to a rose was obviously a poet; the first to repeat it was possibly an idiot." The Ancient Mariner er fortsatt glitrende, noe av Byron er genialt, og T.S. Eliot har en helt egen stil. Jeg prøvde meg på Walcott og Heaney et par ganger. Jeg ser det er bra, men det er ikke noe jeg gidder å lese. Mye bra poesi er skrevet på andre språk. Jeg har prøvd å skrive noe poesi selv. Det er veldig vanskelig. Jeg har inntrykk av at alt jeg prøver på er gjort før. Sagt bedre av andre. Jeg er vettskremt for å være uoriginal. Her er to dikt lesninger av ting jeg har skrevet, en av meg (et dikt fra en poesi gruppe jeg var med i på facebook) og en lesning av en jeg spurte fordi stemmen hans var så mørk. Jeg tenkte han passet til teksten min. https://www.youtube.com/watch?v=lmAkQnWcrYo https://www.youtube.com/watch?v=d2HAkRS_MWk Endret 8. september 2021 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. september 2021 #116 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Underlig svar fra deg også. Vi er også akdemikere med høy utdannelse. over snittet intelligens og lønn om det betyr noe. Alle bøkene jeg hadde er enten på søpla eller i et kott. Har en minimalistisk stil og orker ikke ha bøker fremme, syns det er rotete. Tror heller ikke en bokhylle gjenspeiler en persons inteligens. Jeg selv får nok utfordringer gjennom jobben til at jeg må lese tunge bøker når jeg har fri. Jeg holder meg oppdatert på nettet og leser mye fagartikler der. I tillegg bruker jeg heller den timen jeg har til overs etter jobb og barn til å se en time på Netflix uten at jeg føler meg mindre inteligent av den grunn. Det som er deilig er å være så sikker på seg selv at en ikke har et behov for bruke tid og penger på å imponere andre. Anonymkode: 47ce6...aa2 Jeg driter i om andre mener jeg er intelligent eller dum. Jeg har alltid vært drevet av interesse i alt jeg har gjort. Jeg ser at jeg har store kunnskaper om historie og kultur. Men så blir jeg plutselig lurt trill rundt av gateselgere, og alle mulige andre folk på nettet. Noen av disse har knapt noen utdanning. Min intelligens er helt alminnelig, men min interesse har vært større enn de fleste andres. Endret 8. september 2021 av Michaelhe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #117 Del Skrevet 8. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: ? 🙂 Kuk og fitte leksikon er noe alle liker å bla i. Mye fint å samtale om mellom de permene. Takk meg siden. Anonymkode: e7c1b...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #118 Del Skrevet 8. september 2021 Fagbøker. Matematikk og fysikk. Alle andre fagfelt er jo bare tull, så de er det ikke noe å bry seg om.. Anonymkode: 557ff...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 8. september 2021 #119 Del Skrevet 8. september 2021 Michaelhe skrev (35 minutter siden): Dante har jeg lest. Det er jo middelalder-litteratur. Det er ihvertfall litt drama i Dante, men det er jo voldsomt gamle ting? Boccaccio og Chaucer er bedre, mener jeg. Men de blir mer tilgjengelig om man leser nyere oversettelser. Både Caglieri og Macchiavelli blir ofte brukt som referanser til makt, politikk og næringsliv den dag i dag, så det tolker jeg dithen at de er relevante. De er dessuten relativt lette og underholdende å lese. Boccaccio og Chaucer har jeg ikke kjennskap til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #120 Del Skrevet 8. september 2021 Jeg har en del eldre bøker som er innbundet i skinn, de står i bokhylla. Jeg har lest en del av dem i nyere utgave, da de i bokhylla er skrevet på dansklignende riksmål (eller hva det heter). Tungt å lese. Men jeg vil ha bøkene fordi de er nydelige å se på og gode å kjenne på. Tror ikke noen har kommentert bøkene i det hele tatt noensinne. De passer her og jeg liker dem, og vil ta vare på dem siden de er arvet etter eldre slektninger. Anonymkode: 08ee2...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå