Gå til innhold

Hvilke bøker bør man ha i bokhylla for å framstå som intelligent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hahahahahhaha.

Vel, ikke gå i tykk-bok-fella. Kjøp kvinnelige forfattere i verdensklasse. En person med bare mannlige forfattere i bokhylla fremstår som litt kort. Lykke til. Spesielt lykke til med å forsvare disse bøkene du ikke har lest 😛

Anonymkode: e1176...a41

Du fremstår vel heller kort om du fokuserer på kjønnet til forfatteren fremfor hvilke bøker det faktisk er. Du hadde nok hatt godt av å lese litt flere bøker og høre litt mindre på tusvik og tønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest laPistola
ABM skrev (6 minutter siden):

Var ingenting i det utvalget der som fikk meg til å tenke på eieren som intelligent.?..det du beskriver er bokhyllen til en med IQ på 100...som forsøker å fremstå som en med IQ på 105...

Hvilke bøker har de med IQ på 105 da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Du fremstår vel heller kort om du fokuserer på kjønnet til forfatteren fremfor hvilke bøker det faktisk er. Du hadde nok hatt godt av å lese litt flere bøker og høre litt mindre på tusvik og tønne.

Jeg fokuserer ikke på kjønnet til forfatteren og jeg hører ikke på Tusvik og Tønne. Hvis du føler deg truffet så får du heller si det. Poenget var at hvis du skal imponere eller fremstå intelligent for damer f.eks., så må du også lese damer, ikke være en mann som bare elsker menn (og fokuserer på menn). Det handler om hvilken målgruppe man vil virke intelligent overfor. Slapp av litt, du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke intelligent, så jeg kan ikke lese vanskelige bøker 😞 alt jeg kan gjøre er å late som 😔

Anonymkode: e3e38...9da

Nå må du slutte, opp med hodet. :)

Jeg blir ofte omtalt som intelligent, og har et snitt på 5,9 fra skolen. I bokhylla mi står alle Harry Potter-bøkene, noen krim-bøker, og et par romaner. Jeg sitter jo ikke å leser om kvantefysikk og konjugatsetningen og dens bruksområder på fritiden? 😅 

Du er helt sikkert smartere enn du selv tror! Og bøker trenger ikke nødvendigvis å ha noe sammenheng med intelligensnivået. :) Ha fremme de bøkene du selv har lest, som flere påpeker er det ikke lurt å late som om du er noe annet enn det du er. 

Kan du kanskje ta noen kurs eller utdanning som gjør at du utvider horisonten din litt, og tilegner deg ny kunnskap? :)

Anonymkode: 1bc84...b77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du er jo tydeligvis opptatt av å fremstå som intelligent. Så kanskje du kan gi ts oppskriften?

Jeg bryr meg døyten i hvordan 95% av leserne her inne oppfatter meg..

Men oppskriften min kan du gjerne få ..For det første vil jeg ikke se en utstillingsbokhylle på stua..jeg vil gå meg på den ved en tilfeldighet...kanskje toan i 1ste var opptatt og jeg gikk opp i 2ndre...? Kanskje gikk jeg feil og kom inn på kontoret..?

Det jeg vil finne der er bibelen, koranen, en engelsk ouversettelse av de Indiske vedaene og mahabbarata...og selvsagt alle bøkene til Erich von Daniken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666

? 🙂 

Anonymkode: e3e38...9da

Synd du ikke spurte tidligere. For ikke lenge siden ga jeg bort 15 kasser med klassiske og moderne romaner, samt sakprosa om historie, geografi, politikk, og kultur. Virkelig et hvelv fylt med kulturell kapital.

Jeg syntes det tok opp for mye volum. Jeg har lest det meste, og det jeg ikke har lest kommer jeg neppe til å lese. Bedre at andre får glede av det. Jeg har beholdt ca én solid bokhylle med bøker jeg har et aktivt forhold til, type oppslagsverk innen spesialinteresser.

Jeg lytter mer og mer til lydbøker. Interessante papirbøker jeg leser gir jeg heller videre til noen jeg tenker vil ha glede av dem.

Om noen overhodet jar latt seg imponere over boksamlingen min over 30+ år er i beste fall et åpent spørsmål.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (Akkurat nå):

Det jeg vil finne der er bibelen, koranen, en engelsk ouversettelse av de Indiske vedaene og mahabbarata...og selvsagt alle bøkene til Erich von Daniken..

Det er altså det du ønsker å finne. Og hvis det du ønsker å finne, dukker opp, konkluderer du med at de har tohundredeogfemti i IQ. Det er notert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (11 minutter siden):

Hvilke bøker har de med IQ på 105 da? 

De du ramset opp pluss den gamle mannen og havet av Hemingway...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (6 minutter siden):

Tenker at du i all fall bør ha Bibelen eller Koranen.

Det er faktisk bøker alle burde lese. Ikke fordi de er gode, men fordi det er fornuftig å vite hva som står i de bøkene, på grunn av samfunnsdebatter mange gjerne deltar ivrig i, uten basegrunnlag. 

Bibelen er egentlig den verste boka jeg har lest, bortsett fra De velvillige, som jeg ikke orket å fullføre helt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har altså gått fra å fremstå som intelligent til at folk begynner å korrigere hverandre for lite intelligens. Hva skjedde? Intelligens har også et kulturelt uttrykk og det er altså denne formen ts etterspør, ikke hva som er høyverdig IQ-smak og hva som er laverestående. Hvis noen vil ha smaksmessig IQ-konk. så kan de jo lage en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk bøker alle burde lese. Ikke fordi de er gode, men fordi det er fornuftig å vite hva som står i de bøkene, på grunn av samfunnsdebatter mange gjerne deltar ivrig i, uten basegrunnlag. 

Bibelen er egentlig den verste boka jeg har lest, bortsett fra De velvillige, som jeg ikke orket å fullføre helt. 

Ja, det er det jeg tenker også. Har startet på Koranen, og vil absolutt lese Bibelen også etter hvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
ABM skrev (8 minutter siden):

De du ramset opp pluss den gamle mannen og havet av Hemingway...

Jeg har ikke ramset opp noe som helst, bare lurte på hva forskjellen på de som har 100 i IQ og de som har 105 i IQ har lest/ har i boksamlingen. Det er altså en bok av Hemingway som skiller. Jaha.. 

Endret av laPistola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (1 time siden):

Enig med de over, hjelper lite å ha bøker på utsilling om man ikke kjenner innholdet.. I tillegg sier det lite om intelektet at man har lest en bok eller hundre.. Evnen til å tenke selv, til å analysere og ikke la seg påvirke av andres meninger, det å ha en evne til å se ting fra flere sider og reflektere over det man får av input osv kommer ikke av en bok.. 

Men å vokse opp med bøker påvirker barna. 

https://forskning.no/okonomi-skole-og-utdanning-samfunnsokonomi/barn-med-boker-hjemme-tjente-mer-som-voksne/413672

Anonymkode: 01ab8...add

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Enig, men jeg har aldri klart og lese Koranen fra perm til perm dessverre. Det viktigste er vel at jeg har den i bokhylla da 😅🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er enkel:

Du kjøper Ulysses av James Joyce.

De fleste kjenner til boken, og vet at dette er en av hjørnesteinene i verdenslitteraturen. MEN, de aller, aller fleste har ikke lest den, så det bør være liten risiko for å få spørsmål om innholdet i boken.

Skulle du være så uheldig å få spørsmål om innholdet svarer du bare noe ala: "Jeg begynte på den, men måtte gi opp ved det første lange stream of consciousness partiet. Det ble for tungt." Da vil du få anerkjennende nikk og respekt for at du tør å innrømme at du ikke har fullført boka (de fleste som sier de har lest den lyger). Du signaliserer intelligens og selvsikkerhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Håkon 1970 skrev (1 minutt siden):

Denne er enkel:

Du kjøper Ulysses av James Joyce.

De fleste kjenner til boken, og vet at dette er en av hjørnesteinene i verdenslitteraturen. MEN, de aller, aller fleste har ikke lest den, så det bør være liten risiko for å få spørsmål om innholdet i boken.

Skulle du være så uheldig å få spørsmål om innholdet svarer du bare noe ala: "Jeg begynte på den, men måtte gi opp ved det første lange stream of consciousness partiet. Det ble for tungt." Da vil du få anerkjennende nikk og respekt for at du tør å innrømme at du ikke har fullført boka (de fleste som sier de har lest den lyger). Du signaliserer intelligens og selvsikkerhet.

Loools! 

Nå fikk jeg lyst til å lese den. 🙈

Anonymkode: 78db1...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

forutsatt at man leser dem og reflekterer over dem, tenker selv.. Type bøker spiller egentlig mindre rolle, du må gjerne lese Hobbiten og likevel være superintelektuell i like stor grad som om du leser min kamp liksom.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...