Gå til innhold

Et lite hjertesukk om smittevern

Fremhevede innlegg

Skrevet
zemer skrev (Akkurat nå):

Fler som nå er forkjøla, tester ikke da de selv mener det ikke er korona. 

Har også reagert på at folk lettere går feks syke på jobb nå enn før korona. 

Så du mente bare å utdype problemstillingen til også å omhandle de som ikke hadde testet seg, da forstår jeg kommentaren bedre.   :)

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
Lawyam skrev (23 timer siden):

Og om du eller andre tåler en forkjølelse eller influensa selv? Hva får noen til å tro at å måtte holde seg borte fra jobben, skole pga sykdom er noe noen ønsker å takke ja til idag, selv om de kunne tåle det? Kan dere ikke holde dere inne til dere er friske. Er det BARE en forkjølelse så kan du vel holde ut de dagene der. Det er vel ikke slik at det er snakk om et utrydningstruet dyr det er snakk om heller. Det går helt fint om bestanden minker.

Jeg forstår deg godt, TS! 

Ikke glem at før korona så var det pisk å få ved alt fravær; forkjølet? Influensa? Du klarer vel å gå på jobb likevel? Det er jo bare å ta seg sammen. Se på xxx som var syk men tok seg sammen og gikk på jobb allikevel. Klapp på skulderen til han. For ikke snakke om å være hjemme med sykt barn. DET er jo unødvendig må vite. Før korona var det et hverdagsproblem med alle som sendte smittsomme barn i barnehage og skole fordi foreldrene er imprentet med at fravær er fyfy. Noroviruset fikk fritt spillerom og barn ble sendt i barnehagen dagen etter det lå med hodet i en spybøtte. Det finnes grenser. Før var det for lite smittevern og etter korona er det for mye.  

Så ja, Verden har forandret seg. 

Skrevet

Jeg tviler på at arbeidsplasser som har hatt utstrakt sykefravær og karantener, smittetesting i over et år har så veldig lyst på sykefravær eller smitte i korridorene. Ikke alle forkjølelser er lette, noen er ganske så ille å få. For de med svakt immunforsvar er det ikke hyggelig. Noen har i tillegg jobber hvor de er avhengig av stemmen sin.

Det går stort sett greit for de fleste å være forkjølet, men det er vel bedre gaver å dele ut enn virus til dem vi er glad i....

Skrevet (endret)
theTitanic skrev (1 time siden):

Ikke glem at før korona så var det pisk å få ved alt fravær; forkjølet? Influensa? Du klarer vel å gå på jobb likevel? Det er jo bare å ta seg sammen. Se på xxx som var syk men tok seg sammen og gikk på jobb allikevel. Klapp på skulderen til han. For ikke snakke om å være hjemme med sykt barn. DET er jo unødvendig må vite. Før korona var det et hverdagsproblem med alle som sendte smittsomme barn i barnehage og skole fordi foreldrene er imprentet med at fravær er fyfy. Noroviruset fikk fritt spillerom og barn ble sendt i barnehagen dagen etter det lå med hodet i en spybøtte. Det finnes grenser. Før var det for lite smittevern og etter korona er det for mye.  

Så ja, Verden har forandret seg. 

Har alltid opplevd at det har vært strenge regler når det gjelder Noroviruset eller oppkast i bhg, også før korona. Skal vente i 48 timer etter sist oppkast eller diaré før barnet kan komme i bhg igjen, slik har det alltid vært som jeg vet.

Det som er noe herk med Noroviruset er at det ikke gir immunitet og kan bli smittet flere ganger etter hverandre å gå på rundgang hele tiden. Har alltid vært ekstremt nøye med smittevern når vi har det i hus.

Endret av Tutte
Skrevet
Lawyam skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at arbeidsplasser som har hatt utstrakt sykefravær og karantener, smittetesting i over et år har så veldig lyst på sykefravær eller smitte i korridorene. Ikke alle forkjølelser er lette, noen er ganske så ille å få. For de med svakt immunforsvar er det ikke hyggelig. Noen har i tillegg jobber hvor de er avhengig av stemmen sin.

Det går stort sett greit for de fleste å være forkjølet, men det er vel bedre gaver å dele ut enn virus til dem vi er glad i....

Da må jeg nevne det jeg sa i starten igjen. Om noen deler det ut eller ei, så er forkjølelsesvirus noe vi alle må igjennom. Det finnes flere hundre forskjellig forkjølelsesvirus, og trøsten er at vi blir immune for hvert forkjølelsesvirus vi blir smittet med.

Derfor er det faktisk en fordel å bli smittet mest mulig som barn og yngre da man tåler mer. Da er en immun mot mer i voksen alder og spesielt som gammel da man tåler mindre.

Skrevet
Lillemor_Meg skrev (På 8.9.2021 den 9.25):

Jeg har et lite hjertesukk å komme med.

Det har vært så mye fokus på korona i det siste at noen folk glemmer at det også finnes andre smittsomme virus som kan være problematiske for andre, og de glemmer at de må ta hensyn når de har disse sykdommene også.

"Det er jo bare en forkjølelse, jeg har testet meg" fikk jeg høre da en venninne dukket helt nedsyltet opp på døra hos meg for noen dager siden.

Ja, nettopp, du er forkjølet, så hvorfor kommer du til meg?
For to år siden ville du holdt deg unna når du hadde en forkjølelse, så hvorfor gjør du ikke det nå? 
En forkjølelse hos deg kan smitte meg, og gi like alvorlige konsekvenser nå som det ville gjort for to år siden.

Selv om jeg er immunsupprimert tåler jeg forkjølelsen greit nok, men det er ikke alle rundt meg som gjør det samme, og derfor har vi i alle år tatt litt ekstra hensyn når det er smittsomme virussykdommer i omløp rundt oss.
Vi beskytter oss selv, vi krever ikke at andre gjør andre tilpasninger enn at de er friske når de kommer på besøk til oss, er det virkelig for mye å forlange?

Mitt hjertesukk er altså at det er greit å huske på at selv om det nå er mest fokus på korona, må man ikke glemme at også før korona fantes sykdommer og tilstander som man måtte ta smittevernsmessige hensyn til, og at disse ikke har blitt borte i løpet av koronatiden.

Merkelig - jeg ville tenkt at for to år siden hadde jeg tatt i mot besøk og dratt på besøk (og på jobb og skole) om vi var sylte forkjøla, mens nå må man holde avstand om man så mye som snufser og småhoster litt, selv om man har testet negativt, fordi konsekvensene av å smitte noen med forkjølelse nå for tiden er at de også må teste seg og i karantene til svaret foreligger og egentlig frem til de er friske igjen.

• Liker 1
Skrevet
Lillemor_Meg skrev (På 8.9.2021 den 9.25):

Jeg har et lite hjertesukk å komme med.

Det har vært så mye fokus på korona i det siste at noen folk glemmer at det også finnes andre smittsomme virus som kan være problematiske for andre, og de glemmer at de må ta hensyn når de har disse sykdommene også.

"Det er jo bare en forkjølelse, jeg har testet meg" fikk jeg høre da en venninne dukket helt nedsyltet opp på døra hos meg for noen dager siden.

Ja, nettopp, du er forkjølet, så hvorfor kommer du til meg?
For to år siden ville du holdt deg unna når du hadde en forkjølelse, så hvorfor gjør du ikke det nå? 
En forkjølelse hos deg kan smitte meg, og gi like alvorlige konsekvenser nå som det ville gjort for to år siden.

Selv om jeg er immunsupprimert tåler jeg forkjølelsen greit nok, men det er ikke alle rundt meg som gjør det samme, og derfor har vi i alle år tatt litt ekstra hensyn når det er smittsomme virussykdommer i omløp rundt oss.
Vi beskytter oss selv, vi krever ikke at andre gjør andre tilpasninger enn at de er friske når de kommer på besøk til oss, er det virkelig for mye å forlange?

Mitt hjertesukk er altså at det er greit å huske på at selv om det nå er mest fokus på korona, må man ikke glemme at også før korona fantes sykdommer og tilstander som man måtte ta smittevernsmessige hensyn til, og at disse ikke har blitt borte i løpet av koronatiden.

Dette irriterer meg og. Nå er ikke jeg så redd for å bli syk på noen måte, men med nyfødte barn hjemme, og flere barn i hus vil jeg veldig gjerne unngå "bare en forkjølelse" om jeg kan. Men holdningen er ikke overraskende, det er bare videreføringen av de som før sa feks"han kastet opp på morgenen idag, men det var bare fordi han satte noe i halsen" og så er halve avdelingen slått ut senere.

Folk er så dumme og ego

• Liker 1
  • Opprett ny...