Gå til innhold

Ungdom med diagnose adhd og VGS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva av hjelp og støtte kan en med adhd få i den videregående skolen? Har en sønn som strever svært med det faglige og motivasjon. Litt sosialt også. Finnes et annet alternativ? 

Vi er bekymret over dette, og synes det er vanskelig siden han heller ikke har noen spesielle ønsker, hva han vil bli. Karakterene ligger i nedre sjiktet (både 1,2 og 3 i allmennefag men firere i praktiske fag, gym, kjøkken, valgfag. Et yrkes fag må det ev bli.

Vi har selvsagt vært i kontakt med skolen om dette, men vet ikke om det hjalp oss nok. 

Noen med litt erfaring?

Anonymkode: d505d...6d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva av hjelp og støtte kan en med adhd få i den videregående skolen? Har en sønn som strever svært med det faglige og motivasjon. Litt sosialt også. Finnes et annet alternativ? 

Vi er bekymret over dette, og synes det er vanskelig siden han heller ikke har noen spesielle ønsker, hva han vil bli. Karakterene ligger i nedre sjiktet (både 1,2 og 3 i allmennefag men firere i praktiske fag, gym, kjøkken, valgfag. Et yrkes fag må det ev bli.

Vi har selvsagt vært i kontakt med skolen om dette, men vet ikke om det hjalp oss nok. 

Noen med litt erfaring?

Hei,

Jeg har Adhd uten hyperaktivitet, og ungdomskolen var helt grusom. Jeg ville inn på tegning form og farge, men kom meg nesten ikke inn pga lave karakterer. Men når jeg kom inn der, var det helt himmelsk fordi jeg fikk drive med tegning. 

Jeg var Umedisinert frem til jeg ble 39 ! Nå har jeg mer fokus og motivasjon pga medisiner. 

Men jeg lurer på er din sønn medisinert? Og er det noe spesielt han digger? feks gaming, og lignende. Fordi det er en karriere i spill også, vet du. Det finnes noe for alle.

Anonymkode: 8fd62...fbb

• Liker 2
Skrevet

Har han 4 i kjøkken kan han kanskje ta fagbrev som kokk?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei,

Jeg har Adhd uten hyperaktivitet, og ungdomskolen var helt grusom. Jeg ville inn på tegning form og farge, men kom meg nesten ikke inn pga lave karakterer. Men når jeg kom inn der, var det helt himmelsk fordi jeg fikk drive med tegning. 

Jeg var Umedisinert frem til jeg ble 39 ! Nå har jeg mer fokus og motivasjon pga medisiner. 

Men jeg lurer på er din sønn medisinert? Og er det noe spesielt han digger? feks gaming, og lignende. Fordi det er en karriere i spill også, vet du. Det finnes noe for alle.

Elsker jo gaming, selvsagt 😉 som mange andre. Mener du spillutvikling på høyskole? Hva ev bør taes på vgs 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Elsker jo gaming, selvsagt 😉 som mange andre. Mener du spillutvikling på høyskole? Hva ev bør taes på vgs 🤔

Okay, kanskje spill er en fin retning for han da, om han virkelig liker det godt.  Men hvor holder dere til da? 

Jeg har selv jobbet innen spill. Det er veldig fint og bra for de som er spesielt interesserte. 

Man kan bli mye forskjellig, spilltester, 3d modellør, animatør, skribent ( writer ) eller type illustratør som jeg var. eller koder, om man liker matte.

Sjekk Noroff og høyskolen Kristiania.

Se om det er noe der han kunne tenke ser å studere. Der er det spill og 3d studier også.

Men er han litt seriøs om å jobbe med apper, så er kanskje tjenestedesign noe for han. Når han blir voksen kan det jo være at han blir litt lei av spill, tross alt. Men pass litt på at han får seg en bachelor. Det må man nesten ha i disse dager for å få en god fast jobb. 

Sjekk agens, feks, som er et firma som driver med apper.

Blir han UX designer innen spill så vil han kanskje få flere muligheter. Tjenestedesign er også ganske godt lønnet og mange ønsker tjenestedesignere.  

Skrevet

Jeg tenker se på mulighetene, og besøk skolene, la han få se om han ser noe han kanskje vil like. Få litt "fyr" i viljen hans. Se om han blir gira. Det finnes også muligheter for ungdommer med ADHD. Det er noen firmaer som tar de under vingen og hjelper de. spør også på skolen om dette. 

Som sagt har jeg og Adhd. Når jeg fikk Ritalin ble jeg mer motivert forresten.  

Skrevet

Ikke ta sorgene på forskudd. Jeg har selv en sønn med ADHD, tourettes og sterk dysleksi. Fikk nesten ikke karakterer på ungdomsskolen. Han fikk god hjelp på vgs, gikk ut med 5 i snitt og studerer nå. 

Så ikke tenk at yrkesfag er eneste mulighet her! Med mindre det er det han selv vil da 😊

Det viktigste er å finne en god skole med engasjerte lærere. 

Anonymkode: dfbbc...763

• Liker 1
Skrevet

Han har jo som alle andre rett på tilpasset opplæring. Dette kan være hjelp til å komme i gang med oppgaver, oppgaver på hans nivå, skriverammer, ekstra beskjeder, hjelp til å organisere større oppgaver, muntlige prøver ++. Om han har så store vansker at han ikke har utbytte av ordinær undervisning kan han ha krav på spesialundervisning. Spesialundervisning idag er ikke det samme som for 20 år siden, og blir ofte tilpasset og gitt i klasserommet. 

Ser flere foreslår høyskoleløp. Dette krever generell studiekompetanse, og det er en del vanskeligere enn yrkesfag, teoretisk sett. Så det må dere vurdere. Det går jo eventuelt an å gå yrkesfag først, og ta påbygg etterpå (det er enda mulig med dagens regelverk, men det har vel vært forslag om at det ikke skal være mulig å ta påbygg før man har gjort set ferdig med fagbrev også). 

Skal de på hospitering gjennom skolen? Ville uansett tatt kontakt med rådgiver på skolen han er på nå for å høre om muligheten til ekstra besøk på de ulike linjene for å se hva det handler om. Like viktig som å finne ut hva han vil, er jo å vite hva man hvertfall ikke vil. 

Anonymkode: 1b6fc...fc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okay, kanskje spill er en fin retning for han da, om han virkelig liker det godt.  Men hvor holder dere til da? 

Jeg har selv jobbet innen spill. Det er veldig fint og bra for de som er spesielt interesserte. 

Man kan bli mye forskjellig, spilltester, 3d modellør, animatør, skribent ( writer ) eller type illustratør som jeg var. eller koder, om man liker matte.

Sjekk Noroff og høyskolen Kristiania.

Se om det er noe der han kunne tenke ser å studere. Der er det spill og 3d studier også.

Men er han litt seriøs om å jobbe med apper, så er kanskje tjenestedesign noe for han. Når han blir voksen kan det jo være at han blir litt lei av spill, tross alt. Men pass litt på at han får seg en bachelor. Det må man nesten ha i disse dager for å få en god fast jobb. 

Sjekk agens, feks, som er et firma som driver med apper.

Blir han UX designer innen spill så vil han kanskje få flere muligheter. Tjenestedesign er også ganske godt lønnet og mange ønsker tjenestedesignere.  

Takk for linkene, men påbygg og ev høyskole blir nok å sikte alt  for høyt her. Slik vi ser det nå i allefall. Men ellers hadde spillutvikling vært helt ideelt  tror jeg 👍Spiller for det meste på pst, og gjør det ganske bra også, har jeg forstått. 😊 Hobby nr 1 helt klart. Synd det er såpass lang vei å gå for å komme dit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Er medisinert, hjelper lite desverre. Lite motivasjon for skolen og lekser. 

Skrevet

Hei! 
Det negative først: det er ofte få ressurser som må fordeles på mange elever for å få noe ekstra, men prat med skolen, og for all del, la ungdomsskolen få liv til å sende eventuelle papirer med til vgs hvis de har noe, slik at skolen er litt forberedt før han starter. 
så det positive: jeg har undervist en del på yrkesfag, hvis dere går for det er det viktig å velge noe han har lyst til. Yrkesfag er ofte mye praktisk, men også mye teori, og svake elever som går linjer de ikke ønsker har det ofte pyton. Hvis dere derimot finner noe han ønsker har jeg sett mange ungdommer med blant annet adhd blomstre når de kommer på vgs yrkesfag med små klasser og fag de mestrer! Noen steder har de dessverre begynt å slå sammen klasser i fellesfagene (norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag), men dersom de ikke gjør det er det små klasser der faglærer i mye større grad har tid til å følge opp enkeltelever (Et av mine lyspunkt var eleven med adhd som hadde hatt spesialundervisning på lavere nivå og fritak fra karakter i matematikk på ungdomsskolen som bestod eksamen i matematikk vg1). 

kunne dette være noe? 
https://www.vilbli.no/nb/nb/no/informasjonsteknologi-og-medieproduksjon/program/v.im

Anonymkode: 4aa66...c12

• Liker 1
Skrevet

Yrkesfag er det beste for en med ADHD, om en ikke brenner for noe man trenger realfagskompetanse for. Men det kan være vanskelig for de med ADHD å vite hva som driver de, hva de ønsker å gjøre og så videre, men det er vel en del på ungdomsskolen som nettopp skal veilede ungdom i hva de ønsker å gjøre? Utplasseringen i bedrift og på en vgs-linje eller to? Hvis det er endret de siste 15 årene, så går det helt sikkert an å få til noe slikt. 

Og så anbefaler jeg dere å se hva man kan gjøre med den utdannelsen man får, ut over bare stillingstitler. Man har utallige muligheter innenfor yrkesfag, men man må stort sett veilede seg selv underveis. Finn ut hva han liker, og tenk ut sammen hvordan han kan gjøre det til en karriere. 

Anonymkode: 0f22d...6b9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mye skolen kan legge til rette for hvis dere bare tar kontakt og spør hva de tilbyr. Dette ordner seg. :) 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Som lærer på videregående så har jeg hatt mange elever med ulike diagnoser, også ADHD. Mange av dem har valgt yrkesfag fordi de føler de er mer praktisk rettet, og fordi karakterene har vært så som så. Min opplevelse som lærer, er at det er veldig stor forskjell på hvordan skolen, og lærerne, griper an de elevene som ikke helt passer inn i "normal-rammen".

Yrkesfag kan nok være godt for en med ADHD da det ikke blir tung teori hele dagen hele uka, og som en nevner over her, så kan man alltids ta påbygg hvis man senere vil noe annet. Samtidig må jeg få si, at mange ADHD-ungdommer ikke kun lider under diagnosen (tankekjør, konsentrasjonsvansker etc.), men også under at de har blitt til overs i grunnskolen. De har ikke fått den hjelpen som står i papirene, de har ikke opplevd mestringsfølelse, og da blir de diagnosen sin.

Når sønnen din begynner på VGS så skal papirene fra ungdomsskolen føle med. Der vil det også stå om ungdomsskolen anbefaler IOP eller ikke, uavhengig av om han har hatt det i grunnskolen. Det vil bli foretatt kartleggingstester av alle elevene, og der vil VGS få et overblikk over hvor han ligger i "normalområdet". Lærerne observerer alle elevene, og ut fra kartlegginger og observasjoner, så vil faglærere eventuelt melde fra til PPT om behov for IOP, ekstra tilrettelegging, dataprogrammer han kan bruke, lydbøker osv. Hvis det er mulig å tilrettelegge i klassen, og innenfor de kompetansemålene som er, så foretrekker man det.

Siden du nevner at han er interessert i spill, så finnes det et programfag som heter e-sport. Han må da gå enten studiespesialisering eller medier og kommunikasjon.
Hvis han verken mestrer yrkesfag eller studiespesialisering, så er lærekandidat en mulighet. Han vi da ha en blanding av fag og bedriftspraksis. Ulempen med dette er at alle andre dører stenges, slik at om han senere får bedre kontroll på ADHD'en og/eller modnes mer, så må han gå mer skole før han kan få lærlingplass/studere.
Til sist kan skolen gi ham et lengre skoleløp. Han kan for eksempel ta yrkesfag over 3 år før lærlingtida, og da ikke ha så mange teoritunge fag per år.

Anonymkode: 95ece...8ca

• Liker 1
Skrevet

Så flott, veldig informativt 👍 Jeg ble mer informert nå enn med utdanningsrådgiver fra skolen. 

Kan hende det er lærekandidat som er mest hensiktsmessig for han, ja. Gjelder det for alle yrkesfag?

Du skriver så treffende og godt. Helt riktig, her opplever også sønnen svært lite mestring i u.skolen og vi foreldre føler han ikke får den hjelpen han så sårt trenger, men at han er mere overlatt til seg selv, til tross for dokumenter som beskriver både det pedagogiske arbeidet og antall timer med spesialundervisning. Liten fremgang.

Går på medisiner, men sier han ikke  lærer noen ting. Til og med klasseveninner og noen kamerater sier at lærerne ikke klarer å lære bort til dem, og dette er elever som ikke har ADHD. Usikker på om vi bør gå videre med dette 🤔

E sport linje på vgs? Den har jeg ikke sett ennå. Er det forresten vanlig med samarbeidsmøter med VGS for elever med spesielle behov? Er bare så vandt med dette i fra før.

Vi føler vi stagnerer litt og liten nytte å klage. Vi har vært i møte med lærer og avd.leder med spørsmål om han får den hjelpen han trenger. Men det virket som de bare pynter på det. Tror ikke lærerne har tid og ressurser til å endre noe likevel. Eller bør vi klage til rektor om dette. 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så flott, veldig informativt 👍 Jeg ble mer informert nå enn med utdanningsrådgiver fra skolen. 

Kan hende det er lærekandidat som er mest hensiktsmessig for han, ja. Gjelder det for alle yrkesfag?

Du skriver så treffende og godt. Helt riktig, her opplever også sønnen svært lite mestring i u.skolen og vi foreldre føler han ikke får den hjelpen han så sårt trenger, men at han er mere overlatt til seg selv, til tross for dokumenter som beskriver både det pedagogiske arbeidet og antall timer med spesialundervisning. Liten fremgang.

Går på medisiner, men sier han ikke  lærer noen ting. Til og med klasseveninner og noen kamerater sier at lærerne ikke klarer å lære bort til dem, og dette er elever som ikke har ADHD. Usikker på om vi bør gå videre med dette 🤔

E sport linje på vgs? Den har jeg ikke sett ennå. Er det forresten vanlig med samarbeidsmøter med VGS for elever med spesielle behov? Er bare så vandt med dette i fra før.

Vi føler vi stagnerer litt og liten nytte å klage. Vi har vært i møte med lærer og avd.leder med spørsmål om han får den hjelpen han trenger. Men det virket som de bare pynter på det. Tror ikke lærerne har tid og ressurser til å endre noe likevel. Eller bør vi klage til rektor om dette. 🤔

Lærekandidat kan man få i alle yrkesfag, og i medier og kommunikasjon som nå er en studiespesialiserende retning. Men dessverre avhenger mye av hvilken skole man går på. Enkelte steder må foreldrene selv sette seg inn i alle rettigheter og muligheter, mens andre steder er skolen på tilbudssiden.

I grunnskolen er det lite ressurser 😕 Timer eleven skulle hatt spesialundervisning i utgår ofte, tilretteleggingen i klassen blir vanskelig når klassene er store og/eller har mange elever som trenger tilrettelegging, og de dokumentene du viser til blir skrevet mer for å bevise at man har gjort noe, enn for å beskrive virkeligheten slik den er. Som foresatt til et barn med diagnose må man stå på, og sette seg inn i, langt mer enn de fleste skjønner/vet. Når du tror lærer og avdelingsleder pynter på virkeligheten, så er det nok slik det er. Jeg har selv kjent på hvor utilstrekkelig man føler seg som lærer i et system med for lite penger og ressurser, og med press fra administrasjonen om å pynte på sannheten. Man blir presset til å være mer lojal mot arbeidsgiver og systemet, enn mot elevene sine 😕

Jeg ville ha klagd. Det hjelper antagelig ikke så mye, men det skal bokføres at foresatte ikke er fornøyd med opplæringstilbudet. Bortsett fra det, så følg med på at han faktisk får den opplæringen han skal ha. Som et enkelt eksempel, så kan mange ADHD ha vansker med skriftlige prøver, og da kan de tilbys å ta prøven muntlig. Enten der og da med lærer, eller med diktafon.

E-sport er et programfag/linje på VGS, ja.

Ja, det er vanlig med samarbeidsmøter. På noen skoler er det kun med PPT, mens andre stiller med faglærerne også. Det kommer veldig an på ressurser og, tror jeg, hvordan skolen ser på disse elevene - en ressurs eller et problem 😕

Til sist må jeg si, at min erfaring er at det går bra med "diagnosebarna" når de får rett hjelp og oppfølging. De har begrensninger som følge av tilstanden, noen mer enn andre, men alle har områder de er skikkelige gode også. Når de opplever mestring, så blir de bedre i alt, og langt gladere og mer positive - det gir selvsagt enda bedre læring. Dessverre er mange skoler fortsatt der, at man behandler diagnosene som en slags dødsdom over fullverdig læring, og leter etter noe ungdommen "kan" jobbe med i stedet for å utnytte det fulle potensialet.

Anonymkode: 95ece...8ca

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Det er stygt gjort av dere å anbefale yrkesfag til en person med ADHD. For det første viser dere at dere ikke har noen forhåpninger, drømmer eller krav til ungdommen. For det andre svekker det statusen til yrkesfag svært mye, og det er allerede nok av svake, slappe og umotiverte elever som går det. 

Anonymkode: 198cd...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...