Gå til innhold

Bruk av blinklys

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er mest av et et slags hjertesukk eller noe. Av mangelen på bruk av blinklys.  

Spesielt i rundkjøringer er det et problem. Hvis en bil som kommer på min venstre side IKKE blinker, tolker jo jeg det som at den skal rett frem, ergo stopper jeg fordi vikeplikt fra venstre. Men når den da svinger til høyre i stedet (ut av rundkjøringa), har jo den hindret meg i å skape flyt i trafikken, fordi jeg har stått i ro der jeg faktisk kunne kjørt. 

Jeg er ganske fersk som selvstendig sjåfør og i utgangspunktet ganske forsiktig av meg, så jeg tar heller ikke så mange sånne "det går sikkert bra forhåpentligvis"-sjanser. 

Men ja.. Hvorfor er mange så dårlig på å bruke blinklys (rett)? Det er akkurat som om enkelte glemmer at det finnes.

Anonymkode: 6772c...7ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startet du dagen med å irritere deg sååå mye for blinklys😂 

Men ja, deler frustrasjonen din. Jeg har derimot opplevd motsatt: feil og ubevisst bruk den siste tiden. Det kan være farlig. Biler som blinker til høyre mens jeg står og venter og dermed benytter meg av sjansen og opplever at de ikke skulle til høyre de, nei….😵💫 

forsikre deg alltid om at de bremser ned, eller dreier rattet før du kaster deg ut på. Med mindre avstanden er stor og marginen god. Hilsen sjåfør siden 2013😀

Anonymkode: 8068d...ca8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg irriterer meg utrolig mye over dette, da jeg har mange rundkjøringer til/fra jobb. Og når jeg mister en sjanse å kjøre fordi noen ikke blinker, kan det gå en stund før neste luke kommer.. Er en del trafikk, så blir mye kø av det. 😒😒

Anonymkode: 1b3b5...11d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Av mangelen på bruk av blinklys.  

Er du klar over hvor dyrt det er med blinklysolje? Og det er et mareritt å etterfylle på ganske mange bilmodeller 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Startet du dagen med å irritere deg sååå mye for blinklys😂 

Men ja, deler frustrasjonen din. Jeg har derimot opplevd motsatt: feil og ubevisst bruk den siste tiden. Det kan være farlig. Biler som blinker til høyre mens jeg står og venter og dermed benytter meg av sjansen og opplever at de ikke skulle til høyre de, nei….😵💫 

forsikre deg alltid om at de bremser ned, eller dreier rattet før du kaster deg ut på. Med mindre avstanden er stor og marginen god. Hilsen sjåfør siden 2013😀

Anonymkode: 8068d...ca8

Ja, feil blinking er ikke bedre. Kan ikke alle bare.... blinke rett?? 😂

Men okei, seriøst spørsmål; hvordan ser man at de dreier rattet før bilen faktisk svinger? Eller, det er kanskje det du mener? Haha. (Igjen, jeg er fersk). 

Men ja, både plassering, fartstilpasning og blinklys er jo viktige når det kommer til tydelighet og kommunikasjon i trafikken. Jeg bare syns plassering og fartstilpasning alene, enda kan er litt vanskelig å tyde i en stressende rundkjøringsituasjon, trenger mer erfaring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig! Jeg irriterer meg utrolig mye over dette, da jeg har mange rundkjøringer til/fra jobb. Og når jeg mister en sjanse å kjøre fordi noen ikke blinker, kan det gå en stund før neste luke kommer.. Er en del trafikk, så blir mye kø av det. 😒😒

Anonymkode: 1b3b5...11d

Ja, det er nettopp det! Og hvis man heller ikke er så tøff eller typen til å råkjøre inn i en liten luke, så føler i alle fall jeg meg som et problem og til hinder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 timer siden):

Er du klar over hvor dyrt det er med blinklysolje? Og det er et mareritt å etterfylle på ganske mange bilmodeller 

Ja, det var jo det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fersk sjåfør. Et menneske sa til meg:  kjør som du vil andre skal kjøre. Jeg vil at andre skal bruke blinklys. Så jeg bruker blinklys. Jeg har kjørt bil i over 30 år. Jeg har også kjørt i utlandet. Bodde der en periode. Du ligger i Høyre felt, med mindre at du vil kjøre forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Jeg har en gammel Volvo og jeg har enda ikke funnet påfyllingshullet for blinklysolje. Ikke står det i manualen heller. Håpløst!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må bare fortelle. Jeg opplevde en sjåfør i okstadbakkene, Trondheim. Denne sjåføren, hadde stor fart tråklet seg framover. Men, han brukte blinklyset hver gang han skiftet fil. Tenker, han har kjørt utenfor Norge. Han gav tegn hver gang han skiftet fil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...