Gå til innhold

Hvorfor sykler du ikke der du skal?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er BS,. Det er mange syklister  som viser hensyn og følger regler. Det er noen få som ødelegger ryktet til oss andre. 

Anonymkode: 4fb4f...e6f

Hvis du tar en tur i Bergen sentrum, ville du sagt noe annet..... De suser avsted enten det er overgansfelt eller andre hindringer. Aner ikke hvor mange nestenulykker jeg har vært vitne til - i tillegg til alle som faktisk blir skadet..... For meg virker mesteparten av syklistene "blåst i hodet" der de råkjører på sykler, og selvsagt uten hjelm.

Anonymkode: ca5c4...139

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tettbebygde strøk kan man faktisk ikke sykle på gangveien, da man må holde maks 6 m/t forbi gående (og de er over alt i rushen) Dessuten får man da vikeplikt for boler i alle gangfelt, med mindre man hopper av sykkelen (de fleste fornuftige bilister, inkludert meg selv, stopper for syklister, men det er det slett ikke alle som gjør) Så summa summarum kan man like gjerne gå, og siden disse syklistene også «skal rekke barnehagen» osv. så er ikke det farbart med mindre strekningen man pendler er svært kort. 

Anonymkode: 9ba08...d54

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjører fordi det er komfortabelt og lettvint.  

Anonymkode: 0e5d3...f63

Det er sjeldent komfortabelt og lettvindt å kjøre bil til jobb i Oslo (og en hver annen by av en viss størrelse). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noen steder må man sykle i veien. Men er det sykkelvei bruker jeg den. 

Endret av Kågebruker
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I tettbebygde strøk kan man faktisk ikke sykle på gangveien, da man må holde maks 6 m/t forbi gående (og de er over alt i rushen) Dessuten får man da vikeplikt for boler i alle gangfelt, med mindre man hopper av sykkelen (de fleste fornuftige bilister, inkludert meg selv, stopper for syklister, men det er det slett ikke alle som gjør) Så summa summarum kan man like gjerne gå, og siden disse syklistene også «skal rekke barnehagen» osv. så er ikke det farbart med mindre strekningen man pendler er svært kort. 

Her er det snakk om syklister i full mundur, med proft utstyr og hele pakka. De sykler ikke tillot fra for å rekke noe. De trener. Misti rushet. 

Anonymkode: 9424b...25b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Stopper for syklister. Jeg snakker om å ligge bak to i bredden på svingete vei i mange kilometer fordi det konstant kommer møtende trafikk, sånn at man ikke kommer forbi…..

tror ikke du forsto problemstillingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er overhode ikke tilfelle. Jeg har syklet masse selv, men da på landeveier i Nord der det kommer 2-3 biler forbi i timen. Så du tar helt feil. Her er det snakk om midt i rushet. Og jeg opplever disse syklisten som direkte frekke. En syklist her og der som man kommer seg forbi og som sykler i «godt driv» er noe helt annet enn dette her. Her er det fra skulleruddumpa og opp langs heavy trafikkert vei klokka 4 når folk skal hjem fra jobb. Sykler særdeles sakte og gjerne to i bredden slik at det er umu,IG å komme forbi. Jeg blir faktisk redd for å kjøre rett i møtende bil, fordi jeg kjenner at jeg tvinges til å ta sjangser for å rekke bhg. Det er ikke greit. Det er farlig. 

Forrige uke var jeg vitne til en mann på sykkel som ble hysterisk fordi han ikke kom raskt nok forbi en kvinne på sykkel som ikke råkjørte som han. Skjellsordene haglet, og kvinnen ble presset ut i bilveien og en bil måtte bråbremse. Kun flaks at denne kvinnen ikke ble skadet. Mannen på racersykkel durte bare avgårde.... Dette var på broen mellom Florida og Danmarksplass i Bergen. 

Anonymkode: ca5c4...139

• Liker 4
Skrevet

Der jeg bor er det oppmalte, røde sykkelveier i veibanen ved siden av fortauet. Likevel er det fullt av fartsglade sykler og ståmopeder på fortauene, ikke mye 6 km/t der, nei. Jeg har som en annen her i tråden begynt å breie meg skikkelig midt på fortauet, er drittlei av egosyklister som foretrekker fortau framfor sykkelfelt.

Anonymkode: 64f8a...fdd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo ikke lov å sykle fortere enn 6 km/t på gang og sykkelveien, og siden jeg har 20-25 km/t i snitt så må jeg sykle på veien. Prøver å ta hensyn til alle. Jeg vil heller være i veien for en bil et minutt enn å sykle ned noen på gangveien.

Anonymkode: b01a6...a14

Da må du heller beregne deg bedre tid, så kommer du fram i tide. Eller finne en annen treningsform, hvis det er dette som er motivet. 

Anonymkode: 6e0ea...1cd

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Der jeg bor er det oppmalte, røde sykkelveier i veibanen ved siden av fortauet. Likevel er det fullt av fartsglade sykler og ståmopeder på fortauene, ikke mye 6 km/t der, nei. Jeg har som en annen her i tråden begynt å breie meg skikkelig midt på fortauet, er drittlei av egosyklister som foretrekker fortau framfor sykkelfelt.

Her jeg bor har de malt fine sykkelveier, men ikke noe fortau! Hvor er det vi fotgjengere skal gjøre av oss? Skulle jo tro at i disse miljøtider så ville det bli satset på gående som jo er mye bedre for miljøet enn både sykkel og bil!

Anonymkode: b411a...63c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her er det snakk om syklister i full mundur, med proft utstyr og hele pakka. De sykler ikke tillot fra for å rekke noe. De trener. Misti rushet. 

Ja, disse syklistene trener. På vei til og fra jobb 🙄 Hvis du tror man måtte ha på seg chinos og skjorte for å sykle til og fra jobb så tar du veldig veldig feil. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Stopper for syklister. Jeg snakker om å ligge bak to i bredden på svingete vei i mange kilometer fordi det konstant kommer møtende trafikk, sånn at man ikke kommer forbi…..

tror ikke du forsto problemstillingen. 

Som både bilist og syklist så forstår jeg godt problemstillingen, jeg. Og til info så er det faktisk lettere å komme forbi dersom de ligger to i bredden enn bak hverandre, da du som bilist uansett skal holde så god avstand at du må helt over i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi. Forskjellen blir som å kjøre forbi en personbil mot å kjøre forbi en liten lastebil dersom to syklister sykler bak hverandre.

Og dette er faktisk ikke syklistenes feil, men det at veiene i Norge ikke er laget for syklister. Det er sykkelfelt svært få steder i vårt langstrakte land, samtidig som det er klin umulig å kjøre bil i rushen samt parkere mange steder, og veldig mange steder har heller ikke et fungerende kollektivtilbud. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da må du heller beregne deg bedre tid, så kommer du fram i tide. Eller finne en annen treningsform, hvis det er dette som er motivet. 

Anonymkode: 6e0ea...1cd

Eller kanskje TS burde beregne bedre tid slik ar hun kommer fram i tide ? 🤷‍♀️

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, disse syklistene trener. På vei til og fra jobb 🙄 Hvis du tror man måtte ha på seg chinos og skjorte for å sykle til og fra jobb så tar du veldig veldig feil. 

Som både bilist og syklist så forstår jeg godt problemstillingen, jeg. Og til info så er det faktisk lettere å komme forbi dersom de ligger to i bredden enn bak hverandre, da du som bilist uansett skal holde så god avstand at du må helt over i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi. Forskjellen blir som å kjøre forbi en personbil mot å kjøre forbi en liten lastebil dersom to syklister sykler bak hverandre.

Og dette er faktisk ikke syklistenes feil, men det at veiene i Norge ikke er laget for syklister. Det er sykkelfelt svært få steder i vårt langstrakte land, samtidig som det er klin umulig å kjøre bil i rushen samt parkere mange steder, og veldig mange steder har heller ikke et fungerende kollektivtilbud. 

Eller kanskje TS burde beregne bedre tid slik ar hun kommer fram i tide ? 🤷‍♀️

Ha, kanskje jet skal sole ok redusert stilling slick at jet rekker bar heaven fordi det er så enormt mange hobbysykloster i veibanen at jeg ikke kommer meg hjem i tide…….

problem solved! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange som sykler i treningsklær og skifter på jobb😉

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne sykkelveier har vi her også. Problemet er at veldig mange biler synes det er himla greit å bare kjøre inn der for å slippe av noen, når du da som syklist kommer i 40 km/t må du bråbremse, fordi du ikke kommer opp på fortauet, men du kan heller ikke sykle ut i bilveien for du vet ikke når bilen kjører ut igjen, og biler kommer kjørende bak også…

Anonymkode: 3636c...ac1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånne sykkelveier har vi her også. Problemet er at veldig mange biler synes det er himla greit å bare kjøre inn der for å slippe av noen, når du da som syklist kommer i 40 km/t må du bråbremse, fordi du ikke kommer opp på fortauet, men du kan heller ikke sykle ut i bilveien for du vet ikke når bilen kjører ut igjen, og biler kommer kjørende bak også…

Anonymkode: 3636c...ac1

Som gående i maks 6 km/t synes jeg også det er veldig ugreit når syklisten kommer susende forbi meg i 20 km/t på fortauet, lydløs på et tungt monster i forhold til mine skarve 50 kilo og hjelmfrie hode. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...