Gå til innhold

Vegetarburger


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Jeg var ute i helgen og spiste på en restaurant i Oslo som heter Tekehtopa, jeg spiste en usannsylig god vegetarburger(jeg er ikke vegetarianer, men han en stund vurdert å "konvertere" av etiske årsaker..). Noen som har oppskrift på en sådan burger? Virket som om det var raspede grønsaker av noe slag, og så godt stekt på begge sider.... :forvirret: hjelp... Burde selvfølgelig ha spurt på restauranten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegetarburger I

2 poteter

1 gulrot

2 squash

120 g søtpotet

1 liten purre

2 ss hvetemel

3 egg

Finriv poteter, gulrot, squash og søtpotet. Finsnitt purren. Klem ut så mye væsken som mulig fra grønnsakene. Bland med mel og egg. Stek flate kaker, ca 3 minutter på hver side, til de er gylne. La renne av på kjøkkenpapir.

Vegetarburger II

140 g grønne og brune linser

3,3 dl vann

1 egg

2 ss melk

20 ristede havregryn

30 g tørre brødsmuler

2 ss tahini

2 moste hvitløksfedd

½ ts salt

Skyll linsene og hell i en kjele med vannet. Kok opp og la småkoke under lokk i 30 minutter. La renne godt av seg.

Kjør linsene til mos i foodprocessor sammen med egg og melk. Hell i en bolle og tilsett havregryn, brødsmuler, tahini, hvitløk og salt. Form til 4 burgere.

Stek linseburgerne i 5-7 minutter, snu en gang.

Nøtteburgere med ost (12 stk)

1 finhakket løk

1 knust hvitløksfedd

30 g hvetemel

1,2 dl grønnsaksbuljong eller melk

250 g hakkede blandede nøtter (cashew, mandler, hasselnøtter og valnøtter)

60 g ferske loffsmuler

2 grovrevne gulrøtter

1 ss hakket persille

1 ss tørket timian

2 ss revet parmesan

1 ss sitronsaft

1 vispet egg

loffsmuler

salt/pepper

Fres løk og hvitløk mykt i olje. Sikt inn melet og fres et par minutter. Tilsett buljong eller melk og kok opp. Ta av varmen og rør inn nøtter, loffsmuler, gulrot, urter, parmesan, sitronsaft, salt og pepper. La avkjøles. Del blandingen i 12 emner som formes til burgere. Dypp hver av dem først i egg og så i loffsmuler. Legg på stekebrett og stek ved 180 grader i 20 minutter. Evt form til boller og frityrstek 3-4 minutter. La renne av på kjøkkenpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Tusen tusen takk! fikk helt vann i munnen! Mulig det var noe a la den første oppskriften jeg fikk servert. :-) Er dette noe som du bruker å lage selv? Hva serverer du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å servere cous-cous og ratatouille ved siden av vegetarburgere.

Det er også godt med varm gulrotsalat, stekte poteter i båter og en enkel, kald saus med kesam og mynte.

VARM GULROTSALAT

Smelt litt margarin i en gryte

Tilsett litt melk

Salt og pepper

Ha i raspet gulrot

Sett på lokk og la koke på middels varme.

Rør av og til.

Den er ferdig når gulrøttene er møre. Det tar ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går laget jeg Arkanas "Vegetarburger I" sammen med Lilypies gulrotsalat. I tillegg hadde jeg litt tsatsiki. Det smakte aldeles fortreffelig!!! Den oppskriften på vegetarburger I gir mat nok for 5 personer minst! Jeg halverte oppskriften og spiste både middag i går, lunch i dag og en kald burger til kvelds igår.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går laget jeg Arkanas "Vegetarburger I" sammen med Lilypies gulrotsalat. I tillegg hadde jeg litt tsatsiki. Det smakte aldeles fortreffelig!!! Den oppskriften på vegetarburger I gir mat nok for 5 personer minst! Jeg halverte oppskriften og spiste både middag i går, lunch i dag og en kald burger til kvelds igår.....

:)

Den gulrotsalaten er kjempegod! Tilsett litt fersk, hakket persille tilslutt så blir den enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *-*Pinky*-*

Arkana: Går det ann å droppe squashen i vegetarburger 1 ??

Er det noe man eventuelt kan bytte den ut med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel egentlig bruke hva som helst i burgeren, men husk egg/mel for å "binde" den sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...