AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Hva er grunn nok for å holde tilbake samvær? Vi har ingen skreven avtale da vi ikke har kommet så langt. Vi er på vei men må ta det gjennom familievernkontoret. Nå har far til barnet endret på klokkesletta til samværet, i tilegg til at han truer med å ikke levere barnet tilbake til meg etter samvær. Jeg har gitt beskjed om at vi må snakke sammen på familievernkontoret for å komme frem til en løsning, men han er fast bestemt på å ha barnet over natten hos seg. Barnet har aldri sovet noen annen plass en hjemme før, og jeg er ikke komfortabel med det da konfliktnivået er såpass høyt og han evner ikke alltid å se barnets behov, da han setter seg selv først. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Vi har ikke time før om noen uker for å snakke sammen. Anonymkode: 8fdf7...705
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er grunn nok for å holde tilbake samvær? Vi har ingen skreven avtale da vi ikke har kommet så langt. Vi er på vei men må ta det gjennom familievernkontoret. Nå har far til barnet endret på klokkesletta til samværet, i tilegg til at han truer med å ikke levere barnet tilbake til meg etter samvær. Jeg har gitt beskjed om at vi må snakke sammen på familievernkontoret for å komme frem til en løsning, men han er fast bestemt på å ha barnet over natten hos seg. Barnet har aldri sovet noen annen plass en hjemme før, og jeg er ikke komfortabel med det da konfliktnivået er såpass høyt og han evner ikke alltid å se barnets behov, da han setter seg selv først. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Vi har ikke time før om noen uker for å snakke sammen. Anonymkode: 8fdf7...705 Vist far har truet med kidnapping og er en ustabil person ville jeg isåfall startet med samvær med tilsyn. Skal en del til for å ikke ha noe samvær i heletatt. Er han et godt forbilde? Er han stabil? Driver han med rus? Er det psykisk/fysisk vold i bildet? At han er litt vinglete er ikke nok til å holde tilbake samvær eller verdt konsekvensene for barnet i senere tid. Anonymkode: c24f9...e5d 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Jeg ser liksom ikke grunn til å nekte overnatting , du har valgt å få barn med denne mannen, om han ikke driver led rus/ vold/ omsorgssvikt ol så er det ikke grunn til å nekte overnatting Anonymkode: 36afe...1f9 8
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Hvor gammel er ungen? Er han en fare for ungen?
Blod Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ser liksom ikke grunn til å nekte overnatting , du har valgt å få barn med denne mannen, om han ikke driver led rus/ vold/ omsorgssvikt ol så er det ikke grunn til å nekte overnatting Anonymkode: 36afe...1f9 Barnet har aldri sovet noe annet sted, og far endrer plutselig avtale og truer med å ikke levere tilbake ungen. Høres dette veldig stabilt ut ovenfor ungen? Dette bør planlegges på forhånd så ungen vet hva som foregår. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Ts. Her. Barnet er ca. 1 år. Har vært fysisk og psykisk vold inne i bildet mot meg. Konfliktnivå er veldig høyt og vi har til nå klart å følge en avtale som vi har muntlig, men ikke fått skrevet ned noe enda. Nå har han slått seg på bakbena og bestemt seg for å ha barnet over natten og truer med å ikke levere barnet tilbake etter neste samvær. Jeg ønsker at vi venter til timen på familievernkontoret slik at vi kan legge en plan for videre samvær og samarbeid. Anonymkode: 8fdf7...705
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts. Her. Barnet er ca. 1 år. Har vært fysisk og psykisk vold inne i bildet mot meg. Konfliktnivå er veldig høyt og vi har til nå klart å følge en avtale som vi har muntlig, men ikke fått skrevet ned noe enda. Nå har han slått seg på bakbena og bestemt seg for å ha barnet over natten og truer med å ikke levere barnet tilbake etter neste samvær. Jeg ønsker at vi venter til timen på familievernkontoret slik at vi kan legge en plan for videre samvær og samarbeid. Anonymkode: 8fdf7...705 Hadde selv satt meg på bakbeina og gått videre å fått en rettslig avgjørelse. Hadde personlig gått inn for samvær med tilsyn. Overnatting totalt uaktuelt Anonymkode: c24f9...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Blod skrev (11 minutter siden): Barnet har aldri sovet noe annet sted, og far endrer plutselig avtale og truer med å ikke levere tilbake ungen. Høres dette veldig stabilt ut ovenfor ungen? Dette bør planlegges på forhånd så ungen vet hva som foregår. Det er vel fordi mor nekter overnatting , er da ikke bare hun som skal bestemme. en gang må være den første for overnatting også Anonymkode: 36afe...1f9 6
Blod Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er vel fordi mor nekter overnatting , er da ikke bare hun som skal bestemme. en gang må være den første for overnatting også Anonymkode: 36afe...1f9 Nei, men en voldelig mann skal ihvertfall ikke bestemme. Dette får de ta hos familievernkontoret. Uansett er det ikke barnets beste å ta en slik overnatting for første gang uten noen som helst planlegging på forhånd. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Blod skrev (20 minutter siden): Nei, men en voldelig mann skal ihvertfall ikke bestemme. Dette får de ta hos familievernkontoret. Uansett er det ikke barnets beste å ta en slik overnatting for første gang uten noen som helst planlegging på forhånd. Det er forskjell på voldelig mot mor og barn da, om han ikke er mot barn så kan ikke mor nekte overnatting Anonymkode: 36afe...1f9 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ts. Her. Barnet er ca. 1 år. Har vært fysisk og psykisk vold inne i bildet mot meg. Konfliktnivå er veldig høyt og vi har til nå klart å følge en avtale som vi har muntlig, men ikke fått skrevet ned noe enda. Nå har han slått seg på bakbena og bestemt seg for å ha barnet over natten og truer med å ikke levere barnet tilbake etter neste samvær. Jeg ønsker at vi venter til timen på familievernkontoret slik at vi kan legge en plan for videre samvær og samarbeid. Anonymkode: 8fdf7...705 Har du det skriftlig?
Blod Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er forskjell på voldelig mot mor og barn da, om han ikke er mot barn så kan ikke mor nekte overnatting Anonymkode: 36afe...1f9 Ja, men en som er voldelig mot mor har høyere sannsynlighet for å bli voldelig mot barna også. Og jo, jeg synes man kan nekte noen overnatting når de er urimelige og går fram på en måte som kan traumatiserte barnet. Uansett er det ikke snakk om å nekte overnatting i all overskuelig fremtid, dette er en dag han plutselig endrer planene totalt, hvor ungen ikke får noen tid til å forberede seg på dette. Han kan vente til de får planlagt det på en trygg måte for barnet. 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. Her. Barnet er ca. 1 år. Har vært fysisk og psykisk vold inne i bildet mot meg. Konfliktnivå er veldig høyt og vi har til nå klart å følge en avtale som vi har muntlig, men ikke fått skrevet ned noe enda. Nå har han slått seg på bakbena og bestemt seg for å ha barnet over natten og truer med å ikke levere barnet tilbake etter neste samvær. Jeg ønsker at vi venter til timen på familievernkontoret slik at vi kan legge en plan for videre samvær og samarbeid. Anonymkode: 8fdf7...705 Da sier du selvsagt nei. Har du foreldreansvaret alene eller er det delt? Det er egentlig helt opp til foreldre å bestemme samvær med mindre det fastsettes ved dom. Med andre ord er det ikke verre enn å bare si nei, at barnet er for lite enda. Det eneste han kan gjøre med det er å prøve saken i retten, noe som er en lang prosess. Evt. kan du jo be barnevernet om råd. Men jeg forstår hvis det sitter langt inne. Anonymkode: a9504...d09 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er forskjell på voldelig mot mor og barn da, om han ikke er mot barn så kan ikke mor nekte overnatting Anonymkode: 36afe...1f9 Joda det kan hun. Hun har hovedomsorg og det foreligger ingen skriftlig samværsavtale. Dessuten frarådes overnatting hos forelder nr 2 når barnet er bare 1 år. Dersom mor har foreldreansvaret alene så stiller hun faktisk enda sterkere. Anonymkode: a9504...d09 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Det er din plikt å vurdere barnets beste. Uten avtale kan han ikke kreve overnatting, og hvis du mener det ikke er barnets beste sender du ikke barnet på samvær. Hvis du samtidig tilbyr en annen løsning som gjør at de kan treffes risikerer du ingenting. Anonymkode: 1daf5...f10
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 Ring barnevernsvakten og hør hva de sier. Det gjorde jeg når far bare bestemte seg for å ikke komme tilbake med barnet etter samvær midt i uken. Da får du i hvert fall registrert ting hvis det gjentar seg eller andre problem oppstår. Anonymkode: c6538...c1b 6
Loff77 Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da sier du selvsagt nei. Har du foreldreansvaret alene eller er det delt? Det er egentlig helt opp til foreldre å bestemme samvær med mindre det fastsettes ved dom. Med andre ord er det ikke verre enn å bare si nei, at barnet er for lite enda. Det eneste han kan gjøre med det er å prøve saken i retten, noe som er en lang prosess. Evt. kan du jo be barnevernet om råd. Men jeg forstår hvis det sitter langt inne. Anonymkode: a9504...d09 Nettop foreldre, da kan jo ikke bare mor bestemme eller?
Loff77 Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er grunn nok for å holde tilbake samvær? Vi har ingen skreven avtale da vi ikke har kommet så langt. Vi er på vei men må ta det gjennom familievernkontoret. Nå har far til barnet endret på klokkesletta til samværet, i tilegg til at han truer med å ikke levere barnet tilbake til meg etter samvær. Jeg har gitt beskjed om at vi må snakke sammen på familievernkontoret for å komme frem til en løsning, men han er fast bestemt på å ha barnet over natten hos seg. Barnet har aldri sovet noen annen plass en hjemme før, og jeg er ikke komfortabel med det da konfliktnivået er såpass høyt og han evner ikke alltid å se barnets behov, da han setter seg selv først. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Vi har ikke time før om noen uker for å snakke sammen. Anonymkode: 8fdf7...705 Hvis han behandler barnet bra så må jo en gang være første? Merkelig hvor ubrukelige og farlige partnere er når det er brudd men før det er det aldri noe i veien for å få barn med dem. Nå kan det jo godt hende at han er en ubrukelig drittsekk, men barna blir ofte brukt i situasjoner av begge parter. 1
Loff77 Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 Blod skrev (26 minutter siden): Ja, men en som er voldelig mot mor har høyere sannsynlighet for å bli voldelig mot barna også. Og jo, jeg synes man kan nekte noen overnatting når de er urimelige og går fram på en måte som kan traumatiserte barnet. Uansett er det ikke snakk om å nekte overnatting i all overskuelig fremtid, dette er en dag han plutselig endrer planene totalt, hvor ungen ikke får noen tid til å forberede seg på dette. Han kan vente til de får planlagt det på en trygg måte for barnet. Kan jo hende mor har vært urimelig og vanskeliggjort samvær også, eller er det helt utenkelig? Du mener mor bestemmer 100% når det ikke foreligger meklet avtale eller evt dom mot far? Rettsvernet er hvor sa du?
Blod Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 Loff77 skrev (10 minutter siden): Nettop foreldre, da kan jo ikke bare mor bestemme eller? I en situasjon der far er voldelig, er det vel tydelig hvem som er best egnet til å ta slike valg? Loff77 skrev (5 minutter siden): Kan jo hende mor har vært urimelig og vanskeliggjort samvær også, eller er det helt utenkelig? Du mener mor bestemmer 100% når det ikke foreligger meklet avtale eller evt dom mot far? Rettsvernet er hvor sa du? Selvsagt, det kan ikke vi vite. Nei, men når en part er voldelig tenker jeg han kan vente med å ha barnet på overnatting til de har snakket med familievernkontoret, spesielt siden måten han prøver å få til overnatting på kan være svært traumatiserende for barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå