AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Syns alt jeg leser om er stadig økende priser på nødvendigheter som bolig, dagligvarer og strøm. Renten skal opp, folk låner over evne, inflasjonen er høy, lønnsveksten henger ikke med, covid slipper ikke taket og klimamålene blir ikke nådd. Jeg er noenogtredve og tenker mye på fremtiden om dagen, og akkurat nå har partneren min og jeg en diskusjon om vi skal prøve å få barn eller ikke. Jeg har alltid tenkt at jeg sikkert vil ha barn en dag, men akkurat nå syns jeg fremtidsutsiktene ser litt mørke ut både når det kommer til å sette et barn til verden men også for vår egen del. Vi eier ikke egen bolig. Jeg føler på en uro som er vanskelig å plassere men som jeg tror er resultat av både pandemi og et generelt negativt nyhetsbilde. Hvor er verden på vei, sånn i det store og det hele? Kan noen berolige meg med litt gladnyheter eller andre perspektiver? Kommer det til å ordne seg? Anonymkode: 6800d...f36
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Aldri i menneskehetens historie har folk levd i en sånn ekstrem overflod og velstand som vi gjør i Norge i dag. Det finnes absolutt ingen økonomiske grunner til ikke å få barn. Anonymkode: 7d5c1...110
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Jeg skjønner godt tankegangen din jeg. Har ett barn og vet ikke helt hva jeg tenker om fremtiden. Jeg håper han får et noenlunde greit liv, men samtidig tror jeg verden kommer til å se ganske trasig ut når han kommer i alderdommen. Og det nettopp på grunn av den nevnte overfloden i innlegget over.. Anonymkode: a2dde...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Jeg forstår tankegangen din. Hadde jeg vært ung i dag, ville jeg vært urolig selv. Når det gjelder barn, ville jeg nok heller landet på å adoptere et barn som tross alt allerede er født, enn å sette nye til verden. For meg ville det vært en vinn-vinn situasjon. Jeg ville få oppleve det å ha barn, et lite menneske født utenfor vår overflod ville fått en bedre sjansen. Når det gjelder det meste av det du nevner, utenom klimaet og pandemien, er det ting som vil varierer over tid. Jobbmuligheter, prisen på boliger, lånerenter osv. Alt det går i berg og dalbane, og er noe man må bli vant til vil variere. I Norge snakker vi vel egentlig ikke om en pandemi lengre? Her har vi noenlunde kontroll. Så må vi bare håpe at vi i vår overflod også ser at andre land med mindre ressurser enn oss trenger vaksinene. Kanskje mer enn våre 12-åringer. Det som derimot ikke vil gå over, om vi ikke gjør noen drastiske tiltak, er klimaendringene. Men det hjelper lite å sitte og bekymre seg for det. Hver enkelt må ta sitt ansvar og gjøre så godt man kan både ifh til mindre forbruk, riktig forbruk og innse at det å redde klimaet vil medføre at vi må gi avkall på noen av våre goder. Og det vil koste penger. Jeg har tro på at verdenssamfunnet kan finne en løsning om den enkelte er villig til å gi avkall på noe nå, for å gi fremtidige generasjoner bedre muligheter til gode liv. Anonymkode: b69f0...c3a
Chantielle Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg