AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Har idag fått utskrevet p piller mot endometriose, men etter å ha lest pakningsvedlegget så ønsker jeg absolutt ikke å gå på det! Jeg slet mye med migrene med aura tidligere og er en av grunnene til at jeg nå går på kobberspiral. For å unngå tilførsel av hormoner i kroppen, da det tydeligvis trigga migrenen. Det står at man ikke skal bruke de om man har eller har hatt migrene med aura. Det står også at man ikke skal bruke de om man har hatt brystkreft i nær relasjon. En i nær relasjon døde av brystkreft… Altså,dette ble ikke jeg opplyst om da jeg snakket med legen og har nå betalt 300,- for piller jeg ikke ønsker å bruke. Ååårh. Er så frustrert nå… Anonymkode: 8e054...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Ja, det er skikkelig kjipt. Jeg går kontinuerlig på p-piller av samme grunn. Skulle ønske jeg kunne la vær, de påvirker humøret mitt og mye annet. Men det holder endometriosen min i sjakk. Mener å huske at spiral er det eneste alternativet. Snakk med legen/gyn igjen, opplys om migrene med aura og brystkreft i nær familie. Ring apoteket, kanskje du kan få levert pillene tilbake om de ikke er åpnet? Veldig usikker, men lov å spørre. Anonymkode: 71766...983
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er skikkelig kjipt. Jeg går kontinuerlig på p-piller av samme grunn. Skulle ønske jeg kunne la vær, de påvirker humøret mitt og mye annet. Men det holder endometriosen min i sjakk. Mener å huske at spiral er det eneste alternativet. Snakk med legen/gyn igjen, opplys om migrene med aura og brystkreft i nær familie. Ring apoteket, kanskje du kan få levert pillene tilbake om de ikke er åpnet? Veldig usikker, men lov å spørre. Anonymkode: 71766...983 Ja jeg har sendt melding til legen min for å høre hva jeg skal gjøre. Jeg orker ikke migrene vertfall,det er helt forjævlig. Vil heller ikke ha brystkreft liksom! Jeg er heller ikke plaget av endoen,så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg må ta dette… Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 For min del ble livet mitt endret fullstendig da jeg fant p-piller som funket for meg og jeg sluttet å blø. Jeg hadde smerter konstant og super-uregelmessig mens, og jeg kan faktisk godt se for meg at jeg nok hadde vært ufør i dag pga de smertene om det ikke var for at jeg etter flere år med prøving og feiling fant en p-pille som fungerte superbra for meg i slutten av tenårene. Jeg hadde null livskvalitet og var nesten ikke tilstede på skolen da jeg var plaget som verst med endometriosen. For min del hadde jeg nok heller valgt økt risiko for brystkreft og mer migrene enn å være ufør og å ha null livskvalitet som følge av endometriose, men det er jo strengt tatt en vurdering du til syvende og sist må ta selv og snakke med gynekolog om. Legen din har tydeligvis vurdert at p-piller er greit for deg å ta selv om du har migrene. Det er ikke alltid slik at man gjør slik som felleskatalogen sier som lege, fordi det du finner på felleskatalogen er det legemiddelfirmaene som har skrevet og de har ikke nødvendigvis rett i alt de skriver, men skriver visse ting for å beskytte seg mot søksmål. Anonymkode: 5dd11...81c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For min del ble livet mitt endret fullstendig da jeg fant p-piller som funket for meg og jeg sluttet å blø. Jeg hadde smerter konstant og super-uregelmessig mens, og jeg kan faktisk godt se for meg at jeg nok hadde vært ufør i dag pga de smertene om det ikke var for at jeg etter flere år med prøving og feiling fant en p-pille som fungerte superbra for meg i slutten av tenårene. Jeg hadde null livskvalitet og var nesten ikke tilstede på skolen da jeg var plaget som verst med endometriosen. For min del hadde jeg nok heller valgt økt risiko for brystkreft og mer migrene enn å være ufør og å ha null livskvalitet som følge av endometriose, men det er jo strengt tatt en vurdering du til syvende og sist må ta selv og snakke med gynekolog om. Legen din har tydeligvis vurdert at p-piller er greit for deg å ta selv om du har migrene. Det er ikke alltid slik at man gjør slik som felleskatalogen sier som lege, fordi det du finner på felleskatalogen er det legemiddelfirmaene som har skrevet og de har ikke nødvendigvis rett i alt de skriver, men skriver visse ting for å beskytte seg mot søksmål. Anonymkode: 5dd11...81c Huff ja det er jo bra det funket for deg jeg har som skrevet over ingen plager av endoen, så jeg sliter med å se hensikten … Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff ja det er jo bra det funket for deg jeg har som skrevet over ingen plager av endoen, så jeg sliter med å se hensikten … Anonymkode: 8e054...8ef Ja, det kan jo være lurt å forhøre deg med legen hvordan ubehandlet endometriose påvirker f.eks sjanse for å bli gravid i fremtiden dersom du er veldig ung for eksempel, men hvis det ikke har noe å si så skjønner jeg godt om du holder deg til kobberspiralen pga brystkreft i familien og din migrene Anonymkode: 5dd11...81c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det kan jo være lurt å forhøre deg med legen hvordan ubehandlet endometriose påvirker f.eks sjanse for å bli gravid i fremtiden dersom du er veldig ung for eksempel, men hvis det ikke har noe å si så skjønner jeg godt om du holder deg til kobberspiralen pga brystkreft i familien og din migrene Anonymkode: 5dd11...81c Ja det er liksom det. Jeg har ingen plager (enda,det kan vel gjerne komme. Jeg aner ikke), og jeg er ferdig med barn… så jeg skjønner ikke helt hensikten med å behandle den på denne måten når det kan slå ut på migrene og kreft. Får snakke med legen min om det. Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Gikk på p-piller mot endometriose fram til midten av 30-årene. Da øker risikoen for blodpropp så mye at fordelene ikke lenger oppveier for ulempene. Dette i samråd med legen min. Er ikke legen din oppdatert på din medisinske historie? Be om ny legetime! Evt henvisning til skikkelig spesialist på endo. Anonymkode: 6fdee...95d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er liksom det. Jeg har ingen plager (enda,det kan vel gjerne komme. Jeg aner ikke), og jeg er ferdig med barn… så jeg skjønner ikke helt hensikten med å behandle den på denne måten når det kan slå ut på migrene og kreft. Får snakke med legen min om det. Anonymkode: 8e054...8ef Da ville jeg helt ærlig droppa hele p-pillegreia hvis jeg var deg. Anonymkode: 5dd11...81c
Summeer Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Jeg har endo, og er satt på hormonspiral. Mye mindre dose hormoner enn ppiller, og jeg har mistet mensen. Har sluppet å blø/spotte mer eller mindre konstant, og alle vondtene er borte. Jeg fikk svulster i den ene puppen av ppiller, men gynekologen sa at bivirkningene er mindre av spiralen pga lavere dose hormoner lokalt i livmoren og ikke I hele systemet med piller.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gikk på p-piller mot endometriose fram til midten av 30-årene. Da øker risikoen for blodpropp så mye at fordelene ikke lenger oppveier for ulempene. Dette i samråd med legen min. Er ikke legen din oppdatert på din medisinske historie? Be om ny legetime! Evt henvisning til skikkelig spesialist på endo. Anonymkode: 6fdee...95d Dette var overlege på sykehus faktisk så hun burde jo være oppdatert på dette. Kjenner jeg er så frustrert… jeg sa jeg var ferdig med barn og ikke hadde plager så jeg skjønner ikke helt…. Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 Summeer skrev (2 minutter siden): Jeg har endo, og er satt på hormonspiral. Mye mindre dose hormoner enn ppiller, og jeg har mistet mensen. Har sluppet å blø/spotte mer eller mindre konstant, og alle vondtene er borte. Jeg fikk svulster i den ene puppen av ppiller, men gynekologen sa at bivirkningene er mindre av spiralen pga lavere dose hormoner lokalt i livmoren og ikke I hele systemet med piller. Ok så det er mindre hormoner i spiralen? Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da ville jeg helt ærlig droppa hele p-pillegreia hvis jeg var deg. Anonymkode: 5dd11...81c Ja jeg vurderer å bare droppe hele greia. Men skulle tilbake om 6 mnd for å sjekke om det hadde virket (har tatt en blodprøve som kan være en indikator) og da viser jo den at det ikke har virket. Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg vurderer å bare droppe hele greia. Men skulle tilbake om 6 mnd for å sjekke om det hadde virket (har tatt en blodprøve som kan være en indikator) og da viser jo den at det ikke har virket. Anonymkode: 8e054...8ef Det er ikke slik at du må skjule for helsepersonell at du velger å ikke ta p-pillene? Så det er jo ikke noe å bekymre seg for. Hvorfor blir du fulgt opp med blodprøver og time på sykehuset om endometriosen ikke er plagsom for deg på noen måte? Det er vel bare å si at du ikke vil bruke p-piller som medisin mot endometriose når det ikke er plagsomt for deg på noe vis. Anonymkode: 5dd11...81c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke slik at du må skjule for helsepersonell at du velger å ikke ta p-pillene? Så det er jo ikke noe å bekymre seg for. Hvorfor blir du fulgt opp med blodprøver og time på sykehuset om endometriosen ikke er plagsom for deg på noen måte? Det er vel bare å si at du ikke vil bruke p-piller som medisin mot endometriose når det ikke er plagsomt for deg på noe vis. Anonymkode: 5dd11...81c Nei jeg vet jo ikke egentlig… det har bare blitt sånn… Anonymkode: 8e054...8ef
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg har sendt melding til legen min for å høre hva jeg skal gjøre. Jeg orker ikke migrene vertfall,det er helt forjævlig. Vil heller ikke ha brystkreft liksom! Jeg er heller ikke plaget av endoen,så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg må ta dette… Anonymkode: 8e054...8ef Ring og spør. Jeg har og endometriose og blir ikke satt på noe spesifikt. De nevnte spiral som mulighet på Ullevåll om ønskelig, men ikke noe mer enn det. Anonymkode: 1936d...b75
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå