AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Dere som lager vafler, wraps, fingermat og egentlig alt annet enn brødskive/knekkebrød.. Er dere ikke redd for at barna skal være kresne? At de en dag får servert noe veldig enkelt og ikke vil spise der da de er vandt med «bedre» mat? At om du en dag smører noe så enkelt som leverpostei på en brødskive så vil barnet tolke det som at du ikke har tatt deg tiden til å lage «god» mat? At du bryr deg litt mindre akkurat den dagen? Barn er jo veldig flinke til å overdrive eller?.. Diskuter gjerne fordeler og ulemper! Jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: 796bb...ca5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Dere som lager matpakker til mennene deres er en annen samtale! Anonymkode: 796bb...ca5 3
Strange Doll Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 Min spiser like mye av vanlige skiver med leverpostei som av matmuffins, så det er jeg ikke redd for Pleier å spør hva han vil ha med seg, og da varierer svaret og jeg lager utifra det 1
Sinte-my Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Her er det mer en nødvendighet enn fordi jeg har så fryktelig lyst. Niåringen liker ikke brødmat, og lar heller være å spise om det «kun» er brød i matpakka. Kombinert med at han ikke vil ha frokost, blir det da veldig lange dager om han ikke spiser noe til lunsj. Han har alltid vært sånn, aldri vært særlig glad i brødmat. Men han spiser det han får servert om han er på besøk, så aldri vært et problem der. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Jeg kjører enkle brødskiver i matpakken til mine barn, nettopp fordi jeg ikke vil ha noe styr rundt det. At de ikke gidder spise hvis det ikke er fancy. Tar på pålegg de liker, og så får de med frukt/grønnsak/youghurtpose om de ønsker. Jeg kjenner mine barn,så vet at de godt kan begynne å stille store krav med stor dramatikk, hvis de skjønner det er åpning for det. Anonymkode: c4b69...02f 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Brødskiver er ikke den ultimate matpakken næringsmessig. Så gir gjerne barna middagsrester, kyllingsalat, matmuffins etc. men de er like fornøyde om de får brødskive eller polarbrød med pålegg. Er vel like stor fare andre veien, at de som bare spiser brødskive med ost er kresne og ikke tør smake på ny mat. Anonymkode: e03f2...185 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 Barna var aldri fornøyd med matpakken selv om de ikke var kresne Det var ikke akkurat det de ville ha akkurat den dagen. De har smurt egne matpakker siden andre klasse og spiser helt vanlig mat. Skolefrukt, skolemelk, skive med vanlig pålegg og en yoghurt/mellombar. Fortsatt med det til og med ungdomskole. Anonymkode: 2eb85...942
Gjest Elder Millennial Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Bare vanlige matpakker her i huset, etter 10 års alder har de måtte ordne sine egne matpakker, de gidder heller ikke stå å steke vafler klokka 7 om morgenen😅 Skulle vi mot formodning ha noen igjen etter kvelden før hender det at de tar det med seg i matpakka i tillegg til den vanlige skiva.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 Middagsrester i matpakke er topp det, der måltidet spises tidlig på dagen. Pasta som har ligget i skolesekken i romtemp i mer enn seks timer er direkte helseskadelig. Ser likevel at mange av elevene har det med selv om jeg tok det opp på foreldremøtet sist vår. Innimellom får de vondt i magen og noe foreldrene tolker som omgangssyke (men som i virkeligheten er matforgiftning) Anonymkode: e8a7d...d3f
GammelKaktus Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Min spiser om han er sulten, enkelt og greit om det er wraps eller brødskiver spiller ingen rolle for han spiser som sagt om han kjenner sult. Synes ikke akkurat wraps er så avanserte greier, tar jo ikke lenger tid å lage det enn brødskiver. Har han med noe annet en brødskiver så er det rester fra dagen før. Kjenner ingen som står å lage vafler eller matmuffins på morgenen for at barna skal ha det med i matpakken. Synes det er rart at du tenker at barnet blir kresent om det har med noe annet enn brødskiver for jeg tenker helt omvendt at det er større sjanse for at man får kresne barn om det alltid går i det samme. Uansett så er det ikke matpakken på skolen som gjør at man er kresen eller ei, det er barnet og maten rundt som avgjør det. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Middagsrester i matpakke er topp det, der måltidet spises tidlig på dagen. Pasta som har ligget i skolesekken i romtemp i mer enn seks timer er direkte helseskadelig. Ser likevel at mange av elevene har det med selv om jeg tok det opp på foreldremøtet sist vår. Innimellom får de vondt i magen og noe foreldrene tolker som omgangssyke (men som i virkeligheten er matforgiftning) Anonymkode: e8a7d...d3f Da kan du tipse de om kjøleelement i sekken, da holder maten seg kald og god. 😄
Blomsterpotta Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Jeg fikk alltid velge hva jeg ville ha på maten på skolen, det samme gjorde barna mine. Det hørte med til sjeldenhetene at de fikk noe annet enn vanlige brødskiver i matboksen. Frukt og grønnsaker hvis de ønsket det. En sjelden gang kunne de få med en pizzabit om det var igjen fra dagen før eller noe annet enkel restemat. At folk står å stikker ut figurer av brødskiver og danderer som feks en hund får være opp til de. Jeg skjønner bare ikke at de gidder. Vil ikke barna spise vanlige brødskiver så er det ikke synd på de. De sulter ikke ihjel og middag vil de jo få senere på dagen uansett.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dere som lager vafler, wraps, fingermat og egentlig alt annet enn brødskive/knekkebrød.. Er dere ikke redd for at barna skal være kresne? At de en dag får servert noe veldig enkelt og ikke vil spise der da de er vandt med «bedre» mat? At om du en dag smører noe så enkelt som leverpostei på en brødskive så vil barnet tolke det som at du ikke har tatt deg tiden til å lage «god» mat? At du bryr deg litt mindre akkurat den dagen? Barn er jo veldig flinke til å overdrive eller?.. Diskuter gjerne fordeler og ulemper! Jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: 796bb...ca5 Nei, jeg ser det som en fordel om barnet mitt heller vil spise sunn og næringsrik mat enn korn korn og korn. Det er da et mye mer utbredt problem med kresne barn som nesten kun vil spise brødmat, pasta og potetmos, enn kresne barn som kun vil spise grønnsaker, quinoa, carpaccio og avokado wraps med røykelaks og spinat? Anonymkode: 23fe0...e40 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Selv kan jeg ikke fordra brødskiver. Så jeg lager ofte noe annet. Lager som regel samme matpakke til barna og meg selv. Omelett, salat, wraps, grove vafler/pannekaker tar virkelig ikke så mye lengre tid enn brødskiver. Hver familie må jo velge selv hva som passer de. Synes folk skal mene så sterkt og mye om ting som ikke har noe å si. Prøv å engasjer dere i noe med mening Anonymkode: 8cecb...42d 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Mine har fikset matboksen sin selv siden 3. klasse. Oftest brødskiver, men kan også være kalde rester, varme rester i termos, wraps med tacorester, knekkebrød med porsjonsboks med leverpostei, eller musli med skolemelken. Det hender de gjør klar matboksen kvelden før om de vil ha noe spesielt. På kvelden har jeg tid til å hjelpe,ikke om morgenen. Idag hadde 12 åringen brødskiver, blåbær og gulrot i skiver. Eldstemann er allergisk mot gulrot og epler++ så ikke like mye tilbehør i matboksen. Anonymkode: 323bf...b92
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 9 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Min spiser om han er sulten, enkelt og greit om det er wraps eller brødskiver spiller ingen rolle for han spiser som sagt om han kjenner sult. Synes ikke akkurat wraps er så avanserte greier, tar jo ikke lenger tid å lage det enn brødskiver. Har han med noe annet en brødskiver så er det rester fra dagen før. Kjenner ingen som står å lage vafler eller matmuffins på morgenen for at barna skal ha det med i matpakken. Synes det er rart at du tenker at barnet blir kresent om det har med noe annet enn brødskiver for jeg tenker helt omvendt at det er større sjanse for at man får kresne barn om det alltid går i det samme. Uansett så er det ikke matpakken på skolen som gjør at man er kresen eller ei, det er barnet og maten rundt som avgjør det. Da kan du tipse de om kjøleelement i sekken, da holder maten seg kald og god. 😄 Det var lurt😅 Anonymkode: e8a7d...d3f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som lager vafler, wraps, fingermat og egentlig alt annet enn brødskive/knekkebrød.. Er dere ikke redd for at barna skal være kresne? At de en dag får servert noe veldig enkelt og ikke vil spise der da de er vandt med «bedre» mat? Anonymkode: 796bb...ca5 Vokste opp med søsken som alle fikk type brødskiver med salami til niste hver dag. Som voksne nekter søskene mine prøve nye ting. 2 av de tror jeg ikke har rørt asiatisk mat på resturant for eks. Å ikke bli introdusert for mye forskjellig mat som ulike typer wraps, fingermat osv tror jeg fremmer kresenhet mer. Anonymkode: e19d5...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Kan jo like gjerne være motsatt? De som serverer mye brød i matpakka får unger som bare vil ha brød. 🤷♀️ Anonymkode: e0968...031 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jo like gjerne være motsatt? De som serverer mye brød i matpakka får unger som bare vil ha brød. 🤷♀️ Anonymkode: e0968...031 Ingen vil ha bare brød. Det har jeg aldri hørt om. Spiser man variert ellers blir man ikke kresne. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vokste opp med søsken som alle fikk type brødskiver med salami til niste hver dag. Som voksne nekter søskene mine prøve nye ting. 2 av de tror jeg ikke har rørt asiatisk mat på resturant for eks. Å ikke bli introdusert for mye forskjellig mat som ulike typer wraps, fingermat osv tror jeg fremmer kresenhet mer. Anonymkode: e19d5...6d8 Folk spiser middag og kveldsmat. At matpakken er brød styrer ikke resten av dagens måltider. Regner med folk flest har varierte middager og går også på restaurant. Barna våre spiser på restaurant ca en gang i måneden. Restauranter er ikke bare for voksne. Anonymkode: 2eb85...942
Arkana Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 Nei, tvert i mot. Det å spise variert mat og lære seg å like mye forskjellig er utelukkende positivt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Folk spiser middag og kveldsmat. At matpakken er brød styrer ikke resten av dagens måltider. Regner med folk flest har varierte middager og går også på restaurant. Barna våre spiser på restaurant ca en gang i måneden. Restauranter er ikke bare for voksne. Anonymkode: 2eb85...942 Ja, type de samme ca 10 norske tradisjonsrettene. Min familie hadde ikke råd til resturant. Å spise på kafe skjedde kanskje 1 gang hvert 5. år eller noe sånt. I forbindelse med tur eller ferie. Anonymkode: e19d5...6d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå