Gå til innhold

Bør hun bo hjemme?

Fremhevede innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Har en grandtante som jeg har hatt et veldig nært forhold til siden jeg var liten.. Er som om jeg er barnebarnet hennes.. Jeg er der ca annenhver uke eller oftere og vasker for henne pluss at jeg besøker henne innimellom utenom det også..

Det er bare det at hun nå har blitt veldig dårlig.. For to år siden hadde hun slag og etter det fikk hun problemer med å bruke den ene armen og å gå.. Deretter brakk hun lårhalsen, og nå kan hun nesten ikke gå i det hele tatt (klarer kanskje å gå 10-20 meter, noe hun bruker veldig lang tid på).. Hun faller også innimellom, og det bekymrer meg veldig (for ikke lenge siden fallt hun ut av senga, fikk rullatoren over seg så hun nesten ikke fikk puste og brakk et ribbein).. I tillegg til dette har hun blitt veldig surrete og glemsk og viser tydelige tegn på Alzheimer (hun er forresten 83).. Hjemmesykepleien er innom henne 4-5 ganger daglig.. Hun må ha hjelp til å gå på do, dusje, stå opp/legge seg, lage mat (hun klarer å spise selv) ++ Ofte tar det også veldig lang tid før hjemmesykepleien kommer (de har faste tider) og det har resultert i at hun faktisk har gjort på seg flere ganger :tristbla:

Jeg syns det er så trist at hun skal ha det sånn.. Hun er inngifta i familien vår, har ingen barn selv, og etter hun ble syk har alle søsknene og tantebarna i hennes egen familie sviktet henne.. Det er bare meg, pappa og tanta mi igjen som er på besøk hos henne,så hun er jo ganske ensom ofte.. Så jeg tenker at det kanskje er bedre om hun kommer på hjem der hun hvertfall slipper å være så mye alene hele tiden, og et sted som er bedre lagt opp til hennes behov enn det huset hennes er? Men selvfølgelig, hun vil jo absolutt bo hjemme.. Hun er veldig, veldig sta av seg, og er ganske redd forandringer tror jeg..

Hva mener dere? Er hun "for frisk" til å bo på hjem? Eller?

Kan man bare bo hjemme for alltid, eller kan man "tvinges" på hjem når man blir dårlig nok? Ser jo at hun bare blir dårligere og dårligere :tristbla::tristbla:

Beklager rotete innlegg :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett det der..

Har jobbet en del med eldre, pluss personlige erfaringer med eldre i familien. Har inntrykk av at det for mange er et nederlag å flytte på hjem, og noe de vil unngå for enhver pris. Har desverre også sett mange eldre som mistrives på hjemmet, så det er ikke lett å gi råd..

Har du snakket med henne om dette? Vet at erfaring at det er vanskelig å snakke om flytting til et eldrehjem uten at det går utover selvrespekten deres...de færreste har lyst å være avhengig av andre. Selv skjønner jeg henne veldig godt, det er en STOR forandring å plutselig være omgitt av andre mennesker 24/7. Jeg ville bodd slik nå, og forandrer vel neppe mening når jeg blir gammel.

Skrevet

Hun vil nok gjerne få det bedre på et hjem. Hva vil hun selv? Det er jo mulig å snakke med fastlegen hennes, og høre hva h*n sier. Muligens kan dere søke om plass for henne, om det er ønskelig.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Nei, jeg har ikke turt å snakke med henne om det.. Jeg er nok litt feig sånn sett, men er redd for at hun skal bli fornærmet :sjenert:

Også er jeg redd for at hun skal tro at jeg bare er "ute etter arva", noe jeg absolutt ikke er, jeg bryr meg faktisk ikke om pengene hennes (det er forøvrig ikke så mye det er snakk om heller).. Men jeg vet det er mange andre i familien som er sånn, og det tror jeg hun har fått med seg.. Vil ikke at hun skal tro jeg er en av de..

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Hun vil nok gjerne få det bedre på et hjem. Hva vil hun selv? Det er jo mulig å snakke med fastlegen hennes, og høre hva h*n sier. Muligens kan dere søke om plass for henne, om det er ønskelig.

Selv vil hun jo bo hjemme.. Og vi kan jo ikke tvinge henne til noe annet heller.. Huff, det er vanskelig :tristbla:

Gjest filosofia
Skrevet

Damen bør absolutt flytte til et sted med kontinuerlig tilsyn. Det er ikke slik som det var før, at man overhode ikke har privatliv, selv om man bor på/ved institusjon. Du bør snakke med henne om dette, og si at du er redd for henne og ønsker ikke å komme dit en dag og finne henne på gulvet.

Skrevet

Uff sånt er vondt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakka med fastlegen hennes og/eller hjemmesykepleien og spurt om hvordan slikt blir vurdert. Og at du bekymrer deg for henne og situasjonene som har vært (at hun har gjoret på seg, falt o.s.v

Og om du skal snakke med henne så ville jeg formet det hele som spørsmål, og en samtale der ting er helt opp til henne.

Altså spurt henne hva hun tenkte om dette, og sagt at du bekymrer deg for henne. Og sagt at hun ikke må være redd for å be deg om hjelp til ting, enten det er papirarbeid eller praktiske ting.

Skrevet

Snakk med henne om det da vel! Si hva du tenker på og spør hva hun mener!

Den generasjonen har ofte et syn at de skal ikke ligge noen til "byrde". Man skal klare seg selv og ikke kreve stort av samfunnet tilbake. Derfor blir det ofte som nevnt her sett på som et nederlag å flytte på hjem.

Derfor kan det være lurt å legge det frem som følger: At nå tante syns jeg det er på tide du får tilbake for alt du har betalt i skatt til samfunnet! Flytt på et hjem og få middagen servert, andre å omgås og helsepersonell innen rekkevidde - det har du fortjent!

Ofte kan det ta lang tid før de venner seg til tanken fordi det har vært en ikk-ting, men kanskje ser hun at det ikke trenger være så dumt? Min morfar behooldt huset og var hjemme et par dager nå og da når han ville. Han var fornøyd med arrangementet.

Skrevet

Det er ikke så lett det der. Jeg kjenner tilsvarende situasjoner fra min egen familie, og fra jobbsammenheng. Jeg er enig med Anna - hør med legen/hjemmesykepleien om hvordan de vurderer situasjonen. Det er jo ikke engang sikkert hun er "kvalifisert" for plass på sykehjem. Ellers mener jeg det må være bedre for henne å flytte til et trygt sted mens hun ennå er relativt/litt oppegående; da rekker hun å bli kjent med personale og andre beboere f eks før hun evt blir enda dårligere. Det er sant at noen eldre ikke trives på sykehjem, men for en del er det slik at de kan få seg en positiv overraskelse - trygghet og selskap kan faktisk bety mer enn de tror selv før de flytter. Jeg vet om flere som har blomstret opp etter at de kom på sykehjem. Selvsagt er det også noen som gjør det motsatte.

Kanskje dere kan ordne en korttidsplass for henne i en ferie eller som avlastning eller noe? Det fikk min farmor - som aller helst vil bo hjemme, men som ikke kan det hele tiden av ulike årsaker. Og hun trivdes bedre enn hun hadde tenkt seg på forhånd. Slik kan en evt overgang til permanent plass bli lettere også.

Skrevet

Selvsagt må damen selv bestemme om hun vil bo hjemme eller ei. Synes ikke det er riktig at pårørende blander seg inn i det. Da ville jeg heller rådet henne til å søke om hjemmehjelp og kanskje avslastning på sykehjem. Mange eldre synes det er godt å ha begge deler. Kjenner til veldig mange her som har 3 uker på hjem - seks uker hjemme. Eller 3 uker på hjem og 3 uker hjemme.

Mitt råd er hjemmehjelp og delt sykehjemsplass - det er de fleste veldig glad for - da får man det beste av alt.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Selvsagt må damen selv bestemme om hun vil bo hjemme eller ei. Synes ikke det er riktig at pårørende blander seg inn i det. Da ville jeg heller rådet henne til å søke om hjemmehjelp og kanskje avslastning på sykehjem. Mange eldre synes det er godt å ha begge deler. Kjenner til veldig mange her som har 3 uker på hjem - seks uker hjemme. Eller 3 uker på hjem og 3 uker hjemme.

Mitt råd er hjemmehjelp og delt sykehjemsplass - det er de fleste veldig glad for - da får man det beste av alt.

Joda, hun må få bestemme selv.. Jeg har ingen planer om å tvinge henne til noen ting.. Jeg bare bekymrer meg for henne når jeg har hørt så mange ganger at hun har gjort på seg, fallt, skadet seg, hjemmesykepleien har ikke kommet og hun har ligget alene i flere timer alene på gulvet uten å komme opp og har ligget der alene og skreket etter hjelp uten at noen har kunnet høre henne! Men selvfølgelig skjønner jeg at det er svært vanskelig for henne å skilles fra et hus der hun har bodd i over 50 år..

Skrevet

Hun bør i allefall få en form for alarm som hun kan utløse om hun faller og ikke kommer seg opp. Sånn til å ha rundt halsen eller noe sånt.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Hun bør i allefall få en form for alarm som hun kan utløse om hun faller og ikke kommer seg opp. Sånn til å ha rundt halsen eller noe sånt.

Hun har en på armen.. Problemet er at det faktisk har skjedd mange ganger at de ikke kommer på lenge selv om hun trykker på den... :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...