Gå til innhold

Trene meg opp til halvmaraton om 2 måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 50 år, trener jevnlig 3 ganger pr uke. Jogger vanligvis turer på 5-7 km men har også turer på 8-9 innimellom. 

Vet ikke om det er 50 års krise eller om det er fordi jeg har mere fritid nå som ungene har flytter, men jeg fikk plutselig for meg at jeg vil være med på 3 sjøers løpet i Stavanger i november. (Dette går mye på grus som er en fordel da jeg aldri jogger på asfalt.)

Er det realistisk å trene seg opp til dette? Jeg har en tendens til å få skader eller overtråkk så jeg vet selvfølgelig at sånt kan ødelegge. Men har blitt flinkere til å gjøre forebyggende øvelser og det er lenge siden jeg har hatt en belastningsskade nå.

Målet mitt vil være å fullføre, ser for meg å holde en fart på ca 6 min pr km, evt litt saktere, da det er denne farten jeg pleier å jogge i.

Anonymkode: ca525...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 måneder er litt vel kort tid. Hvorfor har du ikke meldt deg på mye tidligere? Men uansett, halver treningsmengden din de to-tre siste ukene før løpet. Sørg for at kroppen er ordentlig restituert og uthvilt ett par, tre dager før.  Sørg for å spise en god frokost bestående av både proteiner og karbohydrater. Ha med deg sportsdrikke. De inneholder karbohydrater, elektrolytter mm. Og drikk hver ca 5 km. Sørg for at magen din tåler det, så prøv deg litt fram noen dager før. Ha gjerne med deg en liten pose nøtteblanding også.  Næring underveis er uhyre viktig. Ellers går du fort på en smell.Det lønner seg også å smøre litt vaselin på brystvortene, ellers kan du få gnagsår av  trøya. Ikke ha på deg helt nye løpesko. De kan du fort få gnagsår av eller andre problemer hvis det er et skomerke du ikke kjenner fra før av. Lykke til☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 minutter siden):

2 måneder er litt vel kort tid. Hvorfor har du ikke meldt deg på mye tidligere? Men uansett, halver treningsmengden din de to-tre siste ukene før løpet. Sørg for at kroppen er ordentlig restituert og uthvilt ett par, tre dager før.  Sørg for å spise en god frokost bestående av både proteiner og karbohydrater. Ha med deg sportsdrikke. De inneholder karbohydrater, elektrolytter mm. Og drikk hver ca 5 km. Sørg for at magen din tåler det, så prøv deg litt fram noen dager før. Ha gjerne med deg en liten pose nøtteblanding også.  Næring underveis er uhyre viktig. Ellers går du fort på en smell.Det lønner seg også å smøre litt vaselin på brystvortene, ellers kan du få gnagsår av  trøya. Ikke ha på deg helt nye løpesko. De kan du fort få gnagsår av eller andre problemer hvis det er et skomerke du ikke kjenner fra før av. Lykke til☺️

Jeg har bare lekt med tanken, og tenkte egentlig neste år. Men gikk inn for å sjekke når det var et passende løp neste år. Da så jeg at det løpet jeg har mest lyst til, pga at det er mye på grus, er utsatt til november i år. Så derfor lurer jeg på om jeg skal prøve allerede i år 😊

Anonymkode: ca525...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få inn noen langturer ila de neste to månedene slik at du er rustet til å stå distansen. Hvis det lengste du har løpt nå er 9 km, så la første langtur være feks 11, så bygger du deg gradvis opp til 18 km. 1 langtur i uken. Gjerne en intervall i uken, feks 4x10 min i konkurransefart (6min/km i ditt tilfelle), 10x1000m etc. ha litt lengde på dragene og øv deg på å løpe i konkurransefart. Så kan du gjerne legge til en økt til eller to. Viktig at du får restituert godt med mat og hvile mellom hver økt og at du ikke øker for mye for fort, det øker skaderisikoen. 
 

Siden du er vant til å løpe så tenker jeg at det skal gå fint å bli klar på to måneder så lenge du klarer å holde deg skadefri. 
 

Lykke til - halvmaraton er en nydelig distanse! 

Anonymkode: 88896...03f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har bare lekt med tanken, og tenkte egentlig neste år. Men gikk inn for å sjekke når det var et passende løp neste år. Da så jeg at det løpet jeg har mest lyst til, pga at det er mye på grus, er utsatt til november i år. Så derfor lurer jeg på om jeg skal prøve allerede i år 😊

Anonymkode: ca525...9cc

Skjønner. Du bør egentlig vente lenger, slik at du har bedre tid til å trene deg opp. Du finner mange treningsprogrammer på nettet. Hvor lenge har du jogget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er 50 år, trener jevnlig 3 ganger pr uke. Jogger vanligvis turer på 5-7 km men har også turer på 8-9 innimellom. 

Vet ikke om det er 50 års krise eller om det er fordi jeg har mere fritid nå som ungene har flytter, men jeg fikk plutselig for meg at jeg vil være med på 3 sjøers løpet i Stavanger i november. (Dette går mye på grus som er en fordel da jeg aldri jogger på asfalt.)

Er det realistisk å trene seg opp til dette? Jeg har en tendens til å få skader eller overtråkk så jeg vet selvfølgelig at sånt kan ødelegge. Men har blitt flinkere til å gjøre forebyggende øvelser og det er lenge siden jeg har hatt en belastningsskade nå.

Målet mitt vil være å fullføre, ser for meg å holde en fart på ca 6 min pr km, evt litt saktere, da det er denne farten jeg pleier å jogge i.

Anonymkode: ca525...9cc

Siden du trener så ofte så burde det helt fint være mulig å trene seg opp til en halvmaraton på et par måneder. Som noen er inne på her så bør du lagge inn en lengre økt i uka for å forberede kroppen din på 21 km. Det betyr ikke at du skal løpe 21-kilometersøkter jevnlig, men du bør forberede deg på avstanden fysisk og mentalt. Og husk rolige økter dagen før løpet for å bygge overskudd. Lykke til!  :)

Anonymkode: 35d8b...9f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Skjønner. Du bør egentlig vente lenger, slik at du har bedre tid til å trene deg opp. Du finner mange treningsprogrammer på nettet. Hvor lenge har du jogget?

Jeg har jogget i mange år, men med diverse skadeavbrudd. Nå har jeg jogget regelmessig i over ett år. Ca annen hver dag. Blir litt mindre i ferier, men da går vi som regel lengre turer.

Anonymkode: ca525...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du trener så ofte så burde det helt fint være mulig å trene seg opp til en halvmaraton på et par måneder. Som noen er inne på her så bør du lagge inn en lengre økt i uka for å forberede kroppen din på 21 km. Det betyr ikke at du skal løpe 21-kilometersøkter jevnlig, men du bør forberede deg på avstanden fysisk og mentalt. Og husk rolige økter dagen før løpet for å bygge overskudd. Lykke til!  :)

Anonymkode: 35d8b...9f6

Tusen takk 🙈😅

Anonymkode: ca525...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør få inn noen langturer ila de neste to månedene slik at du er rustet til å stå distansen. Hvis det lengste du har løpt nå er 9 km, så la første langtur være feks 11, så bygger du deg gradvis opp til 18 km. 1 langtur i uken. Gjerne en intervall i uken, feks 4x10 min i konkurransefart (6min/km i ditt tilfelle), 10x1000m etc. ha litt lengde på dragene og øv deg på å løpe i konkurransefart. Så kan du gjerne legge til en økt til eller to. Viktig at du får restituert godt med mat og hvile mellom hver økt og at du ikke øker for mye for fort, det øker skaderisikoen. 
 

Siden du er vant til å løpe så tenker jeg at det skal gå fint å bli klar på to måneder så lenge du klarer å holde deg skadefri. 
 

Lykke til - halvmaraton er en nydelig distanse! 

Anonymkode: 88896...03f

Takk for tips, skal i tilfelle bygge meg opp slik ja 😅

Anonymkode: ca525...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med intervallene. Er du skadeutsatt er det risky å kjøre på med både mer mengde og fart. Det viktigste med så kort tid er å få kilometer i beina så du står distansen - drit i farta. 

Anonymkode: fc9c9...33d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vær forsiktig med intervallene. Er du skadeutsatt er det risky å kjøre på med både mer mengde og fart. Det viktigste med så kort tid er å få kilometer i beina så du står distansen - drit i farta. 

Anonymkode: fc9c9...33d

Ok skal være litt forsiktig med intervaller. Trener det sjelden. Pleier å løpe progressive turer der jeg starter rolig og så løpet litt raskere etter hvert avhengig av dagsform.

Anonymkode: ca525...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok skal være litt forsiktig med intervaller. Trener det sjelden. Pleier å løpe progressive turer der jeg starter rolig og så løpet litt raskere etter hvert avhengig av dagsform.

Anonymkode: ca525...9cc

Da jogget jeg 10 km i dag, prøvde å ta det veldig rolig fra start. Brukte 1 time og nesten 2 min og da jogget jeg stort sett rolig. Men litt raskere mot slutten. Gikk veldig fint, prøver 12 km neste mandag.

Litt usikker på hvor langt jeg bør springe på de 2 andre øktene denne uken. Kanskje en intervall økt men uten å ta det for hardt.

Anonymkode: ca525...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-sjøers løpet er faktisk ganske krevende. Jeg har deltatt (i 2018) og fikk en dårligere tid enn forventet selv med et solid treningsgrunnlag. Løypa er kupert - noen heftige bakker rundt Hålandsvannet feks. 

Men det høres ut som om du har vilje, og legger inn god innsats, så gjør et forsøk! Vil anbefale at du prøver deg på løypen noen uker før løpet for å vurdere hvilken pulje du skal løpe med. Det pleier å være mange deltakere, så viktig at du velger rett pulje. 

Så kan du forbedre tiden neste år om det gir medsmak. Lykke til 🙂 

Anonymkode: 855f7...00c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I o med at du har tendenser til overtråkk og  skader ville ikke jeg gjort det om jeg var deg. Ville heller da satset på til neste år. 

Er noe med å trene smart og holde seg skadefri. 

Anonymkode: 31e75...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil neppe ha noe problem med å jogge halvmaratondistansen med tanke på kondisjonen og fysikken i beina, men er du vant til litt lengre treningsøkter? Og mer spesifikt, lengre løpeturer?

Jeg har fullført halvmaraton to ganger uten noe særlig løping før løpet (begge var «virtuelle» utgaver, corona style) og selve løpingen har gått veldig greit, men begge gangene har jeg fått magetrøbbel og blitt kvalm, noe som har ført til at jeg har måttet gå en del, og dermed fått dårligere snittfart. Egentlig jogger jeg i ca samme tempo som du ser for deg, Ts. Så jeg ville prøvd å få inn noen lengre løpeøkter i treningen, bare for å gjøre kroppen vant til langvarig løping. Jeg blir forresten ikke dårlig av to og en halv timers sykling, tre timer på fjelltur, to timers langrennstur...men på løping sliter jeg når jeg har passert 1 time. Med magen, altså. Det trenger ikke engang å være særlig hard innsats, det virker å bare ha med varigheten (og aktiviteten) å gjøre. Om/når jeg skal delta på en «ekte» halvmaraton sammen med andre skal jeg definitivt få inn flere langturer på forhånd, så jeg blir vant og kjent med hvordan kroppen reagerer ved løping opp mot to timer!
 

Husk også å ikke starte for hardt - det skal føles ganske lett i starten, særlig når du er nybegynner. Øk heller tempoet mot slutten om du har mer å gi.

Anonymkode: 0e858...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...