AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Jeg dater en mann jeg virkelig liker. Han har asperger. Meget intelligent, morsom, fysisk kontakt er veldig fin. Samtidig må jeg passe på hvordan jeg kommuniserer for å bli forstått. Sier jeg på forhånd at jeg vil ha sex nytter det for eksempel ikke å endre meg til litt kosing den dagen daten skal gjennomføres. Selv om humøret mitt kanskje har endret seg til da. Han skjønner at han er urimelig rent intellektuelt sett, og jeg skjønner at det stresser han noe helt vanvittig å endre forventninger. Vi prøver begge to. Jeg vil ha ham, det er jeg ikke i tvil om. Men har noen erfaringer med parforhold hvor den ene har asperger eller er høytfungerende autist? Hva bør jeg passe på? Tror jeg trenger noen triks, selv om alle er forskjellig. Anonymkode: e20ec...7ce
Blod Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Må du si at du vil noe på forhånd, hvis du ikke er sikker på at du faktisk vil det den dagen? Hvis han sliter med endring av planene er det vel best å unngå å legge planer du ikke er sikker på du kan holde. Uansett, vær åpen og ærlig - hvis det er noe, snakk om det. Det er den beste måten å lære hverandre å kjenne 5
CorvusCorax Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Hvorfor må du planlegge sex? Det er jo oftest noe som skjer mer spontant etter kosing. 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 7 minutter siden, CorvusCorax said: Hvorfor må du planlegge sex? Det er jo oftest noe som skjer mer spontant etter kosing. Det er jo litt sånn med asperger da. Jeg har aldri hatt en partner med det selv, men har mange venner med det. De er veldig opptatt av rutine og planlegging, og improvisasjon er døden. Husker jeg spurte en av dem på en onsdag om han ville være med å bade på søndag, men det kunne han ikke, for han hadde allerede forpliktet seg til å sitte hjemme og lese en bok den dagen. Sier ikke at alle er helt der, men generelt må man bare prøve å jobbe rundt slike ting. For enkelte aspergere er den emosjonelle belastningen av brudd med rutine og planer så stor at det rett og slett ikke er verdt det å utsette dem for det. Anonymkode: cddbb...690 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 CorvusCorax skrev (12 minutter siden): Hvorfor må du planlegge sex? Det er jo oftest noe som skjer mer spontant etter kosing. Må selvsagt ikke det, men har lyst å snakke litt dirty med mannen i mitt liv mellom datene. Tenker ikke på det som en kontrakt, oftest vil menn likevel ta det som kommer. Anonymkode: e20ec...7ce
Blod Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må selvsagt ikke det, men har lyst å snakke litt dirty med mannen i mitt liv mellom datene. Tenker ikke på det som en kontrakt, oftest vil menn likevel ta det som kommer. Anonymkode: e20ec...7ce Har du sagt det til han?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 Blod skrev (4 minutter siden): Har du sagt det til han? Det ser jo ut utifra hi at hun har det. Problemet er at han ikke klarer å endre forventning. Det er liksom en del av diagnosen. Anonymkode: ebf26...4b2
Blod Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ser jo ut utifra hi at hun har det. Problemet er at han ikke klarer å endre forventning. Det er liksom en del av diagnosen. Anonymkode: ebf26...4b2 At hun ombestemmer seg ja, og at de har snakket om det. Står ikke noe om hun har snakket med han at hun liker dirty talk uten løfter. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg dater en mann jeg virkelig liker. Han har asperger. Meget intelligent, morsom, fysisk kontakt er veldig fin. Samtidig må jeg passe på hvordan jeg kommuniserer for å bli forstått. Sier jeg på forhånd at jeg vil ha sex nytter det for eksempel ikke å endre meg til litt kosing den dagen daten skal gjennomføres. Selv om humøret mitt kanskje har endret seg til da. Han skjønner at han er urimelig rent intellektuelt sett, og jeg skjønner at det stresser han noe helt vanvittig å endre forventninger. Vi prøver begge to. Jeg vil ha ham, det er jeg ikke i tvil om. Men har noen erfaringer med parforhold hvor den ene har asperger eller er høytfungerende autist? Hva bør jeg passe på? Tror jeg trenger noen triks, selv om alle er forskjellig. Anonymkode: e20ec...7ce Jeg vet ikke med deg ts men jeg synes dette høres ut som voldtekt dersom du gjennomfører sex når du ikke ønsker. Har han virkelig ingen forståelse for at lysten kan endre seg? Da ville jeg ha kuttet han tvert. Anonymkode: 2b892...f64 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 Jeg har Asperger, og jeg blir frustrert og satt ut når ting endres. Men det går over og jeg har heldigvis en veldig tålmodig partner. Det er nok en forutsetning for å være sammen med en autist ofte. At man er easy going og tålmodig selv. Anonymkode: 79c53...22d 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke med deg ts men jeg synes dette høres ut som voldtekt dersom du gjennomfører sex når du ikke ønsker. Har han virkelig ingen forståelse for at lysten kan endre seg? Da ville jeg ha kuttet han tvert. Anonymkode: 2b892...f64 Nei, absolutt ikke. Jeg har alltid egentlig lyst på ham. Problemet er at jeg kan trenge litt tid og lignende. Han respekterer nei, men det er virkelig tungt for han. Det handler ikke om egoisme eller press. Det er en tilstand, ikke et ønske om å overkjøre meg. Jeg skulle selvsagt ha visst at jeg ikke kunne snakke om ting jeg ønsket meg på forhånd fordi det måtte bli akkurat sånn. Men jeg er heller ikke vant til dette, jeg glemmer meg av og jeg har ikke erfaringer med dette. Anonymkode: e20ec...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har Asperger, og jeg blir frustrert og satt ut når ting endres. Men det går over og jeg har heldigvis en veldig tålmodig partner. Det er nok en forutsetning for å være sammen med en autist ofte. At man er easy going og tålmodig selv. Anonymkode: 79c53...22d TS her, kan du ikke fortelle mer om ting som kan være krevende fra ditt ståsted? Anonymkode: e20ec...7ce
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 Personer med autisme har alle vansker med de samme kjerneområdene kommunikasjon, sosial fungering og rigiditet (manglende fleksibilitet i tanker og adferd). Så er det individuelt og knytta til hvor på autismespekteret man er, i hvilken grad man har vansker på disse områdene. En person som vet han har asperger/autisme, har satt seg inn i hva det er og brukt tid på å lære seg å leve med vanskene sine, er nok lettere å leve sammen med enn en som er i andre enden av skalaen og omtrent ikke vedkjenner seg diagnosen. Jeg tror det er viktig at han kan ta i mot dine meninger også, og ikke bare se sin side av saken. Personer med autisme kan også øve opp evnen til fleksibilitet, men fortrinnsvis i et trygt miljø (f.eks deg?). Når de kommer ut av komfortsonen sin, f.eks fordi for mange planer på en gang endra seg, så kan mange ha behov for å være alene en stund. Anonymkode: a1da8...f6a 1
CorvusCorax Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er jo litt sånn med asperger da. Jeg har aldri hatt en partner med det selv, men har mange venner med det. De er veldig opptatt av rutine og planlegging, og improvisasjon er døden. Husker jeg spurte en av dem på en onsdag om han ville være med å bade på søndag, men det kunne han ikke, for han hadde allerede forpliktet seg til å sitte hjemme og lese en bok den dagen. Sier ikke at alle er helt der, men generelt må man bare prøve å jobbe rundt slike ting. For enkelte aspergere er den emosjonelle belastningen av brudd med rutine og planer så stor at det rett og slett ikke er verdt det å utsette dem for det. Anonymkode: cddbb...690 Poenget mitt er at sex ofte er noe som faller seg naturlig i riktig setting. Ikke noe som planlegges, som f.eks en tur i parken, restaurant... Jeg plages også av brå endringer. Men sex er noe annet. Men ja, folk er forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 Hvordan ble dere sammen i utgangspunktet? Har skjønt det er sjeldent for akspergere. Anonymkode: eee3a...5f6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #16 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her, kan du ikke fortelle mer om ting som kan være krevende fra ditt ståsted? Anonymkode: e20ec...7ce Det som er mest slitsomt er at jeg blir overveldet av inntrykk. Derfor orker jeg ikke å gå ut så mye. Jeg tar inn alt mye mer enn det som er vanlig. Alt av lyder, lys, lukter, detaljer, stress, sinnsstemning, bevegelser. Noen kaller autisme "intense world syndrome". Og det føles sånn. Så jeg er mye sliten og satt ut. Utbrent. Jeg må forberede meg på ting i forkant. Derfor blir jeg satt ut ved endringer. Anonymkode: 79c53...22d 4
Blod Skrevet 5. september 2021 #17 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan ble dere sammen i utgangspunktet? Har skjønt det er sjeldent for akspergere. Anonymkode: eee3a...5f6 Det er ikke sjeldent at folk med autisme har kjæreste. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #18 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Må selvsagt ikke det, men har lyst å snakke litt dirty med mannen i mitt liv mellom datene. Tenker ikke på det som en kontrakt, oftest vil menn likevel ta det som kommer. Anonymkode: e20ec...7ce Men dette er jo ikke en avtale om sex? Du kan unngå å si «neste gang vi treffes så vil jeg blabla». Og han kan lære seg at ikke sagt spesifikt = ikke anta. Type forventning/avtale om sex gjøres 5 min før ved direkte spørsmål - ikke lag avtaler lenge før om akkurat det. Anonymkode: 0d759...b65 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #19 Skrevet 6. september 2021 Blod skrev (14 timer siden): At hun ombestemmer seg ja, og at de har snakket om det. Står ikke noe om hun har snakket med han at hun liker dirty talk uten løfter. Forstår du egentlig hva diagnosen går ut på? Anonymkode: db99d...cda
Blod Skrevet 6. september 2021 #20 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Forstår du egentlig hva diagnosen går ut på? Anonymkode: db99d...cda Ja. Gjør du?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå