Gå til innhold

Trene kondisjon/utholdenhet med dårlig kne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig alltid hatt okei kondisjon oppigjennom årene, selv uten å trene den skikkelig. I fjor hadde jeg en sykdomsperiode hvor jeg også var innlagt på sykehus, og kondisjonen har blitt merkbart dårlige etter denne perioden. Jeg vil likevel si at jeg ikke er helt «på null» og ville nok kunnet løpe 5-6 km i strekk — men sakte. Men jeg har ikke greid å komme i gang med trening igjen etter sykdommen og jeg føler meg i skikkelig dårlig form.

Nå vil jeg ta grep, men med et dårlig kne kan jeg ikke løpe over tid eller utføre typiske kondisjonsøvelser som burpees, hopp eller hoppetau. Jeg driver å lurer på om gange på mølle med stigning kunne vært noe for meg?

Har noen erfaring med dette eller forslag til økter/program til noen som hater kondistrening?

Anonymkode: 9a87c...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rask gange i terreng, gjerne bakker. Omså få noen til å kjøre deg et sted der du kan gå, småløpe oppover, men bli hentet på toppen så du ikke belaster kneet nedover. Svømming, sykling, romaskin, padling, staking på ski/rulleski. 

Husk sko med god demping :)

Anonymkode: ea118...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mølle er ikke bra for dårlige knær. Gå i ulendt terreng, gå/løp bakkeintervaller der du går ned og løper opp. Tren styrke for å forebygge/stabilisere knær. Og kom deg til en fysioterapeut som gir deg et opptreningsopplegg for å bedre knærne dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling, roing. Jogging er ikke bra for knærne så pass på underlaget, og ville definitivt fått inn styrketrening for legger, lår og generelt beinmuskulatur før å støtte kneet. Man kan bli ganske god og svett av knebøy også.

Jeg er kneskadet selv.

Anonymkode: cb386...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rask gange i terreng, gjerne bakker.

Skulle ønske! Får også vondt av dette, dessverre. Pleide å være veldig glad i gå både i mark og på toppturer men har innsett at dette ikke går☹️

TS

Anonymkode: 9a87c...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...