Gå til innhold

Stortingsvalget 2021: Stem her og forklar valget ditt

Valgmåling på KG  

294 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemmer du på?

• Rødt
      44
    • Sosialistisk venstreparti
      50
    • Arbeiderpartiet
      43
    • Senterpartiet
      25
    • Miljøpartiet De Grønne
      26
    • Pasientfokus
      1
    • Kristelig Folkeparti
      12
    • Venstre
      22
    • Høyre
      31
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Andre
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 06. nov. 2021, 20:20

Anbefalte innlegg

Skrevet

FrP.

Ønsker 0 flere arabere til Norge. Og de er vel eneste partiet som i noen grad jobber for innstramminger der.

Utover den demografiske situasjonen er det vel lite som behøver fiksing her på Berget. Ser ikke at Ap og sv har en eneste sak som utfordrere mot H. Regjerringsskiftet får vi pga regjerringsslitasje og småpartikabalene.

For øvrig trenger vi sperregrense på 7 prosent. Eller fjerne utjevningsmandatene. Man kan ikke holdes gissel av partier med 100 000 velgere i rikspolitikken. Vi trenger store AP og H som blir styringsdyktige. Støyen fra de radikale småpartiene minner om Weimar republikken for å være ærlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
A-hunter skrev (12 minutter siden):

Jeg stemmer blankt og har alltid gjort det.

Grunnloven vår fra 1814 er skrevet og tilrettelagt for direktevalg av representanter. Det gir en større grad av å kunne stille representantene til ansvar. Da Venstre rullet i gang politiske partier 70 år etter, ble den ansvarligheten og folkets reelle makt flyttet. Først inn i lukkede partirom som velger hvilke representanter vi kan velge mellom, deretter inn i partiprogram vi som velgere ikke kan påvirke i noen grad. Etter det igjen kom flertallsregjeringer som har flyttet all makt inn i lukkede samarbeidsmøter på hoteller rundt Tyrifjorden. 

Alt i alt har systemet fjernet seg helt fra den velgerpåvirkningen vårt demokrati og vår grunnlov en gang var tuftet på. Åpenheten, ansvarligheten og avstanden til den enkelte velger er blitt for stor.

Jeg er demokratisk på min hals og mener enhver innskrenking av velgernes mulighet til å påvirke er negativ.

Blanke stemmer sier ja takk til demokratiet, men nei takk til hva dagens system er. Blanke stemmer vil selvsagt ikke påvirke noe som helst med mindre det blir mange av dem. Ved hvert valg er det under 2.000 blanke stemmer og sånn sett helt ubetydelig. Hadde det vært avgitt flere hundre tusen slike, eller kanskje en million hadde hele systemet mistet sin legalitet. Det er mitt mål.

Så min kamp er mot vindmøller - men det har jeg rygg til å bære. Det er ment som en proteststemme.

Tommel opp fra meg her.

Håper jeg får legge til at aktivisme og nettverk og millioner også påvirker de politiske partiene, på en måte direktevalgte ikke blir. 

Skrevet
PeeWee skrev (På 11.9.2021 den 7.38):

Hele dette avsnittet virker merkelig og selvmotsigende. 

Liberalister...

Skrevet
*blueberry* skrev (På 2021-9-11 den 0.04):

Kontantstøtten hindrer integrering.

De som ikke har råd til å være hjemmeværende har heller ikke råd med skarve 7000kr i måneden så det blir ikke et reelt valg. De som kan være hjemme og motta kontantstøtte er de familiene som allerede kan overleve på én inntekt. Ingen tvinger deg til å putte barnet i barnehagen heller, men du får bare ikke betalt for å gå hjemme. 

Løsningen på for lav kontantstøtte er åpenbart å øke den, ikke fjerne den. Du motsier deg selv når du påstår at den hindrer integrering samtidig som den er så lav at bare rike familier kan velge kontantstøtte. 

• Liker 2
Skrevet

Ser Rødt får ganske stor oppslutning her i tråden.

Så dere ønsker jo da å iføre kommunisme i Norge, hvordan tror dere det vil bli? Kan dere nevne et kommunistisk land som har fungert å gått bra?

• Liker 1
Skrevet
frogger skrev (14 minutter siden):

Så dere ønsker jo da å iføre kommunisme i Norge, hvordan tror dere det vil bli? Kan dere nevne et kommunistisk land som har fungert å gått bra?

Gjesp.

Har dere ikke snart noe annet å komme med enn ordet kommunist når dere hører "Rødt"? Det begynner å bli gammelt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, luna1 said:

Gjesp.

Har dere ikke snart noe annet å komme med enn ordet kommunist når dere hører "Rødt"? Det begynner å bli gammelt. 

Uansett hvor lenge det har blitt sagt så er det jo det de er?

Endret av frogger
  • Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, frogger said:

Er merkelig at så mange her velger rødt. Ville vært skeptisk til noe som helst parti selv.

• Liker 1
Skrevet
frogger skrev (7 minutter siden):

Uansett hvor lenge de har blitt sagt så er det jo det de er?

Hva med å diskutere politikk og ikke et begrep? Tror du at du plutselig får et annet svar enn de som har svart på det samme en million ganger før?  

De fleste som stemmer Rødt vil si at de er sosialister. Du vil svare med at de er kommunister. Hvor lenge skal man gidde å snakke til en vegg. 

Jeg er forsåvidt ikke her for å diskutere, kun for å stemme. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, luna1 said:

Hva med å diskutere politikk og ikke et begrep? Tror du at du plutselig får et annet svar enn de som har svart på det samme en million ganger før?  

De fleste som stemmer Rødt vil si at de er sosialister. Du vil svare med at de er kommunister. Hvor lenge skal man gidde å snakke til en vegg. 

Jeg er forsåvidt ikke her for å diskutere, kun for å stemme. 

(Nei de både ytre høyre og venstre siden vil jo sjeldent diskutere, så det kom ikke som noe overraskelse.)

Men jeg kan gjerne omformulere til å spørre om dere som da kaller dere for sosialister kan nevne et sosialistisk land som har fungert og går bra?

• Liker 1
Skrevet
Visum skrev (På 5.9.2021 den 13.07):

Da har jeg laget en valgsavstemming bestående av stortingspartiene, og to minipartier som har fått ett mandat i minst en måling. Disse er Pasientfokus og Demokratene.

Hensiktet er å få det politiske landskapet på KG, slik at vi kan se hvilke parti KG-brukere støtter.

Forklar hvorfor du stemmer på det partiet og hva er din viktigste sak.

Høyre ❤️ men stemmer ikke i år pga jeg vet at AP vinner og orker ikke tanken på Jonas som statsminster. Jeg liker Erna veldig godt og jeg synes de har gjort en veldig bra jobb med /under Corona tiden, vet mange er uenig i den,men bryr meg ikke, og Krf er nok min andre valg pga de tenker på barne familier

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, cas12 said:

Høyre ❤️ men stemmer ikke i år pga jeg vet at AP vinner og orker ikke tanken på Jonas som statsminster. Jeg liker Erna veldig godt og jeg synes de har gjort en veldig bra jobb med /under Corona tiden, vet mange er uenig i den,men bryr meg ikke, og Krf er nok min andre valg pga de tenker på barne familier

Da er det ekstra viktig å bruke stemmeretten, blir nok et veldig tett valg i år

• Liker 1
Skrevet
frogger skrev (5 minutter siden):

Da er det ekstra viktig å bruke stemmeretten, blir nok et veldig tett valg i år

de sier jo at det ikke blir det i år, så virker som de ikke vet helt

Skrevet
8 minutter siden, cas12 said:

de sier jo at det ikke blir det i år, så virker som de ikke vet helt

Så det eneste vi kan gjøre for å påvirke er å stemme🙂

Skrevet
frogger skrev (Akkurat nå):

Så det eneste vi kan gjøre for å påvirke er å stemme🙂

får se, hva jeg får tid til :)

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, cas12 said:

får se, hva jeg får tid til :)

Veldig bra, du må stemme😀

Skrevet (endret)
luna1 skrev (3 timer siden):

Gjesp.

La oss se litt på partiprogrammet (har du lest det?):

"Bare ved at arbeiderklassen overtar styringa, avskaffer kapitalismen og demokratiserer økonomien, vil det kunne skapes en verden med likhet og frihet innenfor naturens tålegrenser, og et verdenssamfunn som ikke preges av krig og konflikt."

«For at det arbeidende folket skal ha makt trengs en radikal endring av maktforholda – en sosialistisk revolusjon.»

«En reformistisk strategi vil aldri kunne føre til et sosialistisk samfunn. Kjerna i reformismen er ideen om at kapitalismen kan omdannes til sosialisme gjennom gradvise reformer ved å oppnå regjeringsmakt i et kapitalistisk samfunn. Denne regjeringsstrategien er også kalt ministersosialisme. Som et revolusjonært sosialistisk parti er det ikke Rødts oppgave å administrere kapitalismen»

Rent prinsipielt er Rødt motstander av eiendomsrett. De ser for seg at «bedrifter som er så store at de er sentrale for hele landets økonomi, må eies av samfunnet og underlegges demokratisk styring og kontroll. Eksempler på dette er store banker og finansinstitusjoner og store industriforetak knytta til utnyttelsen av norske energi- og naturressurser».

Men hva mener de med sentrale? Vil det si at for eksempel det svenske oljeselskapet Lundin skal overtas av staten eller drives som kooperativ med planelementer? Bioraffineriet Borregaard? Tine? Hvem skal bestemme hvilke selskaper som er sentrale? Hvordan skal overtakelsen skje? Ved ekspropriering? Kan man motsette seg en statlig overtakelse?

Venezuela har testet ut konseptene fra Rødts program: kooperativer og nasjonalisering. Gikk det spesielt bra?

Endret av rips & vaniljesaus
  • Liker 1
Skrevet

Hva er positivt og hva er negativt? 

Mvh usikker jente 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...