Gå til innhold

Stortingsvalget 2021: Stem her og forklar valget ditt

Valgmåling på KG  

294 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemmer du på?

• Rødt
      44
    • Sosialistisk venstreparti
      50
    • Arbeiderpartiet
      43
    • Senterpartiet
      25
    • Miljøpartiet De Grønne
      26
    • Pasientfokus
      1
    • Kristelig Folkeparti
      12
    • Venstre
      22
    • Høyre
      31
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Andre
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 06. nov. 2021, 20:20

Anbefalte innlegg

Skrevet
G-string skrev (På 10.9.2021 den 1.14):

To konkret eksempeler som står i programmet som de fleste i Norge vil mene er høyreekstremt:

"Demokratene ønsker assimilering av innvandere." Det kan tolkes at de vil bruke tiltak som oppfattes som tvang for å få det til.

Punkt 7.2 i partiprogrammet:

"Dobbel statsborgerskap skal kun aksepteres av kulturelle nordmenn."

Kulturelle nordmenn er synonymt med etnisk norsk i følge ordboka.

Ditt første eksempel er basert på din egen tolkning. Assimilering av innvandrere er ingen høyreekstrem ide i seg selv. Det kommer an på grunnlaget for assimileringen. Er grunnlaget at innvandrere kastes ut fordi de er mindreverdige mennesker er det høyreekstremt. Er grunnlaget at nasjonen Norge ikke har økonomi til å brødfø 1.320.000 innvandrere er det ikke høyreekstremt.

Å ha som utgangspunkt at fri innvandring er det eneste riktige er altså ikke et godt utgangspunkt for å bestemme høyre/venstreaksen. Samtlige partier ønsker å regulere både hvem og antallet som får komme til Norge. I det er også 0 et tall, men Demokratene er på ingen måte der. De hegner om både asyl- og flyktningeretten (som den opprinnelig var utformet, altså midlertidig). Det gjør dem ikke til høyreekstreme annet enn i din definisjon. Og din definisjon er neppe fasiten, for å si det forsiktig.

Norge har tillatt dobbelt statsborgerskap siden 1. januar 2020. Altså bare i 21 måneder. Skal vi tro deg var altså Norge et høyreekstremt land i tiden før det? Det faller på sin egen urimelighet gjør det ikke? Dette må sees i sammenheng med at opphold i Norge basert på Folkeretten skal være midlertidige. De skal altså ikke fratas sitt opprinnelige statsborgerskap, de skal bare ikke få norsk statsborgerskap fordi de ikke skal bli værende i Norge over lang tid.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Småbrukmann skrev (10 timer siden):

Integrering og barnets beste, er 2 forskjellige ting. Og blander du det sammen. Så er du ikke normal i huet. 
Går an og sette andre krav til integrering enn og ødelegge for oss som faktisk er født her. Og er heldige som faktisk lever i ett av verdens rikeste land.

Mange land som har 2 delt system på dette med goder i samfunnet er forbeholdt de som er født der vs de som er innvandrere... uten at det lager trøbbel. Men i Norge kan det jo ikke gå. For da er vi rasister. Og det er vi jo livredde for å bli kalt...

Integrering og barnets beste har noe med hverandre å gjøre. Hvis mor blir integrert i samfunnet, og barna får gå i barnehage så lærer både mor og barn norsk språk tidligere samt får et nettverk. Når det gjelder likestilling så er jeg absolutt for, jeg synes ikke vi skal ha et todelt system du prater om så lenge man er norsk statsborger.

Du svarer for øvrig ikke på det mest reelle problemet, og det er at lavinntektsfamilier har ikke råd til å være hjemme med kun kontantstøtte, slik at kontatstøtte i hovedsak bare blir for de som allerede har råd til å leve på kun en inntekt. De dette gjelder kan få være hjemme uten betaling.

Når det gjelder dette med at det ikke lønner seg å ha barnet i barnehage før det fyller 3 år så er det ganske omstridt. Veldig mange ser at barn som starter i 2-3 års alderen blir utenfor i barnehagen og får en vanskeligere start på skolen sosialt fordi vennskap i barnehagen dannes veldig tidlig. Barn er forskjellige og noen trenger kanskje en sen barnehagestart, men mange vil få mest ut av en tidlig barnehagestart. Hvis du vet at du vil ha barnet hjemme ett ekstra år så får foreldrene spare til dette før de velger å få barn.

Skrevet
A-hunter skrev (4 timer siden):

Som jeg allerede har skrevet i tråden så stemmer jeg blankt. Det gjør jeg fordi jeg liker demokrati og folkevalg, men avskyr det norske systemet som i mine øyne er falskt og en omgåelse av Grunnloven.

Akkurat hva er omgåelse av Grunnloven, og hvorfor skal den uansett ha så mye å si?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av Tha_M34
  • Liker 2
Skrevet

AP, grunnet skolepolitikken. 

Skrevet (endret)

👍!!!

Jeg er veldig imot å tvinge barn i barnehagen etter (under) 1 år. Barnehagene er sterkt underfinansierte og det passer ikke alle barn eller familier å starte så tidlig.

Hvis det er et problem at kontantstøtten hindrer integrering så må det da finnes andre måter å løse akkurat det problemet på. Jeg har sett noen forslag fra enkelte partier og de virker fornuftige nok. Et steg i riktig regning i det minste.

Men all den tid barna i barnehagen ikke får den oppfølgingen de trenger og har rett på fordi staten ikke bevilger nok penger, så er jeg sterkt imot å bare fjerne kontantstøtten.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av loveli
Skrevet
Khadira skrev (På 5.9.2021 den 23.32):

Jeg stemmer Rødt fordi jeg vil ha regjeringsskifte og ikke synes noe om at private aktører gjør seg rike på tjenester som burde være for det offentlige - for eksempel privatpersoner som tjener millioner på å drive barnehager. Synes også at tannlege bør dekkes av det offentlige.

Demokratene vil også ha gratis tannhelsetjeneste.

• Liker 1
Skrevet

Høyre 

-frihet til enkeltmennesker 

-best på utdanning/skole-poltikk 

-skape flere arbeidsplasser 

-raskere behandling i helsevesenet 

-fritt behandlingsvalg

-bygge infrastruktur 

-fortsette olje og gass som verden er avhengige av 

-rusreform, psykisk helse osv 

-ordninger rettet mot fattige barn

-legge ned fylker 

-kommunesammenslåing 

-EU

• Liker 1
Skrevet
Lava Anne skrev (18 timer siden):

Mdg for da kan jeg være gressfascist. Passer mitt temperament.

Hva er gressfasciat?

Skrevet
Pippi Lotta skrev (På 5.9.2021 den 13.32):

Jeg stemmer SV først og fremst for de jeg er red for de økene forskjellene i samfunnet, og ønsker en utjevnende og rettferdig politikk som gir like muligheter til alle. Jeg er også red for at Norge vill tape store summer om vi ikke tilpasser oss miljøkrisa men heller forsetter og investere i olja, og selvfølgelig er jeg red for konsekvensene av miljøkrisa. Så miljø er også en viktig grund. Likestilling og antirasisme er verdier som er viktige for meg ved alle valg.  

Dette oppsummerer egentlig godt hvorfor jeg stemmer på SV. 

• Liker 2
Skrevet
On 9/5/2021 at 11:41 PM, Visum said:

Nordisk forsvarssamarbeid :)

image.jpeg.89cca479e841cfed613a23b9a6d0a4e9.jpeg

• Liker 1
Skrevet
On 9/9/2021 at 2:03 AM, Wednesday Addams said:

Jeg stemmer Rødt. Mange her på forumet vil hevde at jeg er ekstremist av den grunn. 

On 9/9/2021 at 11:29 AM, bucket_IV said:

er bare tull

Enig det er kommunist du er

Skrevet
On 9/9/2021 at 12:57 PM, *blueberry* said:

Verden skal gå mot dommedag før jeg stemmer Høyre. 

Den er vel på vei dit nå😉

Skrevet (endret)

Mange har forhåndsstemt ved valget.

Endret av G-string
Skrevet

Jeg stemmer på SV. Hovedgrunnen, rent bortsett fra ideologi, er at jeg vil stemme på noen som tar sosial ulikhet på alvor, og som har en miljøpolitikk som i større grad ansvarliggjør flere enn bare forbrukeren. Videre er likestilling, boligpolitikk, et skikkelig arbeidsliv og noen som ser sammenhenger mellom levekår og deltakelse i arbeids- og samfunnsliv  viktig for meg. Jeg er så lei av høyresidens narrativ, hvor premisset er at jo vanskeligere folk har det, jo lettere blir det å få en god og varig tilknytning til arbeidslivet. De økende sosiale ulikhetene, og dens konsekvenser, skremmer meg. 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, frogger said:

Enig det er kommunist du er

ok du kan banneord. er det noe bra de står for da rødt parti ?

Skrevet
3 minutter siden, bucket_IV said:

ok du kan banneord. er det noe bra de står for da rødt parti ?

Det er ikke et banneord, det er et skjellsord. 

Er sikkert et og annet de har i sitt partiprogram, det gjelder alle partier

Skrevet (endret)

Å diskutere med folk som er helt enige er vel ikke særlig fruktbart for noen, er det vel? Lite gir så lite som å nikke rundt i et ekkokammer...

Min agenda i tråden er å gjøre oppmerksom på hva konsekvensene av deres valg faktisk er/kan være. Som f eks hva en stemme til Rødt faktisk er (et ja til folkemord og interneringsleire for avvikende tenkere). Og ja, jeg er krass, kverulerende og provoserende. Det er ingenting personlig i det.

Men det gjør meg ikke til en man kan kalle løgner. Der går min grense.

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)

Jeg stemmer blankt og har alltid gjort det.

Grunnloven vår fra 1814 er skrevet og tilrettelagt for direktevalg av representanter. Det gir en større grad av å kunne stille representantene til ansvar. Da Venstre rullet i gang politiske partier 70 år etter, ble den ansvarligheten og folkets reelle makt flyttet. Først inn i lukkede partirom som velger hvilke representanter vi kan velge mellom, deretter inn i partiprogram vi som velgere ikke kan påvirke i noen grad. Etter det igjen kom flertallsregjeringer som har flyttet all makt inn i lukkede samarbeidsmøter på hoteller rundt Tyrifjorden. 

Alt i alt har systemet fjernet seg helt fra den velgerpåvirkningen vårt demokrati og vår grunnlov en gang var tuftet på. Åpenheten, ansvarligheten og avstanden til den enkelte velger er blitt for stor.

Jeg er demokratisk på min hals og mener enhver innskrenking av velgernes mulighet til å påvirke er negativ.

Blanke stemmer sier ja takk til demokratiet, men nei takk til hva dagens system er. Blanke stemmer vil selvsagt ikke påvirke noe som helst med mindre det blir mange av dem. Ved hvert valg er det under 2.000 blanke stemmer og sånn sett helt ubetydelig. Hadde det vært avgitt flere hundre tusen slike, eller kanskje en million hadde hele systemet mistet sin legalitet. Det er mitt mål.

Så min kamp er mot vindmøller - men det har jeg rygg til å bære. Det er ment som en proteststemme.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
A-hunter skrev (5 minutter siden):

Jeg stemmer blankt og har alltid gjort det.

Grunnloven vår fra 1814 er skrevet og tilrettelagt for direktevalg av representanter. Det gir en større grad av å kunne stille representantene til ansvar. Da Venstre rullet i gang politiske partier 70 år etter, ble den ansvarligheten og folkets reelle makt flyttet. Først inn i lukkede partirom som velger hvilke representanter vi kan velge mellom, deretter inn i partiprogram vi som velgere ikke kan påvirke i noen grad. Etter det igjen kom flertallsregjeringer som har flyttet all makt inn i lukkede samarbeidsmøter på hoteller rundt Tyrifjorden. 

Alt i alt har systemet fjernet seg helt fra den velgerpåvirkningen vårt demokrati og vår grunnlov en gang var tuftet på. Åpenheten, ansvarligheten og avstanden til den enkelte velger er blitt for stor.

Jeg er demokratisk på min hals og mener enhver innskrenking av velgernes mulighet til å påvirke er negativ.

Blanke stemmer sier ja takk til demokratiet, men nei takk til hva dagens system er. Blanke stemmer vil selvsagt ikke påvirke noe som helst med mindre det blir mange av dem. Ved hvert valg er det under 2.000 blanke stemmer og sånn sett helt ubetydelig. Hadde det vært avgitt flere hundre tusen slike, eller kanskje en million hadde hele systemet mistet sin legalitet. Det er mitt mål.

Så min kamp er mot vindmøller - men det har jeg rygg til å bære. Det er ment som en proteststemme.

Takk for god forklaring 😀
En blank stemme er uansett veldig mye viktigere enn ingen stemme.

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...