Gå til innhold

Stortingsvalget 2021: Stem her og forklar valget ditt

Valgmåling på KG  

294 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemmer du på?

• Rødt
      44
    • Sosialistisk venstreparti
      50
    • Arbeiderpartiet
      43
    • Senterpartiet
      25
    • Miljøpartiet De Grønne
      26
    • Pasientfokus
      1
    • Kristelig Folkeparti
      12
    • Venstre
      22
    • Høyre
      31
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Andre
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 06. nov. 2021, 20:20

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sankt-Vinger skrev (2 timer siden):

det er nå vi må stimulere til mer vekst. Høyre har skikklig næringspolitikk. venstresiden forstår ikke at verdier må skapes først før velferd og peng kan deles ut. flere må i arbeid. Høyre skaper flest nye arb. plasser osv.

Vi har ikke hatt arbeidsplasser i norge fra 1945-2012? Nå har høyre styrt i noen få perioder også, men det var da AP som styrte norge i store deler av moderne historie og for litt tid tilbake var de enda lengre til venstre. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PetterKanin skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal man ikke se hva som ligger bak politikken?

Det kan man, men jeg aner en bortforklaring her. Hvis de virkelig stod for sin politikk, ville de ikke slått rekord fremdeles. Og mystisk at de ikke har snakket mye om akkurat dette fra dag en da. 

Skrevet

FrP. Grunnen er enkel. Lavere skatter og avgifter.

• Liker 1
Skrevet

Stemmer demokratene fordi de er imot covid og klimahysteri, vindmøller, innvandring, abort, lgtbt og for fortsatt velstand og velferd i Norge. 

Den viktigste saken nå er selvfølgelig covid. Demokratene er eneste parti som er motstander av covid-passet og vaksinen. De er også mot alle tiltakene.

FrP er ikke der. FrP er også for opptatt av kapitalisme og er mer på de rikes side.

• Liker 2
Skrevet
hlidskjalf skrev (1 time siden):

fordi de er imot covid og klimahysteri, vindmøller, innvandring, abort, lgtbt og for fortsatt velstand og velferd i Norge. 

Demokratene støtter selvbestemt abort frem til uke 12. At de hevder de er for å forsvare livet fra unnfangelse til død er bare tomme ord og populisme. Hvor i programmet står det at de er i mot lgbt? Tidligere var de i mot ekteskapsloven, men det punktet har de fjernet i gjeldende program. Demokratene fremstår bare som lettvinne og populistiske uten noe skikkelig ideologisk grunnlag som faktisk følges.

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (På 9.9.2021 den 17.43):

Det står rett ut at Rødt er et revolusjonært kommunistisk parti. De sier også at kommunisme kun gjennom reformer ikke er praktisk mulig. Så jo, de er fortsatt et revolusjonært, kommunistisk parti.

De eneste som ikke skjønner det ser ut til å være velgerne deres...

Fordi de ikke er det. Og hvis de er det, hva er det de ønsker og gjøre konkret som du syns er så forferdelig?

• Liker 1
Skrevet
Lacuna skrev (På 9.9.2021 den 18.12):

Hvorfor er du i mot privatisering? 

Fordi jeg ønsker profittfri velferd. Barnehager, barnevernsintiutisjoner, eldrehjem osv skal ikke  kommersielle aktører tjene seg rik på. 

Fordi i Norge så har vi en arbeiderbevegelse som har kjempet for at vi skal få så gode rettigheter innen arbeidslivet som vi har. Privatisering truer dette. Privatisering gir dårligere lønn og arbeidsvillkår.

Fordi jeg synes det er urettferdig at de med mest penger i Norge skal få de beste tilbudene innen offentlige tjenester. 

Fordi forskjellene mellom rik og fattig i Norge har økt, og de øker stadig. 

Skrevet
flowerpower1 skrev (12 minutter siden):

Fordi de ikke er det. Og hvis de er det, hva er det de ønsker og gjøre konkret som du syns er så forferdelig?

Det står i prinsipprogrammet at de er akkurat det. Hvorfor benekter du noe som de selv hevder i skriftlig form tilgjengelig med enkle søk på nettet? Jeg har linket til programmet med henvisning til sidetall tidligere.

Kommunismen står alene for 100 000 000 døde mennesker og enda flere fullstendig ødelagte liv gjennom historien. Kommunisme er ufrihet, tvang, elitisme og menneskefiendtlig. Kommunismen har bare ødelagte samfunn og nasjoner å vise til. Ingenting annet. 

Og nei. Det blir ikke noe bedre neste gang. Kommunisme er mer enn nok utprøvd nå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har stemt Rødt fordi jeg ønsker at de skal komme over sperregrensa.

En stemme til SV vil aldri kunne gi mer enn ett mandat, men den stemmen som bikker Rødt over sperregrensa vil utløse flere mandater.

I bunn og grunn er årsaken til at jeg valgte Rødt at jeg tror de må over sperregrensa for at landet skal få en ny regjering.

Er jeg enig med Rødt? Vell, nei - men jeg er mer enig med Rødt enn Krf/V/H enn Frp - og da følte jeg ikke at jeg hadde noe annet valg.

Godt valg! 

• Liker 2
Gjest Småbrukmann
Skrevet

SV er størst her inne:

SV vil fjerne kontantstøtten. Det vil si og tvinge foreldre til og sette barn i bhg før dem er klare for det. 

Merkelig politikk fra ett parti som sier dem går i fronten for kvinners rettigheter.. ikke en mors rettighet å bestemme selv når barnet skal i bhg? og ikke bli tvunget til det pga økonomi som SV vil ta fra henne... 

Dobbeltmoral heter det vell.....

Skrevet
Småbrukmann skrev (2 minutter siden):

SV er størst her inne:

SV vil fjerne kontantstøtten. Det vil si og tvinge foreldre til og sette barn i bhg før dem er klare for det. 

Merkelig politikk fra ett parti som sier dem går i fronten for kvinners rettigheter.. ikke en mors rettighet å bestemme selv når barnet skal i bhg? og ikke bli tvunget til det pga økonomi som SV vil ta fra henne... 

Hvilket parti stemmer du på selv på høyresiden?

70 % av alle de som stemmer SV er kvinner. Det er flere grunner til å fjerne kontantstøtten blant annet at det høy barnehage dekning i Norge. Det var det ikke når den ble innført. Da er det vel på tide å fjerne denne ordningen.

Skrevet
Småbrukmann skrev (19 minutter siden):

SV er størst her inne:

Kontantstøtten hindrer integrering.

De som ikke har råd til å være hjemmeværende har heller ikke råd med skarve 7000kr i måneden så det blir ikke et reelt valg. De som kan være hjemme og motta kontantstøtte er de familiene som allerede kan overleve på én inntekt. Ingen tvinger deg til å putte barnet i barnehagen heller, men du får bare ikke betalt for å gå hjemme. 

Kvinners rettigheter handler heldigvis om så mye mer enn rettigheten til å være betalt hjemmeværende mor. 

• Liker 2
Skrevet

Her ble det Rødt, første gang jeg har stemt så pass, ja rødt. En av grunnene er at jeg vil ha en liberal abortlov. Sto mellom AP og Rødt dette året. En annen grunn for at jeg vippet over på Rødt er at jeg like ikke den negative tonen Støre har hatt til et samarbeid med Rødt, den har irritert meg. 

Uansett så er det snakk om 4 år før man kan skifte de ut og det er begrenset hvor mye galt man kan gjøre på så kort tid. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi penger til familier som ønsker å ha barnet hjemme, da de skal være i barnehagen.

Forskere sier selv at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt med kontantstøtten. Om valgfriheten er så viktig for deg, så stem KRF.

Samfunnet er mest tjent med at både mor og far jobber istedet for at kvinnen er hjemme og passer på barna slik du ønsker.

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Det står i prinsipprogrammet at de er akkurat det. Hvorfor benekter du noe som de selv hevder i skriftlig form tilgjengelig med enkle søk på nettet? Jeg har linket til programmet med henvisning til sidetall tidligere.

Kommunismen står alene for 100 000 000 døde mennesker og enda flere fullstendig ødelagte liv gjennom historien. Kommunisme er ufrihet, tvang, elitisme og menneskefiendtlig. Kommunismen har bare ødelagte samfunn og nasjoner å vise til. Ingenting annet. 

Og nei. Det blir ikke noe bedre neste gang. Kommunisme er mer enn nok utprøvd nå.

De har fjernet det fra partiprogrammet. Og det er ingenting i partiprogrammet som tyder på at de er imot frihet, for tvang og demokrati. De er derimot for både frihet og demokrati. Det er ikke kommunismen som ødela land, det var maktsyke folk. Det har ingenting med kommunisme og gjøre. Og hvertfall ingenting med rødt sin politikk. Sier seg selv at et parti 2021 i Norge ikke har en partileder som ønsker og ha et diktatur. Du har fortsatt ikke klart og svare på hva som er så forferdelig med politikken deres. Hvor står det at de ønsker og ha diktatur eller og drepe folk? 

• Liker 3
Gjest Småbrukmann
Skrevet (endret)
G-string skrev (På 11.9.2021 den 0.10):

Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi penger til familier som ønsker å ha barnet hjemme, da de skal være i barnehagen.

Forskere sier selv at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt med kontantstøtten. Om valgfriheten er så viktig for deg, så stem KRF.

Samfunnet er mest tjent med at både mor og far jobber istedet for at kvinnen er hjemme og passer på barna slik du ønsker.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Dine ord ikke mine.

Samfunnsøkonomisk. Virkelig. 
Samfunnsøkonomisk alt det politikerne driver med. Fra budsjett sprekker til utgifter på reiser osv osv... 

Gratis  lunch til skolene prøvde sv seg på i 2005 sa det kostet rundt 18 kr per måltid, kokken sa det kostet det 5 dobbelte, 

Sv kjørte rundt i buss på valgkampen i 2011 som slapp ut mere nox enn 170 biler.. til sammen. 

2021 lover de gratis barnehage til gratis skolemat, gratis pensum, gratis prevensjon, gratis kulturskole, gratis museum, gratis bind og tamponger er det samfunnsøkonomisk?

Men de skal være for ett grønnere klima som sier at de skal kutte i olje og gass. Hvor skal pengene hentes fra for og gi deg alt det her gratis? Skatter og avgifter,  er det økonomisk for deg?

Så du stemmer på ett parti som vil rive i filler forskjellen mellom deg og naboen. Så dine barn eller naboens barn ikke får vært med på samme aktiviteter som andre barnet. Pga økte skatter og avgifter. Som igjen vil lage ett klasse skille..

Begynner tvile på om kvinners rettigheter er verdt det her...om det er argumentet.  

Endret av Småbrukmann
Skrevet

Mdg for da kan jeg være gressfascist. Passer mitt temperament.

• Liker 1
Skrevet
Småbrukmann skrev (7 timer siden):

Så du stemmer på ett parti som vil rive i filler forskjellen mellom deg og naboen. Så dine barn eller naboens barn ikke får vært med på samme aktiviteter som andre barnet. Pga økte skatter og avgifter. Som igjen vil lage ett klasse skille..

Hele dette avsnittet virker merkelig og selvmotsigende. 

• Liker 5
Skrevet
Småbrukmann skrev (10 timer siden):

Mange land som har 2 delt system på dette med goder i samfunnet er forbeholdt de som er født der vs de som er innvandrere... uten at det lager trøbbel. Men i Norge kan det jo ikke gå. For da er vi rasister. Og det er vi jo livredde for å bli kalt...

Må bare rette på noe her. Vi har flere goder som er forbeholdt norske statsborgere eller har andre begrensninger.

noen eksempler:

- Kontantstøtte. Må ha bodd i Norge i minst fem år.

-Pensjon: må ha bodd og jobbet i Norge i minst 40 år. (Mens det er nok for nordmenn å ha bodd i Norge uten å ha jobbet en eneste dag).

- muligheten til å delta i «demokratiet», aka får ikke stemme med mindre man er statsborger.

Skrevet (endret)
Hvemsomhelst skrev (På 9.9.2021 den 19.24):

Jeg har også skummet igjennom dette såkalte partiprogrammet, og finner det alt fra rasistisk, innvandrerfiendtlig, kjønnsdiskriminerende, fordømmende og fattigdomsfremmende ved enda mer kutt og krav i velferdsordningene.  Mer privatisering. De som kontakter NAV skal fortsatt bli ansett som svindlereHomofile og transer skal miste rettigheter, oppfordring til å føde flere hvite barn med hjemmeværende mødre. Eldre overlates til familiens ansvar, nynorsken skal bort. Straff, straff og mer straff.   Virker tvers igjennom råttent og menneskefiendtlig.   Det jeg sitter igjen med er at de rike skal ha mer på andres bekostning.

Som jeg allerede har skrevet i tråden så stemmer jeg blankt. Det gjør jeg fordi jeg liker demokrati og folkevalg, men avskyr det norske systemet som i mine øyne er falskt og en omgåelse av Grunnloven.

Min agenda er at debatten må være sannferdig. Da kan man ikke vase rundt å stemple partier som høyreekstreme etter eget forgodtbefinnende. Hva slags debatt skulle det bli? 

Rødt kan vi stemple som revolusjonære kommunister fordi de selv hevder at det er akkurat det de er i sitt eget prinsipprogram. Demokratene hevder ikke at de er et høyreekstremt parti i sitt prinsipprogram. Ser du den vesentlige forskjellen? Demokratene hevder selv å være et nasjonalkonservativt parti - altså et rent sentrumsverdiparti.

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...