Gå til innhold

Stortingsvalget 2021: Stem her og forklar valget ditt

Valgmåling på KG  

294 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemmer du på?

• Rødt
      44
    • Sosialistisk venstreparti
      50
    • Arbeiderpartiet
      43
    • Senterpartiet
      25
    • Miljøpartiet De Grønne
      26
    • Pasientfokus
      1
    • Kristelig Folkeparti
      12
    • Venstre
      22
    • Høyre
      31
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Andre
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 06. nov. 2021, 20:20

Fremhevede innlegg

Skrevet
Synnøve94 skrev (18 timer siden):

Jeg stemmer AP

Jeg ønsker flere heltidsstillinger

AP-styrte kommuner har flest ufrivillige deltidsstillinger.

Privatisering, sentralisering og mislykkede reformer i politi og kriminalomsorg vil jeg ha omgjort, i den grad det er mulig, så fort som mulig. I mitt distrikt har vi nå to politibetjenter på jobb, som skal dekke hele kommunen. Vi er over 20.000 mennesker her, og Gud forby at to hendelser som skulle kreve politi inntreffer samtidig!

Fortell oss gjerne hvordan ditt lokale lensmannskontor skal bekjempe nettovergrep, cybertrusler og -angrep, internasjonal mafialignende kriminalitet osv? Særlig etter klokka 14.00 på fredager når kontoret er stengt for helgen.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Synnøve94
Skrevet
A-hunter skrev (31 minutter siden):

AP-styrte kommuner har flest ufrivillige deltidsstillinger.

Fortell oss gjerne hvordan ditt lokale lensmannskontor skal bekjempe nettovergrep, cybertrusler og -angrep, internasjonal mafialignende kriminalitet osv? Særlig etter klokka 14.00 på fredager når kontoret er stengt for helgen.

Jeg har ikke sagt at dette ikke skal prioriteres, har jeg det? Hva med å prøve å få til begge deler? Og hva med å sørge for bemanning etter klokken 14.00? - sikkert staten som styrer dette og 😊

Det var dumt. Da retter de nok opp det nå 😊

Skrevet

Skal stemme SV:

- for å minske de sosiale forskjellene. 
- for klimaet. 
- for bedre arbeidsvilkår og enklere mulighet for unge å komme inn på boligmarkedet. 

m.m.

• Liker 6
Skrevet
*blueberry* skrev (På 6.9.2021 den 19.46):

Skal stemme SV:

- for å minske de sosiale forskjellene. 
- for klimaet. 
- for bedre arbeidsvilkår og enklere mulighet for unge å komme inn på boligmarkedet. 

m.m.

SV er ett parti for uføre og lavlønte, ikke for de unge. Stem heller på høyre

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg Er ikke kristen, men stemmer KrF fordi jeg liker det de står for, og støtter det de står for jeg har lest meg nøye opp på https://krf.no/politikk/barn-og-familie/ det er de jeg er mest enig med så da blir det KrF. 

ja til kontantstøtte

ja til gratis prevensjon fra alderen 16-26 år

ja til økt barnetrygd

ja til økt engangsstønad Med kriterier at småbarnsfamilier med minoritetsbakrund skal gå på norskkurs, 

ja til at småbarnsforeldre skal få kunne bestemme selv uten at det skal få store konsekvenser fra staten.

ja til mangfold og nei til et sorteringssamfun

ja til strengere abortlov 

ja til menskeverd

ja til fri Bhg for alle og fri sfo til alle. 

ja til bedre eldreomsorg.

ja til større oppfølging fra helsevesenet ved fks SA og MA 

ja til en bedre svangerskapsomsorg. 

Kunne ha nevnt mye mer.

Endret av uovervinnelig
  • Liker 8
Skrevet

Enkleste valget noensinne...det finnes kun 1 viktig sak i årets valg og jeg stemmer på de jeg vet prioriterer klimakrisen...MDG selvsagt!

Skrevet

Dette har vært et vanskelig valg. Jeg er i ferd med å skifte parti, og det å komme frem til det helt i innspurten av valgkampen har ærlig talt ikke vært så enkelt. Men, jeg er ikke lenger enig med mitt tidligere parti. Det er ikke så mye det at de har forandret seg, men mer at mine prioriterte viktigste saker tipper vektskåla en helt annen vei nå. 

Det som er viktig for meg nå er:

• Lovendringen vedrørende flagg på offentlige bygninger. Dette har brydd med siden jeg første gang leste høringsnotatet.
  • Kraftavtalene og strømlekkasjen til EU.
  • EU medlemskapet og EØS avtalen. Her mener jeg at vi må ha en handelsavtale med SCO, men det finnes ikke et eneste parti som drar det så langt som meg der, så jeg nøyer meg med det nest beste alternativet.
  • Økning av folketrygdens grunnbeløp, og bedre vilkår/økonomi for syke og pensjonerte. 
  • Egen råderett over egen eiendom, egen bestemmelsesrett over egen familie.
  • Avskaffing av svertekampanjene som har fått fotfeste i befolkningen ila de to siste stortingsperiodene. 
  • Strengere straffer for overgrep mot kvinner og barn. 
  • Gjøre det mulig for en familie å leve på én inntekt igjen, og gi kvinner et reelt valg i forhold til å jobbe eller være hjemme.
  • Ta landbruket ett skritt tilbake i utviklingen, tilbake til bærekraftig produksjon i mindre skala, mer tilbake til bonden og avgiftslettelser i landbruket.
  • Sette fokus på miljø lokalt, med utdaterte renseanlegg med enorme utslipp over hele landet, og problemet mht overløp og forurensing.
  • Avvikle fosterhjemsordningen og omlegge hele barnevernsfadesen, samt oppreising til alle berørte barn og familier. 
  • Hjelpe yngre mennesker inn på boligmarkedet, stadfeste en grunnlovsfestet rett til å bo i egen eid bolig, og avskaffe leiemarkedet og proffiteringen på mennesker i en dårlig økonomisk situasjon.

Gjett hva jeg stemte da.

• Liker 1
Skrevet
etnavn skrev (24 minutter siden):

Dette har vært et vanskelig valg. Jeg er i ferd med å skifte parti, og det å komme frem til det helt i innspurten av valgkampen har ærlig talt ikke vært så enkelt. Men, jeg er ikke lenger enig med mitt tidligere parti. Det er ikke så mye det at de har forandret seg, men mer at mine prioriterte viktigste saker tipper vektskåla en helt annen vei nå. 

Det som er viktig for meg nå er:

• Lovendringen vedrørende flagg på offentlige bygninger. Dette har brydd med siden jeg første gang leste høringsnotatet.
  • Kraftavtalene og strømlekkasjen til EU.
  • EU medlemskapet og EØS avtalen. Her mener jeg at vi må ha en handelsavtale med SCO, men det finnes ikke et eneste parti som drar det så langt som meg der, så jeg nøyer meg med det nest beste alternativet.
  • Økning av folketrygdens grunnbeløp, og bedre vilkår/økonomi for syke og pensjonerte. 
  • Egen råderett over egen eiendom, egen bestemmelsesrett over egen familie.
  • Avskaffing av svertekampanjene som har fått fotfeste i befolkningen ila de to siste stortingsperiodene. 
  • Strengere straffer for overgrep mot kvinner og barn. 
  • Gjøre det mulig for en familie å leve på én inntekt igjen, og gi kvinner et reelt valg i forhold til å jobbe eller være hjemme.
  • Ta landbruket ett skritt tilbake i utviklingen, tilbake til bærekraftig produksjon i mindre skala, mer tilbake til bonden og avgiftslettelser i landbruket.
  • Sette fokus på miljø lokalt, med utdaterte renseanlegg med enorme utslipp over hele landet, og problemet mht overløp og forurensing.
  • Avvikle fosterhjemsordningen og omlegge hele barnevernsfadesen, samt oppreising til alle berørte barn og familier. 
  • Hjelpe yngre mennesker inn på boligmarkedet, stadfeste en grunnlovsfestet rett til å bo i egen eid bolig, og avskaffe leiemarkedet og proffiteringen på mennesker i en dårlig økonomisk situasjon.

Gjett hva jeg stemte da.

Sv?

Skrevet

Jeg stemmer Rødt. Mange her på forumet vil hevde at jeg er ekstremist av den grunn. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg stemmer ideologisk på SV, selv om jeg ikke er like enig i alle enkelt sakene deres.

Mine hjertesaker er 1. Å redusere de økende klasseskillene 2. Få ned arbeidsledigheten 3. Flere kvoteflyktninger 4. Norge ut av EØS og NATO 5. Stanse nedbyggingen av natur og dyrket mark 

Endret av Jullen
Skrevet
lin skrev (7 timer siden):

Sv?

Ja nesten, det er jo det som er så innmari vanskelig da - SV er pro EU. Og de står for mindre selvråderett over egen eiendom, mindre bestemmelsesrett til den enkelte familie, og heller en mektig stat. Jeg ser åpenbare problemer med denne ideologien og et slikt styresett, og jeg er personlig opptatt av at enkeltmennesket skal få leve livet sitt i fred uten statlig innblanding og detaljstyring av privatlivet.

Så er det jo SV's liberalisme som ønsker å tillate alle slags flagg på offentlige bygninger i Norge, noe som igjen er symbolikk for at ikke landet lenger skal være suverent. De ønsker å melde oss inn i EU, og har allerede vært med på å bidra til at vi ble meldt inn bakveien - selv om befolkningen sa nei. Jeg mener at det er klare forskjeller mellom et land som Norge, som har et eget folkeslag som vi har hatt igjennom tusenvis av år, og f eks USA, som er en smeltedigel av alle kulturer. De var riktignok ikke det opprinnelig der borte heller, men da ser du jo hva som har skjedd med indianerne. Den kraften som ønsker å våre én stor global enhet er ganske sterk, og SV er ikke noe motvekt til dette. Så på grunn av disse sakene har jeg forlatt partiet. 

Skrevet
Visum skrev (På 5.9.2021 den 13.10):

Jeg stemmer på SV fordi jeg ønsker rettferdig og human innvandringspolitikk og bedre klimatiltak.

Er nysgjerrig her, Hva er rettferdig innvandringspolitikk?

• Liker 8
Skrevet (endret)

I år stemte jeg på Pensjonistpartiet. En proteststemme fordi jeg ikke er enig i stor nok grad med de etablerte partiene. Alle valgomater jeg tok hadde borgerlige partier på toppen, men med svært lav % hvor partiene som kom på første plass var typ ''du er 25% enig med X''. Det holder ikke.

Jeg liker Frps innvandringspolitikk best, men det er altfor mye jeg ikke er enig med Frp for å stemme på dem.

Jeg liker også deler av H og V sin politikk, men også mye uenig med dem i andre viktige for meg saker. 

Krf scorer alltid lavt uansett.

Det som var ny i år var at Sp kom ofte høyt på resultatene og jeg er enig i deler av deres politikk, men igjen - ikke nok.

De som alltid kommer på bunn for min del er Rødt, MDG og SV. Av de 3 har SV noen få ting jeg kan stille meg bak, men altfor mye tull jeg ikke kan støtte.

Så ja, det finnes ikke et parti i Norge jeg er enig med i tilstrekkelig grad, så ja - proteststemme.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Skrevet

Det står mellom AP og SV. Jeg ønsker et parti som er for heltidsstillinger 

• Liker 3
Gjest Trudelutt1
Skrevet

Nå er det en ting som trumfer alt i årets valg. Klima. Jeg er vidt uenig med MDG på mange av deres andre punkter, men det får så være. De må få en kraftig stemme på stortinget dersom vi overhodet skal ha mulighet til å bremse de katastrofale utviklingene. 

Jeg er egentlig imot innvandring i stor skala, men dersom vi ikke gjør noe med klimakrisen så kommer klimainnvandringen til å slå ut i full blomst. 

Skrevet (endret)

(Tannlege vil aldri bli gratis. Det er bare tull. Kostnadene er så store at det bare er valgflesk.)

Akkurat som at det aldri vil bli flere lærere, barnehagelærere, sykepleiere, politi eller andre viktige offentlige ansatte. Bare tull det også. Uansett hvem som vil sitte i regjering. Det kuttes og kuttes og kuttes og kuttes.

Men, det kuttes jo fordi at måten vi driver offentlige instanser på blir drevet feil. Det hadde ikke trengt å bli så dyrt, hvis man så på helheten.

Når utgiftene går fra forskjellige potter, så virker det som at politikerne ikke klarer å ta grep. 

Endret av loveli
Skrevet (endret)

Jeg stemmer rødt

Fordi jeg ønsker mindre forskjeller 

Fordi jeg er imot privatisering

Fordi jeg ønsker Norge ut av Nato

Fordi mitt intrykk er at rødt er mer kompromissløse enn andre partier.

Endret av miaw
Skrevet

Jeg vurderte å stemme AP i år av taktiske årsaker, fordi jeg tror vi kommer til å få et regjeringsskifte uansett, men jeg kom til slutt fram til at jeg ikke kunne stemme på et parti jeg var så uenig med politisk, så det blir Venstre i år også. Hvorfor? 

• Venstre har etter min mening den beste næringslivspolitikken, som både ivaretar grundere og etablert næringsliv.
  • De satser på kunnskap, forskning og innovasjon
  • Frihet og liberale verdier
  • Vi trenger ruspolitisk reform, noe Venstre har kjempet for i årevis
  • De har en realistisk, men likevel aggressiv tilnærming til klima og miljøvern
  • En god og balansert skatte- og avgiftspolitikk
  • +++

Jeg er ikke enig i alt av Venstres politikk, men det er de jeg er mest enig med. Derfor stemmer jeg sosialliberalt denne gangen også. Guri Melby var ikke min favoritt som ny partileder, men jeg synes så langt hun har gjort en veldig god jobb.

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, Wednesday Addams said:

Jeg stemmer Rødt. Mange her på forumet vil hevde at jeg er ekstremist av den grunn

er bare tull

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke jeg gidder å stemme. Ville stemt AP. siden AP kommer til å vinne

Ellers ville jeg stemt høyre slik at dem blir større, så dem slipper frp, krf og hva faen ellers  idiotparti skulle være med på styringen. hvis jeg trodde dem skulle vinne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...