Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.ao.no/klimaaktivister-kjorte-fra-sverige-til-norge-med-dieseldrevet-utslippsversting-sa-aksjonerte-de-for-et-renere-klima/s/5-128-164927

Hippiene fra Extinction Rebellion ble avkledd og avslørt. De har brukt en svært forurensende lastebil for å drive med miljøaktivisme. Kunne ikke skjøt seg selv i foten bedre enn dette 😂

Og en annen morsom detalj: 

Aktivistene pådro seg bøter for 2,1 millioner kroner i løpet av de fem dagene de sivile ulydighetene pågikk, og XR driver nå en intens innsamling til sin bøtekasse for å betale alle foreleggene.

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Ser ikke problemet. At en politiker tar fly for å delta på klimamøte og på sikt bidrar til tiltak som bedrer klima, er bedre enn at de sitter hjemme og dropper fly fordi det forurenser. 

Syntes dette er tåpelig. Man forsøker å "ta" folk på småting slik at man slipper ta stilling til det de faktisk sier og mener. Det er en feig manns taktikk. 

Gjest tarantulla
Skrevet
parkeringsvakten skrev (3 minutter siden):

Ser ikke problemet. At en politiker tar fly for å delta på klimamøte og på sikt bidrar til tiltak som bedrer klima, er bedre enn at de sitter hjemme og dropper fly fordi det forurenser. 

Syntes dette er tåpelig. Man forsøker å "ta" folk på småting slik at man slipper ta stilling til det de faktisk sier og mener. Det er en feig manns taktikk. 

Det betyr også at man overhodet ikke forstår sammenhengene og kompleksiteten i miljøspørsmålene. 

Skrevet
parkeringsvakten skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det småting å bruke en svært forurensende lastebil for å promotere for renere luft og bedre miljø? Kunne de ikke valgt en elbil? Sykkel? Gått til fots fra Sverige? De forurenser lufta for å promotere mot forurensning av lufta. Det er som om våpenmotstanderne i USA skal gå rundt med våpen selv og skyte andre for å promotere mot våpen. 

Og svaret da:

XR fick låna en lastbil för transport m.m. under NR (Nordisk opprørsuke, red.anm.). Vi hade inte många andra att välja på. Frågan om diesel-lastbilens klimatpåverkan å ena siden och det norska oljemisbruket och dess klimatpåverkan å den andra, är frågor i helt olika storleksordningar», lyder svaret fra svensk XR

:balltre:   👎

• Liker 7
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
8 minutter siden, tarantulla said:

Det betyr også at man overhodet ikke forstår sammenhengene og kompleksiteten i miljøspørsmålene. 

Selvsagt betyr det ikke det. 

4 minutter siden, Drizzt said:

Hvordan er det småting å bruke en svært forurensende lastebil for å promotere for renere luft og bedre miljø? Kunne de ikke valgt en elbil? Sykkel? Gått til fots fra Sverige? De forurenser lufta for å promotere mot forurensning av lufta. Det er som om våpenmotstanderne i USA skal gå rundt med våpen selv og skyte andre for å promotere mot våpen. 

Og svaret da:

Å klage på 1 lastebil som om det betyr at de tar feil i alt er barnslig måte å forholde seg til et argument på. 

Skrevet
parkeringsvakten skrev (2 minutter siden):

Å klage på 1 lastebil som om det betyr at de tar feil i alt er barnslig måte å forholde seg til et argument på. 

Det handler jo mer om hvilke signaler de sender til massene? Jeg har problemer med å ta «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør»-folk seriøst..spesielt om det handler om svært inngripende tiltak. 

Se på MDG - de har forårsaket stor klimaangst hos den unge populasjonen, så stor at unge folk revurderer å sette barn til verden. MDG selv? Popper ut barn så det suser etter..det blir dobbeltmoral. 

• Liker 8
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
35 minutter siden, Vera said:

Det handler jo mer om hvilke signaler de sender til massene? Jeg har problemer med å ta «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør»-folk seriøst..spesielt om det handler om svært inngripende tiltak. 

Se på MDG - de har forårsaket stor klimaangst hos den unge populasjonen, så stor at unge folk revurderer å sette barn til verden. MDG selv? Popper ut barn så det suser etter..det blir dobbeltmoral. 

Men hva hjelper signaler om ingenting blir gjort? Erna Solberg kan sitte hjemme og vise hvor miljøvennlig hun er ved å ikke bruke bil, shoppe lite, droppe fly. Men er det bedre for miljøet enn å for eks reise på miljøkonferanse, med fly, i utlandet for å sammen med andre land finne ut hva man kan gjøre for å globalt redusere utslipp?

Kanskje den flyturen da var verdt forurensningen, fordi på sikt så bidro den til mindre forurensning?

Er det uansett hensiktsmessig å ape etter hva andre mennesker gjør? Om naboen din stjeler, stjeler du også da for hvorfor ikke? Er det andre gjør din eneste rettesnor for hva som er riktig av deg å gjøre? ER forurenser med en lastebil, så da skal du gjøre det samme? Det er grunnlaget din når du velger hva som er rett eller galt?

Eller blåser du i hva folk gjør og hører etter hvilke argumenter de har. Og utifra argumentene avgjør om de har et poeng eller ikke, og det er logikken eller fravær av som er grunnlaget for dine verdier?

For meg virker det logisk å ha standpunkt etter hva jeg mener er riktig og galt, logisk eller ulogisk. Hva andre gjør bryr meg midt i rumpa. jeg lar være stjele fordi jeg ikke ønsker ta fra et annet individ. Ikke fordi andre ikke stjeler. Selv om andre begynner stjele, så vil jeg fortsatt ikke ønske stjele. Fordi mitt standpunkt blir ikke avgjørt av folks impulser og handlinger, men av gjennomtenkt logikk

Skrevet

Som på andre områder er det også her mye enklere å protestere og sabotere enn å komme opp med faktiske løsninger. "Alle" vil "redde klima" men spørsmålet er jo hva en er villig til å ofre og ikke minst hvilke løsninger en har. 

• Liker 3
Gjest tarantulla
Skrevet
parkeringsvakten skrev (1 time siden):

Miljøutfordringene handler ikke om privatbilisme. Hadde det bare vært så enkelt.

Skrevet (endret)
parkeringsvakten skrev (2 timer siden):

Det handler om prinsipp, troverdighet og at ord samsvarer med handlinger.

Extinction Rebellion tabbet seg grandiøst ut med denne lastebilen. Det de egentlig sier er: ''Vi er opptatte av klima, men når det passer oss gjør vi unntak.'' Da kan de ikke komme med de store kravene.

For å bruke ER sin logikk - en disellastebil gjør ikke så stor skade på miljøet i verdenssammenheng for det er jo lite og Norges oljeindustri gjør ikke så stor skade på miljøet i verdenssamenheng for Norges andel er liten.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (På 2021-9-5 den 10.44):

https://www.ao.no/klimaaktivister-kjorte-fra-sverige-til-norge-med-dieseldrevet-utslippsversting-sa-aksjonerte-de-for-et-renere-klima/s/5-128-164927

Hippiene fra Extinction Rebellion ble avkledd og avslørt. De har brukt en svært forurensende lastebil for å drive med miljøaktivisme. Kunne ikke skjøt seg selv i foten bedre enn dette 😂

Og en annen morsom detalj: 

Aktivistene pådro seg bøter for 2,1 millioner kroner i løpet av de fem dagene de sivile ulydighetene pågikk, og XR driver nå en intens innsamling til sin bøtekasse for å betale alle foreleggene.

Dette er skikkelig jantelov mentalitet! Om noen forsøker og gjøre noe bra eller gud forby påpeker at flertallet gjør noe feil, så skal de kritiseres og dras ned i gjørma for den minste detalj. Det er bedre og prøve så godt du kan, end og sitte og følle med på de som prøver i tilfølge de gjør en feil man kan godte seg over.

• Liker 5
Skrevet
parkeringsvakten skrev (På 5.9.2021 den 11.03):

Hvorfor trenger de en lastebil? 

• Liker 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (11 timer siden):

Dette er skikkelig jantelov mentalitet! 

Det er ikke det janteloven handler om.

Men denne saken handler om at man sier en ting og så gjør man det motsatte. Det handler om å stille samme krav til seg selv som man stiller til andre. Det handler om at de mistet troverdighet. 

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (7 timer siden):

Det er ikke det janteloven handler om.

Men denne saken handler om at man sier en ting og så gjør man det motsatte. Det handler om å stille samme krav til seg selv som man stiller til andre. Det handler om at de mistet troverdighet. 

Sitat fra janteloven:

"3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss."

"5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss."

"7. Du skal ikke tro at du duger til noe."

"10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe."

Noen unge mennesker setter seg inn i klimakrisen (fremstår som klokere eller som de vet mer en oss). Aksjonerer for og informere omverden om dette (prøver og lære oss noe). De prøver og gjøre en forskjell (de tror de kan duge til noe). "Oss" blir indignerte og henger seg opp i ubetydelige detaljer som en forurenserne lastebil, og godter seg over at de som prøvde og gjøre en forskjell ikke var helt feilfrie. For meg virker det som klassisk jantelov. 

Det at en gjeng unge mennesker ikke tenkte grundig over alle ubetydelige detaljer av en planen, betyr ikke at de ikke kan oppnå noe bra. Det er jo også fult mulig at de var klar over det, men ikke hadde råd til noen bedre bil. Må man vente helt til man har spart opp til en tesla før man kan prøve og gjør noe positivt? Nye biler forurenser mindre, nye biler er dyrere og ungdommer har sjeldent råd til dyre biler. Det betyr ikke at ungdommer ikke har lov til og mene noen ting om miljø.

• Liker 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Sitat fra janteloven:

Spoiler

"3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss."

"5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss."

"7. Du skal ikke tro at du duger til noe."

"10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe."

Noen unge mennesker setter seg inn i klimakrisen (fremstår som klokere eller som de vet mer en oss). Aksjonerer for og informere omverden om dette (prøver og lære oss noe). De prøver og gjøre en forskjell (de tror de kan duge til noe). "Oss" blir indignerte og henger seg opp i ubetydelige detaljer som en forurenserne lastebil, og godter seg over at de som prøvde og gjøre en forskjell ikke var helt feilfrie. For meg virker det som klassisk jantelov. 

Det at en gjeng unge mennesker ikke tenkte grundig over alle ubetydelige detaljer av en planen, betyr ikke at de ikke kan oppnå noe bra. Det er jo også fult mulig at de var klar over det, men ikke hadde råd til noen bedre bil. Må man vente helt til man har spart opp til en tesla før man kan prøve og gjør noe positivt? Nye biler forurenser mindre, nye biler er dyrere og ungdommer har sjeldent råd til dyre biler. Det betyr ikke at ungdommer ikke har lov til og mene noen ting om miljø.

Som sagt, saken har ikke noe særlig med janteloven å gjøre. Saken handler om dobbelmoral og å ha stor forskjell mellom liv og lære. At de sier A, men gjør anti-A. Janteloven handler ikke om slikt. Hvis de ikke har råd til elbil, så får de sykle. Eller ta toget. Eller gå til fots. Å bruke en lastebil med dieselmotor som forurenser mye mer enn dagens dieselbiler viser bare at de mangler troverdighet. 

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (21 minutter siden):

Som sagt, saken har ikke noe særlig med janteloven å gjøre. Saken handler om dobbelmoral og å ha stor forskjell mellom liv og lære. At de sier A, men gjør anti-A. Janteloven handler ikke om slikt. Hvis de ikke har råd til elbil, så får de sykle. Eller ta toget. Eller gå til fots. Å bruke en lastebil med dieselmotor som forurenser mye mer enn dagens dieselbiler viser bare at de mangler troverdighet. 

Janteloven – Store norske leksikon (snl.no) Jeg forklarte jo nettopp sammenhengen til janteloven, det var den sitatene kom fra. 

Jeg vet ikke hva de hadde i en lastebil men ser du ofte folk som bruker lastebiler til og frakte ting som får plass på en sykkel? Det du sier er i praksis at har man ikke råd til en el bil/lastebil så må man velge om man skal frakte store ting eller mene noe om miljøet, det er ikke lov og gjøre begge deler. Det er heldigvis ikke slik det funker. Jeg tror ikke noen hadde hengt seg opp i dette om de ikke allerede var provoserte over at ungdom trodde de viste noe, kunne lære vek noe eller utrette noe bedre en de selv. 

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hva de hadde i en lastebil  

De hadde ikke noe å frakte. Den var tom. De bare brukte den som transportmiddel for å komme til Norge.

De brukte den fordi den var gratis for dem å bruke den. De ville ikke betale. De brydde seg mer om å ikke betale enn å flytte på seg miljøvennlig. De kan absolutt lære oss noe - ikke stol på oss fordi vi sier en ting og så gjør vi det motsatte. Jepp, lesson learned.

Så du kan bare glemme janteloven.

• Liker 5
Skrevet
Drizzt skrev (13 minutter siden):

De hadde ikke noe å frakte. Den var tom. De bare brukte den som transportmiddel for å komme til Norge.

De brukte den fordi den var gratis for dem å bruke den. De ville ikke betale. De brydde seg mer om å ikke betale enn å flytte på seg miljøvennlig. De kan absolutt lære oss noe - ikke stol på oss fordi vi sier en ting og så gjør vi det motsatte. Jepp, lesson learned.

Så du kan bare glemme janteloven.

Oki så dette handler om noen som har reist til Norge i en forurenserne bil for og demonstrere. De har altså gjort en vurdering over at det var bedre forårense på veien til Norge på en måte de hadde råd til og så demonstrere for et bedre klima, en og bli hjemme og ikke gjøre noe. Sannsynligvis var de unge og hadde dårlig råd. Jeg vet ikke hvor de kom fra, men tenker du at det er sannsynlig at de kunne sykle derifra og helt til Oslo? For det høres jo fremdeles ut som at du mener at er du fattig må du velge mellom og kunne reise eller og mene noe om miljøet. Det er ikke sånn ting henger sammen. 

Men om de bare brukte den til transport så kan det jo ikke være snak om mer en 3 mennesker. Etter at så mange mennesker gjorde en så stor og omfattende innsats, så skal alle dras ned i gjørma på grund av en "feil" begått av maks 3 mennesker. Jeg tror ikke folk hadde hengt seg opp i en slik detalj om de ikke allerede var provosert over ungdom som trodde de viste noe, kunne lære vek noe eller utrette noe. 

Janteloven – Store norske leksikon (snl.no)

• Liker 2
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (22 minutter siden):

Oki så dette handler om noen som har reist til Norge i en forurenserne bil for og demonstrere

.. mot bruk av slike biler fordi de forurenser.

Det er der problemet ligger.

P.S. For å sette det litt på spissen skal jeg sitere en britisk radiovert som sa følgende i forbindelse med en annen sak: Det er som å si at man voldtar kvinner og samtidig kjemper for likestilling og deres rettigheter.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet

Hvis man vil bidra til endring i samfunnet, må man starte med seg selv først og på den måten gå foran med et godt eksempel. Det krever tid og innsats, og er nok ikke like glamorøst som å møte opp i flokk for å fortelle hva alle andre bør gjøre.

En av Extinction Rebellions grunnleggere, Gail Bradbrook, kjører selv dieselbil, og begrunner det med at hun trenger bilen for å kjøre barna på trening, og at hun ikke har råd til elektrisk bil:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9919557/Extinction-Rebellion-founder-Gail-Bradbrook-reveals-drives-DIESEL-car.html

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...