Gå til innhold

Jeg greide ikke å ringe til bilverkstedet :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde satt opp en dato for når jeg skulle ringe, dagen var i går, men ettersom det nærmet seg, ble jeg bare dårligere og dårligere. Jeg spydde kvelden før jeg skulle ringe, og kastet også opp morgenen jeg skulle ringe. Det er helt forferdelig å snakke med noen når jeg ikke kan se ansiktet deres. Det ble telefonkø igjen og jeg både skalv og greide ikke å tenke klart, jeg måtte bare legge på til slutt, klarte ikke vente på at de skulle ta telefonen. Jeg føler at de kan høre at jeg ikke er normal på stemmen min. Jeg måtte slå av telefonen resten av dagen fordi jeg ble så redd for at de skulle ringe opp igjen, jeg skvetter skikkelig de få gangene tlf ringer, og hvis jeg vet at den kan ringe den og den dagen fordi jeg har lagt igjen et elektronisk spor slik at de kan ringe opp igjen, så er det som å vente på en granateksplosjon.  :( Å legge telefonen f.eks inn i klesskapet langt vekke fra meg kan hjelpe litt, men det er ikke en god løsning, fordi jeg føler at jeg må sjekke displayet på det og det tidspunktet og hvis jeg ser at det ligger et nr igjen i anropsloggen, så skvetter jeg skikkelig. Også i disse tilfellene bygger ubehaget seg opp frem til jeg skal sjekke om noen har ringt på telefonen.

Jeg ble mye mobbet som ung, de som mobbet meg ringte til meg hele tiden, en gang ble jeg skjelt ut i tlf og de lekset opp for meg hvor rar jeg hørtes ut i tlf, hvpor dum og idiotisk jeg var, det var som om de leste opp en lang liste med alt som var feil med meg. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke la på, det kan jeg ikke svare på, men ble sittende og høre på til utskjellingen var ferdig. Har aldri vært særlig teknisk av meg og jeg visste ikke noe om det å blokkere nr. 

Skal bestille time hos fastlege på mandag og håper å bli henvist til psykolog. Tror dere det er håp for meg?  :( Ble sikkert litt rotete dette, men nå måtte jeg "tømme meg" for alt det vonde og vanskelige. Tror dere jeg kan vise denne teksten til lege eller psykolog? Synes det er lettere å bare vise det jeg har skrevet, jeg er nervøs også når jeg skal snakke med "nye" folk og kan lett glemme det jeg skal si, eller blir det for dumt å komme med utskrift av et innlegg?

Anonymkode: f4ad2...bb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt hvor vanskelig du har det og hvor "irriterende" det er å ikke greie noe som er så enkelt..jeg hadde det slik med å ta bussen når det var mange folk i rushtiden. Grunnen til det var at jeg var redd for å svette av varmen. Og skjelvet av tanken på det. Men det som hjalp meg var at jeg åpnet meg selv for kjæresten min og moren min, og jeg tvang meg selv til å ta bussen. Jeg visste at jeg alltid kunne gå av bussen og vente på neste buss eller ringe til dem for å bli hentet. Det var et par ganger at dette skjedde, men jeg overvant frykten og  er ikke lenger redd for å ta bussen når det er mange folk på den ♥️

Anonymkode: 729a2...ca9

• Liker 3
Skrevet

Hva i alle dager?

Anonymkode: e5021...f3f

Skrevet

Neste gang klarer du det! 

Anonymkode: 50e38...71e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror dere det er håp for meg?

Selvfølgelig er det håp for deg! Og det er ingen krise om du ikke fikk til å ringe verkstedet. En ting om gangen, og bra at du har bestilt time hos fastlegen din! Om du har råd hadde jeg også bestilt time hos en privat praktiserende psykolog, slik at du kanskje kan få time kjapt. Og håper du får bearbeidet traumene fra barndommen ❤️

Anonymkode: 2dc77...8cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva i alle dager?

Anonymkode: e5021...f3f

Ts er helt fortvilet. Traumer fra barndommen gjør det vanskelig å gjøre "normale" ting, noe ts ønsker hjelp med. Hva er så vanskelig å forstå? Er det alt du klarer å skrive? Du kunne valgt å være et empatisk medmenneske, men du valgte det stikk motsatte. 👎

Anonymkode: 2dc77...8cc

• Liker 4
Skrevet

Det fine med angst er at det finnes en oppskrift. Prognosen er god, selv om det kan hende du er nødt til å leve med den resten av livet. Med god behandling kan du lære å leve godt med den og ikke bry deg så mye om den. Spesielt når det er noe helt konkret du har angst for og du også vet hva det kommer av. Det er helt logisk at du har utviklet telefonskrekk, selv om angsten din er fullstendig irrasjonell. Angstbehandling er beintøft, men du må "bare" bestemme deg for å bite tenna sammen og gjennomføre det. Dersom du får avslag må du be fastlegen klage på avslaget hvor hen forklarer hvor lammende angsten er. Veldig mange får avslag på første henvisning. Du kan også sjekke om Angstringen har noe opplegg der du bor.

Og du, ikke bry deg om de som kommer inn i tråden og ber deg skjerpe deg. Angst er vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd det.

Anonymkode: 9b19c...add

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og du, ikke bry deg om de som kommer inn i tråden og ber deg skjerpe deg. Angst er vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd det.

Nå var det ikke jeg som skrev det, Men... hun må jo skjerpe seg? Dette er jo ikke farlig. Er det ikke bedre å skrive det da enn å gjøre dette farligere? Blir hun ikke mer redd hvis fullt av folk skal bekrefte for henne at angsten er skummel?

Anonymkode: 18115...ee7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå var det ikke jeg som skrev det, Men... hun må jo skjerpe seg? Dette er jo ikke farlig. Er det ikke bedre å skrive det da enn å gjøre dette farligere? Blir hun ikke mer redd hvis fullt av folk skal bekrefte for henne at angsten er skummel?

Slutt. Bare… slutt. Du forstår ikke lidelsen dette er. Vennligst trekk deg ut av tråden, eventuelt sitt ned og prøv å lære deg litt om dette istedenfor å skrive dette som faktisk motvirker å hjelpe TS med lidelsen. 

Anonymkode: 3719e...5c7

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde kontakte psykologforeningen. Du har jo en helt revolusjonerende tilnærmingsmåte til angst! Jeg er imponert! Skjønner ikke hvorfor ingen har tenkt på dette før! De kan jo spare helt ekstreme mengder med penger på å kutte ut angstbehandling og heller bare be pasientene om å skjerpe seg! Wow!!

Anonymkode: 9b19c...add

• Liker 4
Skrevet

Uff, det er ikke noe gøy å slite med sånt. Jeg regner med at du også egentlig vet, innerst inne, at dette er fullstendig irrasjonelt. 

Hva er det verste som kan skje? At den du snakker med tenker at du er en skikkelig raring? Da må jeg bare spørre, "og hva så?". Dette er en person som får betalt for å hjelpe deg. De skal ha litt informasjon om hva som er galt med bilen din, og dere skal finne et passende tidspunkt for service. Når dere legger på røret så er du glemt på to sekunder. 

Lykke til hos psykolog. Det ordner seg det her, bare du får litt hjelp til å rydde opp i tankene. 🙂

Anonymkode: 5c3aa...0f4

• Liker 1
Skrevet

Husk at du kan alltid legge på midt i samtalen når det blir for mye. Du kan alltid ringe opp etterpå og skylde på telefonen

Anonymkode: 729a2...ca9

Skrevet

Ryddet for brukerangrep,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
Skrevet

Kan det hjelpe å ha en avtale med noen om å ringe? Et av barna mine kviet seg for å ta en telefon til banken. Og utsatte det. Vi snakker mye på telefonen og en dag sa jeg: Nå ringer du, og så ringer du meg tilbake etterpå. Da fikk hen et forsiktig spark bak og kunne avreagere med meg etterpå. Jeg kvier meg også for å ringe. Det er kjempeskummelt. Men med årene har jeg lært meg at det går bra. Hver gang. Men kan jeg fikse det på nett eller med en e-post gjør jeg det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angsten er reell. Derfor må ts få verktøy til å komme seg rundt angsten. 

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Skal bestille time hos fastlege på mandag og håper å bli henvist til psykolog. Tror dere det er håp for meg?  :( Ble sikkert litt rotete dette, men nå måtte jeg "tømme meg" for alt det vonde og vanskelige. Tror dere jeg kan vise denne teksten til lege eller psykolog? Synes det er lettere å bare vise det jeg har skrevet, jeg er nervøs også når jeg skal snakke med "nye" folk og kan lett glemme det jeg skal si, eller blir det for dumt å komme med utskrift av et innlegg?

Anonymkode: f4ad2...bb3

Ja, det er absolutt håp! Det går fint an å bli frisk fra telefonskrekk. Så fint at du skal bestille time hos fastlegen og be om henvisning til psykolog! Du kan godt vise denne teksten, det er en smart måte å gjøre det på og jeg synes du skriver og forklarer det godt.

Et tips til deg, hvis du bestemmer deg for at du skal ringe en annen gang. Ikke sett en dato langt frem i tid. Da får stresset anledning til å bygge og bygge seg opp i kroppen over mange dager. Da skal det veldig mye til å unngå at det blir angstanfall og oppkast og slikt som du opplevde. I tillegg er det veldig ubehagelig for deg å gå og grue deg og pines i mange dager på den måten. Det er bedre å bare hoppe i det. Totalbelastningen for deg blir mindre og sjansen for at du greier å gjennomføre og får mestringsfølelse og blir større.

Ønsker deg masse lykke til hos fastlege og etterhvert psykolog! :klem:

Anonymkode: 0393c...17d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...