Gå til innhold

Hvordan forhandle om lønn med arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært innleid av en bedrift i flere år og har nå blitt tilbudt fast kontrakt. Lønnen de har tilbudt meg er under gjennomsnittet (tall fra fagforening). Jeg ønsker ikke være vanskelig, men jeg trenger også en lønn å leve av og med høy utdanning og mange års erfaring så synes jeg at jeg fortjener å ligge på gjennomsnittet for min ansiennitet. 

Problemet mitt er at jeg hater "konfrontasjon" og jeg har heller ikke erfaring fra å forhandle om lønn.

Så jeg vil gjerne ha tips til hvordan jeg går fram på en høflig og saklig måte. Hva er vanlig i lønnsforhandlinger? Har du erfaringer du kan dele? 

Anonymkode: dd587...17a

Fortsetter under...

Hvis du er organisert hjelper tillitsvalgt og fagorganisasjonen deg.
Men argumenter er fx at du er veldig god i jobben din. Du vet at Petter og Hans som har kortere ansiennitet og enklere oppgaver tjener mer enn det du er tilbudt. Lang tid i engasjement i bedriften har gjort at du har veldig god innsikt i bedriften og har fått en veldig god gjennomføringsevne på oppgavene du har.  
Å forhandle lønn er ikke «konfrontasjon», det er å si at en vet hva en er verdt. De fleste steder er det forventet om en ikke er låst inne i rene stiger med ansennitet.

Anonymkode: 0f5dc...76c

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du er organisert hjelper tillitsvalgt og fagorganisasjonen deg.
Men argumenter er fx at du er veldig god i jobben din. Du vet at Petter og Hans som har kortere ansiennitet og enklere oppgaver tjener mer enn det du er tilbudt. Lang tid i engasjement i bedriften har gjort at du har veldig god innsikt i bedriften og har fått en veldig god gjennomføringsevne på oppgavene du har.  
Å forhandle lønn er ikke «konfrontasjon», det er å si at en vet hva en er verdt. De fleste steder er det forventet om en ikke er låst inne i rene stiger med ansennitet.

Takk for svar. Jeg har aldri hatt noe kontakt med fagforeningen, men de har altså tallene på nettsiden. Så det er helt vanlig for de å bidra i forhandlinger?

Jeg forstå det ikke er konfrontasjon, men for meg så oppleves det som ubehagelig å "utfordre" overordnede. Forstår at dette er noe jeg må jobbe med...

Jeg fikk tilbudet på e-post, men sitter i møter med sjefen hver dag. Tenker du det er greit å svare på e-post? Synes det blir mer oversiktlig å ha det skriftlig. 

Bare spør om de har regner med all ansiennitet eller bare den fra du har jobbet på deres plass. Begrunn spørsmålet med at du syntes lønna var lovlig lav og at det er derfor du lurer. 

Da er forvandlingen i gang. 

Anonymkode: 4f9c5...644

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Jeg har aldri hatt noe kontakt med fagforeningen, men de har altså tallene på nettsiden. Så det er helt vanlig for de å bidra i forhandlinger?

Jeg forstå det ikke er konfrontasjon, men for meg så oppleves det som ubehagelig å "utfordre" overordnede. Forstår at dette er noe jeg må jobbe med...

Jeg fikk tilbudet på e-post, men sitter i møter med sjefen hver dag. Tenker du det er greit å svare på e-post? Synes det blir mer oversiktlig å ha det skriftlig. 

Å bidra i forhandlinger er mye av jobben til tillitsvalgte. 
Skriftlig henvendelse er lurt å svare skriftlig på. Men be gjerne om en samtale om lønn med nærmeste leder. 
Nå aner ikke jeg hvor finmaska lønnsstatistikk du har tilgang på, men lønn varierer jo gjerne rundt i landet. Ulike bedrifter har ulike måter å tenke lønn på. Så sjekk hva lønna ligger på i din bedrift. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...