AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Psykologen spør hele tiden hva jeg trenger hjelp til. Hvorfor spørre om det? Ser ikke psykologen selv hva jeg trenger hjelp til? Jeg prater mye. Anonymkode: 844c8...dd7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Vet ikke. Det gjør psykologen min også. Jeg tolker det som at hun hinter til at hun ikke ser noe vits i å snakke med meg og egentlig ønsker å avslutte. Anonymkode: af175...1ba
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke. Det gjør psykologen min også. Jeg tolker det som at hun hinter til at hun ikke ser noe vits i å snakke med meg og egentlig ønsker å avslutte. Anonymkode: af175...1ba Ja, jeg også føler at det er hint .... Sårende. Ts Anonymkode: 844c8...dd7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 De spør fordi terapi er et samarbeid. De kan ikke jobbe med ting du ikke er åpen for å jobbe med. Du må være åpen og ga dialog om hva du trenger hjelp til. Om det er vanskelig kan dere snakke om hvorfor det er vanskelig, og gå videre derfra. Anonymkode: 944a1...7c0 2
Gjest theTitanic Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Hørtes ut som en dårlig psykolog. Henvisningen viser jo til et problem. Hadde det stått "her er alt fint " i henvisningen så hadde du fått avslag på behandling... Hun får det til å høres ut som at du ikke trenger å gå dit og at du ikke har noe problem. Blir litt som at barnet ditt har et skrubbsår og kommer gråtende til deg, og du lurer på hva barnet vil du skal gjøre med det? Begge vet at svaret er trøst og plaster, likevel ga en slik formulering en følelse av at skrubbsår ikke er noe å sippe over, at du ikke forstår at det kan gjøre vondt og være trist og at du ikke er interessert I å hjelpe. Hun vil kanskje du skal ha kartlagt både problem og løsning så hun bare kan sitte der selv og ta æren for jobben?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Psykologen spør om dette for at det er du som skal være i førersetet i terapien. Det er stor forskjell på om psykologen bestemmer hva dere skal snakke om enn om du bestemmer hva dere skal snakke om. Det skal være ditt valg i din terapi. At du tar styringen på denne måten vil hjelpe deg til å nå lenger. Anonymkode: d253e...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Psykologen spør hele tiden hva jeg trenger hjelp til. Hvorfor spørre om det? Ser ikke psykologen selv hva jeg trenger hjelp til? Jeg prater mye. Anonymkode: 844c8...dd7 Nei, selvsagt vet ikke psykologen det. En psykolog er ingen tankeleser. Anonymkode: 00a74...6a8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Pasient må ha eierskap til det å gå i terapi. Psykolog kan være behjelpelig med å reflektere sammen, men endringen må pas selv gjøre. Å selv si hva det er man trenger hjelp til, er et ledd i denne prosessen. Anonymkode: 92c2e...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 For å få noe ut av psykolog bør man ha en god del selvinnsikt, hvis ikke blir det mer sosialhjelp enn faktisk terapi. En del mennesker som går til psykolog får neppe noe mer ut av å gå til psykolog enn å få en besøksvenn. Det er brutalt, men med de køene som er hos psykologer så er det nok en måte for psykologen om det egentlig er noen grunn til å bruke tid på deg eller kanskje andre som kan få mer ut av en psykolog bør få muligheten. Anonymkode: 00479...03f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Psykologen spør om dette for at det er du som skal være i førersetet i terapien. Det er stor forskjell på om psykologen bestemmer hva dere skal snakke om enn om du bestemmer hva dere skal snakke om. Det skal være ditt valg i din terapi. At du tar styringen på denne måten vil hjelpe deg til å nå lenger. Anonymkode: d253e...2e6 Men mange som kommer til en psykolog har jo ofte bare «problemer» og føler at ting er vanskelig og klarer kanskje ikke skjønne selv hva de trenger eller hvordan det skal avhjelpes. Og det å sette ord på hva man behøver hjelp til er jo veldig vanskelig og mange klarer ikke det, det er jo ofte noe man lærer nettopp gjennom å gå hos psykolog. Så jeg er enig med trådstarter om at det kan være et litt lukkende spørsmål. Man kommer jo fordi man trenger hjelp, hadde man Visst og klart det på egenhånd hadde man jo ikke vært der. Har opplevd litt det samme selv, og følt at psykologen ikke har klart å lese mellom linjene eller forstå hva som ligger bak og dreie det i noen retning, jeg kunne likegjerne reflektert for meg selv alene Anonymkode: 8dc9b...f4b
Mezzosoprena Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 Fordi en psykolog skal hjelpe deg til å hjelpe deg selv. H*n vil få deg til å tenke selv og finne ut hva slags behov du har!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 Fikk tidlig dette spørsmålet selv, og da svarte jeg bare at jeg trenger noen å prate med, sortere tanker og spille litt ball med. Det ble ikke dårlig mottatt, og går der fremdeles et år etterpå. Kanskje det er det samme din psykolog "egentlig" spør om? Anonymkode: 7acf4...d42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå