AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Har en frisk og fin 4-åring som kastet opp en større mengde klar/gul veske med litt skum. Det har også vært et-par runder tidligere i uka med mindre oppkast, uten mat eller hårball. Vi har gradvis prøvd å bytte fôr, men hun sultestreiker om vi kun setter frem det nye fôret. Hun har mast etter annen mat fra jeg stod opp i dag, jeg så henne drikke en god mengde vann litt før hun kastet opp. Rett etter oppkast satt hun seg ned og vasket seg, jeg ga så av det gamle favorittforet, og hun spiste godt. Er nå nysgjerrig, leken og kosen - som vanlig. Ringte ei venninne av meg som er veterinær, og hun mener det skyldes fôret. I og med at allmenntilstanden ellers er tipp-topp. Samtidig, når jeg leser på nett står det at klart oppkast er grunn til å besøke veterinær med en gang. Erfaringer? Anonymkode: aa258...f4b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Er den mye ute ? I såfall kan det være smart å gi en ormekur. Anonymkode: a676a...42e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 Rosatoast skrev (2 minutter siden): Katten trenger fòr fra veterinær. Hun har aldri spist noe annet enn veterinærfôr i hele sitt liv Ser jeg får forklare alt, før flere misforstår; Fôrbyttet er fordi jeg også har en på 10mnd. I og med at eldste er en sped hunkatt har jeg i samråd med veterinær latt henne spise kattungefôr de siste 4mnd. Men nå er mini, vel, på ingen måte mini lenger. Så nytt fôr til begge er kjøpt inn i samråd med veterinær. Så er planen heller å snike litt ekstra kalorier i storepus. Og skal selvfølgelig ringe mandag og diskutere et alternativt merke, og se om det faller mer i smak. Akkurat nå er det oppkastet jeg lurer på. Anonymkode: aa258...f4b
Gjest DramaTheLama Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Det gjør min og. Jeg mistenker at det er fordi den drikker såpevann fra dusjen og tygger på planter etc.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er den mye ute ? I såfall kan det være smart å gi en ormekur. Anonymkode: a676a...42e Innekatt. Og før jeg også blir angrepet for det; selvvalgt, er DB-katt. Og yngste kan selvfølgelig ikke gå ut ennå, så ingen sjans for at hun har vært ute i det siste. Anonymkode: aa258...f4b
Rosatoast Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun har aldri spist noe annet enn veterinærfôr i hele sitt liv Ser jeg får forklare alt, før flere misforstår; Fôrbyttet er fordi jeg også har en på 10mnd. I og med at eldste er en sped hunkatt har jeg i samråd med veterinær latt henne spise kattungefôr de siste 4mnd. Men nå er mini, vel, på ingen måte mini lenger. Så nytt fôr til begge er kjøpt inn i samråd med veterinær. Så er planen heller å snike litt ekstra kalorier i storepus. Og skal selvfølgelig ringe mandag og diskutere et alternativt merke, og se om det faller mer i smak. Akkurat nå er det oppkastet jeg lurer på. Anonymkode: aa258...f4b Oppkastet kommer pga maten du gir, og det kan også komme pga forstoppelse - forstoppelse kommer også av maten du gir. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Rosatoast skrev (2 minutter siden): Oppkastet kommer pga maten du gir, og det kan også komme pga forstoppelse - forstoppelse kommer også av maten du gir. Jeg har hatt katt i 20 år. Også flere innom fra Dyrebeskyttelsen. Oppkast av fôr = mat kommer opp. Det har jeg opplevd flere ganger. Særlig overspisere, og allergikere. Forstoppelse - de har dokasse, normal produksjon. Og det er gjerne noe jeg merker på katten over flere dager. De første dagene er det gjerne litt mat i oppkasten og, før de går over til klar væske, og så galle. (gir selvfølgelig mikrolax før det kommer dit). Men jeg har ikke vært med på en frisk og rask katt som kaster opp mengder med helt klar væske. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: aa258...f4b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 DramaTheLama skrev (9 minutter siden): Det gjør min og. Jeg mistenker at det er fordi den drikker såpevann fra dusjen og tygger på planter etc. Ikke dumt forslag. I så tilfelle har hun nettopp begynt med det. Mulig hun går og småspiser på noe annet mens hun holder på med sultestreiken sin, det skal jeg følge ekstra med på. Finnes ikke noe som er giftig her, men er jo mye som kan være irriterende på små mager. Anonymkode: aa258...f4b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 Når vår katt har kastet opp klar væske har det nesten alltid skyldtes hårball eller gress. Han kaster opp jevnlig helt til det som plager kommer ut. Som regel har det vært 2-4 runder med oppkast av klar væske før det plutselig ligger et gresstrå i væsken. Det er best å dra til veterinær uansett hvis det fortsetter uten at katten får ut noe, for det kan være at gress ligger og plager i halsen. Det kan skade og lage sår i halsen til katten, så da bør en veterinær få hjelpe og dra det ut. Anonymkode: 85eae...25b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 Kan være innvollsorm også. Eller bendelorm Anonymkode: 20337...df8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 Når mine kaster opp klar væske er det som regel en hårball de prøver å få opp (eller de har spist noe de ikke skal, som er hakket skumlere. Dog, begge deler kan blokkere i tarmen...) Følg med litt de neste dagene, om allmenntilstanden blir annerledes så bør dere ta en tur til veterinær asap. Anonymkode: 9dab6...617
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 Takk for flere tips. Hun er i tipp-topp form. Men har da også hatt kattungefôret fremme i hele natt (1-0 til katten...) Jeg får prøve en ny variant av voksenfôr i morgen. Men tviler på det hjelper da hun har likt den jeg nå tilbyr før. Hun er sær i matveien, så vedder på det blir sultestreik (og oppkast) frem til kattungefôret er på plass igjen. Men, ingen katt har dødd over matfatet. Så når jeg er helt sikker på at oppkast av vann er fordi hun sultestreiker får jeg prøve en tøffere linje. Anonymkode: aa258...f4b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå