Gå til innhold

Hvilket land ønsker du at du var født i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ser på tilstandene ute i verden, så er jeg overlykkelig over å ha blitt født i trygge Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et litt komplisert forhold til det her. Ofte pleier jeg og venninnene mine med å spøke om at jeg er født i feil land, og det tror jeg egentlig at stemmer ganske bra.

Selvfølgelig er jeg takknemlig over å ha bli født i et land som er trygt å vokse opp i, hvor vi har gode skoler og man aldri trenger å bekymre seg over om man har mat på bordet, eller om en rakett kommer til å slå ned i nabohuset. Dette er ting som vi alle antakelig tar for gitt ved å bo i Norge, og noe som overhodet ikke er selvfølgeligheter i andre land. 

Samtidig så har jeg holdninger, meninger og en levemåte som ikke er så forenlig med å bo i Norge. Jeg opplever ofte at hva jeg mener, tenker og måten jeg oppfører meg på ikke passer inn i det typisk norske samfunnet, om jeg skal kalle det det. Jeg kunne ha skrevet en halv bok, antakelig, i tråden om upopulære meninger. Norge er i stor grad et land med "saueflokkmentalitet". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen Karibisk øy eller Maldivene. Et varmt sted med hvite , endeløse strender ☀️👙🐚🏝

Anonymkode: 6e3e8...2cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 9.17):

Norge, det er jo som å vinne i Lotto, sies det. Føler meg heldig som er født her med tanke på samfunn, økonomi, natur og religion 

Anonymkode: 92537...f8e

Mens da jeg sleit så følte jeg det var som å komme fra det minst empatiske landet jeg kunne ha møtt på, Norge er liksom greit når alt går på skinner eller når ting ikke blir for komplisert for de som driver å styrer og steller, men når noen faller igjennom systemet så kan de falle hardt altså. 

Men om jeg skulle ønske jeg var født i et annet land? Tja, jeg kunne blitt født hvor som helst om jeg slapp unna å oppleve de tingene jeg har gjort. Danmark ville nok vært førstevalget, New Zealand eller Australia ville heller ikke vært så dumt. Uruguay, Peru, Costa Rica, Argentina m.fl. hadde ikke vært så verst om jeg hadde blitt født nå. Croatia og Østerike er fine land. Mange å velge mellom. 

Anonymkode: 44a14...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sydligere land, Hellas eller Italia feks. Virker som om de har det sosialt og morsomt. 

Anonymkode: 2b139...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 18.35):

Kan ikke de som ikke sier Norge forklare hvorfor? Du takker nei til det store vinnerloddet liksom.

Anonymkode: 0fbe2...232

Kaldt, sure usosiale folk, langt unna Europa, kort sommer, alle skal være like, kjipe reiseregler under korona. Flyttet til midten av Europa for 17 år siden og aldri sett meg tilbake. Norge har ingenting jeg ikke kan få her.

Anonymkode: 2b139...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket vinnerloddet og er født i Norge. Jeg ønsker ikke at jeg var født i noe annet land.

Anonymkode: 1d285...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 23.26):

En eller annen Karibisk øy eller Maldivene. Et varmt sted med hvite , endeløse strender ☀️👙🐚🏝

Anonymkode: 6e3e8...2cf

Jeg blir med. Sove i hengekøye, slappe av og bade. På ei øy uten strøm og mobildekning. Det komplett motsatte av Norge altså.

Anonymkode: 44211...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk svarer noe annet enn norge på et slikt spørsmål, så beviser det bare total mangel på kunnskap, alle som er født i norge har trukket vinnerloddet,enkelt og greit.

Anonymkode: a7ea9...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kaldt, sure usosiale folk, langt unna Europa, kort sommer, alle skal være like, kjipe reiseregler under korona. Flyttet til midten av Europa for 17 år siden og aldri sett meg tilbake. Norge har ingenting jeg ikke kan få her.

Anonymkode: 2b139...a4f

kaldt og sure folk sier du?? hvor mye har du reist,egentlig?? Du er nok en drømmer som ikke har erfart verden enda,men det kommer skal du se:-)

Anonymkode: a7ea9...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når folk svarer noe annet enn norge på et slikt spørsmål, så beviser det bare total mangel på kunnskap, alle som er født i norge har trukket vinnerloddet,enkelt og greit.

Anonymkode: a7ea9...13f

De som tror det tenker kun på materielle goder og trygghet. Det siste kan du snart stryke, det første blir det også slutt på. Da sitter vi igjen med masse natur, i overskyet vær. Det er ikke stort synes jeg.

Anonymkode: 44211...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det landet jeg er født i, Norge, er det landet jeg ønsker jeg var født i også.

Om jeg MÅTTE velge noe annet, så må det bli Canada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde aldri valgt noe annet enn kosovoalbaner :) sjeleglad for min bakgrunn. selvom jeg er født her og er ''norsk''. 

Anonymkode: 293ad...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Norge i alt utenom klima. Hadde ikke grått en tåre om jeg aldri hadde sett ei snøfille igjen! Så om jeg kunne valgt fra hele verden; Australia. Der har de varme, god utdannelse og velferdssystem ganske likt vårt. Med Norge på en veldig god andreplass da :)

Anonymkode: f9114...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Når folk svarer noe annet enn norge på et slikt spørsmål, så beviser det bare total mangel på kunnskap, alle som er født i norge har trukket vinnerloddet,enkelt og greit.

Anonymkode: a7ea9...13f

Jeg er egentlig godt fornøyd med Norge, men om jeg skulle valgt noe annet ville det blitt Island. 

Ser for meg omtrent samme sosiale vilkår, men mye kulere natur og så kunne jeg følt meg som en vaskeekte viking 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvemsomhelst skrev (På 7.9.2021 den 18.44):

Mange kosovo-albanere har flyktet til Norge da helvete var løs i Jugoslavia.  . (Nå vet jeg altså ikke om det er forskjell mellom Kosovo og Kosovoalbaner)

Glad for at jeg er født i Norge 🇳🇴

Kosovo var tidligere en del av Serbia, men flertallet av befolkninga der var/er ikke serbere, men albanere. Derfor de brøyt ut og danna en egen stat.

Uansett: Glad jeg er født i Norge. Skulle jeg valgt et annet land ville det blitt Danmark eller Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

kaldt og sure folk sier du?? hvor mye har du reist,egentlig?? Du er nok en drømmer som ikke har erfart verden enda,men det kommer skal du se:-)

Anonymkode: a7ea9...13f

Jeg har reist og bodd i flere land i Asia, Afrika og stort sett hele Europa (en av grunnene til at jeg flyttet er nettopp det å kunne reise oftere). Det er jo uansett ingen hemmelighet at nordmenn er vanskelige å komme innpå, i andre land snakker man gjerne sammen på buss/kafe osv. 

Anonymkode: 2b139...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 1.42):

Hvorfor Kosovo? 

Jeg ønsker at jeg var født i Norge. Flaks for meg.

Anonymkode: 378a6...b53

Why not?

Anonymkode: f8a81...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...