Gå til innhold

Hvordan bli glad i å lage mat?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke å lage mat, men som småbarnsmor må jeg jo hele tiden til pers.

Hvordan kan jeg få opp interessen for matlaging? Føler meg helt håpløs på dette området. Hverdagsmat går helt greit, men når noe skal feires e.l. får jeg helt hetta! Hater å servere gjester mat, føler alt er mislykka....

Gode råd mottas med takk! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min matlagingsinteresse varierer med hvor mye fritid jeg har. I ferier liker jeg å lage mat, ellers så er det helt greit.. Bruk sommerferien og helger til å eksperimentere med nye retter.

Mitt tips er å spesialisere seg på noen retter, også lage de med bittelitt variasjon hver gang :) Jeg feks, har tre 3-retters middager som jeg er virkelig god på. Med litt variering så blir det minst 6 forskjellige menyer, og jeg satser på at gjester ikke husker hva de fikk servert for 3 middager siden :smilorange:

Tror aldri jeg kommer til å bli kjempeinteressert i matlaging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker å lage mat, andre ikke. Akkurat som at noen liker fotball eller strikking, andre ikke. Hvordan du kan få opp interessen er ikke så lett å svare på, de fleste har vel slike interesser naturlig. Ta deg litt tid i en bokhandel og bla gjennom kokebøker. Finn noen med gode beskrivelser og fristende bilder, en kokebok du har lyst til å bruke! Prøv deg fram på dager du har god tid, stress gjør ikke resultatet særlig bedre. Og skal du ha middagsgjester kan du jo prøve ut menyen helga før, så vet du hva du må endre på. Etterhvert finner du retter du blir god til å lage, og du bytter ut ingredienser med andre og blir flinkere til å tilpasse oppskriften slik du ønsker deg. Det beste rådet er rett og slett, øvelse gjør mester. Man blir ikke en god fotograf eller diktskriver sånn uten videre, og man blir ingen god kokk uten videre heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke begynn for hardt. Det er lov å prøve det enkle først. Kanskje kakemixer med en liten vri for eksempel, for så å avansere til hjemmelaget etter hvert. Det var sånn jeg kom i gang. Er ikke noen mesterkokk, men klarer meg greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen av å bli stresset når en serverer mat til gjester, kjenner jeg godt igjen - faktisk trenger den ikke nødvendigvis ha noe med maten å gjøre i det hele tatt. ;)

Da er det ihvertfall viktig å lage noe man er relativt trygg på, og ikke prøve ut nye og spennende oppskrifter hver gang man skal ha besøk. Først og fremst for sin egen sjelefreds skyld.

Og så synes jeg ikke mat man serverer til gjester trenger å være så fancy. Ta utgangspunkt i det du synes du behersker av hverdagsmat: Kanskje noe like gjerne kan brukes til middagsbesøk, evnt løftes litt med feks friske urter eller noe sånt?

Ellers synes jeg et generelt godt tips er å prøve seg på retter der alle ingrediensene - dvs. grønnsaker, kjøtt/fisk, krydder etc. - tilberedes sammen i en gryte eller en form i ovnen. Det er nesten umulig å gjøre feil med sånn mat, maten "lager seg selv" mens man gjør noe annet, og man får maksimalt med smak ut av minimalt med innsats. :sjarmor:

Og så tror jeg også at det hjelper å tørrtrene litt. Når man lager mer mat, lærer man av feilene man gjør, maten blir bedre, og så blir det bare kjekkere og kjekkere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa ii

Som middagsgjestemat ville jeg satset på gryteretter. Er mange gryteretter som er festmat, men som krever minimalt med forberedelser og mesteparten av tiden passer seg selv på lav varme på ovnen.

F.eks Baccalao, ossobucco som er velprøvde klassikere.

Søk litt på matprat.no der finner du mange gode tips, til retter som ikke krever spesielle kunnskaper, råvarer eller utstyr. Et greit sted å starte.

Ellers anbefaler jeg en god basiskokebok, f.eks rutetkokebok av ingdri espelid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel liker man de aktivitetene man er god til, så hvis du først blir flink til å lage mat går nok resten av seg selv.

Men sånn som du beskriver situasjonen høres det mer ut som prestasjonsangst enn at du misliker matlaging? Løsningen på dét er vel å finne idiotsikre retter akkurat for de tilfellene. Gryter, supper og ovnsretter er fryktelig vanskelig å mislykkes med, som de andre her også sier. Og er man ikke helt fornøyd kan nesten enhver slik rett reddes med et beger creme fraich eller kremfløte tilsatt rett før servering :ler: Styr unna kjøtt og fisk som skal pannestekes i serveringsstykker. Det er vanskelig å få til, særlig når en kan regne med at hver gjest har sin preferanse og det skal serveres til så mange at du må steke i flere omganger. Skalldyr er alltid populært. Sprit opp med hjemmebakt brød og noen lekre diper og sauser kanskje. De kan lages på forhånd, slik at du kan rette opp og lage om igjen i tilfelle feil.

Kan jeg få anbefale kokebøkene til Jamie Oliver? Oppskriftene er godt forklarte, greie å lage, og jeg har aldri opplevd at resultatet har vært mindre enn nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...