Gå til innhold

Er det nødvendig at kvinner spiller fotball?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er totalt undøvendig i et samfunnsperspektiv at voksne mennesker generelt løper rundt etter en ball og prøver å putte den bak to stenger.

I et helseperspektiv er det gull. Fysisk aktivitet, sosial interaksjon og karakterdannelse er bra for begge kjønn.

I perspektivet hva du finner underholdende kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Ikke jentene som spiller fotball heller.

Anonymkode: fea7d...969

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, dette blir litt langt, men jeg lurer på om alle dere som rakker ned på kvinnefotball i det hele tatt har sett fotballkamper spilt av kvinner? Her er to gode grunner til hvorfor jeg liker kvinnefotball bedre enn herrene:

1. De spiller fotball, ikke teater. Har du sett herrene hvis noen er nær dem? De kaster seg ned, hyler og vrir på seg. Jeg har flere ganger sett kvinner på banen få seg en real trøkk, og uten for mye tull reist seg og fortsette spillet.

2. Kvinnene spiller fordi de elsker spillet, ikke for pengene eller oppmerksomheten. De må ta ut ferie fra jobb, ja jobb, for kvinnene kan ikke leve av fotballen alene.. avspasering, dugnader og penger ut av egen lomme for å dekke reiser til bortekamper. 

Det har jo også kommet frem at allerede i barnefotballen opplever jenter at de ikke blir trent like bra, eller seriøst, som guttene..

Jeg skjønner virkelig ikke hatet mot kvinner på fotballbanen, de spiller minst like bra, om ikke bedre enn herrene..

Anonymkode: 70df9...152

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ser jo ikke bra ut.
Tipper det lokale 7.divisjonslaget for menn her hadde slått Norges kvinnelandslag ganske komfortabelt.

Anonymkode: aaaba...f59

Selvfølgelig bør kvinner få spille fotball. 

Fotball er for alle. 

Problemet med fotballen er at den ikke er tilpasset kvinner. Med tanke på de biologiske og fysiske forutsetningene tilsvarer vanlig fotball for kvinner det samme som at menn skulle ha spilt med dobbelt så stor bane, et mål som var 2m bredere på hver side og 1,5 meter høyere, samt at ballen ble byttet ut med en basketball. Dér ligger problemet. 

Hadde kvinner fått redusert banen og målet litt, og spilt med 4'er-ball, så er jeg sikker på at kvinnefotballen hadde blitt riktig så underholdende. 

Men slik det er nå så er det ulike vilkår og utgangspunkt, og da sier det seg selv at det blir ikke seende bra ut.

Og så er det jo slik at menn skal aldri sammenligne seg med kvinner. Dette eksemplet du kommer med kan du si om HVILKEN SOM HELST idrett i dag. Menn har helt andre fysiske forutsetninger, og ville pulverisert kvinner i stort sett alle idretter hvis menn og kvinner skulle spilt imot hverandre. Fuck det, det er et ugyldig argument. 

Anonymkode: 9f29e...b3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig at det er helt sprøtt at menn skal ha samme håndballbane som kvinner også. Banen til menn skulle vært større, med større avstand fra mål og et større mål. Det er jo opplagt at banen er for små. 

Å se menn spille håndball er bare rart, på samme måte som å se kvinner spille fotball. Rett og slett fordi forholdene ikke er tilpasset. 

Fotball menn > fotball kvinner
Håndball menn < håndball kvinner

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig bør kvinner få spille fotball. 

Fotball er for alle. 

Problemet med fotballen er at den ikke er tilpasset kvinner. Med tanke på de biologiske og fysiske forutsetningene tilsvarer vanlig fotball for kvinner det samme som at menn skulle ha spilt med dobbelt så stor bane, et mål som var 2m bredere på hver side og 1,5 meter høyere, samt at ballen ble byttet ut med en basketball. Dér ligger problemet. 

Hadde kvinner fått redusert banen og målet litt, og spilt med 4'er-ball, så er jeg sikker på at kvinnefotballen hadde blitt riktig så underholdende. 

Men slik det er nå så er det ulike vilkår og utgangspunkt, og da sier det seg selv at det blir ikke seende bra ut.

Og så er det jo slik at menn skal aldri sammenligne seg med kvinner. Dette eksemplet du kommer med kan du si om HVILKEN SOM HELST idrett i dag. Menn har helt andre fysiske forutsetninger, og ville pulverisert kvinner i stort sett alle idretter hvis menn og kvinner skulle spilt imot hverandre. Fuck det, det er et ugyldig argument. 

Du hadde meg på laget med første og andre setning, men så kom resten av innlegget da.. Har du noengang sett en fotballkamp spilt av kvinner? Det virker ikke sånn.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du hadde meg på laget med første og andre setning, men så kom resten av innlegget da.. Har du noengang sett en fotballkamp spilt av kvinner? Det virker ikke sånn.. 

Ehm, ja? Og jeg vet jeg har et godt poeng!

– Vi har gjort denne studien for å vise en mer rettferdig sammenlikning av fotball for kvinner og menn. De fleste forskjellene i spillet finner vi fordi fotball er tilpasset den mannlige fysikken, sier Arve Vorland Pedersen ved NTNU. Han er hovedforfatter på studien.

I enkelte idretter velger man å tilpasse øvelsene til kvinnelige utøvere. I langrenn går Therese Johaug 30 km, ikke 50 km som sine mannlige kolleger. Kvinnelige hekkeløpere springer 100 m, ikke 110. Ballen Nora Mørk spiller med er mindre enn den Sander Sagosen bruker. Det finnes mange eksempler på slik kjønnstilpasning.

I fotball spiller kvinnene like lenge, med samme ball og på samme bane som mannlige spillere. Kampene er derfor mye mer krevende for kvinnene, mener Arve Vorland Pedersen.

https://www.nrk.no/viten/kvinner-vs.-menn-i-fotball-1.14481768

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ehm, ja? Og jeg vet jeg har et godt poeng!

– Vi har gjort denne studien for å vise en mer rettferdig sammenlikning av fotball for kvinner og menn. De fleste forskjellene i spillet finner vi fordi fotball er tilpasset den mannlige fysikken, sier Arve Vorland Pedersen ved NTNU. Han er hovedforfatter på studien.

I enkelte idretter velger man å tilpasse øvelsene til kvinnelige utøvere. I langrenn går Therese Johaug 30 km, ikke 50 km som sine mannlige kolleger. Kvinnelige hekkeløpere springer 100 m, ikke 110. Ballen Nora Mørk spiller med er mindre enn den Sander Sagosen bruker. Det finnes mange eksempler på slik kjønnstilpasning.

I fotball spiller kvinnene like lenge, med samme ball og på samme bane som mannlige spillere. Kampene er derfor mye mer krevende for kvinnene, mener Arve Vorland Pedersen.

https://www.nrk.no/viten/kvinner-vs.-menn-i-fotball-1.14481768

Jeg ser poenget. Problemet jeg har med dette er at mange mener kvinner som spiller foball ikke er underholdende, eller at de er dårlige til å spille fotball. Kvinnefotball er spennende, og denne studien viser jo bare at kvinner som spiller fotball spiller med tøffere krav enn menn og allikevel klarer å spille like bra. Jeg ser ingen større underholdningsverdi i herrefotballen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball var på 1800-tallet en husmorsport. Det ble også veldig populært, helt til menn nektet dem å spille mer og tok over. Menn ødelegger alt for kvinner. 

Anonymkode: 8f505...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser poenget. Problemet jeg har med dette er at mange mener kvinner som spiller foball ikke er underholdende, eller at de er dårlige til å spille fotball. Kvinnefotball er spennende, og denne studien viser jo bare at kvinner som spiller fotball spiller med tøffere krav enn menn og allikevel klarer å spille like bra. Jeg ser ingen større underholdningsverdi i herrefotballen.

At du ikke finner større underholdningsverdi i herrefotballen henger ikke på greip. Da har du mer eller mindre bestemt deg for å ikke finne underholdningsverdi. 

Herrefotballen er mye mer fysisk med mye større tempo, bedre prestasjoner (teknisk, taktisk og lagmessig), gjevnere og mer spennende. Det er en grunn til at herrefotballen har 60.000 tilskuere på toppnivå, mens kvinnefotballen har 1.000 tilskuere.

Vilkårne kvinnelige spillere må spille med gjør de faktisk dårligere. Det er en grunn til at guttelag kan slå et kvinnelig landslag. 

https://www.vg.no/sport/fotball/i/7eXdo/sveriges-kvinnelandslag-tapte-mot-17-aarige-gutter

Èn ting er å tape, men de taper gjerne med kalassifre: 

https://www.goal.com/en-us/news/1698/womens-soccer/2016/05/26/23954642/australia-womens-soccer-team-faces-unfair-global-backlash

Jeg tror at kvinnefotballen hadde blitt mye mer underholdende om forholdene på banen og i spillet ble tilpasset dem. 

Men å si at det er like underholdende som menn er regelrett ønsketenkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball var på 1800-tallet en husmorsport. Det ble også veldig populært, helt til menn nektet dem å spille mer og tok over. Menn ødelegger alt for kvinner. 

Bitterhetens bitterhet kuppet tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ser jo ikke bra ut.
Tipper det lokale 7.divisjonslaget for menn her hadde slått Norges kvinnelandslag ganske komfortabelt.

Anonymkode: aaaba...f59

Neppe

Anonymkode: 2babd...e14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neppe

Anonymkode: 2babd...e14

Joda. Når et Gutte 15-lag slår et kvinnelig landslag 7-0 så kan et 7. divisjonslag også gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bitterhetens bitterhet kuppet tråden. 

Feigt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feigt svar. 

Du kommer jo med tull og fanterier. Mannehat. 

Dokumentér gjerne påstanden din om at menn har nektet kvinner å spille fotball i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Beklager, dette blir litt langt, men jeg lurer på om alle dere som rakker ned på kvinnefotball i det hele tatt har sett fotballkamper spilt av kvinner? Her er to gode grunner til hvorfor jeg liker kvinnefotball bedre enn herrene:

1. De spiller fotball, ikke teater. Har du sett herrene hvis noen er nær dem? De kaster seg ned, hyler og vrir på seg. Jeg har flere ganger sett kvinner på banen få seg en real trøkk, og uten for mye tull reist seg og fortsette spillet.

2. Kvinnene spiller fordi de elsker spillet, ikke for pengene eller oppmerksomheten. De må ta ut ferie fra jobb, ja jobb, for kvinnene kan ikke leve av fotballen alene.. avspasering, dugnader og penger ut av egen lomme for å dekke reiser til bortekamper. 

Det har jo også kommet frem at allerede i barnefotballen opplever jenter at de ikke blir trent like bra, eller seriøst, som guttene..

Jeg skjønner virkelig ikke hatet mot kvinner på fotballbanen, de spiller minst like bra, om ikke bedre enn herrene..

Du har ikke skjønt fotball hvis dette er holdningene dine.

1. Herrene legger seg ned så fort muligheten byr seg fordi det er en del av spillet. Kan man få en fordel av et frispark, så tar man den mumigheten. Det handler overhodet ikke om hvem som er tøffest.

2. Kvinnene spiller for penger også. Det er derfor er så mye mas om at mennene tjener så mye mer. 

At de kvinnene som spiller fotball elsker sporten, er det liten tvil om. Men det gjør dem ikke noe bedre. De suger så ekstremt hardt i fotball uansett. Det er rett og slett flaut å se på nivået til toppnivået i kvinnefotball.

Anonymkode: 250f4...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kommer jo med tull og fanterier. Mannehat. 

Dokumentér gjerne påstanden din om at menn har nektet kvinner å spille fotball i Norge.

Dette var ikke i Norge, det var i Storbritannia sent på 1800-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer takler skader bedre, sammenlignet med menn som ruller rundt på banen halve tiden. Synes det er med unødvendig at menn spiller fotball.

29D07F5D-B8D5-4041-8BB0-7270B1EB7532.jpeg

Anonymkode: 0c51b...ba6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en grunn til at herrefotballen har 60.000 tilskuere på toppnivå, mens kvinnefotballen har 1.000 tilskuere.

Ja, som at det har vært et profesjonelt apparat og satsing på herrefotball i utrolig mange flere år enn det har for kvinner. Hadde kvinne- og herrefotball startet samtidig med omtrent samme utgangspunkt, er det ikke sikkert at forskjellen hadde vært like stor. Du kan ikke se bort fra at herrefotball er mye mer innarbeidet enn kvinnefotball, og at det selvsagt har betydning. 

Anonymkode: 6f8ed...c39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Damer takler skader bedre, sammenlignet med menn som ruller rundt på banen halve tiden. Synes det er med unødvendig at menn spiller fotball.

29D07F5D-B8D5-4041-8BB0-7270B1EB7532.jpeg

Anonymkode: 0c51b...ba6

Enig i at det er en del overdrevent skuespill og klaging hos mannlige fotballspillere. 

Men bak dette ligger også mye kynisme. Altså, spillere som ønsker å dra ut tiden, overdriver for å vise dommeren at frispark/straffespark er det riktige, eventuelt fremprovoserer rødt kort hos motstander. Dette er det MYE av i herrefotballen, men lite av i kvinnefotballen. 

Dog er det kvinnelige fotballspillere som opptrer likens. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...