Gå til innhold

Andre stoffer i hasj i dag enn tidligere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk høre at hasjen i dag er farligere enn den var før i tiden. Jeg ser ikke på ham som kom med utsagnet som troverdig i verken det ene eller det andre, så jeg lurer på om noen her inne vet såpass mye om hasj at de kan svare meg på det.

Jeg røyker ikke selv, har bare prøvd et par ganger da jeg var ung, men likte ikke verken smaken eller rusen, men er for legalisering da hasjen i mine øyne er mindre farlig enn alkohol. Nå er ikke mine synspunkter på hasj tema i denne tråden, heller ikke hvorvidt alkohol er farligere enn hasj eller ikke.

Jeg lurer bare på om det er andre ting tilsatt i hasjen i dag, som gir psykoser og skaper større avhengighet, eller er hasj fremdeles et rent stoff fra harpiksen til cannabisplanten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det har eg og hørt..

snakka med ei som e homopat som behandla en del rusmissbrukera, og ho sa det va verre å behandle no enn før. sia det va so masse tilsatt i hasjen. den ekje "naturlig" lenger..

Skrevet

Det er ingen kvalitetssjekking på hasj eller cannabis, så det er nesten umulig å vite hva de faktisk inneholder. Jeg har hørt at politiet mener at hasj er sterkere idag enn før, men hvem vet hvor de har kildene sine fra.

I USA har jeg lest at mange langere tilsetter sterkere stoffer i cannabis slik at brukerne skal bli avhengige og kun kjøpe stoff fra dem.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
I USA har jeg lest at mange langere tilsetter sterkere stoffer i cannabis slik at brukerne skal bli avhengige og kun kjøpe stoff fra dem.

Dette er en vandrehistorie som ikke holder vann dersom man bare ser logisk på den. Sterkere stoffer er synonymt med dyrere stoffer, og dermed ville dette rett og slett vært økonomisk ulønnsomt.

Til hovedinnlegget: Det er ikke tilsatt andre stoffer i dag enn i før, men man kan få tak i sterkere hasj. Dette skyldes både bedre foredlingsmetoder, dvs at færre aktive stoffer går tapt i prosessen fra cannbisplante til ferdig hasj, og også at man har dyrket frem mere aktive planter, iom at man hele tiden bruker frø fra de beste plantene. Det har også blitt tatt i bruk genmanipulering for å foredle cannabisplanten, akkurat som i annet landbruk.

Her i Norge gjelder stort sett regelen om at man får den styrken på hasjen som man betaler for, den gamle regelen med at det alltid koster 100 kroner grammet gjelder ikke lenger.

Skrevet

Har hørt om hasj penslet med heroin...hvorfor skulle de gjøre det liksom.? Som sagt over er det ulønnsomt....

Men det finnes jo forskjellige typer hasj da. Noe er sterkere satt sammen også videre.

Skrevet
Har hørt om hasj penslet med heroin...hvorfor skulle de gjøre det liksom.? Som sagt over er det ulønnsomt....

Jeg synes ikke det virker så ulogisk. Et sterkere stoff vil selge bedre fordi det gir bedre effekt. Sigaretter med mye nikotin selger bedre enn sigaretter som har lite nikotin. Selv om det er dyrere å produsere førstnevnte, så blir fortjenesten større..

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Jeg synes ikke det virker så ulogisk. Et sterkere stoff vil selge bedre fordi det gir bedre effekt.  Sigaretter med mye nikotin selger bedre enn sigaretter som har lite nikotin. Selv om det er dyrere å produsere førstnevnte, så blir fortjenesten større..

Men når det gjelder feks hasj og heroin er prisforskjellen så vannvittig stor, heroin koster minst ti ganger så mye som hasj. I tillegg til plunderet med å blande stoffene, siden begge deler kommer ferdig komprimert fra produsenten.

Når det gjelder hasj så er det heller ikke slik at "jo sterkere jo bedre". En person som røyker hasj og blir helt slått ut i forhold til det de forventer, vil bli misfornøyd og skeptisk, siden de ikke får den følelsen de har betalt for. Å røyke hasj gir en mild og behagelig rus, å røyke bare en bitteliten bit heroin er som å bli slått hardt i hodet med en klubbe i forhold. En person som har liten erfaring med hasj vil bli skremt av en slik effekt, mens en person som har god erfaring vil straks kjenne forskjellen.

Kan også nevne at Kripos aldri har tatt beslag i hasj som inneholder andre aktive stoffer enn THC, på de førti årene de har analysert beslagene sine, og de tar ca 10% av det som kommer hit til Norge.

Og det er heller ikke slik at man blir avhengig av ett rusmiddel ved å få det i seg uforvarende ett par ganger. Menneskers opplevelse av rus er hovedsaklig knyttet opp til forventningene vi har rundt stoffet. I forsøk hvor man har gitt mennesker uten disse forventningene ulike rusmidler, har alle testpersonene opplevd en eventuell effekt som ubehagelig, både med hasj, alkohol og heroin.

I snitt tar det også 6 måneder fra en person prøver heroin første gang, til han er å regne som avhengig. Og 80% av de som prøver det blir ikke avhengige i det hele tatt. Sier seg selv at dette ikke vil bære seg økonomisk, dersom man må spandere ett stoff til tusen kroner grammet i 6 måneder, for å kanskje få 20% av kundene sine hekta...

Skrevet

Varg-Menja, det virker som om du vet hva du snakker om. Kan jeg spørre hvor du har disse opplysningene fra? Jobber du innenfor rusomsorg eller lignende?

kanskje har du nevnt noe om det i boken min, men jeg husker ikke og orker ikke lete akkurat nå...

Skrevet

Bedre dyrknings- og foredlingsmetoder gir nok "renere" og dermed sterkere hasj. Siden hasj stort sett blir dyrket uten kontroll fra jordbruksmyndigheter, blir det nok brukt mange interessante sprøytemidler på hasjplantasjene rundt forbi også...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Har erfaring både fra arbeid innenfor rusomsorg og også noe fra brukersiden. Mye av statistikken jeg bruker er hentet fra boka "Rus" av Hans Olav Fekjær, som anbefales for de som er interessert i temaet.

Skrevet

Psykiater Jon Johnsen har skrevet mye om temaet. Hvertfall i artikkelform. Jeg googlet på han og fant flere artikler. Han snakker om at hasjen er sterkere i dag enn for 20-30 år siden, og at en derfor får en sterkere virkning. Klarer dessverre ikke å legge til link (fint hvis noen kan forklare meg hvordan man gjør dette)

Skrevet
Bedre dyrknings- og foredlingsmetoder gir nok "renere" og dermed sterkere hasj. Siden hasj stort sett blir dyrket uten kontroll fra jordbruksmyndigheter, blir det nok brukt mange interessante sprøytemidler på hasjplantasjene rundt forbi også...

Er helt enig i dette - hasjen har blitt foredlet og har forandret seg relativt mye siden den begynte å bre seg i Vesten på 60 og 70-tallet. I tillegg får man "bedre"/sterkere hasjisj i store/sentrale byer i Europa enn man får i utkantstrøkene - også hasjsalget er blitt konkurranseutsatt.

Når det gjelder pot, altså uforedlet cannabis i planteform, så har forskjellige typer merkbart forskjellig effekt på brukeren. Da er det så vidt jeg skjønner snakk om foredling av plantestammen - utvalg som gir en bestemt effekt. Omtrent som når botanikere avler frem f.eks. en ny type Krysanthemum eller tulipan.

Heroin i hasj tror jeg ikke på, det må i så fall være snakk om enkelttilfeller...

Synes forresten Varg-Menja hadde en bra vinkling i forhold til rus og forventninger.

Skrevet

Hu i svingen -

er det ikke sånn at pot er bladene på planten, tørket og ferdig med det?

Hasj er harpiksen til samme plante?

Det er jeg egentlig nesten helt sikker på...

Boka til Fekjær ja, den har jeg faktisk lest om, og tror jeg må kjøpe den...

Skrevet

Mysan: jo det stemmer.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hu i svingen -

er det ikke sånn at pot er bladene på planten, tørket og ferdig med det?

Hasj er harpiksen til samme plante?

Nesten riktig, men pot er ikke bladene på planten, men toppen/blomsten, som er tørket. Hasj er hovedsaklig den samme delen av planten i komprimert og prosessert form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...