Belit Skrevet 25. september 2005 #1 Skrevet 25. september 2005 Jeg skal snart reise på ferie veldig langt bort med et barn på ca tre år. Har noen erfaring med det? Er det noe spesielt som er lurt å huske på? Planen er å pakke håndbagasjen med dette: -barnebøker -en bamse hun får velge selv -små overraskelser -en kortstokk med forslag til barneaktiviteter på fly -iPod med div barneplater (og høretelefoner, IKKE sånne propper!) -evt en øyemaske for barn -ørepropper for barn -reisesyketabletter for barn -klesskift -tegnesaker -plastilina, hvis jeg finner noe som ikke flekker/kliner noe særlig Vet noen om det i dete hele tatt finnes sovemasker og ørepropper for barn?? Tips mottas med takk!
Vimsevips Skrevet 25. september 2005 #2 Skrevet 25. september 2005 Jeg skal snart reise på ferie veldig langt bort med et barn på ca tre år. Har noen erfaring med det? Er det noe spesielt som er lurt å huske på? Planen er å pakke håndbagasjen med dette: -barnebøker -en bamse hun får velge selv -små overraskelser -en kortstokk med forslag til barneaktiviteter på fly -iPod med div barneplater (og høretelefoner, IKKE sånne propper!) -evt en øyemaske for barn Tror ikke det finnes -ørepropper for barn Har ikke sett det, kjøp vanlige og klipp de i riktig lengde, fungerer suverent -reisesyketabletter for barn Kjøp vanlige og følg bruksanvisningen for ditt barns vektklasse -klesskift -tegnesaker -plastilina, hvis jeg finner noe som ikke flekker/kliner noe særlig Tips mottas med takk! ← Om barnet ditt ikke pleier å bli syk på reiser trenger du ikke reisesyketabletter. De fleste barn får ikke problemer med ørene på fly, men så klart, noen gjør det. Plastelina ville jeg hoppet over.. Hvor lang er denne lange flyturen?
Grooo Skrevet 25. september 2005 #3 Skrevet 25. september 2005 Kanskje ta med noen kjeks hun er glad i.. Og matpakke på vei nedover? Ikke sikkert maten å flyet frister så veldig...
Belit Skrevet 26. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2005 Reisetiden er ca 28 timer. Hver vei.... Det er den rene galskap. Det er spesielle grunner til at jeg har planlagt denne reisen som er for lange og kompliserte til å gå inn på her. Om ikke annet kan jeg vel skrive en bok om kaoskontroll etterpå
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 Tillat barnet å bevege seg litt rundt i flyet når lyset er tent. En stund før lyset slukkes er det kanskje lurt å gi en halv reisesyketablett så barnet lettere faller til ro. Det kan være litt ugreit hvis barn holder konsert når andre skal sove.
Vimsevips Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 Med en reise på 28t hver vei, ville jeg sjekket hva som er på flyplassen(e) dere mellomlander på. I hvertfall noen av de store flyplassene har områder spesielt med tanke på barn. Bruk disse, om dere har litt lengre tid mellom 2 fly Kan puslespill være en idé?
BK Skrevet 28. september 2005 #7 Skrevet 28. september 2005 Det finnes silikonørepropper for barn som gjør at man for mindre problemer med trykkforskjellen. Spesielt ved landing. Et annet tips er at mange flyselskap har en ordning hvor du via internett kan gå inn på forhånd og velge seter. Kan være en god ide, særlig hvis man øsnker å få vindusplass. Husk at i de største flyene f.eks B747 er kun 20% av setene vindusplass.
lille my Skrevet 28. september 2005 #8 Skrevet 28. september 2005 det finnes jo slike berbare dvd spillere til å sette på en film eller likn om barnet har begynt å innterisere seg for slikt. ellers er det jo ikke så vanskeli å lage et øyebind til barnet selv? du får ha lykke til ihvertfall, og en t-skjorte med barnets navn, og ditt. med event et tlf nr som kan kontaktes og adresse kan vere bra å kle på barnet utenpå genseren når du er på flyplassene..... god tur
BK Skrevet 28. september 2005 #9 Skrevet 28. september 2005 En annen ting sjekk inn så langt som mulig allerede fra Norge. Sånn at du slipper å hente koffort og sjekke inn på nytt vær gang. Det vil si at når du kommer til det landet du skal til hvis du mellomlander på en annen flyplass enn den du skal til så må du ta bagasjen gjennom tollen for så å sette den på et såkalt transibånd som finnes straks etter tollkontroll. Skal du overnatte underveis så kan du selvfølgelig ikke sjekke inn lenger enn dit du skal overnatte, og jeg vet ikke om du kan sjekke inn på tvers av alle flyselskaper, noen kan du men jeg vet ikke alle. Men som sagt å sjekke inn lengst mulig vil spare deg for mye extra jobb og mas.
Snuppa Skrevet 29. september 2005 #10 Skrevet 29. september 2005 Sjekk også på flyselskapenes hjemmesider om de tilbyr spesielle ting for barn. Hos noen kan en blant annet bestille mat fra egen barnemeny, men dette må gjøres noen dager før avreise. Kjeks, små juicekartonger og kanskje litt frukt (ikke banan - den blir fort brun i luften!), er sikkert også kjekt å ha med. Nye leker/bøker pakkes inn i gavepapir - da går det med noen minutter til utpakking også. Ville også, som noen nevnte her, sjekket de flyplassene dere skal mellomlande på for å sjekke om de har lekeplasser e.l. på flyplassområdet. God tur:-)
BK Skrevet 29. september 2005 #11 Skrevet 29. september 2005 Kjeks, små juicekartonger og kanskje litt frukt (ikke banan - den blir fort brun i luften!), er sikkert også kjekt å ha med. ← Bare et problem med å ha med egen mat og drikke. Stadig flere flyselskaper nekter folk å ha med egen mat og drikke ombord.
Belit Skrevet 29. september 2005 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2005 Takk for tips. Vi har én lang mellomlanding og jeg har noen planer for det stoppet (sove i ordentlig seng, blant annet...). Min erfaring er også at regler ifht til medbrakt mat&drikke ofte tøyes når det dreier seg om små barn. Det går sikkert bra, men det er litt spennende...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #13 Skrevet 29. september 2005 kan jeg spørre hvor du skal? Nysgjerrig og reiseglad!
Gjest gjest 0 Skrevet 3. oktober 2005 #14 Skrevet 3. oktober 2005 Bare et problem med å ha med egen mat og drikke. Stadig flere flyselskaper nekter folk å ha med egen mat og drikke ombord. ← Jøss det har ikke jeg hørt noe om! Ingen skal få lov til å nekte meg å spise når JEG er sulten og mat JEG liker! Det er ikke hyggelig å være kvalm halve reisen og jeg er ikke blandt de mest kresne... Flymat er sjelden en hyggelig opplevelse og jeg har alltid meg meg noe i reserve... Jeg er også nysgjerrig på hvor du skal..
Belit Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #15 Skrevet 3. oktober 2005 Skal til Australia. Full pakke med kenguruer og koalaer her i huset nå...
BK Skrevet 27. oktober 2005 #16 Skrevet 27. oktober 2005 Jøss det har ikke jeg hørt noe om! Ingen skal få lov til å nekte meg å spise når JEG er sulten og mat JEG liker! Det er ikke hyggelig å være kvalm halve reisen og jeg er ikke blandt de mest kresne... Flymat er sjelden en hyggelig opplevelse og jeg har alltid meg meg noe i reserve... Jeg er også nysgjerrig på hvor du skal.. ← Vet at charterflyoppratørene som My Travel og Britania blå nekter deg å ha med mat/drikke ombord. De sier det er av sikkerhetsmessige årsaker men jeg har en misstanke om at det er for å selge deg mat og drikke som er grunnen. Tjener lite på folk som har med seg nistepakke og en flaske cola.
Pasha Skrevet 27. oktober 2005 #17 Skrevet 27. oktober 2005 ...og man tar jo ikke med seg sin egen mat og drikke på restaurant heller da....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #18 Skrevet 28. oktober 2005 det har vi gjort, reist veldig langt med barn mener jeg! vi hadde til og med tre barn, de var 2, 4, 6. vi hadde flytid på 11 timer, en mellomlanding, men med taxi, buss var turen på over et døgn. det gikk så bra så! husk paraplytrille som håndbagasje (sånn liten en) så du har på mellomlandinger. og husk cd spiller med øreklokker, og barnets yndlingscder. det gikk masse tid for våre tre med musikk og eventyr på øret. ta med to tre yndlingsbøker, og en liten notatbok med tegneblyanter og klistremerker. det er alltid stas. ta med noe godis, men aller helst kjeks og frukt. det spiser du jo opp i starten på flyturen, så det blir ikke noe problem med å ta det inn i et annet land. har flydd til australia flere ganger, men det var uten barn. sørg for å la henne drikke masse, vann brus jus. du kan bestille barnemeny til turen- på de fleste flyselskaper. dette var stas for våre barn. ellers må hun få lov å gå litt, men dette gikk egentlig veldig fint med våre. de forstår at man må sitte på flyet, det er jo spennende å fly. alle våre hadde flydd før denne langturen men det er jo alltid morro å fly over skyene. lykke til. om du lurer på mer så har jeg mail. god tur.
Litt Lost Skrevet 28. oktober 2005 #19 Skrevet 28. oktober 2005 ...og man tar jo ikke med seg sin egen mat og drikke på restaurant heller da.... ← Man tar fly for å komme seg fra a til b, ikke et sted man er for å spise. Måltid er noe som selges ombord som et tilbud til dem som er sulten. Jeg fatter ikke hvorfor jeg skulle betale for et elendig måltid?
Pasha Skrevet 29. oktober 2005 #20 Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Man tar fly for å komme seg fra a til b, ikke et sted man er for å spise. Måltid er noe som selges ombord som et tilbud til dem som er sulten. Jeg fatter ikke hvorfor jeg skulle betale for et elendig måltid? ← det er jo måtida/drikke som mange flyselskaper tjener penger på.. ( hva trur du egentlig et selskap tjener på å selge reiser til noen få hundrelapper...? da må de tjene inn penger på andre måter.. som å ta betalt for tileggstjeneser,, som nettop: Mat og drikke.. Og her skal jo trådstarter fly langt.. regner da med at hun flyr med et selskap som har maten inkludert. Da skal det ikke være noe problem å få tak i litt å tygge på til en liten enn. (jeg har aldri opplevd det som noe problem på rutefly). Men på den annen side.. Jeg har aldri opplevd at flyvertinnene har nektet noen å gi små barn medbrakt mat... det går vel mest på større unger og voksene Endret 29. oktober 2005 av IdaH
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå