Gå til innhold

Kan DPS ringe/kontakte fastlegen min?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uten å spørre meg om lov først? 

Anonymkode: a7908...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min psykolog gjorde det i sist uke!!! Pga fare for suicid.. ikke greit for meg uansett at psykolog kontaktet fastlege!

Anonymkode: 451a5...1b2

Skrevet

Er ikke poenget at de skal ha en løpende dialog?

Anonymkode: 70d80...80d

• Liker 8
Skrevet

Hvis du vil ha hjelp er det ikke det noe problem? Ved fare for liv og helse er alle pliktige til å varsle. Hvis du ikke vil ha hjelp, slutt å bruke ressursene til de som vil ha

Anonymkode: e3c72...d50

• Liker 2
Skrevet

Ja, det kan de men det er av en grunn.
Min psykolog og fastlege har ikke "løpende kontakt" som nevnt over. Blir kun sendt epikriser ved innleggelser og spesifikke henvendelser rundt medisiner ved behov. Jeg fikk beskjed om at psykologen ville gjøre det vanskeligere for meg, ved å be fastlege roe ned medisinutskrivning og å begrense antall tabletter jeg har i hjemmet, av god grunn. Vet ikke om hun sa det for å varsle eller for å få tillatelse, jeg ga et sarkastisk OK til hele tullet. For jeg har unormal god tålmodighet og kan lett hamstre over lengre tid, null problem. Noe hun sa selv også, men hun måtte gjøre det for å gjøre noe.

Anonymkode: eddfa...f54

Skrevet

Ja det går så og si automatisk 😅

Anonymkode: 928f0...856

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan de men det er av en grunn.
Min psykolog og fastlege har ikke "løpende kontakt" som nevnt over. Blir kun sendt epikriser ved innleggelser og spesifikke henvendelser rundt medisiner ved behov. Jeg fikk beskjed om at psykologen ville gjøre det vanskeligere for meg, ved å be fastlege roe ned medisinutskrivning og å begrense antall tabletter jeg har i hjemmet, av god grunn. Vet ikke om hun sa det for å varsle eller for å få tillatelse, jeg ga et sarkastisk OK til hele tullet. For jeg har unormal god tålmodighet og kan lett hamstre over lengre tid, null problem. Noe hun sa selv også, men hun måtte gjøre det for å gjøre noe.

Så du hamstrer medisiner fordi du er suicidal og hun varslet fastlegen, men du har tålmodighet til å hamstre saktere.. er det det du sier? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min psykolog gjorde det i sist uke!!! Pga fare for suicid.. ikke greit for meg uansett at psykolog kontaktet fastlege!

Fastlegen får vite alt uansett 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vært glad om det var løpende kontakt, jeg sliter heller med at ingen hjelper meg enn å få for mye hjelp...

Anonymkode: daa50...63c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du hamstrer medisiner fordi du er suicidal og hun varslet fastlegen, men du har tålmodighet til å hamstre saktere.. er det det du sier? 

På en måte. Gikk på en del forskjellige medisiner samtidig. Sluttet med to typer medisiner samtidig, men tok de ut for det om i lang tid for at legen ikke skulle vite at jeg hadde sluttet på dagen. Til tross for at de krever en nedtrappingsplan. Noe psykologen viste, for vi har et "hun spør og jeg får ikke lyve"-avtale oss i mellom.
Var kronisk suicidal i en periode. Tok overdose i tenårene men aldri hatt noe planer om å bruke de medisinene til det formålet, men min historikk sier noe annet. Avtalen var så at jeg skulle levere de ubrukte medisinene til apoteket og ikke hente ut mer enn det nødvendige. Og hun varslet da fastlegen om at jeg hadde sluttet med de to og at hun skulle begrense mengder som ble utskrevet.

Vi begge to viste at om jeg ville, så hadde jeg klart det jeg ønsket. Jeg kan lett ha en langvarig plan, altså tålmodighet til å hamstre ved behov. Men hun varslet fastlegen kun for å føle å ha gjort noe og fordi det er jobben hennes. Ikke fordi hun tror at det virkelig ville redde meg eller noe. 

Skrevet

Vil tro det? Tverrfaglig samarbeid er veldig viktig når det kommer til helse, og det er jo i din beste interesse at fastlegen din er informert om situasjonen og helsen din. Psykologen min har god kontakt med fastlegen min og det er jeg veldig takknemlig for. 

Skrevet

Hele poenget med en fastlege er jo at det skal være en person som kjenner helheten om din helse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer jo litt på hvorfor du ikke ønsker at de skal ha kontakt? Altså jeg kan selv innimellom kjenne på at jeg vil ikke at mine instanser/personer skal kommunisere, men jeg skjønner jo at det er irrasjonellt av meg, og at det er ganske viktig for at det skal være mulig å hjelpe meg. Spesielt viktig hvis man har kompleks problematikk og derfor har kontakt med flere områder. Samarbeidsmøter er feks ganske viktig. De møtene er jeg som pasient med på, så de snakker ikke bak min rygg. Og dersom de snakker seg imellom, så blir det journalført og jeg kan dessuten få et muntlig sammendrag av hva de snakket om, og eventuelt kom fram til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...