Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi monogami er unaturlig for oss mennesker og vi blir lært opp til å tro at vi skal leve sammen med en partner resten av livet, og at vi kun vil ha følelser for denne partneren resten av vår levetid. Det stemmer så klart ikke, og de aller fleste vil søke lykken andre steder når de går lei av partner. Som med alt annet her i livet går man lei av ting etter hvert, men noen ting holder man fast på av prinsipp eller på grunn av rutiner og vaner. Og jeg vil iallfall ikke være med noen som er med meg bare fordi de føler at de må. 

Dette er jo så klart veldig trist, og jeg skal innrømme at jeg gikk igjennom en slags sorgprosess når jeg innså at det er slik det fungerer. Dermed syns jeg det er vanskelig å forplikte seg og gå inn i et nytt forhold, for jeg vet jo at det uansett ikke vil vare, og at en av oss kanskje ender opp med hjertet knust. Og jeg klarer ikke se for meg noe som kan være verdt akkurat det. Ser heller ikke så mange fordeler med å være i et forhold. Skal jeg snakke om problemene mine, har jeg psykologen, skal jeg ha hjelp til noe, kan jeg betale folk til å gjøre det. Ønsker jeg å møte noen for sex så har jeg mange jeg kan spørre. 

Jeg syns ikke lenger at dette er sørgelig og jeg er faktisk lettet for at jeg ikke er gift eller har stiftet familie. Ser den hengemyra mange står fast i, og som de kanskje ikke kommer seg ut av på flere år, og jeg er priser meg lykkelig for at jeg ikke er der i livet, for å si det slik. 

Med andre ord tror jeg folk er utro fordi de vil sjekke om gresset er grønnere på andre siden, romantikken i forholdet de er i, er dødt, følelser er forsvunnet og fristelsene er store. Om det er noen trøst så vil nok ikke et sidesprang vare for evig heller, og forhold som starter med utroskap, er som oftest dømt til å ende i det samme. Men der finnes så klart alltid unntak. Jeg er kanskje overlegent pessimist, men jeg er litt bestemt på at jeg har funnet sannheten, og at jeg på grunn av det kanskje slipper å få hjertet mitt knust igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et så infantilt innlegg, kan selvsagt ikke være utgangspunkt for noen serøs diskusjon om utroskap. Grunnen til at jeg spurte om alder, var at jeg rett og slett lurte på om infantiliteten var ekte eller tilgjort. Nå har jeg svaret, mange takk:)

Anonymkode: c3df1...56f

Finnes det i det hele tatt noe som helst utgangspunkt for «en seriøs diskusjon om utroskap», som ikke involverer umodenhet, egoisme eller infantilitet?

Slike diskusjoner har kun ett mål, og det er å rettferdiggjøre utroskapen.

De er ikke egentlige diskusjoner, de er mer for propaganda å regne. 

Man kunne like gjerne sett på nivået av emosjonell intelligens koblet med konvensjonell intelligens i befolkningen, da det vil fortelle oss nokså nøyaktig hva mennesker mener i denne saken.

Anonymkode: 13f5b...bde

• Liker 1
Skrevet
Trøst skrev (4 minutter siden):

Fordi monogami er unaturlig for oss mennesker

Det er det aldeles ikke. Verken monogami eller polygami er unaturlig for oss mennesker. Vi havner et sted på skalaen mellom de to.

Men her inne føler man tydeligvis at man kan slenge rundt seg med omtrent hvilke påstander som helst, skal liksom ikke så mye til å være big fish her som folk jevnt over ikke har utdannelse eller i alle fall ikke evnen til å si i mot.

Utover, selvfølgelig, det yndede «hvor gammel er du?»

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det aldeles ikke. Verken monogami eller polygami er unaturlig for oss mennesker. Vi havner et sted på skalaen mellom de to.

Men her inne føler man tydeligvis at man kan slenge rundt seg med omtrent hvilke påstander som helst, skal liksom ikke så mye til å være big fish her som folk jevnt over ikke har utdannelse eller i alle fall ikke evnen til å si i mot.

Utover, selvfølgelig, det yndede «hvor gammel er du?»

Om monogami er unaturlig eller ikke, kommer an på hvem du spør, men har lest ganske overbevisende teorier om at det ikke faller oss mennesker naturlig å være monogame. Nå kommer det jo litt an på hva man legger i monogami, men jeg tenker at i et monogamt forhold så er det ikke rom eller tilgivelse for sidesprang, og man er heller ikke emosjonelt utro (les: får følelser for noen andre, uten å spille på dem). Og jeg klarer faktisk ikke tro på at et ektepar kan være monogame og tro mot hverandre i 30-40+ år, og vel så det. 

Hvorfor er min mening så provoserende for deg? 

Skrevet
Gorgonzola skrev (16 minutter siden):

This!

My woman😘

My man 😘

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et så infantilt innlegg, kan selvsagt ikke være utgangspunkt for noen serøs diskusjon om utroskap. Grunnen til at jeg spurte om alder, var at jeg rett og slett lurte på om infantiliteten var ekte eller tilgjort. Nå har jeg svaret, mange takk:)

Du har tydeligvis en sterk mening om det jeg skrev, det hadde jo vært hakket mer interessant om du faktisk hadde klart å formidle denne meningen. Altså peke på hva du mener er infantilt, og forklare hvorfor du mener det.

Utroskap er et betent tema og jeg forstår at det kan bli litt høy temperatur og mye følelser, men selv når man skriver et innlegg hvis hovedformål er personangrep eller emosjonelt utbrudd, så kan man likevel fylle det med litt innhold mellom de dårlige fornærmelsene. Hvis ikke er jo innlegget ditt helt meningsløst. Du fant ut at jeg var 16 år, liksom? Gratulerer med dagen, men ser ikke helt hvordan det er et relevant bidrag til debatten.

Skrevet
Trøst skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er min mening så provoserende for deg? 

Jeg bryr meg ikke om meninger, jeg bryr meg om fakta.

At du har latt deg overbevise av noen som sier ditt og datt, fint og flott.

Vil du føre tanken videre må du selv overbevise andre.

Skrevet

Polygami/monogami har forøvrig ikke noe med utroskap å gjøre.

Er man attraktiv nok får man med seg partnere på hva enn man måtte ønske uansett. Det er kun de uattraktive som må gå bak ryggen på folk fordi de mangler evnen til å få det sånn som de vil, uten å lyve og bedra.

Noe som igjen, selvfølgelig, gjør disse slaskene enda mer uspiselige enn de i utgangspunktet var. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om meninger, jeg bryr meg om fakta.

At du har latt deg overbevise av noen som sier ditt og datt, fint og flott.

Vil du føre tanken videre må du selv overbevise andre.

Jeg har ikke et behov for at andre skal mene nøyaktig det samme som meg. Trådtittelen er "hvorfor er folk utro?", og åpenbart kan ingen presentere reelle fakta som vil gjelde absolutt alle som er utro. Da faller det meg naturlig å presentere de tankene og meningene jeg har. Men lykke til med å finne svaret på hvorfor absolutt alle er utro. Det er nok store individuelle forskjeller her og mange ulike årsaker. 

Skrevet

Dårlig selvkontroll og/eller dårlig moral. I noen tilfeller feighet. (Våger ikke gå ut av et forhold de egentlig ikke ønsker å være i.)

Det er ikke slik at vi som ikke er utro aldri møter fristelser. Vi bare lar likevel være, fordi vi har selvkontroll og moral.

• Liker 1
Skrevet
Trøst skrev (2 minutter siden):

Men lykke til med å finne svaret på hvorfor absolutt alle er utro.

Jeg har allerede presentert et par svar jeg, dette er ikke noe hokus pokus.

Skrevet
Cuntzilla skrev (1 time siden):

Du har tydeligvis en sterk mening om det jeg skrev, det hadde jo vært hakket mer interessant om du faktisk hadde klart å formidle denne meningen.

Nei, jeg har ingen mening om det du skriver, men om måten du skriver det på.  At en voksen dame kan få seg til å fremstiile det som en interessant forklaring på utroskap at det finnes «pulbare» alternativer på jobben eller i nærmiljøet, er ganske selsomt. Både fordi synspunktet er uhyre banalt (uansett hva man måtte mene om utroskap), og fordi du bruker et maniert tenåringsspråk, som kler en voksen person dårlig.

Det finnes selvfølgelig mange interessante temaer og dilemmaer knyttet til utroskap - både knyttet til det faktiske fenomenet og den etiske dimensjonen - men du prøver jo ikke engang.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg har ingen mening om det du skriver, men om måten du skriver det på.  At en voksen dame kan få seg til å fremstiile det som en interessant forklaring på utroskap at det finnes «pulbare» alternativer på jobben eller i nærmiljøet, er ganske selsomt. Både fordi synspunktet er uhyre banalt (uansett hva man måtte mene om utroskap), og fordi du bruker et maniert tenåringsspråk, som kler en voksen person dårlig.

Det finnes selvfølgelig mange interessante temaer og dilemmaer knyttet til utroskap - både knyttet til det faktiske fenomenet og den etiske dimensjonen - men du prøver jo ikke engang.

Det var satt på spissen, og poenget som gikk over hodet ditt her var at det nok ikke er så såre enkelt å bare gjøre det slutt. En av årsakene til utroskap er jo nettopp at folk gjerne ikke ønsker/klarer/tør å skille seg.

Det kan kanskje hjelpe på leseforståelsen din om du legger følelsene dine litt til side, og tenker på at det er en viss forskjell på å forklare og å forsvare. Her spørres det om hvorfor noen er utro, at skilsmisse er krevende er selvsagt en medvirkende årsak til at noen blir i et forhold selv om søker utenfor forholdet for sex eller annet. At du ikke synes det er interessant at skilsmisse er vanskelig betyr ikke at det ikke er sant. Utroskap hadde jo ikke eksistert i det hele tatt om folk bare dumpet hverandre hver gang de tenkte tanke å ligge med en annen.

Ditt forsøk på å hevde deg over meg ved å kalle språket mitt for maniert tenåringsspråk feiler for øvrig fatalt når du diskuterer på nivå med en drittunge. 

Skrevet
Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Det var satt på spissen, og poenget som gikk over hodet ditt her var at det nok ikke er så såre enkelt å bare gjøre det slutt. En av årsakene til utroskap er jo nettopp at folk gjerne ikke ønsker/klarer/tør å skille seg.

Det kan kanskje hjelpe på leseforståelsen din om du legger følelsene dine litt til side, og tenker på at det er en viss forskjell på å forklare og å forsvare. Her spørres det om hvorfor noen er utro, at skilsmisse er krevende er selvsagt en medvirkende årsak til at noen blir i et forhold selv om søker utenfor forholdet for sex eller annet. At du ikke synes det er interessant at skilsmisse er vanskelig betyr ikke at det ikke er sant. Utroskap hadde jo ikke eksistert i det hele tatt om folk bare dumpet hverandre hver gang de tenkte tanke å ligge med en annen.

Ditt forsøk på å hevde deg over meg ved å kalle språket mitt for maniert tenåringsspråk feiler for øvrig fatalt når du diskuterer på nivå med en drittunge. 

Fint at du nå prøver å utdype litt, men jeg skjønner ikke hvorfor du blir så rasende. Verbalt er du tydeligvis opptatt av å skille mellom tanker og følelser, men i praksis er det jo ingen her inne som hisser seg mer opp enn deg. Projisering? Vel, vel, nå har jeg ikke flere perler å kaste. Riktig god natt!

• Liker 1
Skrevet
Trøst skrev (37 minutter siden):

Ser heller ikke så mange fordeler med å være i et forhold. Skal jeg snakke om problemene mine, har jeg psykologen, skal jeg ha hjelp til noe, kan jeg betale folk til å gjøre det. Ønsker jeg å møte noen for sex så har jeg mange jeg kan spørre.  

Hvis det er perspektivet på forhold, er det såklart ikke noe tap. 

Anonymkode: 96d9e...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Finnes det i det hele tatt noe som helst utgangspunkt for «en seriøs diskusjon om utroskap», som ikke involverer umodenhet, egoisme eller infantilitet?

Slike diskusjoner har kun ett mål, og det er å rettferdiggjøre utroskapen.

De er ikke egentlige diskusjoner, de er mer for propaganda å regne. 

Man kunne like gjerne sett på nivået av emosjonell intelligens koblet med konvensjonell intelligens i befolkningen, da det vil fortelle oss nokså nøyaktig hva mennesker mener i denne saken.

Det er her du tar feil, og det er derfor disse trådene ofte går i dass.

Som TS skriver så er jo utroskap et veldig vanlig fenomen, og da synes jo noen av oss at det helt genuint er interessant å vite hvorfor. Å prøve å søke forklaringer på noe betyr ikke automatisk at man forsvarer det. Spør du meg så burde man jo nesten være ekstra interessert i svar fra de som forsvarer det, ingen kan vel gi bedre innblikk i hvorfor folk er utro enn de som selv er det? 

Jeg bare forstår ikke greia.. Hvorfor spørre om hvorfor utroskap finnes, om man egentlig ikke er interessert i noen ekte svar på det, bare å formidle at man er mot det? Hvordan skal man dypdykke i psykologien bak utroskap og alle årsaker og motivasjoner som spiller inn, dersom det er forbudt å diskutere det?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fint at du nå prøver å utdype litt, men jeg skjønner ikke hvorfor du blir så rasende. Verbalt er du tydeligvis opptatt av å skille mellom tanker og følelser, men i praksis er det jo ingen her inne som hisser seg mer opp enn deg. Projisering? Vel, vel, nå har jeg ikke flere perler å kaste. Riktig god natt!

Dersom dette er det du kaller for perler, så tror jeg vi bare sier god natt ja.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Krakilsk skrev (På 2.9.2021 den 22.45):

Men å være utro er jo å utøve en form for psykisk vold

Langt derifra. Vi har bare laget oss en oppfatning at dette skal være så fryktelig galt.

Anonymkode: 2c99c...ece

• Liker 1
Skrevet
Cuntzilla skrev (5 timer siden):

Det er her du tar feil, og det er derfor disse trådene ofte går i dass.

Som TS skriver så er jo utroskap et veldig vanlig fenomen, og da synes jo noen av oss at det helt genuint er interessant å vite hvorfor. Å prøve å søke forklaringer på noe betyr ikke automatisk at man forsvarer det. Spør du meg så burde man jo nesten være ekstra interessert i svar fra de som forsvarer det, ingen kan vel gi bedre innblikk i hvorfor folk er utro enn de som selv er det? 

Jeg bare forstår ikke greia.. Hvorfor spørre om hvorfor utroskap finnes, om man egentlig ikke er interessert i noen ekte svar på det, bare å formidle at man er mot det? Hvordan skal man dypdykke i psykologien bak utroskap og alle årsaker og motivasjoner som spiller inn, dersom det er forbudt å diskutere det?

Du sier jeg tar feil..

..og så beviser du at jeg har rett.

Herlig!

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (På 2021-9-3 den 0.19):

Det er bare damer som kan rettferdiggjøre utroskap. Merkelig praksis da dere dømmer utro menn nord og ned. 

Jeg får også den inntrykket av diskusjoner på KG. Hvis mannen er utro er det alltid mannens skyld. Hvis en kvinne er utro er det mannen skyld da også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sier jeg tar feil..

..og så beviser du at jeg har rett.

Herlig!

Jeg er som sagt ikke her for å utveksle dårlige fornærmelser. Dette er en diskusjon ikke en krangel, og det handler da egentlig heller ikke om å ha rett men om å lufte og snakke om de forskjellige årsakene til utroskap. 

Om du vil gjøre det til en barnslig persondebatt i stedet for å faktisk diskutere tema, så gjerne det... at du svarer på denne måten på mitt innlegg hvor påstanden var at sånne som deg ikke klarer å diskutere dette på en normal måte uten å gjøre det om til en krig, understreker jo bare mitt poeng.

Det går ikke an å snakke om årsaker bak utroskap til deg for du tåler ikke høre noe fakta rundt det dersom dette ikke formuleres med giftige nok gloser eller passer inn i ditt smale narrativ hvor moral er viktigere enn virkeligheten. 

Endret av Cuntzilla
Skrevet
Cuntzilla skrev (11 minutter siden):

Jeg er som sagt ikke her for å utveksle dårlige fornærmelser. Dette er en diskusjon ikke en krangel, og det handler da egentlig heller ikke om å ha rett men om å lufte og snakke om de forskjellige årsakene til utroskap. 

Om du vil gjøre det til en barnslig persondebatt i stedet for å faktisk diskutere tema, så gjerne det... at du svarer på denne måten på mitt innlegg hvor påstanden var at sånne som deg ikke klarer å diskutere dette på en normal måte uten å gjøre det om til en krig, understreker jo bare mitt poeng.

Det går ikke an å snakke om årsaker bak utroskap til deg for du tåler ikke høre noe fakta rundt det dersom dette ikke formuleres med giftige nok gloser eller passer inn i ditt smale narrativ hvor moral er viktigere enn virkeligheten. 

Å hevde at det er forskjell på mennesker er ikke en fornærmelse, det er en realitet. Påstod ingenting om deg, jeg snakket ikke en gang med deg, så at du følte for å stille deg i skuddlinjen, og gjorde det, får du ta ansvar for selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...