Gå til innhold

Barnet i røyken?


Michelle

Anbefalte innlegg

Så opplyst som vi er om røykens skadevirkninger så blir jeg like paff hver gang mor/far røyker.

De setter sitt eget ve og vel fremfor barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

'ingen barn har vondt av røyk'??????????????

hvor på trynet er det mulig å bli?

barn som utsettes for passiv røyking er beviselig sjukere enn andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er å bruke pekefingeren ved å gi til kjenne sin mening om røyk.

Og når det gjelder små barn og røyking så blir jeg provosert av enkelte foreldre.

Om du husker din første røyk, så er det like vondt for et barn å få dette i luftveiene.

Skal man ta hensyn pga.besteforeldre som kommer på besøk? På hvilke grunn da?

Besteforeldre som er villig til å sitte å dampe sammen med et barn?

At voksne er villig til å gamble med sin egen helse får være deres sak, men ikke påtving barna dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å røyke er en egoistisk handling som kun andre som røyker setter pris på.

Voksne ikkerøykere og barn føler det ekkelt å måtte puste i rom med røykere.

Vi vet jo om de kjemiske stoffene som blir sluppet ut av sigarettrøyken, og vi vet at samtlige av dem er farlige. Og så vet vi jo om de stoffene som er i røyken, som tobakksfabrikkene nekter å oppgi....

Og alt dette skal andre utsettes for pga noen vil røyke.

Det er sikkert pga at det i mange år har vært akseptabelt å røyke. Vi ble oppfordret til å røyke gjennom reklamen, og alle amerikanske filmstjerner fikk betalt for å røyke. icon_cool.gif

Vi ser jo at vi ble sterkt påvirket gjennom generasjoner, men det er på tide å våkne opp! Vi vet bedre, det gjorde ikke de den gangen da!

Tenk også på at voksne er rollemodeller for barna, og vi kan vel ikke ønske at de skal bli røykere selv når de vokser opp??? icon_frown.gif

Bare det er grunn god nok til å gå ut å røyke icon_smile.gif

Tenk tanken:

Hvis vi hadde kommet til Helserådet idag med en plante som inneholdt nikotin og tjære og sagt at vi har tenkt å pøse på med masse kjemiske stoffer og lage tobbak og sigaretter av dem, for å selge det.

Det skulle ikke være til annen nytte enn å gjøre folk avhengig, og lære folk at dette var kos og sosialt, og ikke minst skulle vi tjene haugevis av penger, fordi om det ville bli uhyrlig helsefarlig.

Tror dere at Helserådet ville godkjent dette?? Neppe, det ville blitt totalforbudt!

At det selges som aldri før, tross alle vitenskapelige fakta, viser jo hvor mektig tobakksindustrien er.

Og ja, jeg har vært storrøyker i mange år, og sitter ofte sammen med røykere, men er glad jeg er ute av nikotinklørne.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikkerøyker, men jeg liker ikke lukt av røyk. Blir det mye får jeg vondt i hals/øyne. Plages.

Jeg unngår plasser hvor det kan være røyk.

Jeg plages, hva med disse små?

Om dere leser Aftenposten i dag så skal myndighetene prøve å gå hardere til verks.

Røyken tar livet av flere enn hva stoff, alkohol,ulykker gjør.

Og det er mer avhengihetsskapende enn både heroin og andre stoffer. Så det er ikke lett å slutte heller.

Det som forundrer meg er at noen vil utsette barnet sitt for denne faren.

Jeg ser de samme foreldrene klager på luften i skolen, trafikkstøv. De klager ofte på bagateller når det gjelder barna, men sin egen røykeforurensing ofrer de ikke en tanke.

De røyker like mye som før barna kom. Nå mener jeg de som røyker inne. Foreldre røyker/venner som kommer på besøk.

På rikshospitalet har de målt nikotininnholdet i håret på små barn som var innlagt for allergi/astmaplager. Det var store mengder. Ikke engang da unger blir så syke at de må innlegges firer foreldrene. De opplyste ved innleggelse at de ikke utsatte barnet for røyk, men innhold av nikotin i hår beviste noe annet.

Kansje vi som ikke røyker skulle bli flinkere å si i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

D finnes ikke ett barn i Norges land som var så innerøkt som meg,og jeg ble genial alikevel!Synes dette hysteriet om røykingen har tatt helt utrolige dimensjoner,naturligvis skal røykerne ta hensyn til barn og ikkerøykere men d går ikke an å skjerme ett barn for absolutt alt ondt i den her verden!

Og så er d en ting angående kvinnelige røykere som så absolutt irriterer meg;Når de går gravide røyker de som noen skorsteiner og den lille som er i d lille rommet i magen har ingen sjangse til å komme seg unna;men når den lille har kommet til verden;da er røyking innendørs helligbrøde,og en baby som har kommet til verden er jo tross alt flyttbar.Hvorfor holder de på slik???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Teorien om at røyk dreper mer enn alkohol, bilulykker etc går jeg overhodet ikke på. For det første så blir ikke alle personer som dør av f.eks. lungekreft obdusert - m.a.o. en kan ikke 100% sikkert si at akkurat den personen døde av bivirkningene ved røyk - han/hun kan like gjerne ha dødd som følge av luftforurensning.

MEN, jeg tar sterkt avstand fra røyk inne med små barn til stede.

Jeg røyker selv, har 3 barn - og har røykt i alle 3 svangerskap. Barna jeg har født veide alle over 4 kg og var sunne og friske... og jeg hadde lenge den holdningen at røyk ikke var så farlig for barn som alle hylte og skrek om.

Den holdningen hadde jeg inntil den dagen det ble påvist at minstejenta mi hadde utviklet astma - bl.a. grunnet at jeg røykte inne.

DET er det slutt på nå - jeg røyker kun utendørs, og styrer unna røykfylte lokaler når barna mine er med.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke på påstanden at alle røykere og røykerhjem lukter. Venninna mi røyker 10-15 om dagen, og hos/ av henne har jeg ALDRI i vårt 7 år gamle vennskap luktet røyk! Må legge til at jeg selv ALDRI har innåndet en sigarett aktivt i mitt 26 år gamle liv -så nesen min er så absolutt var for røyk.

Jeg er en av de "heldige" som tetter bare jeg hører ordet fest (i egnede lokaler), men jeg kunne aldri tenke meg å ikke delta på fester selv. Derimot synes jeg røyking inne (dvs i vårt hjem) til daglig er en uting og spesielt når det bor barn i huset. Dette er aldri noe problem da alle våre røykende venner er så hensynsfulle og røyker ute (dette gjør de uten å ha spurt -de tar det som en selvfølge selvom det ennå ikke er barn i huset).

La barn vokse opp i røyfrie hjem -det skulle bare mangle at man går ut og røyker (dessuten kan det jo redusere antall røyk når været er surt)!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiv røyking er farlig, spesielt for små barn. Egentlig så har alle, både foreldre og andre blitt orientert om dette. Virker som noen fortrenger virkeligheten, trolig for å beskytte seg selv og for å slippe å ha dårlig samvittighet.

Hadde ikke ventet at folk skulle gå slik i skyttergravene i denne saken.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, det går ikke å skjerme barna for alle skadelige ting og stoffer her i verden. MEN røyking er da lett å unngå? Det er jo bare å GÅ UT eller å slutte å røyke. Hvorfor legge røyking til på den lange listen over skadelige stoffer?

Synes det er forferdelig mange mennesker som gir blaffen i barna sine (når det gjelder røyking) og som utsetter de for passiv røyking daglig. Lurer på hvordan ting foregår oppi hodene deres jeg.... Hvordan de kan rettferdigjøre det de gjør.

Prøv å lukte på en baby av en røykende mor... selv om hun går ut så lukter babyen pyton!! Synd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er en ting jeg lurer på.... Jeg er en hensynsfull røyker, og liker så absolutt ikke å røyke med barn tilstede. Imidlertid så har jeg "sviktet" noen ganger, i følgende situasjoner:

Venninner med barn som røyker inne foran barna sine. Da sitter jeg der som en venninne, vi er vante til å røyke sammen, vi skravler om gode gamle dager, timesvis... hun røyker... (situasjon der det ikke er et alternativ å gå ut, man sitter for åpent vindu/ under kjøkkenvifta)

... og jeg tenker jeg SKAL la være, i alle fall så lenge barnet er i nærheten. Og så tenker jeg "dette blir for dumt", det blir nesten dobbelmoralsk på en rar måte. Barnet skades allerede av innerøykingen til mor... og så skal jeg liksom sitte der og "lure" barnet (om det er gammelt nok til å skjønne slikt) til å tro at jeg ikke røyker, og derfor liksom er "bedre enn" moren? Og indirekte også sende den beskjeden til min venninne, det blir liksom "se, nå har jeg bedre kontroll enn deg, jeg er bedre enn deg" (men det er jo lett for meg å si som bare er på besøk, hun har det slik hver dag).

Noen som skjønte dette? Hva gjør dere røykere i slike situasjoner? Om jeg er den eneste som røyker, så ville jeg aldri finne på å røyke i nærheten av barn. Men om "alle de andre gjør det", så er det verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg 2 barn og er en røyker. Jeg røyker ikke inne, har heller aldri gjort det. Besøkende som kommer til meg må ut og røyke om de sitter i rullestol er gammel eller ung, spiller ingen rolle. Samme gjelder når barna ikke er hjemme. Min leilighet er en røykfri sone.

Skal vi på besøk til noen som røyker inne så ringer jeg først og sier i fra at jeg vil at barna mine skal taes hensyn til og spør om det er muligheter for at det kan røykes ute. Hvis det ikke er mulig, så drar ikke vi dit på besøk.

Hvis hun er en god venninne av deg, så ville jeg tatt dette opp med henne og sagt det som det var.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg forundrer meg litt over alle dere som snakker om å "sette røyken foran barnet".

Dere forstår sikkert at ingen gjør det, eller er dere så anti-røyk at dere selv har skylappene på?

Visste dere forresten at det er ganske VANSKELIG å slutte å røyke?

Jeg har selv jobbet med saken i over 1,5 år, og mine røykfrie perioder varierer i lengde.

Nå har jeg ingen barn, og plager kun meg selv. Men det er faktisk ille nok.

Jeg VET at det er skadelig.

Jeg VET at det lukter vondt.

Men jeg fortsetter allikevel!!!

Allikevel ser jeg meg som en normalt intelligent person, ikke dum slik mange av dere dømmer meg som.

Jeg er avhengig.

Jeg er også oppvokst i et røykerhjem. Men jeg er faktisk oppvokst i et avholdshjem, og jeg er like sjokkert over foreldre som drikker seg fulle med barna rundt seg, som dere er av røykere som blåser i kjøkkenvifta.

Vi har alle vårt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Anonym øverst på siden hadde et spørsmål. Og selv om jeg er ikke-røyker så vil jeg gjerne si at jeg synes at du faktisk burde si: Vi går _ut_ og røyker....! Selv om hun påfører barnet sitt røyk, så behøver vel ikke du??! Hvorfor ikke ta barnets parti i denne saken? Hvis hun sier at dere ikke behøver å gå ut, si at _du_ iværtfall vil gå ut.... og så går du ut. På den måten viser du et standpunkt... at du ikke synes noe om barn og passiv røyking. Men du fordømmer jo ikke henne av den grunn... det er bare det at _du_ ikke vil utsette barnet for passiv røyking... ikke sant?

OG Sissan... er helt klart at det er vanskelig å slutte å røyke... men du... _er_ det vanskelig å gå ut og røyke? Er det vanskelig å holde huset røykfritt, bilen røykfri?? _Er_ det vanskelig??

Når mennesker altså mor og far i dette tilfellet ikke går ut og røyker, så mener jeg at de setter røyken før barnet og dens helse. Det er enkelt å spare barnet for passiv røyking så foreldre som ikke gjør dette... ja, de må ha kortslutning i hodet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg røyker bare ute jeg, og det har jeg gjort i mange år. Selv da jeg bodde alene gikk jeg ut og røyket, for dermed å begrense både røyking og kosen med det.

Har aldri røyket i bilen min heller, kjører jeg så langt at jeg "må" røyke, har jeg bare godt av å ta en pause.

All denne skjellingen og smellingen som kommer her, fører ikke noe godt med seg.

De som røyker VET at det er dumt. Og selvgode antirøykere virker mot sin hensikt når det blir slik hets som her. Prøv å få til en konstruktiv dialog i stedet, dersom dere ønsker å endre folks holdnigner/gjerninger.

Dere virker jo helt hysteriske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sissan... når det gjelder barn og passiv røyking så kan man ikke bli hysterisk nok!!! Det er greit (egentlig ikke) at mor og far røyker, men barna behøver da ikke røyke fordet? For du vet at passiv røking blir som å sette siggen i munnen på ungen og tenne opp...

Du sier selv at det ikke er noe problem å gå ut... men det er visst mange som har det problemet, mange som setter røyken foran barna sine... og ja, jeg tør påstå at de setter røyken foran barnet når de røyker sammen med ungene!!

Håper Gro får rett, at Norge blir røykfritt innen noen få år! Det skal bli deilig.. Slippe unna alle sneipene på bakken, slippe å gå igjennom røykskyen når du skal gå inn i butikken. Slippe å stinke dritt og ødelegge ungenes helse ved å driste deg til et lite kafe/restaurantbesøk. Kanskje kunne gå ut og ta seg en øl, pizza eller lign. uten å bli rød i øyne, få vondt i hodet etc. DEILIG skal det bli!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener ikke at man skal ta lett på det heller, anonym. Jeg mener bare at ved å hetse røykerne oppnår du ikke noe. Men det ønsker du kanskje heller ikke? Ønsker bare å få skjelle og smelle i fred?

Dersom du mener at noen setter røyken foran barna sine har du tatt skylappene dine på. Det er ingen som gjør det. INGEN.

Men at alle ikke er like flinke til å holde seg røykfri rundt barn, er jeg enig i. Jeg reagerer også på barn i røykelokaler på kafeteriaer og mødre som har barnevogna i en hånd og røyken i den andre. Men det hjelper ikke å stirre surt allikevel. Da får du bare en røyksky i ansiktet.

Det er lite som gjør at jeg får så lyst på røyk som fanatiske ikke-røykere.

*Friskt marlboro-pust fra meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, hadde de pusta røyk på meg (med vilje) så tror jeg nesten de måtte regne med en spyttklyse fra meg!!

Setter ikke skylapper på meg når jeg sier at røykere som ikke sparer barna sine, er mer hekta på røyken enn på barna sine!! Hvis de setter barna høyest, så sparer de barna for passiv røyking.. så enkelt er det!!! Det forstår da alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenker nok ditt spytt egentlig inneholder endel etsende stoffer... så jeg trekker meg også unna...

Lev vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...