JohnHamish Skrevet 15. september 2023 #1001 Del Skrevet 15. september 2023 Prøv pyramide? Varm opp med 5-10 min gåing/rolig jogg/løp så Løp 1 min, pause i 30 sek, løp 2 min, pause i 1 min, løp 3 min, pause i 1 ½ min, løp 4 min, pause i 2 min, løp 3 min, pause i 1 ½ min, løp 2 min, pause i 1min, løp 1 min, og nedkjøling i 5-10 min. I 1 min og 2 min intervallene kan du gjerne løpe litt hardere enn på min 3 og 4. Eventuelt 1 min løp og 2 min pauser. Den eg bruker mest av og gjør det 6-10 gang alt etter dagsformen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #1002 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 22.59): Ja jeg må nok prøve meg på noe intervallgreier men jeg kan null å niks om intervaller. Har du noe enkelt å foreslå ? Anonymkode: b03ca...056 Jeg kan egentlig ingenting om det jeg heller, stort sett så skrur jeg opp og ned tempoet på mølla etter hva jeg finner for godt der og da, bestemmer meg for et visst antall minutter i høyt tempo, og så skrur jeg det ned til et roligere tempo. Og det er nok ikke noe som er anbefalt, men det hjelper på min motivasjon. Ellers er den eneste typen intervall jeg har fått med meg denne: https://www.loplabbet.no/artikler/4x4-intervall. Så det gjør jeg litt. Anonymkode: 8fd1e...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrie-T Skrevet 15. september 2023 #1003 Del Skrevet 15. september 2023 Jeg har også løpt i dag! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1004 Del Skrevet 17. september 2023 Har begynt couch to 10K. Er på Uke 3, dag 3. Løp 3 min, løper på 8.5 km/t, med puls på 198. Altså:( Anonymkode: 383f6...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 17. september 2023 #1005 Del Skrevet 17. september 2023 løping er kjedelig, men en god podcast gjør underverker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jacuzzi Skrevet 20. september 2023 #1006 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 21.18): Har begynt couch to 10K. Er på Uke 3, dag 3. Løp 3 min, løper på 8.5 km/t, med puls på 198. Altså:( Anonymkode: 383f6...aa3 Ikke gi opp! Jeg har alltid hatet å jogge, holdt meg unna det siden jeg sluttet på videregående hvor vi ble tvunget til å løpe 3km på tid i gymtimene. Etter en kneskade nå i voksen alder, ble jeg anbefalt å jogge, sakte, for å bygge opp musklaturen i bena. Jeg begynte å jogge annenhver dag, startet med å jogge i ca et kvarter hver gang. Supersakte, 7-8km/t? Nå, tre år senere, jogger jeg 10km på ca 1t 5min. Farten er vel ca 9km/t. Har ikke noe behov for å jogge raskere. Er i superbra form, og liker å jogge sakte og lenge med en lydbok eller podcast på øret. Gjennomsnittspuls på ca 157-162. Jeg ser at mange foreslår intervaller. Selv er jeg bygget sånn at jeg mister motivasjonen og begynner å hate treningsøkten hvis pulsen går for høyt opp og det kjennes ut som et slit (hvilket skjer når jeg løper intervaller). For enkelte kan det være en idé å bare jogge jevnt og sakte så lenge som man gidder, og gradvis bygge opp stamina. Uten å streve så hardt! En økning i fart vil komme gradvis av seg selv uansett etter hvert som både musklatur og kondisjon forbedres over tid. Men man må være litt tålmodig da. Se på det som en langvarig investering. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
horsey Skrevet 22. september 2023 #1007 Del Skrevet 22. september 2023 Jeg har løp i morgen. Oppladningen ble ikke helt ideell selvsagt, klart å bli forkjølet. Satser på at det går greit likevel, er bedre når jeg er ute. Løp en rolig tur i går kveld. Hentet startnummer i sted så jeg slipper å stresse m det i morgen. Må pakke… 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1008 Del Skrevet 27. september 2023 litt offtopic men jeg trenger litt hjelp Ved oppsigelse av medlemskap er oppsigelsestiden 1 måned, medlemskapet vil løpe ut påfølgende måned etter oppsigelse betyr det hvis jeg sier opp medlemskapet 1 november er oppsigelsesdato 31 november? Anonymkode: dcb37...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1009 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): litt offtopic men jeg trenger litt hjelp Ved oppsigelse av medlemskap er oppsigelsestiden 1 måned, medlemskapet vil løpe ut påfølgende måned etter oppsigelse betyr det hvis jeg sier opp medlemskapet 1 november er oppsigelsesdato 31 november? Anonymkode: dcb37...db0 Da må du si opp siste oktober. Anonymkode: 7c980...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1010 Del Skrevet 4. oktober 2023 Var på joggetur i dag og løp i 35 minutter. Det begynte å høljeregne cirka halvveis, så jeg ble fullstendig klissvåt. Høsten er herlig... 😆 Anonymkode: 0bd8e...ce8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grytidig Skrevet 6. april #1011 Del Skrevet 6. april Jeg tror jeg vil dra denne tråden opp igjen! Har løpt i 3mnd nå, ikke fulgt noe program. Startet med 3min i strekk, før jeg måtte gi meg. Har slitt med kneet, og har økt saakte for å ikke overbelaste det. Vel, 3mnd senere løper jeg 15min på 8,3km/t. Uten vondt🎉 øker 10% i uken, så 3økter til med det, så øker jeg fra 2km til 2,2km. Dette går altså så sent! Men jeg er likevel fornøyd, for der hvor jeg kom fra, med vondt etter 2min. Måtte ha sittepause på ikeatur. Er så glad at det er vanskelig å holde tilbake nå når jeg klarer å løpe en liten bit uten vondt. Jeg løper fordi jeg vil mestre det, men også fordi jeg ønsker å gå ned 5kg i vekt. Er dette noe andre har fått til? Foreløpig står vekten i ro fordi jeg løper for lite... hvor mye må jeg opp i mengde for å se resultater på vekten? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april #1012 Del Skrevet 8. april Grytidig skrev (På 6.4.2024 den 13.34): Jeg løper fordi jeg vil mestre det, men også fordi jeg ønsker å gå ned 5kg i vekt. Er dette noe andre har fått til? Foreløpig står vekten i ro fordi jeg løper for lite... hvor mye må jeg opp i mengde for å se resultater på vekten? Ang vekta, så er det maten som betyr mest. Jeg jogger 2-3 ganger i uken, men ser lite/ingen effekt på vekta, da jeg ikke klarer å kutte ut all usunn dritt jeg putter i munnen. Om noe, så er vel joggingen med på å holde vekta litt stabil, men om jeg skal ned i vekt, må jeg enten løpe mye mer enn nå eller endre kosthold/kutte kalorier. Anonymkode: 1e558...d6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. april #1013 Del Skrevet 8. april Grytidig skrev (På 6.4.2024 den 13.34): Jeg tror jeg vil dra denne tråden opp igjen! Har løpt i 3mnd nå, ikke fulgt noe program. Startet med 3min i strekk, før jeg måtte gi meg. Har slitt med kneet, og har økt saakte for å ikke overbelaste det. Vel, 3mnd senere løper jeg 15min på 8,3km/t. Uten vondt🎉 øker 10% i uken, så 3økter til med det, så øker jeg fra 2km til 2,2km. Dette går altså så sent! Men jeg er likevel fornøyd, for der hvor jeg kom fra, med vondt etter 2min. Måtte ha sittepause på ikeatur. Er så glad at det er vanskelig å holde tilbake nå når jeg klarer å løpe en liten bit uten vondt. Jeg løper fordi jeg vil mestre det, men også fordi jeg ønsker å gå ned 5kg i vekt. Er dette noe andre har fått til? Foreløpig står vekten i ro fordi jeg løper for lite... hvor mye må jeg opp i mengde for å se resultater på vekten? Man har jo ordtaket at trening er gram og kosthold er kilo, men de som har fulgt med litt her inne vet at jeg er noe uenig i det. Ja, du kan ikke putte all mulig dritt inn i kjeften og forvente å løpe det av deg på 15 minutter. Men om du spiser noenlunde hel og "ren" mat, der kun litt av kostholdet er kos/junk, og du klarer å bygge deg opp en god løpsform, så vil treningen ha effekt. Jo bedre løpstrent du blir, jo mer klarer du å forbrenne per økt. Du løper lenger på samme tid. Det du forbrenner på en time nå tar du på 45 minutter senere etc. etc. Fortsett å løpe en time og du har en god snøballeffekt. Holder du matinntaket likt, så er de forbrente kaloriene bare bonus for vektnedgang. I tillegg har du det psykiske med at god flyt i treningen ofte gjør at du ikke har lyst til å putte dårlig mat inn i kroppen. I alle fall er det slik for meg. Jeg finner også at trening hjelper meg med apetittregulering, slik at jeg ikke blir fysen på så mye rart. Trening gir også mersmak som gjør at jeg trener mer. Det som før var Netflix på sofaen blir Netflix på tredemølla osv. Likevel bør du jo ta en titt på kostholdet. Det er slitsomt å forbrenne av seg 4000 kalorier i matinntak. Mulig? Ja! Enkelt og gøy å opprettholde for de fleste? Sannsynligvis ikke. Finn ut hvor i kostholdet du inntar mest kalorier og kutt der først. Noen drikker mange kalorier i form av juice og sukkerbrus, noen bruker mye olje når de lager mat, andre klarer ikke å holde seg unna bakevarer, noen sliter rett og slett bare med porsjonsstørrelser og må redusere hvert måltid 10 % eller slutte å forsyne seg flere ganger. Så fortsett med treningen og fortsett å øke slik du gjør, du er på god vei! Så ser du på kostholdet ditt og reduserer litt her og der, og passer på at du ikke spiser inn igjen ting i helger osv. Jeg mener også at det er bedre å være litt ekstra restriktiv FØR ting som bursdager osv. for så å kunne kose seg litt ekstra, enn å ta smellen etterpå. Da er det lettere å bare gå tilbake til normalen med god samvittighet fordi du vet at du tok unna før "eventen" 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #1014 Del Skrevet 9. april Noen tips til nybegynner halvmaraton? Har løpt en annen gang, og med ganske dårlig tid(var en av de siste i mål). Jeg bryr meg ikke om det, men for min egen del vil jeg gjerne komme i mål 10-15 minutter raskere enn sist. Bør jeg gå i oppoverbakker? Taper jeg mye tid på det? Blir alltid ekstrem tung i beina etter 14-15 km. Har trent det siste halvåret på å løpe ute, alt mellom 5-15 km(kun tre ganger på 15 km) og det går sakte. Prøver å holde pulsen nede, men da blir det gangtempo. Alle tips tas i mot ☺️ Anonymkode: c519a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 16. april #1015 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 23.06): Noen tips til nybegynner halvmaraton? Har løpt en annen gang, og med ganske dårlig tid(var en av de siste i mål). Jeg bryr meg ikke om det, men for min egen del vil jeg gjerne komme i mål 10-15 minutter raskere enn sist. Bør jeg gå i oppoverbakker? Taper jeg mye tid på det? Blir alltid ekstrem tung i beina etter 14-15 km. Har trent det siste halvåret på å løpe ute, alt mellom 5-15 km(kun tre ganger på 15 km) og det går sakte. Prøver å holde pulsen nede, men da blir det gangtempo. Alle tips tas i mot ☺️ Anonymkode: c519a...044 Høres ut som du er på god vei dersom du klarer 15 km. Det ligger ute diverse programmer for å trene til halvmaraton på nettet, f.eks dette: Treningsprogram til halvmaraton for nybegynnere - Kondisløpet eller dette: 6 ukers løpeprogram til halvmaraton (tine.no) Hvor lenge er ca til du planlegger å løpe halvmaraton? Selv trener jeg mot et løp om ca 2 mnd og er også oppe i ca 15 km nå. Løper forholdsvis sakte på de lange øktene. Prøver å løpe på puls innimellom, men sliter veldig med å klare å holde pulsen lav nok ved løping, så vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Min ukentlige trenningsplan nå for tida er: - En lang økt. Øker gradvis lengde og/eller tid etter om jeg planlegger å løpe en gitt distanse eller på puls. Lengste tid jeg har løpt på er 2 timer (veldig rolig tempo for å prøve å holde pulsen lav). - En kortere økt (5-8 km) i moderat tempo. - En intervalløkt med diverse typer intervaller, varierer fra uke til uke. Løper vanligvis 25-30 min (+ korte pauser mellom intervallene) + 10-20 min oppvarming. Er med en lokal løpegruppe på denne intervalltreningen, noe som hjelper på motivasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #1016 Del Skrevet 16. april Sera D skrev (4 timer siden): Høres ut som du er på god vei dersom du klarer 15 km. Det ligger ute diverse programmer for å trene til halvmaraton på nettet, f.eks dette: Treningsprogram til halvmaraton for nybegynnere - Kondisløpet eller dette: 6 ukers løpeprogram til halvmaraton (tine.no) Hvor lenge er ca til du planlegger å løpe halvmaraton? Selv trener jeg mot et løp om ca 2 mnd og er også oppe i ca 15 km nå. Løper forholdsvis sakte på de lange øktene. Prøver å løpe på puls innimellom, men sliter veldig med å klare å holde pulsen lav nok ved løping, så vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Min ukentlige trenningsplan nå for tida er: - En lang økt. Øker gradvis lengde og/eller tid etter om jeg planlegger å løpe en gitt distanse eller på puls. Lengste tid jeg har løpt på er 2 timer (veldig rolig tempo for å prøve å holde pulsen lav). - En kortere økt (5-8 km) i moderat tempo. - En intervalløkt med diverse typer intervaller, varierer fra uke til uke. Løper vanligvis 25-30 min (+ korte pauser mellom intervallene) + 10-20 min oppvarming. Er med en lokal løpegruppe på denne intervalltreningen, noe som hjelper på motivasjonen. Jeg syns også å løpe på puls er tungt. For å holde meg under anbefalt puls(tok terskeltest) så må jeg løpe ekstremt sakte(pace mellom 9 og 10). Det blir veldig kjedelig da jeg bruker mange timer på de lengre løpene. Jeg løper om to uker, så det nærmer seg. Jeg har de siste mnd hatt ca en intervalløkt på mølle, et kortere løp og et lengre løp(8-15 km). Tenkte å løpe et langt løp imorgen (ca 14-15 km) og et kortere i starten av neste uke. Halvmaraton er på neste lørdag. Anonymkode: c519a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sera D Skrevet 17. april #1017 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg syns også å løpe på puls er tungt. For å holde meg under anbefalt puls(tok terskeltest) så må jeg løpe ekstremt sakte(pace mellom 9 og 10). Det blir veldig kjedelig da jeg bruker mange timer på de lengre løpene. Jeg løper om to uker, så det nærmer seg. Jeg har de siste mnd hatt ca en intervalløkt på mølle, et kortere løp og et lengre løp(8-15 km). Tenkte å løpe et langt løp imorgen (ca 14-15 km) og et kortere i starten av neste uke. Halvmaraton er på neste lørdag. Anonymkode: c519a...044 Pace mellom 9 og 10 er veldig sakte ja. Jeg klarer ikke å løpe så sakte uten å få diverse vondter for teknikken blir ikke optimal, Det er rett og slett unaturlig. De roligste øktene mine har vært med pace på ca 8 og selv da sliter jeg med teknikken og får bl.a vondt i lysken noe jeg aldri får ved høyere fart. I tillegg gir pace 8 litt for høy puls (over sone 2), i alle fall deler av tida 🤷♀️ Skal ikke være lett. Jeg håper at intervalltreningen også skal hjelpe på å få ned pulsen etterhvert, så har ikke helt gitt opp. Har ikke prøvd lenge nok enda, tenker jeg. Begynte med intervaller på nyåret. Halvmarton neste lørdag. Det er ikke lenge til Tror nok du klarer å fullføre det greit med den mengden trening du har hatt til nå. Lykke til! Kjekt om du oppdaterer her etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 17. april #1018 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg syns også å løpe på puls er tungt. For å holde meg under anbefalt puls(tok terskeltest) så må jeg løpe ekstremt sakte(pace mellom 9 og 10). Det blir veldig kjedelig da jeg bruker mange timer på de lengre løpene. Jeg løper om to uker, så det nærmer seg. Jeg har de siste mnd hatt ca en intervalløkt på mølle, et kortere løp og et lengre løp(8-15 km). Tenkte å løpe et langt løp imorgen (ca 14-15 km) og et kortere i starten av neste uke. Halvmaraton er på neste lørdag. Anonymkode: c519a...044 Jeg skal også løpe halvmaraton neste lørdag. BCM? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #1019 Del Skrevet 17. april Harlekin skrev (12 timer siden): Jeg skal også løpe halvmaraton neste lørdag. BCM? Ja 😀 gruer meg til opp fjellveien og store lungårsvann. Har du noen tips? Anonymkode: c519a...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 18. april #1020 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja 😀 gruer meg til opp fjellveien og store lungårsvann. Har du noen tips? Anonymkode: c519a...044 Senk farten helt i oppoverbakkene, gå eller småjogg med korte skritt. Tiden du taper, tar du igjen på flaten og nedover! Ta vann og næring på drikkestasjonene. Store Lungegaardsvann er litt tøff fordi det er langt uti løpet og det er fortsatt endel igjen, enig med deg. Mitt tips er å løpe i eget tempo (på terskel), fokuser på at når du er ferdig med vannet er det ikke så mange kilometrene igjen, og det er koselig å løpe med folkejubel, alle som løper 5 kilometer og alle barna. Jeg gruer meg litt til den korte, men bratte bakken på Nordnes. Her vet jeg av erfaring av beina føles som bly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå