Gå til innhold

Helene sjekker ut

karroo

Anbefalte innlegg

Reagerte på når Helene omtalte Karoline eller Sultan (usikker på hvem) for han. Synes NRK kunne redigert det bort. Ellers synes jeg dem kunne byttet ut Helene med noen andre.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julia Piñero skrev (2 timer siden):

Reagerte på når Helene omtalte Karoline eller Sultan (usikker på hvem) for han. Synes NRK kunne redigert det bort. Ellers synes jeg dem kunne byttet ut Helene med noen andre.

Synes det var fint at det ble med, jeg. Det er jo noe mange kan gjøre i en situasjon med transpersoner fordi man blir nervøs og redd for å såre noen, og så ender man, som Helene, med å kludre det til. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren

Fin episode. Synes likevel de skulle ha hatt med et lite klipp av en tredje person, som representerer de som har gjennomgått hele prosessen fra mtf. 

Min oppfatning er at de som fortsatt er under prosessen eller ikke ser «kvinnelig nok» ut blir møtt eller behandlet ulikt ifra dem som har gjennomgått hele prosessen, ser kvinnelig ut og er åpen om det. «Du er ikke kvinne, før du har gjennomgått kirurgi» er en gjenganger. 

1. Hvordan har de opplevd å bli møtt av Rikshospitalet? Hvordan har de opplevd utredningen (relatert til kritikken som har haglet rundt Riksen i mediene)?

2. Hvordan har de opplevd å bli møtt eller behandlet når de er åpne til nye mennesker om å være transkvinner versus Sultan og Karoline.

(F.eks Celine Brimsøe, Stina Eline BrandåstrøAngelica Sophie ThorsenSiri Lehland og Emma Ellingsen)

Alle de jeg nevner har vært åpen om å være født i feil kropp på sosiale medier. Noen har også uttalt seg om at de har fått god hjelp. Kanskje har de blitt spurt om å bli med i programmet, kanskje ikke. Jeg savner bare en annen vinkling. 

PÅ SIDELINJEN: Jeg er ikke trans, men har gjennomgått plastisk kirurgi på Riksen pga medisinske grunner (og jeg har selv opplevd å bli behandlet annerledes, før versus etter). Andre ser på meg på en helt annen måte nå, fordi nå er jeg plutselig fin og bra nok i deres øyne. Og det fikk meg til å tenke, hvordan det er for transpersoner. Å ikke være kvinne eller mann nok, før man har gjennomgått de mest «nødvendigste» operasjonene. Samfunnet setter jo en standard på hvordan man skal være og se ut. Trist, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Noen som har sett episoden der Helene besøker Mortensrud? Hun oppfører seg som at Mortensrud er slummen og en en forferdelig plass. Må si at jeg ble sjokkert av hvordan Helene snakker om stedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, HerKommerMummi said:

Noen som har sett episoden der Helene besøker Mortensrud? Hun oppfører seg som at Mortensrud er slummen og en en forferdelig plass. Må si at jeg ble sjokkert av hvordan Helene snakker om stedet.

Jeg syns det var dritdårlig. Flere ting jeg reagerer på:

- Mortensrud har store utfordringer, men hvem har ansvar for det? Hvor var de kritiske intervjuene med politikerne og politet? Hun kosepratet bare med politiet om hvordan de fikk tillita med ungdommene, ingenting om hvordan jobber for å gjøre Mortensrud til et tryggere sted. INGEN ansvarlige politikere var med og ble intervjuet.

- Da hun besøkte skolen sa hun "oss og dem" som hun fikk korreks for.

- Hun sa hun skulle øst i Oslo, men Mortensrud ligger sør i Oslo. Akkurat som Homlia, som mange omtaler som østkanten. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (20 timer siden):

- Hun sa hun skulle øst i Oslo, men Mortensrud ligger sør i Oslo. Akkurat som Homlia, som mange omtaler som østkanten. 

Noe som er litt rart, fordi hun er fra Nordstrand (eller bor i alle fall der), og det er jo ikke akkurat langt unna. Men Sør-Øst er det jo mest vanlig å omtale det som. Jeg er fra Oppsal og pleier å kalle det øst, så det er vel kanskje en slags slapp deling der Groruddalen og Østensjø og utover blir øst begge deler. Så ikke helt geografisk korrekt, men folkemunne-korrekt, kanskje?

Jeg klarte ikke å se episoden ferdig, syns den var veldig kjedelig. Besøke folk og henge med ungdomssklubben, se på tiltak de gjør med de unge, henge med en som har kampsporttrening, late som hun er superavslappa sammen med ungdom med innvandrerbakgrunn og si ting som "åh, det var et drap som skjedde her, jaaaa" med ettertenksomt blikk. Det skjedde jo ikke noe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene besøker Mortensrud. Hun bor på Nordstrand og kunne ha spasert bort. Eller tatt bussen. 
det hele var et tåpelig show uten noen etnisk norske som fikk si sitt perspektiv (bortsett fra Melita Ringvold, som ikke bor der lenger så vidt jeg vet) ingen snakk om religion, ingen spørsmål om moskeens rolle i å forme holdninger. Ingen spørsmål til de småbarnsfamiliene som flytter derifra. PusekattTV som ga inntrykk av akkurat det man vet; det er ikke mangfold, det er en islamsk krets. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver litt for hardt å fremstå kul, til at jeg greier å hèlt tro på henne.

Men fine historier rundt. Sjekk forøvrig ut parodien med Amalie og Mathea i NRK spilleren :knegg:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...