Gå til innhold

Blandingsvalper til salgs. Folk eier ikke skam

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Parer de ulike hunderaser med vilje, eller er det «uhell»?

Anonymkode: 4b647...acd

Mest sannsynlig bevisst business. Ganske forkastelig, og man vet ikke om de driver rovdrift eller ikke.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hva er argumentet for at de skal koste mer enn en renraset valp? Kan ikke se annet enn at det er av ren griskhet.

Anonymkode: 4b647...acd

De vet at markedet er der og er naturligvis griske. Vil overhodet ikke sammenligne dette med bilsalg eller lignende.

Jeg tenker ca 5000 kr, om uhellet først er ute. 

Anonymkode: 89391...7e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mest sannsynlig bevisst business. Ganske forkastelig, og man vet ikke om de driver rovdrift eller ikke.

De vet at markedet er der og er naturligvis griske. Vil overhodet ikke sammenligne dette med bilsalg eller lignende.

Jeg tenker ca 5000 kr, om uhellet først er ute. 

Hvorfor ca 5000? 

Anonymkode: fa97a...3e3

Skrevet

Renrasede har ofte masse helseproblemer, så er bedre etisk med blandings, pluss at de ofte er finere. Hvorfor støtte oppdrettere bare for å gjøre det ?

Anonymkode: d2c78...a74

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Renrasede har ofte masse helseproblemer, så er bedre etisk med blandings, pluss at de ofte er finere. Hvorfor støtte oppdrettere bare for å gjøre det ?

en kan fort få mye grums på blandingshunder også.
Det er ikke sånn at en blander to hunder av ukjent opphav og får en magisk miks som opphever all genetikken som ligger bak de som er blandet.
Noen typer hund bør ikke blandes- gjeter og vokter fx. Noen blandinger gir en pels fra ***, og et gemytt en absolutt ikke vil ha… Så sjekker en kanskje ikke helsa til en blanding like nøye, det er få som tar røntgen av hofter og albuer av blandingshunder før de mistenker noe galt. En si øyelyser. 
De fleste har ikke noe i mot uhellskull, de fortjener et godt liv. Men bare fordi Fido og Fiffi er søte og av hver sin rase, er det ikke sikkert at de bør få valper. 

Anonymkode: 2461e...876

• Liker 11
Skrevet

Helt sykt.

Oppdretteren vår bruker all sin tid og energi på å avle frem sunne, friske hunder med best mulig lynne. Det er så klart snakk om renrasede hunder hun har 20 års erfaring med. I korona har hun, og andre seriøse oppdrettere, ikke satt opp prisene (som ligger på 20K). Hun ble tilbudt 60K for en valp, men personen som ville betale var fremdeles uaktuell som kandidat for hennes hunder. 

Så kommer det noen fjols, som ikke har peiling på hva de driver med, og parrer tilfeldige blandingshunder i hytt og gevær kun for profitt. Det er så utrolig provoserende. Ikke fordi blandingshunder er mindre «verdt» (jeg synes det er bra at de selges for en solid pris), men fordi det sier så mye om baktankene og holdningene til de som kun ønsker noen lettjente penger🤢 Stakkars dyr.

Anonymkode: 3bef1...276

• Liker 6
Skrevet

Helt enig med deg om at det er ville priser. 

Men hvem utnevnte deg til vokter av Finn.no? Jeg syns det var fryktelig unødvendig av deg å gå inn på annonsen bare for å skrive en frekk kommentar. Det er jo åpenbart at noen er villig til å betale såpass mye for blandingsvalper, så å skive slike ting bare for å spre eder og galle, er bare unødvendig. 

Anonymkode: 5d5a2...6a2

• Liker 3
Skrevet

Helt sinnsyke priser! Vi hadde selv et blandingskull etter et uhell, og de valpene ble solgt for 5000kr. 

Anonymkode: dcbcb...1ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette stemmer ikke. Det er noen raser som er avlet ihjel, men langt fra alle. Er vel en 10-15 raser av flere hundre som det er fokus på pga at de er avlet med mye helseproblemer. Seriøse oppdrettere som avler på friske raser støtter jeg gjerne. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt sykt.

Oppdretteren vår bruker all sin tid og energi på å avle frem sunne, friske hunder med best mulig lynne. Det er så klart snakk om renrasede hunder hun har 20 års erfaring med. I korona har hun, og andre seriøse oppdrettere, ikke satt opp prisene (som ligger på 20K). Hun ble tilbudt 60K for en valp, men personen som ville betale var fremdeles uaktuell som kandidat for hennes hunder. 

Så kommer det noen fjols, som ikke har peiling på hva de driver med, og parrer tilfeldige blandingshunder i hytt og gevær kun for profitt. Det er så utrolig provoserende. Ikke fordi blandingshunder er mindre «verdt» (jeg synes det er bra at de selges for en solid pris), men fordi det sier så mye om baktankene og holdningene til de som kun ønsker noen lettjente penger🤢 Stakkars dyr.

Anonymkode: 3bef1...276

Så enig. Jeg kunne parret min med hva som helst og solgt det som en "poo" siden hun er røytefri, og tatt 40.000 uten å ta en eneste helsetest. Isteden planlegger jeg renraset kull, og har brukt nærmere 10.000 på helsetester og røntgen for å være sikker på at jeg avler på en frisk hund. Og prisen på de valpene blir satt etter raseklubbens anbefaling, ikke etter å tjene mest mulig penger. 

• Liker 7
Gjest Småbrukmann
Skrevet

De folka som selger blandingsvalper er dyremishandlere er min mening.

Skrevet

Blandingshunder burde da vært gratis, akkurat som kattunger.. folk som betaler slike summer er jo crazy dog people, og mange av de er kanskje ikke spesielt smarte i utgangspunktet.. så dette er jo det samme som å svindle folk for penger.

Anonymkode: 60ba1...bb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blandingshunder burde da vært gratis, akkurat som kattunger.. folk som betaler slike summer er jo crazy dog people, og mange av de er kanskje ikke spesielt smarte i utgangspunktet.. så dette er jo det samme som å svindle folk for penger.

Anonymkode: 60ba1...bb0

Absolutt ingen dyr burde være gratis, og det er vel kattehold et ekstremt godt eksempel på.

Anonymkode: 1e31b...33a

• Liker 10
Skrevet

Hva er problemet?

Folk som er helt nazi på at alle dyr skal være renrasede blir jentesure fordi også blandingshunder selges med fortjeneste? De som driver med oppdrett tenker jo bare penger uansett. Er så mange stygge rasehunder, som i tillegg sliter med dårlig helse men avles frem av kyniske oppdrettere uansett, fordi disse menneskene skal ha det som levebrød.
Har ikke noe til overs for NKK. Leste for noen dager siden hvordan de jublet over at de nå får sette ut fugler som jakthunder kan øve seg på. Da er det ikke mye empati ovenfor andre arter, bare disse syke hundeeierne får ture frem som de vil. Stakkars fugler. Blir helt kvalm av et slikt dyresyn.

Det finnes blandinger av raser - både blant mennesker og dyr og det må dere bare leve med.

Anonymkode: 1a84d...02a

• Liker 2
Skrevet

Hva skjer med myten om at blandingshunder er friskere en rasehunder? Klart det finnes raser som absolut ikke burde avles på. Men se på puddel feks. Frisk rase som gjerne kan bli opp mot 17 år gammel, lite arvelige sykdommer. Det er grundig regulert gjennom nkk, tispen skal være minst 18 mnd før første kull, maks grense for hvor gammel hun kan være, ha pauser mellom kullene, kan ha maks antall kull, må hofte røngtes og øyelyses i tillegg utfører en del oppdrettere omfattende gentester av avlsdyrene. Disse seøges for 20 000. Så har du useriøse doodle folk, som prøver å lure den løpske tispa si bort til en random puddel på tur i håp om å få parret tispa si og kunne ta 40-50 000 per valp, uten noen utgifter i forkant. Jeg vet hvem jeg ville kjøpt valp av. At blandinger er bedre enn renrasede er bare bull***, avkommet blir ikke bedre enn det genetiske utgangspunktet. 

Anonymkode: 979f7...d1f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet?

Folk som er helt nazi på at alle dyr skal være renrasede blir jentesure fordi også blandingshunder selges med fortjeneste? De som driver med oppdrett tenker jo bare penger uansett. Er så mange stygge rasehunder, som i tillegg sliter med dårlig helse men avles frem av kyniske oppdrettere uansett, fordi disse menneskene skal ha det som levebrød.
Har ikke noe til overs for NKK. Leste for noen dager siden hvordan de jublet over at de nå får sette ut fugler som jakthunder kan øve seg på. Da er det ikke mye empati ovenfor andre arter, bare disse syke hundeeierne får ture frem som de vil. Stakkars fugler. Blir helt kvalm av et slikt dyresyn.

Det finnes blandinger av raser - både blant mennesker og dyr og det må dere bare leve med.

Norske huskatter dreper i snitt 7 mill fugler i året, men det er helt ok for det er kattens natur? 

Skrevet

Selvfølgelig selger de for den prisen de kan få..

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Norske huskatter dreper i snitt 7 mill fugler i året, men det er helt ok for det er kattens natur? 

Det blir noe helt annet enn at kyniske hundeeiere med fritidsproblemer lar hundene sine herje fritt.

Var også en sak der rev ble brukt til jakttrening. Hva slags syke folk som synes sånt er ok fatter jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er imot renraset hunder og for blandingshunder, på grunn av helse. Men det her er galskap, ren eller blanding! 35.000 kr for en valp er helt sinnssykt. Dette er ikke oppdrettere som bryr seg om hunder, de bryr seg om penger og det er kvalmende. Det er ikke mulig å forsvare en slik pris. 

Anonymkode: c965f...829

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er vel noe av det tåpeligste jeg har lest i dag. At blandingshunder er friskere enn rasehunder er myte som forlengst er avkreftet. Tvert i mot er det slik at de er disponert for eventuelle helseplager og sykdommer fra flere raser.

Og å være mot rasehunder!? Det er fremdeles slik at hunder gjerne blir brukt til noe, trekk/jakt/spor/gjeting/lydighet osv. Seriøse oppdrettere avler på egenskaper i tillegg til helse. Vi har noen få raser som det har gått helt galt med, men det overveldende flertallet raser er sunne og friske individer der årelangt avlsarbeid ligger til grunn.

Og de aller lykkeligste hundene er de som jobber og får brukt instinktene sine. Det er stort sett helt umulig for blandingshunder. Da handler det i tilfelle bare om flaks og det er jo helt hårreisende idiotisk.

Noe av det tristeste med denne avlingen er at folk faktisk blir lurt. De tror de har kjøpt en rasehund, de blir presentert for en oppfunnet "rase", den koster det hvite i øyet og blir solgt med løfter om at den er allergivennlig, røytefri, lettstelt osv. Juks og bedrag.

Anonymkode: a7ada...dd6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor ca 5000? 

Anonymkode: fa97a...3e3

Fordi det er godt under prisen for mange renrasede valper og samtidig ikke en gi bort pris. La oss si 3-6k da.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har storpuddel masse helseproblemer? Dansk svensk gårdshund, malinois? 

Skrevet

Enig i at dette er helt latterlig. 

Alle de spenstige mixene som finnes der ute - man aner jo ikke hva slags type hund man ender opp med og da tenker jeg spesielt på sykdommer, selve gemyttet og så videre. 

Da vi så etter hund kom vi over en annonse med blandingsvalper. Både mor og far var begge blanding av forskjellige raser og de hadde fått et kull. Det gikk ikke lang tid før jeg kom over en ny annonse med nye valper fra samme folkene. Mistenker sterkt at her var det ren profitt som gjaldt. Stakkars hund om de bare kjører og kjører på. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...