Gå til innhold

Hvor lett blir man avhengig av sobril?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man tar en sobril annenhver uke, blir man avhengig da?

Anonymkode: 05907...6ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig personavhengig. Er du en person som blir lett avhengig av noe, så kanskje ja. Jeg har sobril, men tar det bare når det er høyst nødvendig, for jeg kjenner velbehag av det etter kun én pille og jeg har også lett for å bli avhengig av ting. 

Anonymkode: 919d8...287

Skrevet

Du får mer konkret svar med noen andre.  Men jeg vil påstå at du ikke blir avhengig av dette. 

Men om du tar hver dag i 14 dager,  kan du absolutt bli avhengig. Det er viktig og ta flere dager pauser mellom dagene/ periodene. 

Anonymkode: f9ee0...1dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man tar en sobril annenhver uke, blir man avhengig da?

Anonymkode: 05907...6ed

Nei.

Skrevet

Ryddet for medisindosering.

_popcorn_, mod

Skrevet

Hvor langt er et rep

Anonymkode: 9d9b8...4dd

• Liker 2
Skrevet

Tenker at her må man skille mellom fysisk og psykisk avhengighet. Hvis du tar en sobril hver 14 dag, blir du ikke fysisk avhengig, men du kan bli psykisk avhengig, og da i form av at du begynner å glede deg til den dagen du skal ta tabletten, du ser frem til det, du teller ned dager, du planlegger osv....

Sobril er en benzo, og benzo er noe som lett gir avhengighet, og ikke minst, kan være veldig vanskelig å slutte med. Viktig at de kun brukes i nært samarbeid med din lege, og at du overvåker deg selv nøye. Den psykiske avhengigheten er den som fortest begynner å "kødder med hodet ditt", der du begynner å unnskylde at du må ta det oftere, at du finner forklaringer på hvorfor det må tas spesielle dager osv. 

• Liker 2
Skrevet

Om du tar èn tablett på eksempelvis 10 mg, en gang hver 14. dag, så tviler jeg sterkt på at det vil føre til avhengighet. Det er fort gjort å bli avhengig av benzodiazepiner, men det er personavhengig også. For meg er Sobril som drops, og jeg må ha ganske høye doser for å i det hele tatt merke noe. Vær forsiktig med denne typen tabletter, for avhengigheten er et mareritt de færreste kommer seg ut av på kort tid. 

Ved bruk av slike medisiner bør man ta ansvar selv også. Ikke alle leger er flinke til å følge opp. Når du trenger å få fornyet resepten, så kan du be om legetime for å snakke om bruken. Dette er noe leger selv burde ta initiativ til, men det er ikke alle som gjør det. 

Skrevet

Iflg min lege er man avhengig om man har tatt Sobril hver dag i en uke, bare.

Men en gang annehver uke? Nei. Ingen avhengighet.

Anonymkode: 5085c...3d9

Skrevet

Litt of topic, men vil sobril ev hjelpe på trykk i brystet, stiv muskelatur og tungpust ved angst?

Anonymkode: 5a7e1...cc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2021 den 13.51):

Litt of topic, men vil sobril ev hjelpe på trykk i brystet, stiv muskelatur og tungpust ved angst?

Anonymkode: 5a7e1...cc8

Ja. Men jeg ville skaffet psykologisk hjelp også. Sobril er ingen løsning eller kur, og det utsetter bare problemet. Det skal brukes kun når det er absolutt nødvendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2021 den 0.32):

Du får mer konkret svar med noen andre.  Men jeg vil påstå at du ikke blir avhengig av dette. 

Men om du tar hver dag i 14 dager,  kan du absolutt bli avhengig. Det er viktig og ta flere dager pauser mellom dagene/ periodene. 

Anonymkode: f9ee0...1dd

En tar Sobril kun ved behov.

Anonymkode: 03c54...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...