AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Jeg har drukket lite kaffe tidligere, og har da for det meste kjøpt espresso med melk på kaffebarer ute. Men etter at jeg har fått vanlig svart kaffe servert på overnattingsturer i marka det siste året har jeg begynt å like det. Derfor har jeg skaffet meg utstyr til å lage det hjemme. Men siden det er en jungel av kaffebønner der ute så lurer jeg på hva folk her liker. Har dere noen spesielle anbefalinger eller andre tips til en nybegynner? jeg ønsker i utgangspunktet hele bønner jeg kan kverne selv. Anonymkode: b9297...49c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Jeg fikk en dyr kaffemaskin til jul og har prøvd mange forskjellige bønner men liker mye bedre vanlig traktekaffe. Ikke turt å si det til mannen min. Er en rar smak i alt jeg lager. Traktekaffe er best. Anonymkode: a8d99...760 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fikk en dyr kaffemaskin til jul og har prøvd mange forskjellige bønner men liker mye bedre vanlig traktekaffe. Ikke turt å si det til mannen min. Er en rar smak i alt jeg lager. Traktekaffe er best. Anonymkode: a8d99...760 Ok 🙂 Jeg har bare kjøpt en enkel filterholder med filter og en håndkvern. Tanken er å bruke det samme utstyret både hjemme og ute på overnattingsturer . jeg ser ikke vitsen med å bruke så mye penger når jeg ikke vet hva jeg liker enda. Men jeg har null peiling på kaffe og trenger tips til hva jeg bør kjøpe. Det er jo så mange forskjellige typer bønner der ute 🙂 Anonymkode: b9297...49c
Cata Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Allslags, unntatt pulverkaffe - og selv den er bedre enn ikke kaffe . For å svare litt mer seriøst så er Blå Java en god allroundkaffe. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Kolonihagen på Rema er god, spesielt den fra Peru Anonymkode: cb402...f21
Roci Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 Jeg liker Antigua Guatemala og Monsooned Malabar. Førstnevnte har hint av sjokolade, vanilje og nøtter, mens Monsoon er søtlig og litt krydret. Enig med @Cata at Blå Java er en god allroundkaffe. Har nylig kjøpt en type bønnre kalt Pink Bourbon og gleder meg til å prøve den 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Det finnes kun en god kaffe, og det er Friele. Alt annet er skvip og smaker piss. Anonymkode: 76307...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 Nybrent fra et lokalt kaffebrenneri. Her kjøper vi bare en og en, fra en leverandør som vi vet brenner slik at det er ferskt. Smakene varierer vi gjennom sesongen. Gjerne noe fruktig og mer syrlig om sommeren, krydret i jula. Men må si at jeg er veldig glad i etiopisk og kenyansk kaffe, med mye fylde, og gjerne et hit av lær og tobakk. Anonymkode: cbb20...5db 1
FrankDrebin Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Jeg liker best vanlig, svart kaffe. Merket er jeg ikke så fin på. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det finnes kun en god kaffe, og det er Friele. Alt annet er skvip og smaker piss. Anonymkode: 76307...6e2 Ikke en gang Friele er enig med deg. Han liker best Kjeldsberg. Som jeg er enig med han i. Den er rundere. Anonymkode: df8fd...0d5 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 Liker best cappuccino, men av vanlig svart kaffe foretrekker jeg Blue Java.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #13 Skrevet 3. september 2021 Cata skrev (På 31.8.2021 den 20.17): Allslags, unntatt pulverkaffe - og selv den er bedre enn ikke kaffe . For å svare litt mer seriøst så er Blå Java en god allroundkaffe. Athena79 skrev (38 minutter siden): Liker best cappuccino, men av vanlig svart kaffe foretrekker jeg Blue Java. Jeg fikk faktisk en pose med hele bønner som var kjøpt i London for mange år siden. Det var den eneste kaffen jeg klarte å like den gangen. Er ganske sikker på at det var Blå Java. Hvor kjøper dere det? Anonymkode: b9297...49c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #14 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 20.29): Kolonihagen på Rema er god, spesielt den fra Peru Anonymkode: cb402...f21 Takk for tipset. Den skal absolutt forsøkes 🙂 Anonymkode: b9297...49c
Cata Skrevet 3. september 2021 #15 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ganske sikker på at det var Blå Java. Hvor kjøper dere det? Anonymkode: b9297...49c Jeg kjøpte min i kaffebutikken i Dronningens gate i Trondheim, men det er mange år siden nå og det ser ut som de ikke har akkurat den lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #16 Skrevet 3. september 2021 Roci skrev (2 timer siden): Jeg liker Antigua Guatemala og Monsooned Malabar. Førstnevnte har hint av sjokolade, vanilje og nøtter, mens Monsoon er søtlig og litt krydret. Enig med @Cata at Blå Java er en god allroundkaffe. Har nylig kjøpt en type bønnre kalt Pink Bourbon og gleder meg til å prøve den Takk. Jeg prøvde å google de. Er det de brune posene man får kjøpt på Meny? Anonymkode: b9297...49c
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. september 2021 #18 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg fikk faktisk en pose med hele bønner som var kjøpt i London for mange år siden. Det var den eneste kaffen jeg klarte å like den gangen. Er ganske sikker på at det var Blå Java. Hvor kjøper dere det? Anonymkode: b9297...49c Kjøper på Meny.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #19 Skrevet 3. september 2021 Jeg er veldig enkel der ; Ali filterkaffe på Moccamaster og Friele kokekaffe på kjele på gassbluss eller over bålpanne. DA er jeg lykkelig Anonymkode: ef802...c76
Snabeltann Skrevet 3. september 2021 #20 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 19.46): Jeg fikk en dyr kaffemaskin til jul og har prøvd mange forskjellige bønner men liker mye bedre vanlig traktekaffe. Ikke turt å si det til mannen min. Er en rar smak i alt jeg lager. Traktekaffe er best. Anonymkode: a8d99...760 Huff, da er vi to!🙈🤣 Enig med deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå