AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Jeg drev med hest før og føler meg komfortabel med all håndtering, stell og turridning. Vil ha en eventuell egen hest på en større stall som tilhører rideklubben (men som ikke er ferdigbygget ennå). Har ikke tenkt å konkurrere eller noe. Hva mer er viktig å tenke på, både økonomisk og praktisk? Veterinær, hovslager, fôr, hva mer? Hvor mye bruker dere på hesten i måneden? Anonymkode: 9289f...51d
Khloe P.T Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Jeg har hatt hest i mange år, men har ikke det lengre, mest pga økonomi, men også egen helse. Prisnivået varierer ganske stort alt etter hvor du har hesten, så det er vanskelig å si noe konkret. Noen steder kan du få fòr og flis inkludert. Noen har inn og utslipp også. Noen også møkking, men du må selvsagt betale for det. Mange steder rullerer det i helgene hvem av oppstallørene som fòrer. Det er så mange ulike muligheter rundt oppstalling og pris at det må du nesten undersøke der det er aktuelt. Men du bør generelt ha en grei økonomi for å ha hest. Du nevner jo skoing og veterinær. Du bør absolutt ha forsikring. Mange hester i dag får ulike behandlinger på grunn av kroppslige plager, akkurat som vi mennesker. I perioder da jeg hadde hest hadde jeg forrytter. Det hjelper på økonomien, i tillegg til at du får litt fririd utenom stallen. Forrytter kan ha hesten fra en dag i uken til alle dagene, altså på helfor. Etter at jeg solgte min siste hest har jeg vørt forrytter et par perioder, og det er ganske bekvemt det også.
Lorieen Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 (endret) Oppstalling varierer veldig i pris avhengig av fasiliteter (ridebane, ridehus etc) og hva som ellers er inkludert i leia av inn/utslipp, fôringer etc. Noen steder kan du få både grovfôr og inn/utslipp i ukedagene inkludert i leia, andre steder må du ordne alt slikt selv. Det beste er å sjekke pris først og sette opp et regneark. Jeg har hatt hest mesteparten av livet og mitt regnestykke for fire år siden så en måned slik ut: Stallplass 1100,- (da fôret vi en morgen og en kveld hver i uka selv pluss hver sjette helg fredag kveld til og med søndags kveld) Fôr 1000,- (rundball, tørrhøy, vitaminer og kraftfôr) Strø til boks 500,- (flis eller torv) Skoing 800,- (1600,- hver 8. uke) Veterinær 1000,- (satte av hver mnd på en konto til ting som tannrasp, ormekur, vaksine og uforutsette veterinærbesøk ved skade/sykdom) Utstyr 500,- (samme som over, til grimer, dekken, bøtter, gjerdemateriell, og diverse annet man trenger). Rundt regnet ca 5000,- i mnd for min del, mange steder koster det vesentlig mer. Endret 2. september 2021 av Lorieen
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Jeg vurderer også mulighetene for å få meg hest, og går gjennom økonomien for å se om jeg får det til å gå opp. Her jeg bor er det relativt høye priser, og jeg regner med en utgift på rundt 6000 i måneden for hesteholdet (alt inkludert, unntatt uforutsette hendelser/skader, så må ha en buffer til det og). Har kommet fram til at jeg må spare et par år til for å få det til 😅 Anonymkode: 7e891...2c9
Kakaosnerk Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Jeg har drevet aktivt med hest i over 25 år og har for tiden to hester. Der jeg har hestene koster det 2500,- i mnd inkl høy og flis pr hest. Ridebane på stallen. Jeg jobber som hovslager/hovtrimmer så har ingen utgifter forbundet med dette, men hovstell er en betydelig utgift. Man må regne mellom 1000,- og 1600,- for skoing hver 4-5 uke. Hovtrim pleier å ligge på 5-900,- og bør også gjøres hver 4-5 uke. Eller kommer evt tilskuddsfor om hesten trenger det. Forsikring kan være en stor utgift, avhengig av selskap og dekningsgrad. Jeg betaler 1200,- pr mnd i forsikring på den ene hesten min og 450,- for den andre. En del hester trenger jevnlige behandlinger i form av kiropraktikk/massasje og dette koster gjerne fra 800,- til 1500,- pr behandling. Tannstell, med varierende priser og intervaller. Noen hester trenger munnhuleundersøkelse 3 ganger i året, mens andre klarer seg med 1 gang årlig eller sjeldnere. Selv betaler jeg 2300,- for tannsjekk 2 ganger i året. Vaksiner og ormekurer, ikke store utgifter, men kommer som noen ekstra hundrelapper noen ganger i året. Og til sist kommer så klart tidsbruk. Hest tar MYE tid. Med to hester bruker jeg daglig fra 3-5 timer i stallen. 1
Mrs.Under Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Du trenger mye tid og penger. Det koster ca 5000 kr mnd etter du har kjøpt hesten. Har du tenkt på hvordan hest du ønsker? Pris varier jo veldig mye her. Hvordan bruksområder tenker du at hesten skal ha, selv om du ikke skal konkurre så tenker du vel å bruke hesten? Dette må du også ta med i betraktning. Samt du selv trenger utstyr til deg selv, støvler, hjelm, jakke osv osv, samt børster, sal, hodelag osv til hesten. Så altså, tid og penger er det viktigste her.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Husk å sjekke forsikring på hesten før dere kjøper slik at dere ikke går på en smell der. Kan være veldig dyrt å forsikre 😊 Anonymkode: 77587...554
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Tusen takk for svar, folkens! 😊 5000 i måneden er mye penger altså! Er forberedt på å vente noen år før det blir aktuelt, og stallen jeg helst vil ha en eventuell egen hest på må jo ferdigstilles også først. Hvordan kombinerer dere full jobb, egen hest og familieliv? Jeg jobber 100% nå og venter barn neste år, så det sier seg selv at hest ikke blir aktuelt med det aller første. Synes dere det går bra å eie hest i tillegg til alt dette? Egentlig vil jeg helst starte med å ha hest på fôr, både for å kjenne litt mer på hvordan det er å ha (delvis) ansvar for en hest, men også fordi det er mulig innen kortere tid, men det er veldig få muligheter for det her jeg bor, dessverre. Anonymkode: 9289f...51d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 Ts her igjen, glemte å ta med hvilken type hest jeg er ute etter. Synes ikke rase er så veldig nøye, så lenge det er en trygg og stødig hest, ikke høyere enn ca. 155 cm, som har god helse, er grei i all håndtering, godt innridd uten noen særlige nykker og selvsagt trafikksikker. Synes dølahest og lignende kanskje blir litt i tyngste laget, så noe litt edlere enn det er å foretrekke. Jeg må jo legge litt penger i det, men vet ikke helt hvilket prisnivå som er fornuftig å legge seg på til mitt bruk, som bare er hobby og ikke konkurranse. Ridningen ville bestått av turridning og enkel baneridning. Kom gjerne med forslag til raser eller blandinger, og hvilket prisnivå som kan være fornuftig å legge seg på Anonymkode: 9289f...51d
Lorieen Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen takk for svar, folkens! 😊 5000 i måneden er mye penger altså! Er forberedt på å vente noen år før det blir aktuelt, og stallen jeg helst vil ha en eventuell egen hest på må jo ferdigstilles også først. Hvordan kombinerer dere full jobb, egen hest og familieliv? Jeg jobber 100% nå og venter barn neste år, så det sier seg selv at hest ikke blir aktuelt med det aller første. Synes dere det går bra å eie hest i tillegg til alt dette? Egentlig vil jeg helst starte med å ha hest på fôr, både for å kjenne litt mer på hvordan det er å ha (delvis) ansvar for en hest, men også fordi det er mulig innen kortere tid, men det er veldig få muligheter for det her jeg bor, dessverre. Anonymkode: 9289f...51d Jeg hadde hest mens mine tre eldste barn var små. Tok dem ofte med meg i stallen. Du må regne minimum 2 timer i stallen de dagene du skal ri, og minimum 1 time de dagene du ikke skal ri.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 Lorieen skrev (5 minutter siden): Jeg hadde hest mens mine tre eldste barn var små. Tok dem ofte med meg i stallen. Du må regne minimum 2 timer i stallen de dagene du skal ri, og minimum 1 time de dagene du ikke skal ri. Det høres jo absolutt overkommelig ut, og å ha med barna i stallen er noe jeg synes høres koselig ut, men kanskje litt mye å holde styr på når det er flere. Hvor mange dager i uka ridde du ca. i normale perioder? Finnes det noen anbefalinger her? Så lenge hesten får mye tid ute er det vel kanskje ikke så "farlig" om man har en travel periode og ikke får så mye tid til å ri, med mindre man aktivt trener til noe? Anonymkode: 9289f...51d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tusen takk for svar, folkens! 😊 5000 i måneden er mye penger altså! Er forberedt på å vente noen år før det blir aktuelt, og stallen jeg helst vil ha en eventuell egen hest på må jo ferdigstilles også først. Hvordan kombinerer dere full jobb, egen hest og familieliv? Jeg jobber 100% nå og venter barn neste år, så det sier seg selv at hest ikke blir aktuelt med det aller første. Synes dere det går bra å eie hest i tillegg til alt dette? Egentlig vil jeg helst starte med å ha hest på fôr, både for å kjenne litt mer på hvordan det er å ha (delvis) ansvar for en hest, men også fordi det er mulig innen kortere tid, men det er veldig få muligheter for det her jeg bor, dessverre. Anonymkode: 9289f...51d Vent og se hvordan hverdagen blir når du får barn.. Anonymkode: 42d19...b90
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #13 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vent og se hvordan hverdagen blir når du får barn.. Anonymkode: 42d19...b90 Godt poeng! 😅 må vente til etter fødselen uansett, så det kan jo hende jeg slår det helt fra meg når den tid kommer, haha. Anonymkode: 9289f...51d
Lorieen Skrevet 4. september 2021 #14 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det høres jo absolutt overkommelig ut, og å ha med barna i stallen er noe jeg synes høres koselig ut, men kanskje litt mye å holde styr på når det er flere. Hvor mange dager i uka ridde du ca. i normale perioder? Finnes det noen anbefalinger her? Så lenge hesten får mye tid ute er det vel kanskje ikke så "farlig" om man har en travel periode og ikke får så mye tid til å ri, med mindre man aktivt trener til noe? Anonymkode: 9289f...51d Jeg hadde en eldre hobbyhest og en drektig hoppe, jeg red/kjørte kanskje i snitt annen hver-tredje hver dag. Lånte også bort hesten 1-2 ganger i uka til forrytter. Våre hester sto ute på store områder med leskur og fri tilgang til grovfôr fra 7.00 til mellom 20 og 00 litt avhengig av vær og temperatur, og var kun på stall om natta. En hest som får bevege seg fritt ute store deler av døgnet, tåler bedre å ikke bli brukt hver dag enn en hest som står mye på boks eller i frimerkestore paddocker på store staller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå