Gå til innhold

Hund som utagerer plutselig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en hannhund av stor rase som er 14 mnd. Han har alltid vært en ekstremt sosial type og elsker både hunder og mennesker av alle størrelser og kjønn. Vi har problemer med å passere hunder (fordi han vil hilse) men mennesker kan han gå rett forbi uten problemer.

når han var ca 7 mnd hendte det for første gang at han utagerte mot et menneske med å kaste seg mot i båndet og høylydt bjeffing (han bjeffer svært sjeldent ellers). Dette skjedde helt uten forvarsel mot et tilfeldig menneske som kom gående mot oss en kveld vi var ute å gikk. Dette har skjedd med jevne mellomrom siden da (kanskje totalt ti ganger samlet) alltid helt uten forvarsel, og på helt tilfeldige mennesker. 

I dag skjedde det igjen på et barn som kom litt brått ut av en blokk vi sto utenfor. vi hadde passert sikkert flere hundre mennesker på turen, også som kom ut av dører helt uten reaksjon (som vanlig). Jeg innbiller meg at en fellesnevner for disse situasjonene har vært at han har blitt litt overrasket og/eller det har vært mørkt ute, men kan ikke være 100% på at det gjelder for alle. 

hva i alle dager er det som skjer med hunden min i slike situasjoner? Kan dette være spøkelsesalder og noe som hører unghundtiden til eller er det grunn til bekymring? Han har generelt vært en vanskelig unghund med mye stress i kroppen, og jeg er bekymret for om jeg skal få et aggresjonsproblem på toppen - men jeg klarer ikke avverge situasjonene på forhånd, fordi de skjer sånn ut av det blå.. 

Anonymkode: 975a2...a4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ser at du ikke har fått noen svar på innlegget ditt. Det skyldes nok at ikke å mange føler seg kompetente til å gi deg råd, og vil anbefale deg å skaffe kyndig hjelp før problemet eskalerer. Spesielt når det er snakk om uforutsigbar utagerende mot barn, så er dette alvorlig og du bør få hjelp av noen som har erfaring med slik adferd hos unghund. Jeg har også en hund som plutselig kan utagerende, men det er mot andre hunder eller joggere/syklister som kommer brått på bakfra. Vi må feks passe på å ha god avstand til andre og unngå steder der vi ikke har full oversikt. Jobber også med kontakt/sladretrening, men det er ikke sikkert det et rett for din hund. Lykke til! 

Anonymkode: 0a487...3f9

• Liker 1
Skrevet

Kan det være han blir skremt, eller at han faktisk ser dårlig og dermed blir usikker? Ville som nevnt over her også fått tak i kyndig hjelp/sjekk hos vet. Kan jo være noe som plager ham 🤔

Anonymkode: 24cde...81e

Skrevet

Oppsøk en hundetrener som bruker positive treningsmetoder.

Anonymkode: 68515...f02

Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Det blir vanskelig for oss her på nett og si hvorfor hunden din reagerer som den gjør. Men generelt sett er det ganske vanlig at usikkerhet hos hund kan komme fram hos hunder i den alderen. Plutselig atferdsendring kan også skyldes smerte/sykdom. Eller det kan være at han har blitt skremt av noe/noen og forbinder det med enkelte mennesker i et mønster dere og vi ikke kjenner til (kombinert med at de kommer brått på/det er mørkt).

Slike ting kan være vanskelig å jobbe med basert på råd man leser over nett, så jeg vil også anbefale at du tar kontakt med en dyktig hundeinstruktør som benytter seg av oppdaterte metoder (motbetinging/BAT/gradvis tilvenning/kindereggmetoden/sladring). som kan komme hjem til dere og gi dere råd som er tilpasset dere og deres situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Hund av stor rase? Hva slags rase? For er det molossertype er dette ikke uvanlig oppførsel. De fleste store raser er gjerne avlet for vokting av eiendom, folk eller fe. Og det bunner mest sannsynlig ikke i frykt når den utagerer.  Første alder den reagerte var den ung, men hormonene ble satt i sving og testosteronproduksjonen hadde såvidt startet. Har du ikke guidet den riktig gjennom den alderen vil det ikke bli bedre nå som den (kanskje litt tidlig hvis den er molosser) er på vei inn mot noe som kan kalles andre pubertet, så vil det bare bli verre. Er det en hund etter vakt og vokterlinjer får du sjeldent noe forvarsel som er tydelig. Blikket, stivhet i nakke (og skuldre), brystkassen bittelitt lenger fram osv er nok. Kommander hunden i sitt når du kjenner slikt skjer. La hunden få observere det den reagerer på, ved din side. All form for utagering stoppes med en gang du merker noe. Gjelder det passering, så tar du hunden i "fot" og øker tempoet forbi folk. Dette minsker sjansen for utagering. Og for all del, ikke trekk deg lenger unna situasjonen. Det vil bare fremprovosere at du synes dette er farlig og hunden føler den må støtte eier.

Oppfordrer deg til å ta en mentaltest når hunden blir ca 1.5 år. Da får du en grei oversikt over hva som "bor" i hunden din. For en kyndig hundetrener sier det mentaltest kartet noe om hvordan du bør trene din hund. Da vil du også få rede på om den reagerer med frykt, selvsikkerhet, aggresjon, nysgjerrighet osv i de forskjellige settingene den blir satt i. 

NB! Mentaltest skal IKKE trenes på, på forhånd!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...