AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #21 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men troverdig kilde kan du ikke vise til? Anonymkode: 92d18...c92 Fordi mesteparten av informasjonen får man utdelt i brosjyreform på helsestasjonen ved 4 måneders kontroll! Anonymkode: b82ad...531
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #22 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er vel ikke blitt farligere. Rådene er det samme som de har vært i mange år. Men jeg tror kanskje at mange råd blir tatt opp i verre mening nå enn for noen år tilbake. Jeg som har fått barn i "flere puljer" syns hvert fall jeg ser mer til der nå enn for 10-12 år siden. Mulig man er mer opptatt av å følge boka og er mer redd for å gjøre feil nå. Behovet for kontroll syns jeg også har økt. Men det kan også ha en sammenheng med økt bruk av sosiale medier der mye har lett for å fremstå som perfekt. Ikke bare innenfor baby barn, men det meste Anonymkode: 543e5...ecd Handler om at Internett og sosiale medier finnes og brukes i mye større grad enn for 10-12 år siden også, ergo finner du jo flere som ytrer meningen sin. Ingen satt akkurat på Facebook og oppdaterte statusene sine om dette for 10-12 år siden. Anonymkode: b82ad...531
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #23 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi mesteparten av informasjonen får man utdelt i brosjyreform på helsestasjonen ved 4 måneders kontroll! Anonymkode: b82ad...531 Da er det merkelig at denne informasjonen ikke finnes i digital form. Da de fleste moderne mennesker henter informasjon på denne måten og ikke via brosjyrer. Hadde du skrevet en oppgave og basert kildene dine på brosjyrer? Da hadde professoren blitt rimelig overrasket tenker jeg. Anonymkode: 92d18...c92
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #24 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da er det merkelig at denne informasjonen ikke finnes i digital form. Da de fleste moderne mennesker henter informasjon på denne måten og ikke via brosjyrer. Hadde du skrevet en oppgave og basert kildene dine på brosjyrer? Da hadde professoren blitt rimelig overrasket tenker jeg. Anonymkode: 92d18...c92 Dette får du vel ta med helsestasjonen, eller? Anonymkode: b82ad...531 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #25 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette får du vel ta med helsestasjonen, eller? Anonymkode: b82ad...531 😅 Du har ingen kilder å vise til. Anonymkode: 57d33...b7e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #26 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 😅 Du har ingen kilder å vise til. Anonymkode: 57d33...b7e Om du blar til forrige side ser du jeg postet flere kilder, takk. Anonymkode: b82ad...531 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #27 Skrevet 31. august 2021 Liker ikke disse "laget for foreldrene, ikke barnet" argumentene. Mange av hjelpmidlene vi bruker på babyene er laget nettopp for å gjøre det lettere å ha en baby. Man måå ikke ha en vogn. Man måå ikke ha vippestol. Man må ikke ha ammepute. Ikke for babyens skyld. Men det kan være veldig greie hjelpemidler som gjør livet litt lettere som foreldre. Min hadde refluks og hatet å ligge flatt, hylte og skrek. Når jeg skulle dusje, lage mat osv satt hun i vippestol. Jeg tok det opp med manuellterapeuten vi gikk til (som har spesialisert seg på spedbarn) og han sa det var null problem å la henne sitte korte perioder i vippestolen for å få litt pause (hun bodde stort sett i bæresele første 4 mnd). Vi hadde den fra babybjörn og hun lå på nederste hakket. Han var klar på at nyere forskning ikke viser problemer med hofter og rygg hos babyer som har sittet lenge i bilstol eller vippestol. Å la baby sitte timesvis og bli helt passiv er jo selvfølgelig ikke bra. Det sier seg selv at det kan hemme den motoriske utviklingen og baby ikke ligger nok på gulvet. Men å benytte det som hjelp 5-10 minutter i ny og ne er null problem i følge vår manuellterapeut hvert fall. Anonymkode: ec46d...1bd 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #28 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Liker ikke disse "laget for foreldrene, ikke barnet" argumentene. Mange av hjelpmidlene vi bruker på babyene er laget nettopp for å gjøre det lettere å ha en baby. Man måå ikke ha en vogn. Man måå ikke ha vippestol. Man må ikke ha ammepute. Ikke for babyens skyld. Men det kan være veldig greie hjelpemidler som gjør livet litt lettere som foreldre. Min hadde refluks og hatet å ligge flatt, hylte og skrek. Når jeg skulle dusje, lage mat osv satt hun i vippestol. Jeg tok det opp med manuellterapeuten vi gikk til (som har spesialisert seg på spedbarn) og han sa det var null problem å la henne sitte korte perioder i vippestolen for å få litt pause (hun bodde stort sett i bæresele første 4 mnd). Vi hadde den fra babybjörn og hun lå på nederste hakket. Han var klar på at nyere forskning ikke viser problemer med hofter og rygg hos babyer som har sittet lenge i bilstol eller vippestol. Å la baby sitte timesvis og bli helt passiv er jo selvfølgelig ikke bra. Det sier seg selv at det kan hemme den motoriske utviklingen og baby ikke ligger nok på gulvet. Men å benytte det som hjelp 5-10 minutter i ny og ne er null problem i følge vår manuellterapeut hvert fall. Anonymkode: ec46d...1bd Er absolutt ingen som snakker om problematikk rundt 5-10 minutter i ny og ne. Anonymkode: b82ad...531
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #29 Skrevet 3. september 2021 I følge ekspertene skal baby ligge på gulvet hele dagen, bæres rundt og være med på lange trilleturer. Alt annet er feil. Min 4,5 måneder gamle baby holder ut toppen 20 min i vogn før han gråter og blir kjempesur hvis han ikke får komme opp av vognen og se seg rundt. Bæresele får han fnatt av. Så da må jeg bære den snart 8 kg tunge babyen min i armene mens jeg triller en vogn. På gulvet ruller han konstant fra rygg til mage og prøver krype. Blir kjempesur når han ikke får det til og får gråtetokter hvis ikke jeg er der og synger, babler med han og underholder han konstant. Han elsker å bli bært, men blir provosert bare han ser bæresele. Der føler han seg fanget og med sine aktive armer og bein kan jeg bare glemme å ha han der. Prøvd en million ganger, han klikker. Må da bære han med armene, og nå finnes det ikke fett igjen på overarmene og jeg har begynt å få definerte muskler der som følge av at jeg følte meg presset til å bare bære og bære fordi for eksempel vippestol var fy. Men nå går det ikke lenger, ryggen svikter hvis jeg skal bære han i timesvis. Ja jeg bruker vippestol, fordi han elsker å sitte der. Gjør det med dårlig samvittighet, fordi ekspertene har gitt meg det. Om morgenen må jeg bruke den for å få dusjet og stelt meg. Og jeg setter han der korte perioder i løp av dagen. For å få spist, hengt opp litt klær, kanskje støvsuge litt. Sånne helt fundamentale ting som jeg føler jeg må få lov til for å ikke forfalle fullstendig. Jeg har ikke råd til foodora hver dag, vaskehjelp og har ikke familie i nærheten for hjelp. Uten dem vippestolen hadde jeg ikke fått gjort noe som helst. Og får bare beklage min egoisme da,for de som sier det er for foreldra. Herrefred noen grunnleggende behov har vel ei mor uten å måtte kalles egoistisk? Min baby er superfornøyd. Tidlig ute motorisk så langt. Snudde seg fra mage til rygg da han var 4 måneder. Prøver allerede å krabbe. Sover natten gjennom og er kjempefornøyd på det jevne. Men han kjeder vettet av seg veldig raskt. Altfor nysgjerrig, vil opp og gå han. Så gjerne døm meg. Men hva mener ekspertene vi skal gjøre? Bære på oss prolapser? Ikke spise? Ikke få dusjet og gått på do? La huset forfalle fullstendig? Det har blitt så komplisert å være mamma at folk klarer det jo knapt ikke mer. Bare dårlig samvittighet og kritikk på alt man gjør. Så mange advarsler og formaninger. Jeg er så drittlei. Tror ikke moren min som hadde tre tette unger på 80 tallet levde under dette hysteriet. Da hadde hun umulig klart den oppgaven. Anonymkode: c7362...37c 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #30 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 14.13): Da jeg fikk mine barn for over 10 år siden var det aldri snakk om å ikke bruke vippestol. Den eneste anbefalingen var å ikke la barnet sitte i den for lenge da det kunne være en belastning for ryggen. Selvfølgelig med hensyn til alder også. Men jeg ser nå i diverse tråder at man helst skal unngå å bruke vippestol? Kan noen linke til seriøse, norske kilder fra våre helsemyndigheter hvor dette kommer tydelig fram? Husk kildekritikk Anonymkode: 92d18...c92 Verden, ts, går fremover. Det vi visste for 10 år siden vil alltid være utdatert kunnskap. Det er derfor vi leser oss opp, kjøper bøker utgitt for mindre enn 5 år siden om barneoppdragelse og psykologi når vi venter eller planlegger barn, googler og sjekker kilder og produsent og modellnr og ikke tar råd fra bestemor som annet enn festlige anekdoter på ting en definitivt ikke skal gjøre. Dersom du har for vane å godta alt vi visste (eller ikke visste) for 10 år siden i dag så går det deg jo galt. Vi brukte shampo stappet full av i dag kjente kreftfremkallende kjemikalier for 10 år siden. Vi gav barna våre biteleker som ikke var av ren, eu-godkjent silikon for 10 år siden. Vi lot til og med småbarn gnage på tepper og kosedyr av polyester for 10 år siden. Og, ja, en del foreldre velger fortsatt å gjøre dette. "Litt mikroplast tålte jeg som barn" "om ungen spiser litt maling så gjorde jeg også det som 1-åring" etc. Men de fleste av oss kjøper silikon, tre og bomull fordi vi faktisk forholder oss til moderne forskning. Anonymkode: de047...d7b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #31 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 14.51): Det handler vel mest om at det ikke er noen god grunn for å bruke den, med tanke på kroppslig utvikling. Vi bruker den litt på vår på 2mnd (har den på kjøkkenet så bruker den typisk når jeg skal noe som det er upraktisk med baby i armene eller bæresele samtidig), og mest fordi da ser han meg samtidig, pluss at han like å gynge i den (har babybjørn på nederste hakk). Jeg har full forståelse for at han ikke har godt av å sitte der lenge. Også er det selvfølgelig livsfarlig for spedbarn å sove sittende. Jeg leser av og til på KG om folk som lar baby sove i vippestol, og da syntes jeg faktisk det er på sin plass å si fra. Anonymkode: b6760...473 Er det livsfarlig å sove i bilstolen da? På nederste hakket på en vippestol er de jo ganske langt nede, og ikke veldig i sitteposisjon. Anonymkode: df730...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #32 Skrevet 3. september 2021 Alt med måte. Jeg brukte vippestolen mye hver dag, flere timer til sammen. Jeg hadde en baby som roet seg og koste seg veldig der, så hver gang jeg trengte hendene frie, ble han satt i stolen. Dette var når jeg lagde middag, gjorde husarbeid, spiste mat eller rett og slett bare trengte en liten pause. Jeg var i praksis alene med babyen, så det måtte bli sånn. Det hemmet i hvert fall ikke den motoriske utviklingen her, han begynte å gå uten støtte da han var 10,5 mnd. Anonymkode: 2a1c4...e76
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #33 Skrevet 3. september 2021 Barnet bodde i vippestol her pga kolikk og refluks til han var 6 måneder ca. Sov der og spiste der. Var en vippestol med vibrering og det eneste som fungerte 🙂 Han gikk når han var 8 måneder. Frisk og rask som 15 åring i dag. Dette må du bestemme helt selv. Hva som er riktig for deg og barnet 🙂 Anonymkode: 97a9b...051
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #34 Skrevet 3. september 2021 Man må jo bruke den etter fornuft. Ikke sette bort ungen i den og håpe på fred, men ved spising, dusjing etc. Vis man tenker på den som et praktisk verktøy og ingen avlastning, så går det vel helst bra. Anonymkode: e3720...08c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #35 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjør det med dårlig samvittighet, fordi ekspertene har gitt meg det. Om morgenen må jeg bruke den for å få dusjet og stelt meg. Fordi ekspertene har et poeng og du skjønner at de har det? Snakker om ansvarsfraskrivelse... Anonymkode: b82ad...531
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #36 Skrevet 3. september 2021 En hver med to knoller i skallen skjønner at anbefalingen er basert på at det ikke er noen form for nytte for babyen av bruken, og at det er farlig eller skadelig å bruke er helt og holdent idioti. Som nevnt tidligere er MANGE duppeditter skapt for foreldrene, det gjør ikke stellebord eller bed side crib farlig, eller babycall, vogn eller smokk. Skjerpings, KG. Anonymkode: 737a8...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #37 Skrevet 3. september 2021 On 8/31/2021 at 3:11 PM, AnonymBruker said: Ja, når de blir 4 mnd og skal begynne å prøvesmake kan de jo ikke ligg flatt å mates. Anonymkode: 92d18...c92 On 8/31/2021 at 3:08 PM, AnonymBruker said: Men da bør man vel heller ikke bruke new born setet til Stokke stolen heller da? Den markedsføres jo med at babyen får bli med familien i måltider osv, men er jo utformet på samme prinsipp som vippestol. Det fantes ikke new born sete da min eldste var født, så når han skulle spise fast føde før han kunne sitte var jo vippestolen genial å bruke. Og vi gjorde det samme med yngste. De kan jo ikke akkurat ligge og spise fast føde heller? At de brukte vippestol under måltidene gjorde jo ikke at det gikk utover tiden de fikk ligge på gulvet, så jeg tenker at så lenge vippestolen ikke brukes for å sove eller sette babyen i for å slippe å aktivisere den så må det jo være greit? Alt med måte… Som f.eks å gi barnet mat… Anonymkode: ad4f1...e57 Vi fikk beskjed fra HS om å aldri mate baby i vippestol eller new born. Det er et sted for "oppbevaring" av baby ikke for å spis, den tilbakelente posisjonen utgjør en kvelningsrisiko så vidt jeg forsto. Vi ventet med mat til 6mnd og babyen kunne sitte oppreist selv med støtte, hadde vi begynt med fast føde tidligere hadde vi holdt baby oppreist i sittende stilling på fanget de få minuttene matingen varte. Vi brukte ikke vippestol, hadde aldri kjøpt det og savnet det ikke siden vår baby likte godt å ligge på gulvet mens jeg dusjet osv. Brukte mye new born på stokke da, mens vi spiste og lagde mat feks. Det blir vel det samme som vippestol belastningsmessig. Alt med måte tenker jeg må være greit. Anonymkode: e486e...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #38 Skrevet 19. desember 2021 On 8/31/2021 at 9:08 PM, AnonymBruker said: Liker ikke disse "laget for foreldrene, ikke barnet" argumentene. Mange av hjelpmidlene vi bruker på babyene er laget nettopp for å gjøre det lettere å ha en baby. Man måå ikke ha en vogn. Man måå ikke ha vippestol. Man må ikke ha ammepute. Ikke for babyens skyld. Men det kan være veldig greie hjelpemidler som gjør livet litt lettere som foreldre. Min hadde refluks og hatet å ligge flatt, hylte og skrek. Når jeg skulle dusje, lage mat osv satt hun i vippestol. Jeg tok det opp med manuellterapeuten vi gikk til (som har spesialisert seg på spedbarn) og han sa det var null problem å la henne sitte korte perioder i vippestolen for å få litt pause (hun bodde stort sett i bæresele første 4 mnd). Vi hadde den fra babybjörn og hun lå på nederste hakket. Han var klar på at nyere forskning ikke viser problemer med hofter og rygg hos babyer som har sittet lenge i bilstol eller vippestol. Å la baby sitte timesvis og bli helt passiv er jo selvfølgelig ikke bra. Det sier seg selv at det kan hemme den motoriske utviklingen og baby ikke ligger nok på gulvet. Men å benytte det som hjelp 5-10 minutter i ny og ne er null problem i følge vår manuellterapeut hvert fall. Anonymkode: ec46d...1bd Det ble vel mer 50 minutter for oss som vokste opp på 90-tallet? Mange som er mellom 20-35 år i dagens samfunn har dårlig kroppsholdning og sliter med smerter i ryggen og nakken!! Vi satt ofte i vippestol som barn. Anonymkode: c497b...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #39 Skrevet 19. desember 2021 On 8/31/2021 at 3:47 PM, AnonymBruker said: Har du sett holdningen på dagens tenåringer, 20-åringer og 30-åringer, eller? Anonymkode: b82ad...531 😂😂 Vippestol ❤️ Anonymkode: c497b...1ca
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2021 #40 Skrevet 19. desember 2021 Mange bekker små.. Baby bør ha minst mulig tid i slik «sammenkrøket» stilling. Mange bruker babybilstol (som ikke kan legges ned i ryggen) som de klikker på vognunderstell, og om de da også bruker en del vippestol blir det fort en god del timer i lite ideell posisjon. Må man så må man, men mitt mål var å alltid unngå det om det ikke var veldig nødvendig. Som da jeg var alene og måtte pumpe på natten og baby våknet, når jeg var alene med baby og måtte ta en dusj, etc. Bilstol brukte jeg ikke på vogn, hadde heller en liten trille med flat bunn som jeg la baby i. Litt irriterende om det medførte vekking men heller det! Anonymkode: c93d3...0bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå