Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg faller alltid på disse to partiene, men klarer ikke å velge. De er jo en del like, men kan noen forklare enkelt hva de store forskjellene er? Hvorfor stemme på den ene over den andre? 

Vil disse to kunne danne regjering med andre partier i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet

For meg blir det SV av taktiske grunner i år ønsker regjeringsskifte uten SP. Pluss at jeg liker godt representanten fra mitt fylke. Jeg står også mellom SV, Rødt og MdG hvert valgår og bestemmer meg underveis i valgkampen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg vil si at det er mye mer sannsynlig at SV kommer i regjering nå til høsten enn at MDG gjør det.

AP har gjentatte ganger sagt at de vil danne regjering med SV etter høstens valg, dersom de får nok stemmer. AP har ikke vært særlig positive til samarbeid med MDG.

AP og SV blir nok avhengige av å samarbeide med Senterpartiet dersom de vil danne regjering. Senterpartiet har vært negative til å samarbeide med SV, men er enda mer negative til å samarbeide med MDG. 

Når det gjelder politikken er begge partier tydelige miljøpartier, men MDG er i større grad et ensaksparti. De er veldig opptatt av miljø og klima, og i mange kommuner har de fått utrettet mye på dette feltet.

SV har det samme engasjementet, men er også opptatt av å utjevne sosial ulikhet, og har tradisjonelt vært opptatt av skole og likestilling. Akkurat nå går de inn for gratis tannlegetjenester, og de vil sette inn tiltak for å gjøre det lettere for unge å komme seg inn på boligmarkedet i pressområder. De ønsker å reversere nedbemanningen av offentlig sektor, og øke skattene for de som tjener mest og har mest i formue. 

Politikk handler jo om kompromisser, og jeg tror at SV kan komme til å gi etter i enkelte miljøspørsmål for å få gjennomført sosiale reformer. MDG er i mye større grad et kompromissløst miljøparti, som definerer seg utenfor den tradisjonelle partiaksen. Det betyr at de mener at de verken tilhører venstre- eller høyresiden, men simpelthen er et miljøparti. De prioriterer å bruke all sin gjennomslagskraft på klima- og miljøpolitikk, og er ikke opptatt av sosial utjevning.

For å generalisere: dersom miljø er den ene, store saken for deg, er det verdt å se nærmere på partiprogrammet til MDG. Dersom miljø og sosial utjevning er viktig for deg, bør du vurdere om SV står nærmere dine synspunkter.

Håper at dette kan være til hjelp!

Endret av Miss-Grey
  • Liker 18
Skrevet (endret)

De er enige om svært mye, og jeg er ikke enig i at MDG er et ensaksparti. Hovedforskjellen er at mens klima er viktig for SV,  har det absolutt førsteprioritet hos MDG.

Det kan få sånne utslag som vi ser i spørsmålet om fortsatt subsidiering av dyre el-biler: Her vil partier på venstresiden være tilbøyelige til å tenke at vi skal ikke subsidiere rike menneskers dyre biler, mens MDG vil mene at klimahensynet i å få flere over på elektrisk bil trumfer fordelingspoenget.  Dette er ett eksempel, men det illustrerer tankegangen i MDG.

Det andre store (slik jeg ser det) skillet, går på holdningen til internasjonalt samarbeid. SV sier nei til EU, EØS og NATO, og MDG sier ja. Veldig sterk forenklet. 

NRK har en grei partiguide der du kan sjekke de forskjellige partienes standpunkt til enkeltspørsmål: https://www.nrk.no/valg/2021/partiguiden/nb/

Taktisk: Jeg tviler sterkt på at MDG kommer i regjering, men det gjør nok SV, så det kan være interessant for deg å stemme for å få et sterkt SV. På den annen side kan du kanskje få mer igjen for stemmen din hvis du fokuserer på å få MDG over sperregrensen. Ved forrige stortingsvalg var det mange høyrevelgere som stemte Venstre, fordi den borgerlige siden hadde interesse av å få Venstre over sperregrensen, og det samme gjelder denne gangen for venstresiden i forhold ti å få MDG og Rødt over sperregrensen.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
Skrevet

MDG sier de ikke befinner seg hverken til høyre eller venstre på den politiske skalaen (de mener med andre ord at de ikke har noen ideologisk tilknytning). Det betyr i praksis at de vil være positive til alle saker som gagner klima og miljø uavhenging av hvilke konsekvenser det utgjør for andre politiske saker. Jeg oppfatter MDG som litt politisk vinglete, men det er nok fordi jeg mener det er viktig å utjevne sosiale ulikheter og jobbe for en rettferdig skattepolitikk - ikke bare tenke på klima. En rettferdig skattepolitikk og mindre sosiale ulikheter mener jeg utvilsomt vil få positive konsekvenser for miljøet, og jeg synes derfor at det er merkelig at ikke MDG "tørr" å ta politisk standpunkt (er det liberale eller sosialistiske verdier som styrer politikken deres?)

• Liker 5
Skrevet

Tusen takk for gode svar alle sammen!

• Liker 1
Skrevet

Valget mellom pest eller kolera har aldri vært enkelt...

• Liker 18
Skrevet
A-hunter skrev (47 minutter siden):

Valget mellom pest eller kolera har aldri vært enkelt...

Haha, akkurat det jeg skulle skrive selv da jeg leste TS sitt dilemma.

TS, velg deg et seriøst parti og ikke disse to. Men hvis du absolutt står fast ved SV eller MDG, så velg SV. De har også noen få gode ting midt i alt annet.

• Liker 10
Gjest Alterego666
Skrevet
Lunde skrev (22 timer siden):

De er jo en del like, men kan noen forklare enkelt hva de store forskjellene er?

Den store forskjellen i mine øyne er at MdG er for forpliktende internasjonale avtaler som EU og NATO, mens SV er på lag med Rødt og SP og ønsker nasjonal alenegang. 
Det er et paradoks at norske sosialister samtidig er nasjonalister og ikke internasjonalister, men dette paradokset faller kanskje utenfor trådens hovedtema.

Skrevet
Alterego666 skrev (47 minutter siden):

Den store forskjellen i mine øyne er at MdG er for forpliktende internasjonale avtaler som EU og NATO, mens SV er på lag med Rødt og SP og ønsker nasjonal alenegang. 
Det er et paradoks at norske sosialister samtidig er nasjonalister og ikke internasjonalister, men dette paradokset faller kanskje utenfor trådens hovedtema.

Nei, jeg er takknemlig for at du tar opp dette emnet! For miljømessig er jeg selv for EU, men har ikke satt meg inn i de andre konsekvensene med medlemsskap. Jeg ser ikke helt de store ulempene, er det frykt for at norske produkter ikke skal være salgbare for konkurranse med billigere utenlandske produkter som er den største grunnen til at mange ikke vil inn i EU?

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Lunde skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg er takknemlig for at du tar opp dette emnet! For miljømessig er jeg selv for EU, men har ikke satt meg inn i de andre konsekvensene med medlemsskap. Jeg ser ikke helt de store ulempene, er det frykt for at norske produkter ikke skal være salgbare for konkurranse med billigere utenlandske produkter som er den største grunnen til at mange ikke vil inn i EU?

Å gå ut av EØS-avtalen vil rasere eksportindustrien langs kysten og legge bygdene og småsamfunnene øde. Helt utrolig at SV og særlig Sp kan fremme slike hodeløse standpunkter.

I tillegg er EU den sterkeste motoren i det grønne skiftet.

Skrevet

For min del blir det ingen av disse to i år. MDG er uaktuelt: for mye fokus,på,kun en sak - og jeg er,også veldig opptatt av klima, men syntes realismen er litt for svak, ser ikke for meg hvordan økonomien i landet skulle overlevd med MDG i sjåførsetet. Dermed ville jeg valgt SV :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg må advare om at jeg ikke vil stemme på noen av dem, så ta mitt råd for hva det er;

SV er opptatt av likhet og fordelimg. Der er de troverdige og gode. Etter min mening har de ingen troverdig klimapolitikk. De vil legge ned oljen, men spenner i praksis bein på utslippsfri energi. 

MDG er inkompetente på alt unntatt klima og miljø. Hvis miljø er viktigst for deg så er de et mye bedre valg enn SV. MDG veldger miljø selv når det koster litt. De vil legge ned oljen, men forstår at man må komme opp med en erstatning, uansett hvor mye vi omfordeler og senker levestandarden. 

• Liker 2
Skrevet
Lunde skrev (På 31.8.2021 den 9.01):

Jeg faller alltid på disse to partiene, men klarer ikke å velge. De er jo en del like, men kan noen forklare enkelt hva de store forskjellene er? Hvorfor stemme på den ene over den andre? 

Vil disse to kunne danne regjering med andre partier i det hele tatt?

Det blir omtrent som å velge pest eller kolera.  Begge partiene hadde fullstendig ødelagt landet om de fikk styre. 

• Liker 2
Skrevet
Stina234 skrev (1 time siden):

Det blir omtrent som å velge pest eller kolera.  Begge partiene hadde fullstendig ødelagt landet om de fikk styre. 

På hvilken måte mener du de hadde ødelagt landet?

• Liker 2
Annonse
Skrevet
Lunde skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte mener du de hadde ødelagt landet?

Les partiprogrammene til partiene så ser du selv.

• Liker 3
Skrevet
Stina234 skrev (1 time siden):

Begge er å foretrekke over ebola, = dagens regjering, hvis vi først skal avspore tråden med haltende sammenligninger som i grunnen ikke tilfører debatten noe som helst 🙄

• Liker 10
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Begge er å foretrekke over ebola, = dagens regjering, hvis vi først skal avspore tråden med haltende sammenligninger som i grunnen ikke tilfører debatten noe som helst 🙄

Hei, der er du igjen.  Tror vi lever i to forskjellige virkelighetsverden.  Vi blir nok aldri enige.  Men for all del vi har alle rett til våre meninger og overbevisninger. 

• Liker 2
Skrevet
Stina234 skrev (2 minutter siden):

Hei, der er du igjen.  Tror vi lever i to forskjellige virkelighetsverden.  Vi blir nok aldri enige.  Men for all del vi har alle rett til våre meninger og overbevisninger. 

Ja, men jeg har svart på det ts spurte om. Hva mener du er forskjellene som betyr noe mellom SV og MDG?

• Liker 10
Skrevet (endret)

Nå er jeg sentrumsvelger og ønsker egentlig en sentrumsregjering, selv om det ikke er sannsynlig nå. Men personlig er det noen forhold som gjør at jeg stemmer MDG i stedet for SV.

-Private vs. offentlige tjenester: SV er sterkt imot private tjenester. For meg blir det noe rart å være ideologisk imot alt som heter private tjenester, all tid private har vært viktige på å utvikle gode tjenester både innen helse, rus, naturbarnehager, tjenester for funksjonshemmede m.m. 
-EØS-avtalen: Jeg tror det er veldig mange som er imot EØS uten å vite hva denne avtalen innebærer. Jeg synes det er noe Trumpsk å være imot EØS, og jeg mener at internasjonalt samarbeid er en nøkkel til å løse klimaproblemene eller for å sikre tilgang til tjenester og varer vi har behov for men per nå ikke kan skaffe oss selv. 
-Likestillingspolitikk: Vi kvinner skal ha like rettigheter, men jeg opplever at sosialistisk feminisme går på bekostning av barna og familielivet, og mener MDG har en bedre familiepolitikk. 
-Sirkulærøkonomi framfor sosialistisk økonomi. 

Dessuten vil jeg legge til at jeg mener at MDG i større grad er et parti som lener seg på forskning, framfor ideologi.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...