Gå til innhold

Spare til pensjon, hvordan, hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd flere ganger at banken (dnb) har gitt meg "råd" når jeg har spurt om ting, som i ettertid har vist seg å ikke være til fordel for meg i det hele tatt, men bare for banken. Da har det vært snakk om håndtering av lån og nedbetaling. De er vel som alle andre selgere antar jeg.

Anonymkode: 7b9fd...f4c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du er for sent ute, men godt å komme i gang nå. Jeg hadde prøvd å betale nok inn på huslånet om du har det så du er gjeldsfri som pensjonist. I tillegg ville jeg satt av så mye som mulig inn på sparing i fond hver måned, gjerne indeksfond. Lurt å spare med en gang du får lønn. Jeg fyller opp min ips i tillegg til annen sparing pga formueskatt. Men trenger heller ikke de pengene før jeg går av. 

Anonymkode: 5b394...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flere ganger har jeg tenkt at det ikke er sikkert at jeg lever til jeg går av med pensjon. En jeg kjenner på jobb satt og telte ned årene til pensjon, men døde brått. Alle sparing og all planlegging var med det gått i vasken! Så hva skal jeg si, lev livet? Spar det du trenger til pensjon. Å nedbetale ekstra på boliglån vil hjelpe på å gi en god tilværelse, og være "sikker sparing", så det støtter jeg.

Anonymkode: 43981...1b5

Jeg bruker rikelig nå også, på det jeg vil så lenge det gjelder ferier og opplevelser. Men kniper fortsatt litt inn på ting som ny bil, større innkjøp, og følger med på tilbud. 

Det er en balanse. Jeg vil ikke ha "akkurat nok" når jeg blir pensjonist. For jeg vil reise, ha en leilighet i utlandet, dra på cruise, kjøpe private helse- og omsorgstjenester. 

Selvfølgelig kan det si "pang", men sannsynligvis gjør det ikke det. Både mine foreldre og svigerforeldre lever nå en god pensjonisttilværelse, på en helt annen måten en generasjonen før det gjorde, men som krever litt mer penger. 

Det du skriver her er også grunnen til at jeg har valgt fond, og ikke iPS. Da kan jeg snu meg rundt og bruke mye penger her og nå, om noe skulle skje. 

Og betaler definitivt ikke ekstra på boliglånet, kun det som trengs for at det går i 0 når jeg nærmer meg 60. Har jo hatt 10-15% avkastning i fond/AKS på disse pengene de siste 10 årene, så idioti å putte de i et boliglån jeg betaler under 2% rente på, og får skattefradrag for. 

Anonymkode: 2bbad...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...