Gå til innhold

Tilbake til trivselsvekt og trening!


Hills

Anbefalte innlegg

Så var det min tur til å opprette dagbok her!

Jeg har tidligere både trent veldig mye styrke og kondisjon, ligget på en vekt jeg har trives godt med og hatt ett normalt og sunt kosthold. 

Det siste halvåret har det vært store omveltninger privat som gjorde at alt ble satt på full stopp. Både med treningen og kosthold. 

Resultatet er at jeg nå veier 6-7 kg mer en det jeg trives med og har kondisjon og styrke som bare er en brøkdel av hva jeg hadde. 

Nå er det imidlertid nok og jeg setter på bremsene før det går lenger. Jeg er bare 161 høy og veier nå 59 kg. 

Målet er 52-53 kg før jul. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det bare å brette opp armene og ta tilbake de gode vanene! Jeg er vant med å gjøre klar mat for 3-4 dager  som står i kjøleskapet,  slik at det blir lett å gjøre klar måltider og ikke minst at det går så fort som mulig I en hverdag med små barn. 

Det eneste jeg lager hver dag er proteinene til middag og pasta/ris dersom det skal være noe av tilbehøret. Salat, grønnsaker og poteter lager jeg mye av å setter tørt og kaldt i kjøleskapet.  Dette holder seg supert både til matpakker, middag og øvrige måltider. 

Det føles fantastisk ut og endelig være tilbake til livsstilen jeg har hatt så lenge jeg kan huske  😀 

Jeg har en veldig aktiv hverdag og jobb der det er helt normalt for meg med 20-25k skritt hverdag dag på dager uten trening.  Løper jeg eller trener styrke så kommer dette utenom. 

Dagens matplan: 

Frokost/ lunsj: eggerøre av 100g eggehvite, 50g jegerskinke, 30g rødløk,1 stor tomat og 10 skiver agurk.  Jordbær og en proteinpudding på siden + kaffe og vann. 

Mellommåltid: 1 brødskive grovt brød med leverpostei,agurk og litt pepper. 

Middag: Tacosalat av 200g karbonadedeig, 0.5 revet gulrot, 1,5 ss drømmelett, 1,5 ss tacokrydder,  isbergsalar,rødløk, agurk og paprika 

Kveld: Det samme som lunsj.

 

Dagens trening: Fullkropp styrke med manualer og vektstang,ekstra fokus på bein og rumpe. Ca 45 minutter. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Er helt ny i dagbokverdenen her jeg også, og håper du finner det like inspirerende som jeg har så langt.

Du har et helt annet utgangspunkt og mål enn meg, allikevel så er det gøy å se at mye av verktøyene er helt like uavhengig av hvor mange kilo man skal ned.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (18 timer siden):

Heisann! Er helt ny i dagbokverdenen her jeg også, og håper du finner det like inspirerende som jeg har så langt.

Du har et helt annet utgangspunkt og mål enn meg, allikevel så er det gøy å se at mye av verktøyene er helt like uavhengig av hvor mange kilo man skal ned.

Lykke til!

Tusen takk for så hyggelige ord her, Kepaløk 😀

Jeg skal innom dagboken din å lese etter jeg har skrevet her, syns der er supermotiverende å lese om andre som også har litt av de samme målene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg ha en litt roligere dag en jeg pleier, noe som innebærer at klokken nok stopper på 10-12.000 skritt og ikke 20-30.000 slik den pleier😅 i går ble det 32.000 før jeg hoppet i seng. 

Hadde en treningsøkt i går som både var morsom og effektiv, samtidig som pulsen virkelig fikk kommet opp. Deler den her så kanskje noen andre også føler for å teste den ut :)

Dype frontbøy: 10x3 med den vekten du klarer i forhold til antall repetisjoner.  

Utfall bakover med manualer: 15x3 på hvert bein med den vekten du klarer i forhold til antall repetisjoner. 

(Dype frontbly og utfall tas i supersesett)

Ett beins hip thrust: 10x3 på hver fot x3 med den vekten du klarer i forhold til antall repetisjoner 

Enarms roing med med manual: 10x3 på hver arm med den vekten du klarer i forhold til antall repetisjoner. 

( Hip Thrust og roing i supersett) 

Militærpress 8x3 med den vekten du klarer i forhold til antall repetisjoner. 

Tricepsdips med manual "bak hode": 10x3 med den vekten du klarer i forhold til antall repetisjoner. 

(Militærpress og tricepsdips i supersett) 

Russian twist 3x20 til hver side. Med manual eller uten, avhengig av styrke.

Push ups maks antall x3

(Russian Twist og push ups i supersett. )

Jeg avsluttet med å kjøre burpees gjennom en sang i kombinasjon med trappeløp. Altså:10 burpees, 5 ganger opp og ned trappen, 10 burpees,5 ganger opp og ned trappen. Fortsatte slik uten pause til sangen var slutt. 

Jeg kan love dere at man blir svett av denne økten 🤣 

Dagens matplan: 

Frokost: 1,5 hjemmelaget proteinrundstykke med gulost og leverpostei,agurk og paprika

Lunsj: 1,5 hjemmelaget proteinrundstykke med leverpostei,agurk og paprika.

Middag: Tacosalat av 200g karbonadedeig, masse grønn isbergsalat, ruccola, rødløk,agurk og paprika. Tacokrydder og 1-2 ss drømmelett.

Mellommåltid: oppskjærte gulrøtter og agurk.

Kvelds: smoothie av jordbær, blåbær og bringebær. 1 propud.

Vann og kaffe gjennom dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet altså, for en heftig treningsøkt! Burpees er sånn ca. det verste jeg vet, sett bort ifra planken 😅

Hva har du i proteinrundstykkene? Ser det er så mange forskjellige oppskrifter, blir litt usikker på hvilke som er best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikea skrev (På 1.9.2021 den 10.50):

Bøyer meg i støvet altså, for en heftig treningsøkt! Burpees er sånn ca. det verste jeg vet, sett bort ifra planken 😅

Hva har du i proteinrundstykkene? Ser det er så mange forskjellige oppskrifter, blir litt usikker på hvilke som er best :)

Burpees er heftig 🤸😅  Den gjør seg utmerket helt til slutt i en økt der man vil få pulsen skikkelig opp og ta ut det siste kruttet 😅

Jeg har kommet frem til denne oppskriften,som er én porsjon ( 2 små/medium rundstykker)

50 gram fiber og proteinmel 

50 gram fint speltmel

1 eggehvite 

1 ts bakepulver

1 liten "klype" salt 

1/2 raspet gulrot 

1 ss gresk yoghurt

Kcal: 235 

Protein: 14.5g

Karbohydrater: 27g

Fett: 2g 

Stekes midt i ovnen ca 20 min, jeg bruker dampfunksjon,noe som gjør de veldig saftig! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det noen feriedager og langhelg med familie vi ikke har sett siden før Korona! Fantastisk å se de igjen!  I dag har vi gått tur i nesten 2 timer, sittet i solen å drukket kaffe og bare senket skuldrene veldig mange hakk. Absolutt nødvendig i en hverdag som har vært vannvittig travel det siste halve året.

Dagens mat: 

Frokost: 1 grov brødskive med kyllingskinke,agurk og paprika, 100g jordbæryoghurt,1 gulrot. Kaffe og vann

Lunsj: 1 knekkebrød med skinke og agurk, 1 stor neve bringebær, en liten bit sjokoladekake og 1 liten bit kransekake

Kveld: 4 små tacotubs med karbonadedeig (ca 140g) tacosaus( 4 ts), lettrømme(4 ts)  isbergsalat,agurk og paprika.

1 Tuborg lite og jordbær etter maten mens vi så på noen episoder av en serie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt stille herfra den siste uken. Jeg har måttet jobbe totalt 150% de siste 7 dagene og ser virkelig frem til normale dager igjen fra i dag, ikke minst fri i helgen 🥵💃

Jeg kjører også igang igjen med 5:2, en livsstil kroppen min trives utrolig godt med. Jeg må imidlertid planlegge relativt nøye da jeg trener mye og må bryte fasten med ett måltid etter trening.  

Jeg gjør det slik at jeg stort sett faster mandag og Torsdag, totalt 24t hver gang. Jeg henger meg ikke helt opp i at det må være fra morgen på Mandag til morgen på Tirsdag.  For eksempel kan jeg løpe og trene styrke Mandag morgen og spise ett godt måltid etter trening med masse proteiner kl 13. Deretter blir det faste til Tirsdag kl 13 der jeg spiser ett godt måltid før trening og fortsetter å spise normalt gjennom dagen frem til neste fastedag:) 

På fastedøgnet er jeg  nøye på å få i meg utelukkende proteiner på de 500 kcal man kan innta. 

Ett fastedøgn kan se slik ut: 

-gresk naturell yoghurt(100g) med blåbær og kanel. 

- Salat med isbergsalat, ruccola,agurk,paprika, vannmelon, kyllingskinke(100 g) og 1 ss drømmelett som er blandet med hvitløk,litt sitron og pepper.

-propud sjokolade ( 1 stk) med masse jordbær over 

Masse sitronvann, svart kaffe, te og litt pepsi max gjennom dagen. 

I dag har jeg fastedag og på grunn av treningsfri blir fasten i dag fra morgen i dag og til morgen i morgen. 

Dagens mat ser slik ut:

Frokost/lunsj: 1 yoplait dobbel 0% vanilje med en halv kurv jordbær og en neve blåbær.

Middag: 1 egg og en eggehvite laget som eggerøre, krydret med hvitløk,pepper og salt. Rødløk,agurk og paprika på toppen og 1,5 ristet skive med superbrød på siden.

Kveld: vannmelon og rett i koppen tomatsuppe 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...